Gå til innhold

Kjæreste med forbruksgjeld

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Gregarious skrev (1 minutt siden):

For en del år siden hjelpte jeg en del som hadde kommet i økonomisk problemer, det som gikk i igjen var manglende vilje/overskudd til å ta tak i problemet. 
Problemet var ofte ikke selve gjelden, men rentene som gjør alt til en evig runddans. 

Om noen hadde 50k i forbuksgjeld så hadde jeg absolutt ikke karakterisert dette som et større problem. 
ca 25% har usikret gjeld, blant disse er gjelden i gjennomsnitt ca. 100.000+.

Et rødt flagg er forbruks gjeld fra flere kreditorer. 

Summen i seg selv er ikke i utgangspunktet noe stort problem, men han har brukt det på PC, og har ikke evnet å justere forbruket til inntekten. Det er bekymringsverdig. 

Anonymkode: 77a18...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjæresten fortalte meg nylig at han har ca. 50 000 kr i forbruksgjeld. Pengene har han brukt på PC/tekniske greier og han har over tid leid en leilighet som er dyrere enn han behøver. Altså ikke noe luksusleilighet, men han har åpenbart ikke justert levemåte etter betalingsevne. Vi har vært sammen i ca. ett år og er i midten av 20-årene. Jeg liker han godt, han er veldig snill og god, men dette skremmer meg litt mtp en eventuell fremtid sammen. Vi har nettopp flyttet sammen og bor nå billig slik at han kan betale ned kanskje i løpet av et år. 

Noen som har lignende erfaringer? Kan han bedre seg og lære en lekse av dette?

Anonymkode: 0c98b...534

Vel jeg gikk inn med 200 000 i inkasso, og en haug med betalingsanmerkninger. Gikk inn for å betale ned å bli gjeldsfri da som jeg hadde mindre utgifter og fikk en bedre jobb. Kjøpte så bolig og har barn. Kjempe kontroll på økonomien ☺️

Anonymkode: 2e8eb...d97

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still krav. 50.000,- må han klare å dekke inn på et år. Krev utskrift fra Kredittregisteret, og har du mistanke om spillegalskap - STIKK. Spillegalskap  er dessverre verre enn alkoholisme. Han jeg møtte, fikk barn med, og forsøkte å ‘redde’ for snart 40 år siden, er fremdeles kronisk blakk og leier en ett-roms, mens barnet vi fikk er redd for at faren atter en gang  blir kastet ut og potensielt havner på gjesterommet til barnet som verken kan, eller vil svare for sin fars elendighet. Dette må du ta veldig alvorlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Summen i seg selv er ikke i utgangspunktet noe stort problem, men han har brukt det på PC, og har ikke evnet å justere forbruket til inntekten. Det er bekymringsverdig. 

Joda det kan en si, men dette vil altså gjelde ca.25% av hele Norges befolkning over 17år.

Selvsagt bortsett fra KG der ingen har forbruksgjeld.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gregarious skrev (5 timer siden):

Joda det kan en si, men dette vil altså gjelde ca.25% av hele Norges befolkning over 17år.

Selvsagt bortsett fra KG der ingen har forbruksgjeld.

Det betyr vel ikke at det er noe man har lyst til å blande seg borti i et relativt nytt forhold. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

50000 er mindre enn feriepengene.

Da får han bli hjemme i år og sak løst.

Anonymkode: 4f265...c83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det betyr vel ikke at det er noe man har lyst til å blande seg borti i et relativt nytt forhold. 

Alle kan ha sine egne preferanser, men personlig tenker jeg det er ting som er uendelig mye viktigere en 50k i forbruksgjeld. Om du kutter ut 25% av befolkningen for slike i mine øyne mindre utfordringer så tar det ikke lang tid før du statistisk ikke finner noen som helst. 

Nå er nok menns sine preferanser vesentlig forskjellig på akkurat dette område i forhold til kvinners, så det meget mulig jeg er biased. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mann hadde også forbruksgjeld på rundt 50000 kr da vi møttes. Jeg betalte det ut for at vi skulle slippe å betale så mye i renter. Det var dumt av meg, for ingen lærer av å ikke bære konsekvenser av dårlige valg de gjør. 

Han har lært seg bedre økonomisk styring etterhvert, men det tok seriøst 15 år, og har vært til mye frustrasjon. 

Anonymkode: 9f951...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gregarious skrev (2 timer siden):

Alle kan ha sine egne preferanser, men personlig tenker jeg det er ting som er uendelig mye viktigere en 50k i forbruksgjeld. Om du kutter ut 25% av befolkningen for slike i mine øyne mindre utfordringer så tar det ikke lang tid før du statistisk ikke finner noen som helst. 

Nå er nok menns sine preferanser vesentlig forskjellig på akkurat dette område i forhold til kvinners, så det meget mulig jeg er biased. 

Hvorfor skal man ta til takke med en som ikke har kontroll på økonomien, når de fleste har det?

Anonymkode: a64ec...cec

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gregarious skrev (16 timer siden):

Mulig du ikke fikk det med deg i det første innlegget mitt, men det er ikke summen som er problemet for meg. Det er måten gjelden er opparbeidet på. Han har kjøpt PC, bodd dyrere enn han kan, og ikke justert forbruket etter de økonomiske forholdene sine. At du synes det er uproblematisk å leve over evne og opparbeide seg gjeld får nå være din preferanse. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Mulig du ikke fikk det med deg i det første innlegget mitt, men det er ikke summen som er problemet for meg. Det er måten gjelden er opparbeidet på. Han har kjøpt PC, bodd dyrere enn han kan, og ikke justert forbruket etter de økonomiske forholdene sine. At du synes det er uproblematisk å leve over evne og opparbeide seg gjeld får nå være din preferanse. 

Men er det ikke relevant hvor lenge han har levd over evne, og om han har hatt en plan? Ingen her vet om han har levd på kreditt i lang tid eller om det er noen måneder i oppsigelsestiden... Det er ikke nødvendigvis så ille å leve litt over evne i en kort periode der man vet at man vil ha mulighet for å betale tilbake innen kort tid.

Hvis han forventer betale tilbake alt på ett år, så er det knapt 5000,- i renter.

Anonymkode: 74944...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke sagt det er uproblematisk å leve over evne, men det som fremkommer er at de nå lever rimeligere. Slik at gjelden nå kan bli nedbetalt i løpet av muligens 1år. 
De aller fleste med forbruksgjeld har det på grunn av bruk til ikke nødvendige varer/tjenester, 25% har det akkurat nå, men tar du med alle som en gang har hatt dette så gjelder det over halvparten av den voksne/yngre befolkningen.

Så at han har 50k er i mine øyne svært lite relevant, det som betyr noe er om gjelden nå fremover blir nedbetalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (På 23.3.2025 den 12.47):

Dette er et rødt flagg.. Kan godt hende han bedrer seg og at det går bra, men det kan også hende han ikke bedrer seg.

Jeg skjønner godt at du er bekymret. 

Det er bra han er ærlig med at han har gjeld. Hvis du ser for deg å stifte familie med han bør du få innsyn i økonomien hans. Noen par ordner det sånn at den ene er "økonomisjef" og "passer på pengene". (Lønn går inn på konto bare du disponerer, du overfører penger til hans konto. Da sikrer du at regninger blir betalt.

For å trygge deg- og han - kan han legge inn kredittsperre, sånn at han ikke tar opp ny kredittgjeld.

Hun er samboer, ikke foresatt eller verge. Slik oppførsel skaper ikke et bra forhold. Alle kan da gjøre feil i livet, men det er ikke en partners jobb å forebygge og kontrollere at ikke det skjer på nytt. 
Hennes jobb er å sikre seg selv. Det gjør man ved å ha kontroll på egen økonomi, sammen gå gjennom budsjett og hvor mye som skal settes av til felles, og fordeling av andre utgifter.
Dersom partner ikke klarer å opprettholde sin del så må man vurdere om det er dette forholdet man vil ha. 

Anonymkode: be479...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Snakk om stort beløp i 2025................ Lånte samme beløp til bil i 1984.......Ungdommen nå til dags er helt håpløse.........

Anonymkode: d0773...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.06):

Kjæresten fortalte meg nylig at han har ca. 50 000 kr i forbruksgjeld. Pengene har han brukt på PC/tekniske greier og han har over tid leid en leilighet som er dyrere enn han behøver. Altså ikke noe luksusleilighet, men han har åpenbart ikke justert levemåte etter betalingsevne. Vi har vært sammen i ca. ett år og er i midten av 20-årene. Jeg liker han godt, han er veldig snill og god, men dette skremmer meg litt mtp en eventuell fremtid sammen. Vi har nettopp flyttet sammen og bor nå billig slik at han kan betale ned kanskje i løpet av et år. 

Folk som er så økonomisk uansvarlige er det bare å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er typen som ikke ser poenget med å nærmest tvangsmaxe forbruket, men heller vil leve for 60-80% av inntekten og putte resten i sparing (fond eller sparekonto eller 50/50), bolig, ekstra nedbetaling av boliglån og studielån, så blir det alltid noe som skurrer og gnager i forholdet med en motsatt 110%-person og som ikke holder i lengden.

Av erfaring.

Anonymkode: 28f9f...8f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har erfaring med 2 eks kjærester som også fikk kredittlån på 20-70 000,-

Så fort det ble betalt, ble det lovet at de ikke skulle kjøpe ny luksus for lånte penger. Det holdt aldri. Var bare snakk om tid. Så var det nye lån bak ryggen min. Begge hadde mødre som betalte dem ut x antall ganger. Aldri mer gidder jeg slike forhold. Går jo utover deg også at partneren har dårlig økonomi og styring.

Anonymkode: f4eeb...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjelden er ikke stor, men en mann uten økonomisk vett hadde ikke stått på ønskelisten min.

Anonymkode: 0597a...5f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 18.44):

Snakk om stort beløp i 2025................ Lånte samme beløp til bil i 1984.......Ungdommen nå til dags er helt håpløse.........

Anonymkode: d0773...d95

Du forstår ikke økonomi så godt selv heller forstår jeg😊

Anonymkode: 0597a...5f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.06):

Ikke hjelp han med å betale ned, pass på at han betaler like mye i husleie, strøm, mat og alt det der som du. Ikke gi han tilgang til nettbanken din, gå inn Experian, Bisnode (finnes sikkert flere) og legg inn ei kreditsperre på deg selv, i tilfelle han prøver å få et lån i ditt navn, Jeg er livredd sånt, ble svindlet på denne måten av "kjæresten" og det tok ei stund før jeg fikk betalt tilbake. 

Anonymkode: 09870...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...