Gå til innhold

Kjæreste med forbruksgjeld

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  petterm skrev (På 23.3.2025 den 11.57):

Hadde det hjulpet hvis mannen din hadde kredittsperre?

Ekspander  

Jeg har tatt over hele økonomien nå og vi har allerede betalt ned en del. 

Har full tilgang til alt og sjekker JEVNLIG. Men er helt sykt å måtte være barnevakt for at en voksen mann skal ha en bærekraftig økonomi. Med dette forbrukslånet har vi mistet all frihet i livet. Vi kommer til å bruke 7 år på å betale det ned. Angrer på at jeg stolte på han økonomisk. Trodde han hadde vokst opp. Men helt tydeligvis ikke. Heldigvis har han ikke dratt på seg noe nytt nå. Men kommer til å ha økonomisk ansvar så lenge vi er gift. Veldig trist egentlig, han er en fantastisk fyr, men er noe alvorlig galt med impulskontrollen når man klarer å dra på seg sånn type kredittgjeld.

Anonymkode: f9b8c...b66

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at å bli partner med noen som ikke har økonomien under kontroll også vil hindre dine muligheter til å kjøpe felles bolig med partner, dra på finere ferieturer sammen osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at dette kan gå begge veier. Alle kan være dumme og drite seg ut økonomisk. Det er hvordan han tenker han skal løse problemet som er det viktige her nå. 
For det første: DU SKAL IKKE GI ELLER LÅNE PENGER TIL HAN! ikke en eneste krone. 

For det andre: spør han hvordan han har tenkt å komme seg ut av situasjonen. Kanskje han må ta seg en ekstra jobb i en periode fremover for å få betalt ned. Spør han hvordan han skal unngå dette i fremtiden. Feks, han kan sett ned kreditt grensen til 10 k, det er lang mer overkommelig enn 50k. 

Her må du se på hvordan han går frem. Setter han opp et budsjett; kutter han ned på unødvendige utgifter som byturer, alkohol, spise ute, shopping osv. fortsetter han som før, så har han ikke lært og da hadde jeg personlig holdt meg langt unna. Forsøker han å sette seg inn i økonomi, lære og bli bedre, så hadde jeg fortsatt fulgt nøye med på økonomien hans, men hadde ikke nødvendigvis dumpet fyren med en gang. 

Men pass på at du ikke blir en hjelper nå da, ved at du tar på deg spanderbuksene osv fordi du skal være snill. Jada, klart du kan være litt snill, men pass på. For det hjelper egentlig ikke han så mye, men vi damer kan være litt dumsnille sånn 😅

Anonymkode: 6d06d...39e

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.05):

Jeg har tatt over hele økonomien nå og vi har allerede betalt ned en del. 

Har full tilgang til alt og sjekker JEVNLIG. Men er helt sykt å måtte være barnevakt for at en voksen mann skal ha en bærekraftig økonomi. Med dette forbrukslånet har vi mistet all frihet i livet. Vi kommer til å bruke 7 år på å betale det ned. Angrer på at jeg stolte på han økonomisk. Trodde han hadde vokst opp. Men helt tydeligvis ikke. Heldigvis har han ikke dratt på seg noe nytt nå. Men kommer til å ha økonomisk ansvar så lenge vi er gift. Veldig trist egentlig, han er en fantastisk fyr, men er noe alvorlig galt med impulskontrollen når man klarer å dra på seg sånn type kredittgjeld.

Ekspander  

Personlig synes jeg dette er å ta helt fullstendig av. Det et snakk om 50 000kr, noe som tilsier ca 1200kr i innbetaling i måneden  inkludert nedbetaling og renter. Ærlig talt, om det velter hele økonomien, så har dere null kontroll på noe. Om jeg ønsker å kjøpe meg noe til 50 000 som jeg må låne penger til, så kan jeg jo gjøre det uten at det gjør meg til en slags kriminell. Kredittkort kan være lurt det, spesielt når man ikke har kapital til utstyr eller bilen må repareres for en større sum. Eller jeg må legge ut for reise på jobb. Ville umiddelbart latt han ta ansvar for egen økonomi og satt meg inn i hva et kredittkort egentlig er. Høres jo ut som noe som struper all økonomi i all tid fremover. Og forresten, jeg har fått boliglån i flere runder selv om jeg har kredittkort med grense på 150 000kr. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Agatha skrev (På 23.3.2025 den 12.16):

Personlig synes jeg dette er å ta helt fullstendig av. Det et snakk om 50 000kr, noe som tilsier ca 1200kr i innbetaling i måneden  inkludert nedbetaling og renter. Ærlig talt, om det velter hele økonomien, så har dere null kontroll på noe. Om jeg ønsker å kjøpe meg noe til 50 000 som jeg må låne penger til, så kan jeg jo gjøre det uten at det gjør meg til en slags kriminell. Kredittkort kan være lurt det, spesielt når man ikke har kapital til utstyr eller bilen må repareres for en større sum. Eller jeg må legge ut for reise på jobb. Ville umiddelbart latt han ta ansvar for egen økonomi og satt meg inn i hva et kredittkort egentlig er. Høres jo ut som noe som struper all økonomi i all tid fremover. Og forresten, jeg har fått boliglån i flere runder selv om jeg har kredittkort med grense på 150 000kr. 

Ekspander  

Tror du må lese ordentlig og se at jeg ikke er TS. Er snakk om 350.000kr i vårt tilfelle. Pluss 150.000kr tidligere. En halv million i forbruksgjeld på 'svada' og dritt som småbarnsfar med lav inntekt. Denne manne får ikke noe mer ansvar for økonomi så lenge vi er gift. Vi må begge jobbe 2 jobber for å få det til å gå rundt. Vi tjener ikke bra og bruker småbarnsårene på  å jobbe oss ihjel.

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.20):

Tror du må lese ordentlig og se at jeg ikke er TS. Er snakk om 350.000kr i vårt tilfelle. Pluss 150.000kr tidligere. En halv million i forbruksgjeld på 'svada' og dritt som småbarnsfar med lav inntekt. Denne manne får ikke noe mer ansvar for økonomi så lenge vi er gift. Vi må begge jobbe 2 jobber for å få det til å gå rundt. Vi tjener ikke bra og bruker småbarnsårene på  å jobbe oss ihjel.

Ekspander  

Hva har du gjort for å hindre at han tar opp nye dyre lån?

En frivillig kredittsperre vil langt på vei hindre det:

"Frivillig kredittsperre er det samme som en selvvalgt sperre mot selve kredittvurderingen. Dersom du som er sperret søker om forbrukslån, kredittkort eller lignende, vil du derfor få avslag, siden dette er søknader som krever en kredittvurdering."

https://www.finansnorge.no/tema/personlig-okonomi/okonomi--og-gjeldsradgivning/frivillig-kredittsperre/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  petterm skrev (På 23.3.2025 den 12.31):

Hva har du gjort for å hindre at han tar opp nye dyre lån?

En frivillig kredittsperre vil langt på vei hindre det:

"Frivillig kredittsperre er det samme som en selvvalgt sperre mot selve kredittvurderingen. Dersom du som er sperret søker om forbrukslån, kredittkort eller lignende, vil du derfor få avslag, siden dette er søknader som krever en kredittvurdering."

https://www.finansnorge.no/tema/personlig-okonomi/okonomi--og-gjeldsradgivning/frivillig-kredittsperre/

Ekspander  

Han har ikke kreditt lengre, bankene vil ikke låne han mer. Har full tilgang til mailen (dvs jeg får beskjed når det gjøres kredittvurdering) og nettbanken hans. Og får all lønn han tjener. Og han er en herlig ærlig sjel som ikke lusker rundt og snikbruker penger. Er trygg på at han ikke tar opp mer nå, og gjør han det så finner jeg ut av det fort. Fungerer som økonomisk verge jeg nå, til en voksen mann med masse ansvar. Og mitt eget liv er ikke nødvendigvis ødelagt, men veldig påvirket frem til gjelda er betalt ned. Tenk om vi hadde kunnet betale ned en halv mill ekstra på boliglånet istedet. Kommer alltid til å henge bakpå på grunn av dette.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Agatha skrev (På 23.3.2025 den 12.16):

Personlig synes jeg dette er å ta helt fullstendig av. Det et snakk om 50 000kr, noe som tilsier ca 1200kr i innbetaling i måneden  inkludert nedbetaling og renter.

Ekspander  

Tror det er du som mangler økonomisk forståelse, å betale 1200 i mnd på et lån på 50.000 så har man på slutten av året omtrent ikke betalt ned noe. 

Anonymkode: 2f202...4c7

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var sammen med en som etter noen år sammen fortalte om forbruksgjeld, det var snakk om mer enn 50 000kr. Brukte fem år på jobbe seg nærmest i hjel for å bli gjeldsfri. Jeg betalte noen mindre regninger for at vi skulle komme oss videre. Det var utrolig kjipt å sitte med et overskudd hver måned, mens partner sitter og vender på hver krone.  Selv om han tok ansvar for sin gjeld, ble det en annen type kostnad som jeg betalte som er verdt å tenke gjennom. Mye alenetid, da han alltid var på jobb, ingen ferieturer til utlandet (ingen nødvendighet men heller et tilsidesatt behov som jeg måtte legge til sides), utsatt kjøp av felles bolig og generelt bygge opp noe sammen. Han bodde gratis for å betale ned gjelden raskere slik at vi kunne starte å bygge opp noe sammen. Det endte opp med at han tok opp nytt lån bak ryggen min og da var vi tilbake igjen til utgangspunktet. Det var noen kjipe omstendigheter som gjorde at han tok opp nytt lån, men likevel tenkte virkelig  at han hadde lært. Vi hadde også andre utfordringer, så vi er ikke sammen lenger.

Hvis du er usikker på om dere kan ha en fremtid sammen tenk på hvordan hans økonomiske utsikter er for å ha en stabil økonomi fremover? Har han en stabil jobb som han trives i? Og synliggjør både for deg selv og han hva dere går glipp av en periode. Skal han lære av dette må han se hvordan det påvirker deg. Han er ikke alene og hans valg påvirker deg også. Gjør han bevist på det. Håper og tror at det hadde hjulpet meg.. 

Anonymkode: a2135...fac

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var også sammen med en som hadde forbruksgjeld. Han dro med meg ned i dragsuget også. Vi var forlovet, planla å få barn og bygge hus sammen. Jeg var så stormforelsket. Det kostet alt jeg hadde av krefter å gjøre det slutt og komme meg vekk, men det er det beste jeg har gjort for meg selv noen sinne. 50 000 er ikke allverdens. Hvis du virkelig elsker han og dere har det så fint sammen, så hadde jeg kanskje gitt det en sjans. Men med forbehold om fullstendig innsikt og oversikt over økonomien hans. Og ved første tegn på at dette hadde gjentatt seg, hadde jeg pakket tingene mine og dratt. Og aldri sett meg tilbake.

Anonymkode: 476cf...7a4

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 11.06):

Kjæresten fortalte meg nylig at han har ca. 50 000 kr i forbruksgjeld.

Anonymkode: 0c98b...534

Ekspander  

Dette er uproblematisk. 

Pengene har han brukt på PC/tekniske greier og han har over tid leid en leilighet som er dyrere enn han behøver. Altså ikke noe luksusleilighet, men han har åpenbart ikke justert levemåte etter betalingsevne.

Ekspander  

Dette er kjempeproblematisk. 

Du får jo vurdere selv, men jeg hadde i hvert fall vært meget opptatt av hva han selv tenkte om situasjonen. Det å ta opp forbruksgjeld for å kjøpe elektronikk fordi det er gøy betyr jo helt klart at man er litt økonomisk umoden. 

Anonymkode: 71841...9c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke tatt den sjansen. Se for deg en dag hvor dere har kommet så langt som å ha etablert dere, kjøpt bolig og fått barn.  Også gjentar dette seg, kanskje mye mer enn 50 k....poof bolig borte ...

Anonymkode: e2188...617

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjæresten fortalte meg nylig at han har ca. 50 000 kr i forbruksgjeld. Pengene har han brukt på PC/tekniske greier og han har over tid leid en leilighet som er dyrere enn han behøver. Altså ikke noe luksusleilighet, men han har åpenbart ikke justert levemåte etter betalingsevne. Vi har vært sammen i ca. ett år og er i midten av 20-årene. Jeg liker han godt, han er veldig snill og god, men dette skremmer meg litt mtp en eventuell fremtid sammen. Vi har nettopp flyttet sammen og bor nå billig slik at han kan betale ned kanskje i løpet av et år. 

Noen som har lignende erfaringer? Kan han bedre seg og lære en lekse av dette?

Ekspander  

50 000,- i lån, dere bor billig (sammen) og har ikke barn. Han burde kunne nedbetale det der på 2-3 mnd så lenge dere ikke har dyr husleie… 

Anonymkode: 50744...65a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har nettopp flyttet sammen og bor nå billig slik at han kan betale ned kanskje i løpet av et år. 

Noen som har lignende erfaringer? Kan han bedre seg og lære en lekse av dette?

Ekspander  

'Kanskje' i løpet av ett år? Det er faktisk ikke holdbart. Forbruksgjeld skal, og MÅ prioriters. Og 50k er ikke mye penger, men rentene på dette er mye! 

Jeg hadde faktisk stilt et ultimatum: dette skal være nedbetalt før året er omme, hvis ikke opphører samboerskapet. Du sier dere bor billig, da skal være fullt mulig. Om du i det hele tatt skal kunne satse på et langvarig forhold, må han vise til å være økonomisk bærekraftig. (det gjelder også deg!)

Anonymkode: a5216...3e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg rota med økonomien i starten av voksenlivet og rota frem til jeg var 25, så tok det noen år med opprydning før alt var på plass. Nå er jeg 40, har aldri rota med økonomien igjen og har bedre kontroll på ting enn mange jeg kjenner, heldigvis for jeg endte opp som ufør for fem år siden men greier alikevel å spare og leve greit med de nå mer begrensa midlene fordi jeg har gjort meg erfaringen og lagd vaner som hjelper.

Broren min derimot rota med økonomien, rydda opp, rota det til, fikk hjelp til å rydde opp, rota det til på nytt, fikk hjelp på nytt, rota det til igjen og valgte så å ta sitt eget liv. Han hadde «alt» millionlønn, stor og skikkelig god omgangskrets med ordentlig gode venner, familie som var glade i han og støtta han, hjelp til å holde seg i skinnet og flere som kjente til både opp og nedturer men det var ikke nok. 
Nå var ikke økonomi det eneste han sleit med selvfølgelig, men mange med økonomiske problemer sliter jo med mer enn bare økonomien. 

Anonymkode: 38c9a...157

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.41):

Tror det er du som mangler økonomisk forståelse, å betale 1200 i mnd på et lån på 50.000 så har man på slutten av året omtrent ikke betalt ned noe. 

Anonymkode: 2f202...4c7

Ekspander  

Tja, i følge forbrukslånskalkulatoren til DNB så har du da betalt ned i løpet av 5år.. det spørs jo hvor mye du ønsker det skal påvirke den daglige vs den langsiktige økonomien din rett og slett..og hvor gode eller dårlige rentevilkår man har rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 11.53):

Jeg anbefaler å sette krav. Om at gjelda må ryddes opp i innen 1 år feks. Og at du ikke hjelper.

Jeg er sammen med en fantastisk fyr, men han er helt idiotisk økonomisk. Hjalp han først med 150.000 forbruksgjeld og han lovte å ikke fucke opp igjen.

7 år senere kommer det frem at han har klart å dra på seg lån til 350.000. Og vi er gift. Og jeg er FUCKED frem til det lånet er fiksa. Bruker småbarnsårene på å jobbe oss ihjel for å betale ned. Og har ingen mulighet til å flytte på oss, dra på ferie osv. Jeg er søvnløs og samboeren mener 'det ordner seg alltid'

Sett JÆVLA STRENGE KRAV.

50.000 er lett å fikse.

En slapp holdning til økonomi må du leve med resten av livet.

Ekspander  

Hvorfor er du sammen med en som fucker deg økonomisk? Han har jo null respekt foe deg

Anonymkode: 9465e...78f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle levd med en slik person måtte jeg hatt økonomisk kontroll på vegne av oss begge.

Jeg ville ikke risikert å bli ført bak lyset.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden hjelpte jeg en del som hadde kommet i økonomisk problemer, det som gikk i igjen var manglende vilje/overskudd til å ta tak i problemet. 
Problemet var ofte ikke selve gjelden, men rentene som gjør alt til en evig runddans. 

Om noen hadde 50k i forbuksgjeld så hadde jeg absolutt ikke karakterisert dette som et større problem. 
ca 25% har rentebærende usikret gjeld, blant disse er gjelden i gjennomsnitt ca. 100.000+.

Et rødt flagg er forbruks gjeld fra flere kreditorer. 

Endret av Gregarious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 14.54):

Hvorfor er du sammen med en som fucker deg økonomisk? Han har jo null respekt foe deg

Anonymkode: 9465e...78f

Ekspander  

Ja, tror heller jeg hadde tatt de konsekvensene det er å skille seg fra en med mye gjeld, enn å sitte oppi den suppa der. 

Anonymkode: 77a18...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...