AnonymBruker Skrevet 23. mars #1 Del Skrevet 23. mars Kjæresten fortalte meg nylig at han har ca. 50 000 kr i forbruksgjeld. Pengene har han brukt på PC/tekniske greier og han har over tid leid en leilighet som er dyrere enn han behøver. Altså ikke noe luksusleilighet, men han har åpenbart ikke justert levemåte etter betalingsevne. Vi har vært sammen i ca. ett år og er i midten av 20-årene. Jeg liker han godt, han er veldig snill og god, men dette skremmer meg litt mtp en eventuell fremtid sammen. Vi har nettopp flyttet sammen og bor nå billig slik at han kan betale ned kanskje i løpet av et år. Noen som har lignende erfaringer? Kan han bedre seg og lære en lekse av dette? Anonymkode: 0c98b...534 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 23. mars #2 Del Skrevet 23. mars 50.000 er ikke all verden. Det han sparer ved å bo sammen med deg, kan han pøse inn i det lånet. Lurt også å få samlet gjelden, hvis han ikke allerede har gjort det. Man kan få refinansiering gjennom egen bank, og da får han lavere rente. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #3 Del Skrevet 23. mars Jeg har hatt en kjæreste med forbruksgjeld. Vi jobbet hardt for å betale den ned (ja VI). Han var lykkelig å lovte dyrt og hellig at det ikke skulle skje igjen. Men det skjedde, og unnskyldninga var at vi fikk jo til å betale ned sist, så dette går bra. Hans gjeld hadde ført til betalingsanmerkning og ga oss vanskeligheter med å få lån, høres ikke ut som det har gått så langt til dere? Jeg mistet nattesøvn og var stadig bekymret for penger (dette var også før prisoppgang osv) og min erfaring gjør at jeg tenker NEI! aldri mer! Anonymkode: ffe02...bcf 2 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 23. mars #4 Del Skrevet 23. mars Gaia skrev (5 minutter siden): 50.000 er ikke all verden. Det han sparer ved å bo sammen med deg, kan han pøse inn i det lånet. Lurt også å få samlet gjelden, hvis han ikke allerede har gjort det. Man kan få refinansiering gjennom egen bank, og da får han lavere rente. Men det er holdningen hans som er problemet. Luksusfellen deluxe. 4 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #5 Del Skrevet 23. mars Men da har han sikkert lært av dette, og gjør ikke det samme igjen. Hvis han fortsetter å overforbruke og at det går utover deg, vil jo det bli et problem, men at han jobber seg ut av dette nå er jo bra. Anonymkode: b6916...d14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #6 Del Skrevet 23. mars Hvis dette er en partner du tenker du vil dele livet med, så gjør en iherdig innsats for å holde øye med om han får seg ny gjeld. Ei venninne av meg er lykkelig gift med en kjempefin mann, men han har null økonomistyring. Eneste som funker der er at hun har alt det økonomiske. Og selv da dukket det opp ubetalte regninger litt her og der. Mannen har skjønt at han ikke kan skjule noe. Det jeg prøver å si, er at du må passe på at ikke du havner i et økonomisk ufør pga partneren din. Anonymkode: 88270...36a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #7 Del Skrevet 23. mars Jeg ble forsøkt lurt en gang som medlåntaker på en bil jeg ikke trengte, så jeg er skeptisk. Det kommer veldig an på han sine holdninger til dette. Har han lært, eller bruker han deg som en sovepute? Hvordan prioriterer han i hverdagen? Økonomisk bevissthet er veldig viktig. Det gir mindre bekymringer i hverdagen. Anonymkode: baee3...270 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #8 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Noen som har lignende erfaringer? Kan han bedre seg og lære en lekse av dette? Erfaringen min tilsier at det ikke blir bedre. Jeg fraråder forpliktende forhold med en slik person. Anonymkode: 2ed79...9ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #9 Del Skrevet 23. mars Jeg gikk på tilsvarende smell da jeg var rundt 26-27. Det har aldri skjedd igjen. Så lenge han står til ansvar, selv betaler med, selv prioriterer bort ting for å betale ned, selv eier sin egen dumskap - så er det håp (siden dere er så unge). Men IKKE hjelp han. La han ordne opp selv. Gjør han ikke det, bør du være bekymret. Anonymkode: d3363...a96 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #10 Del Skrevet 23. mars 50.000 er et lite beløp og ikke noe å bekymre seg for, foreløbig. Du må følge med på om han tar opp nye lån og kreditter som vokser, da er det bare å avslutte forholdet. Anonymkode: fc94d...279 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 23. mars #11 Del Skrevet 23. mars Dette er et rødt flagg.. Kan godt hende han bedrer seg og at det går bra, men det kan også hende han ikke bedrer seg. Jeg skjønner godt at du er bekymret. Det er bra han er ærlig med at han har gjeld. Hvis du ser for deg å stifte familie med han bør du få innsyn i økonomien hans. Noen par ordner det sånn at den ene er "økonomisjef" og "passer på pengene". (Lønn går inn på konto bare du disponerer, du overfører penger til hans konto. Da sikrer du at regninger blir betalt. For å trygge deg- og han - kan han legge inn kredittsperre, sånn at han ikke tar opp ny kredittgjeld. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #12 Del Skrevet 23. mars ALDRI bruk noen av dine egne penger til å «hjelpe» kjæresten å rydde opp. Det må vedkommende gjøre selv for å lære noe som helst, selv om du kan hjelpe til å finne løsninger og sette opp budsjett og nedbetalingsplan osv. Har du en kjæreste med forbrukslån må du også passe enormt godt på personlig info som fødselsnr og bank ID. Du KAN ikke stole på at det ikke vil bli misbrukt. Anonymkode: 13cb6...afc 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #13 Del Skrevet 23. mars Jeg var en idiot og betalte rundt 180000 i gjeld for eksen, jeg skulle baaaare hjelpe ham med det så vi kunne gå videre. Ja videre til mer gjeld. Ikke bruk dine penger på dette, det stopper som regel ikke der. Anonymkode: 2f202...4c7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #14 Del Skrevet 23. mars petterm skrev (1 minutt siden): Noen par ordner det sånn at den ene er "økonomisjef" og "passer på pengene". (Lønn går inn på konto bare du disponerer, du overfører penger til hans konto. Da sikrer du at regninger blir betalt. For å trygge deg- og han - kan han legge inn kredittsperre, sånn at han ikke tar opp ny kredittgjeld. Det er veldig lett for at rollene blir feil på denne måten. Jeg ble «mamma» og han ble «den trassige tenåringssønnen». I tillegg fortsatte han bare å ta opp gjeld, kjøpte i ungenes navn, løy og gjemte regninger. Han forfalsket til og med lønnsslipper så jeg skulle tro at lønna hans var lavere enn den var sånn at jeg måtte dekke mer, og beløpet han førte over til regningskonto var alltid mye lavere enn avtalt. Ikke egentlig svar til deg @petterm, men til ts, som en kommentar på det du skriver. Anonymkode: 2ed79...9ae 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #15 Del Skrevet 23. mars Jeg anbefaler å sette krav. Om at gjelda må ryddes opp i innen 1 år feks. Og at du ikke hjelper. Jeg er sammen med en fantastisk fyr, men han er helt idiotisk økonomisk. Hjalp han først med 150.000 forbruksgjeld og han lovte å ikke fucke opp igjen. 7 år senere kommer det frem at han har klart å dra på seg lån til 350.000. Og vi er gift. Og jeg er FUCKED frem til det lånet er fiksa. Bruker småbarnsårene på å jobbe oss ihjel for å betale ned. Og har ingen mulighet til å flytte på oss, dra på ferie osv. Jeg er søvnløs og samboeren mener 'det ordner seg alltid' Sett JÆVLA STRENGE KRAV. 50.000 er lett å fikse. En slapp holdning til økonomi må du leve med resten av livet. Anonymkode: f9b8c...b66 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #16 Del Skrevet 23. mars Altså det er snakk om 50k. Han kan betale det ned på no-time om han vil. Kan ikke se at det er et rødt flagg, men det er HANS lån å nedbetale, ikke ditt. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har hatt en kjæreste med forbruksgjeld. Vi jobbet hardt for å betale den ned (ja VI). Han var lykkelig å lovte dyrt og hellig at det ikke skulle skje igjen. Men det skjedde, og unnskyldninga var at vi fikk jo til å betale ned sist, så dette går bra. Hans gjeld hadde ført til betalingsanmerkning og ga oss vanskeligheter med å få lån, høres ikke ut som det har gått så langt til dere? Anonymkode: ffe02...bcf Dette er jo bare tull. Gjeld fører ikke til betalingsanmerkninger, mislighold fører til betalingsanmerkninger. Anonymkode: c5df7...3f5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 23. mars #17 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg anbefaler å sette krav. Om at gjelda må ryddes opp i innen 1 år feks. Og at du ikke hjelper. Jeg er sammen med en fantastisk fyr, men han er helt idiotisk økonomisk. Hjalp han først med 150.000 forbruksgjeld og han lovte å ikke fucke opp igjen. 7 år senere kommer det frem at han har klart å dra på seg lån til 350.000. Og vi er gift. Og jeg er FUCKED frem til det lånet er fiksa. Bruker småbarnsårene på å jobbe oss ihjel for å betale ned. Og har ingen mulighet til å flytte på oss, dra på ferie osv. Jeg er søvnløs og samboeren mener 'det ordner seg alltid' Sett JÆVLA STRENGE KRAV. 50.000 er lett å fikse. En slapp holdning til økonomi må du leve med resten av livet. Anonymkode: f9b8c...b66 Hadde det hjulpet hvis mannen din hadde kredittsperre? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #18 Del Skrevet 23. mars Herregud hva folk krisemaksimerer. Det er 50 000kr! En piss i havet og ikke noe å bekymre seg for. Anonymkode: 3b688...db4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 23. mars #19 Del Skrevet 23. mars Han er ung Da jeg traff mannen min da vi var 24 hadde han også tullete forbruksgjeld. Den ble borte veldig fort og kom aldri tilbake. Vært sammen 16 år nå og har god økonomi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #20 Del Skrevet 23. mars Er det gammel eller ny gjeld? Hvor lang tid beregnes for å betale den ned? Å ha noe forbruksgjeld er ikke veldig uvanlig, og det er umulig vurderer situasjonen uten mer info... Anonymkode: 74944...cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå