AnonymBruker Skrevet 24. mars #41 Del Skrevet 24. mars K50 år. 225 000kr i div fond. 200 000kr på høyrentekonto (usikker på hva bruke det til, derfor ikke i fond). Ca 2 mill i egenkapital i bolig. Var uheldig med både oppdragelse og arv, så ligger langt etter andre jevnaldrende, tror jeg. Anonymkode: aa9b3...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #42 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samtidig er det jo et poeng da. For hva er EGENTLIG hensikten med en slik tråd? Blir man lykkelig av å ha 2 mill på bok. Eller 5 mill? Og hvorfor skal det på død og liv kunngjøres til andre? Joda, jeg tror vi alle vet svaret på det. I dagens samfunn blir vi oversvømt av artikler om sparing og hvor viktig det er å spare mest mulig. Som om det stod om liv og død. Jeg pleier å spørre meg selv. Spare til hva? Slik at man er mangemillionær på eldrehjemmet? Som regel får man svar at det er sparing til pensjon og fremtiden. Hvor mange er det ikke som går i graven med millioner på bok? Vi lever i en sinnsyk overflod, og eier materielle ting som i realiteten bare er helt meningsløst. Den psykiske helsen blant unge har vel sjelden være dårligere, spesielt hos unge gutter. Dette helt sinnssyke jaget etter penger, rikdom og status er etter mitt skjønn direkte skadelig og gjør oss overhodet ikke lykkelige, men tvert i mot mer ulykkelige og mer bekymret. Flere og flere unge mennesker føler at de ikke strekker til på veldig mange områder. "Perfekte liv" publiseres på instagram og viser oss en kunstig lykke utelukkende basert på det materielle. Og nei, jeg mener ikke med dette at vi ikke skal spare eller bry oss om økonomi. Selvsagt er det smart å sette av midler til både pensjon og "a rainy day" hvis man har mulighet til det. Men det er faktisk ikke det som betyr noe for oss. Hva hjelper de tå ha kontoen full av millioner om f.eks. er veldig ensom? Og til deg som leser denne tråden og føler deg fattig og underlegen de som skryter av sine million-porteføljer; Bare slapp helt av, og slutt å sammenlign deg med andre. Fokuser på ditt eget og hva som betyr noe for at du skal ha et meningsfullt liv. Anonymkode: d7721...44f 1) jeg kunngjør ingenting. Jeg er dobbelt anonym. Jeg snakker aldri med venner om penger. Men er stolt, og da føles det godt å kunne skrive det rett ut her. 2) ja, det gjør meg lykkelig. Vi eier egen bolig, og går gjeldsfri inn i pensjonstilværelsen. Vi slipper våkenetter på grunn av rentenivå, eller uforutsette regninger. Vi har økonomisk frihet til å legge ekstra i det som betyr noe for oss, og gir oss lykke - reise, kjøpe oss fri fra enkelte oppgaver, god mat og vin. Og vi kan gå av tidlig med pensjon, og også leve godt som pensjonister. Om man har såre følelser i forhold til penger så klikker man seg da ikke inn i en tråd om sparing.... Like mye som at jeg unngår tråder om babyer. Anonymkode: 63553...49b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #43 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): K50 år. 225 000kr i div fond. 200 000kr på høyrentekonto (usikker på hva bruke det til, derfor ikke i fond). Ca 2 mill i egenkapital i bolig. Var uheldig med både oppdragelse og arv, så ligger langt etter andre jevnaldrende, tror jeg. Anonymkode: aa9b3...414 Ja, føler med deg. Mens noen er født med gullhår i ræva, og arver ti-talls millioner så arver andre bare gjeld. Og gjennom livet har noen flaks og suksess, andre bare motgang. Derfor skjønner jeg ikke vitsen om slike tråder. Anonymkode: db873...ab1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #44 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, føler med deg. Mens noen er født med gullhår i ræva, og arver ti-talls millioner så arver andre bare gjeld. Og gjennom livet har noen flaks og suksess, andre bare motgang. Derfor skjønner jeg ikke vitsen om slike tråder. Anonymkode: db873...ab1 Det er en veldig sort-hvitt måte å se ting på. Eneste flaksen jeg har hatt er at jeg er født med et ganske påskrudd hode, og stå-på-vilje. Som åpnet muligheter i form av skole, smarte valg økonomisk, med mer. Å få gode karakterer var jo noe man konsekvent ble mobbet for på 90-tallet, det å likevel kjempe på, og få et godt karaktersnitt, var krevende. Studiene var krevende, og det var skummelt å flytte unna alt kjent. Jeg var lenge ensom da jeg dumpet menn ved første røde flagg, selvfølgelig var jeg heldig da jeg traff han jeg nå har vært gift med i 20 år, men det var likevel et veldig gjennomtenkt valg. Å kjøpe første bolig i ung alder var også krevende, mange bekymringer, og bratt lærekurve. Det samme var det å gjøre karriere som ung kvinne i mannsdominert bransje. Gjeld trenger du ikke arve, da sier du fra deg arven. Anonymkode: 63553...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #45 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (59 minutter siden): K50 år. 225 000kr i div fond. 200 000kr på høyrentekonto (usikker på hva bruke det til, derfor ikke i fond). Ca 2 mill i egenkapital i bolig. Var uheldig med både oppdragelse og arv, så ligger langt etter andre jevnaldrende, tror jeg. Anonymkode: aa9b3...414 Samme her. Min mor har arvet to hus og en gård og klart å kvitte seg med alt. Jeg har virkelig ikke lært økonomi fra oppdragelse i alle fall. Og ingen arv i vente. Du har vært dyktig til tross. Anonymkode: 036e9...5b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #46 Del Skrevet 24. mars Jeg/vi har omlag 120.000,- investert i fond og aksjer. Ingen sparepenger utenom, de la jeg nettopp inn i halvdelen av ei hytte. Så eier vi et hus som per i dag er verdt cirka 7 millioner, hvor av 3 millioner er gjeld. Drømmer noen ganger om å selge huset og kjøpe et mindre bra et til cirka 4 millioner. Det hadde vært så nydelig å sitte som gjeldfri. Anonymkode: d22a0...369 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #47 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja, føler med deg. Mens noen er født med gullhår i ræva, og arver ti-talls millioner så arver andre bare gjeld. Og gjennom livet har noen flaks og suksess, andre bare motgang. Derfor skjønner jeg ikke vitsen om slike tråder. Anonymkode: db873...ab1 Også de med gullhår bør jo få ha tråder da, hvor de sammenligner gullhårene Uten at det er noe galt i det. Jeg er født uten slike gullhår. Har aldri fått et eneste økonomisk råd fra min mor. Hun for sin del arvet to hus og en gård og har klart å kvitte seg med alt og bruke opp pengene, også den delen som var min farsarv fordi hun visste ikke at også jeg egentlig skulle ha arvet. Jeg var preget av oppveksten og henne, helt til jeg plutselig våknet opp og begynte å spare. Fikk kjøpt meg leilighet og har også pittelitt i fond nå. Jeg ligger laaangt bak folk flest på min alder, men det gir meg faktisk mer glede i livet å leve med økonomisk kontroll enn før jeg knapt enset inn/ut av kontoen. Jeg følte at penger på konto var bare tall... pengene "ble noe" først når de ble byttet i ting, mat eller opplevelser. Nå derimot føler jeg mer glede over de pengene jeg bruker enn jeg gjorde før. Og jeg klarer å spare til tross for er blant et lavtlønnet yrke. Anonymkode: 036e9...5b5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #48 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ja, føler med deg. Mens noen er født med gullhår i ræva, og arver ti-talls millioner så arver andre bare gjeld. Og gjennom livet har noen flaks og suksess, andre bare motgang. Derfor skjønner jeg ikke vitsen om slike tråder. Anonymkode: db873...ab1 Og de fleste er bare helt vanlige. Det er forresten ingen grunn til å arve gjeld, da sier man fra seg arven. Fondssparingen vår kommer ikke fra arv. Jeg har arvet 200k, som gikk rett i boliglånet. Mannen arvet 100k, som gjorde det samme. Og han arvet en hytte til 800k, som er dårlig vedlikeholdt og kun er en utgiftspost, hvis man skal tenke økonomi. Vi har 2 millioner i fond av flere årsaker: - Vi valgte bevisst å bosette oss et sted med lave boligpriser. Huset er nå verdt i underkant av fem millioner, vi har lån på 1,5 - Vi har to inntekter, og mannen min tjener ganske godt (overlege), til sammen har vi en inntekt på over to millioner. Vi har også tre barn, så vi har mange utgiftsposter. Men vi har ikke lagt opp til hverken lån eller forbruk etter inntektene. Overskuddet sparer vi. Ingen av oss kommer fra noen «privilegert bakgrunn», spesielt ikke mannen min (foreldre uten utdanning som har jobbet i ufaglærte jobber hele livet, eier bolig, men den er i dårlig stand og har nok lav verdi). Anonymkode: fa455...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #49 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en veldig sort-hvitt måte å se ting på. Eneste flaksen jeg har hatt er at jeg er født med et ganske påskrudd hode, og stå-på-vilje. Som åpnet muligheter i form av skole, smarte valg økonomisk, med mer. Å få gode karakterer var jo noe man konsekvent ble mobbet for på 90-tallet, det å likevel kjempe på, og få et godt karaktersnitt, var krevende. Studiene var krevende, og det var skummelt å flytte unna alt kjent. Jeg var lenge ensom da jeg dumpet menn ved første røde flagg, selvfølgelig var jeg heldig da jeg traff han jeg nå har vært gift med i 20 år, men det var likevel et veldig gjennomtenkt valg. Å kjøpe første bolig i ung alder var også krevende, mange bekymringer, og bratt lærekurve. Det samme var det å gjøre karriere som ung kvinne i mannsdominert bransje. Gjeld trenger du ikke arve, da sier du fra deg arven. Anonymkode: 63553...49b Greit å være flink, men alle er heller ikke født med like store evner. Trenger ikke skryte av at man er på A-laget for det? Men jo, livet er svært ofte sort-hvitt som du kaller det, men de på solsiden opplever det kanskje ikke slik? Angående arv: Om du har en ektefelle som har gjeld og lånt penger privat og som plutselig dør, tror du gjelden forsvinner også?? Anonymkode: db873...ab1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #50 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Greit å være flink, men alle er heller ikke født med like store evner. Trenger ikke skryte av at man er på A-laget for det? Men jo, livet er svært ofte sort-hvitt som du kaller det, men de på solsiden opplever det kanskje ikke slik? Angående arv: Om du har en ektefelle som har gjeld og lånt penger privat og som plutselig dør, tror du gjelden forsvinner også?? Anonymkode: db873...ab1 Og jeg sier jo at det er der jeg har hatt flaks - et passe påskrudd hode. Herunder kjenner jeg reglene rundt gjeld og arv, og rett til innsyn, inngående. Hvorfor er du så bitter på livet? Anonymkode: 63553...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #51 Del Skrevet 24. mars Man har det livet man har. Men når lykken og flaksen hele tiden snur det andre kinnet til, er det grenser for hvor mange slag man skal ta,- før man blir "bitter" Jeg unner ingen å bli bitter, men man må kanskje oppleve mye dritt for å forstå at man kan bli det. Anonymkode: db873...ab1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #52 Del Skrevet 24. mars Pt har jeg omlag 75 % av min gjeld (i all hovedsak bolig) i aksjer og fond. Jeg har tenkt såpass at jeg prioriterer aksjer, fond, og litt krypto i stedet for å betale ned ekstra på boliglånet. Om det er lurt er jeg usikker på disse dagene. Hvis Trumpern skaper global krise ved å de-evaluere dollaren og skape ytterligere krig i europa så går nok den prosentandelen kraftig ned .. Anonymkode: 563db...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #53 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pt har jeg omlag 75 % av min gjeld (i all hovedsak bolig) i aksjer og fond. Jeg har tenkt såpass at jeg prioriterer aksjer, fond, og litt krypto i stedet for å betale ned ekstra på boliglånet. Om det er lurt er jeg usikker på disse dagene. Hvis Trumpern skaper global krise ved å de-evaluere dollaren og skape ytterligere krig i europa så går nok den prosentandelen kraftig ned .. Anonymkode: 563db...155 litt keikete sagt, men tilsvarende 75 % av gjelden, dvs hvis gjelda hadde vært på 100 kr, så hadde jeg i dag hatt 75 kr i aksjer/fond/krypto. Anonymkode: 563db...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #54 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 11.46): Jeg lurer på hvor mye det er vanlig å ha investert i aksjer/fond i forhold til alder. Selv er jeg 30 år og har 200 000 kr investert i fond. Har også en leilighet hvor jeg har ca. 900 000 i egenkapital Hva har dere? Anonymkode: a2da7...612 43 år, ca 1 mill i aksjefond, hus med ca 2,1 mill i EK nå. Men hadde ikke så mye som deg da jeg var 30 og helt nyetablert, så du kan glede deg til livet fremover Anonymkode: 71b7c...9c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #55 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 43 år, ca 1 mill i aksjefond, hus med ca 2,1 mill i EK nå. Men hadde ikke så mye som deg da jeg var 30 og helt nyetablert, så du kan glede deg til livet fremover Anonymkode: 71b7c...9c9 Får legge til at jeg har ikke fått et rødt øre fra noen. Arv eller annet enn kanskje en 500-lapp i bursdagsgave nå og da. Synes det er trist at noen tror det må arv eller flaks til. Hardt arbeid er fortsatt en ganske vanlig vei til økonomisk overskudd. Men selvsagt, noen har uflaks med helsa (andre tar veldig dårlige valg for egen helse...), det er sant. Men de aller fleste er normalt friske nok til både å studere og/eller jobbe. Og deretter er det jo bare å bruke mindre enn man tjener, og å investere overskuddet. Det er ikke spesielt vanskelig, det krever ikke arv eller spesielt mye flaks. Men for min del krevde det jo 5 års studietid for å ta en mastergrad, det krevde intensjon for å få en jobb jeg ønsket meg med en lønn som var konkurransedyktig. Jeg gikk rett fra VGS og til universitetet, det var ikke noe "hvileår" å snakke om. Så i praksis svært mange år på skolebenken med god innsats for å bli faglig dyktig. God lønn kommer svært sjelden av seg selv. Anonymkode: 71b7c...9c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #56 Del Skrevet 24. mars Mann 39 Jeg har 500.000kr der 190.000 av de er gevinst fordel på 4 fond.. Anonymkode: 342ba...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #57 Del Skrevet 24. mars 42 år, 1,3 millioner i EK i bolig, 6.900 i aksjefond - begynte i januar og sparer nå 1.600/mnd i aksjefond til jeg har klart å bygge opp en buffer i vanlig bank på 50.000 (ferdig i juni/juli), da øker jeg sparing i aksjefond til 3.600/mnd og reduserer sparing i buffer til 5.000/mnd til saldo der når 100.000, da stopper jeg buffersparing helt og alt disp til sparing (8.600/mnd) går rett i aksjefond. Anonymkode: 8e083...68f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #58 Del Skrevet 24. mars Sirka 650 i fond, 1,8 i ek i bolig, 300 i bsu og sirka 600 på høy rente konto. Sparer fast i fond og litt ekstra I avdrag. Anonymkode: bbbf1...887 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 24. mars #59 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 16.35): Hva i ALLE dager, kanskje det er på tide å gå i seg selv og spørre hvilke følelser du gnager på når du blir trigget av denne posten? Eller tenker du at de uten barn eller uten bolig skal inn på tråder om "hvor mange soverom har dere til barna?" Det blir jo akkurat like dumt. Og like lite skryting som dette er - det er et spørsmål som blir stilt, og svar blir gitt. Du har ingenting i tråden å gjøre med slike kommentarer. Anonymkode: 14cc1...2fc … Eller at trådens tittel er «Hvor mye penger har du i aksjer og fond?» og over halvparten svarer hvor mye de har i egenkapital i bolig😂 Newsflash: En bolig er hverken aksjer eller fond, ikke bankinnskudd heller. God dag mann, økseskaft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #60 Del Skrevet 24. mars Knirke skrev (26 minutter siden): … Eller at trådens tittel er «Hvor mye penger har du i aksjer og fond?» og over halvparten svarer hvor mye de har i egenkapital i bolig😂 Newsflash: En bolig er hverken aksjer eller fond, ikke bankinnskudd heller. God dag mann, økseskaft. TS skriver om hvor mye egenkapital hen har i bolig i HI, så det er kanskje ikke så rart at de gjør det? Anonymkode: fa455...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå