Gå til innhold

Hvorfor er jødekaker innafor, når negerboller er fy-fy?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hva kaller kineserne Kinamat for?hva heter danish coockies i Danmark? Osv 

Anonymkode: a79b7...f8d

Regner med kineserne kaller det bare mat. Kaller jødene disse kakene for kaker? Tvilsomt. Om disse virkelig har noe som helst tilknytning til faktisk jøder, jødedom og/eller jødenes kultur har de nok et navn på dem.

...og det er ihvertfall ikke jødekaker.

Anonymkode: daa02...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jøde er vel ikke et skjellsord, kanskje derfor 

Anonymkode: c7981...35a

Å bli kalt jøde i forbindelse med handel, er både et skjellsord og et rasistisk uttrykk

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fugl fønix skrev (38 minutter siden):

Men dette er vel kokosboller ? Er vel bare folk født på 40 -tallet som kaller dette for noe annet enn kokosboller.

jeg ville kalt det sjokolade boller, da de mangler kokosstrøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 minutt siden):

Ja, sjokoladeboller er nok mer riktig 😊, jeg har ikke spist disse på 10 år minst, samme med kokosboller...😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Syns det er meget spesielt at man har lov å kalle et bakverk jødekaker, man burde funnet nytt navn til dem slik man gjorde med negerboller.

Begrepet jødekaker er jo egentlig veldig krenkende. Ikke har de samme farge som jødene heller.

Anonymkode: a00f0...781

Jeg håper du glemte å legge ved ironiflagget.

Anonymkode: 48d38...6de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det heter jo ikke jødekaker lenger i butikkene, like lite som det heter negerbolle. Hele innlegget er jo basert på løgn. 

Anonymkode: b6310...828

NRK hadde en sak om dette for litt over et år siden. Artikkelen skriver om to bakerier som har solgt jødekaker, hvorav det ene bakeriet har valgt å endre navnet til smørbrødkjeks, mens det andre bakeriet fortsatt selger det som jødekaker. Bakeriet som har endret navn hevder navneskiftet gir som årsak bare at de synes det nye navnet gir en god skildring av et ellers tradisjonsrikt produkt i Rogaland. NRK kontaktet representanter for det jødiske samfunnet, og de har ingenting imot jødekaker som navn. Så det er fortsatt fritt fram for å kalle baksten for jødekaker. Det er altså ikke egentlig noen kontrovers rundt det slik det er med negerboller.

https://www.nrk.no/rogaland/bakeriet-bakehuset-endra-namnet-pa-jodekake_-_-debatten-rundt-namnet-er-viktig-1.16621837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fugl fønix skrev (Akkurat nå):

Ja, sjokoladeboller er nok mer riktig 😊, jeg har ikke spist disse på 10 år minst, samme med kokosboller...😯

De er farlig gode, men for egen del tipper de fort over til å bli for søte. men kjøper en stor boks til jul.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (Akkurat nå):

De er farlig gode, men for egen del tipper de fort over til å bli for søte. men kjøper en stor boks til jul.

Ja, det tror jeg på 😊 men er nok bedre å spise de enn hveteboller.. ikke alle tåler hvetemel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fugl fønix skrev (1 time siden):

Men dette er vel kokosboller ? Er vel bare folk født på 40 -tallet som kaller dette for noe annet enn kokosboller.

Het negerboller når jeg vokste opp.  Fra tidligere diskusjoner ( og skrive om negerboller er morsomt så det er mange tråder) har vi vel funnet ut det finnes 2 typer negerboller, en som folk bakte selv, som vi her i hovedstaden kalte risboller, og sånne som på bildet som het negerboller . Det er jo ikke kokosboller , for det er ikke kokos på dem. Ja, negerboller på 80- 90 tallet var nettopp kokosboller uten kokos. Jeg liker ikke kokos, så jeg spiste negerboller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Apis skrev (1 time siden):

Så heter jo hveteboller med sjokoladebiter allerede sjokoladeboller. Lenge siden jeg har sett dem i kiosken , det ble vel tatt ut av produksjon   ,men så et bakeri her solgte det som « kall det hva du vil» - boller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg fikk sånne boller av og til på 80 og 90 - tallet, men foreldrene mine, tanter og onkler kalte dem for sjokoladeboller. Ingen av de sa negerboller... derfor har jeg aldri hørt om det før. Jeg er heller ikke så glad I kokos, så jeg likte disse sjokoladebollene ( som vi kaller det ) best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man sier ikke neger om svarte lenger, men man sier jøde om jøder

Anonymkode: 74f25...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Syns det er meget spesielt at man har lov å kalle et bakverk jødekaker, man burde funnet nytt navn til dem slik man gjorde med negerboller.

Begrepet jødekaker er jo egentlig veldig krenkende. Ikke har de samme farge som jødene heller.

Anonymkode: a00f0...781

Hahaha herregud denne knekte meg litt

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikkert fordi det er greit å si at noen er jøde men ikke at noen er neger? 

Anonymkode: a1940...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17.11 skrev (2 minutter siden):

Hahaha herregud denne knekte meg litt

Ja, jeg skjønte heller ikke den siste setningen der i det innlegget, blir litt ufrivillig komisk. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Regner med kineserne kaller det bare mat. Kaller jødene disse kakene for kaker? Tvilsomt. Om disse virkelig har noe som helst tilknytning til faktisk jøder, jødedom og/eller jødenes kultur har de nok et navn på dem.

...og det er ihvertfall ikke jødekaker.

Anonymkode: daa02...a8a

Ja, det har et jødisk opphav. Hva tror du jøder kaller kakene? De ble kjent i Nord-Europa som joodse boterkoeken når de kom med jøder på 1700- tallet, så det er oversatt til norsk det heter jøde kaker. Vet ikke hva de heter på hebraisk, men er dette noe jøder i Norge blir fornærmet over, og mener du de har et annet navn? 
Spurte også om danskene er fornærmet over « danish coockies» ? Hva med « french toast»? Er du sikker på at kineserene kaller kinesisk mat bare for mat, vi snakker jo om norsk mat og tradisjonell norsk mat? 

Jødene har hatt en kjip historie uten tvil, så hvis det skulle ligge noe rasistisk / nazi bak navnet må det selvsagt endres. Etter hva jeg skjønner var det jødene som delte joodse boterkoeken med « oss» , og for alt jeg vet er de stolte av bakverket sitt. Finner ingen gode argumenter mot navnet her i tråden, men kunne vært interessant og hørt fra jøder i Norge hva de kaller kakene og om de er fornærmet. Ellers har vi blitt veldig gode på og bli krenka på andres vegne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jøde er vel ikke et skjellsord, kanskje derfor 

Anonymkode: c7981...35a

Det burde ikke være det, men dessverre brukes også jøde som skjellsord til tider. Samme som homo. Avhenger av konteksten og avsender. 

Anonymkode: 773c9...dc6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Verdens dummeste spørsmål? Det er ganske stor forskjell på å kalle noen jøde og kaller noen neger. Mange folk er jøder, det andre ordet er et skjellsord.

Anonymkode: a31bb...2e3

Finnes også veldig mange negre, det er ikke et skjellsord for meg

Anonymkode: e5aee...9c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...