AnonymBruker Skrevet 23. mars #21 Del Skrevet 23. mars Har en del i pensjonsparing. Nesten en mill. Er 43 år. Har vel 300 000 i fond. Ca 1,5 mill i egenkapital på hus. Med det går vel dundras no når jeg skal flytte til en helt nytt hus. Så lånet blir vel veldig høyt i forhold til det jeg er vant til. Men jeg skal bo der resten av livet da. Anonymkode: 8c37a...061 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #22 Del Skrevet 23. mars Dere som svarer her og har ganske mye i både sparing og EK i bolig.. Opplever dere at "alle" har det slik, eller er det dere som har vært sjeldent gode på sparing og økonomiske valg? Anonymkode: 036e9...5b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #23 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Dere som svarer her og har ganske mye i både sparing og EK i bolig.. Opplever dere at "alle" har det slik, eller er det dere som har vært sjeldent gode på sparing og økonomiske valg? Anonymkode: 036e9...5b5 Jeg snakker ikke med venner om slik. Men her inne er man jo anonym. Tok en god utdannelse, 20 år i god jobb, kjøpte bolig tidlig 2000-tall, barn av etterkrigsgenerasjonen. Det vil si nærmest nullrente i mange år, et fondmarked der alle piler har pekt rett opp, og for mange (ikke oss, heldigvis) arv fra besteforeldre og foreldre som sitter i nedbetalte boliger. Så er jo ikke så unormalt å sitte greit i det om man er 40+. Anonymkode: 63553...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #24 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Dere som svarer her og har ganske mye i både sparing og EK i bolig.. Opplever dere at "alle" har det slik, eller er det dere som har vært sjeldent gode på sparing og økonomiske valg? Anonymkode: 036e9...5b5 De vennene jeg kjenner økonomien til, har spart godt, og kjøpt seg stegvis opp i boligmarkedet (som samboere) gj. 20 og 30årene. Alle har hatt nøkternt forbruk ved at vi har reist på billige ferier sammen, ingen merkeklær, vesker eller designermøbler. Opplevelser som alle har råd til (utstillinger, dagsturer, markaturer, grilling i parken, hjemmemiddager) har vært et selvsagt valg, da alle skal ha mulighet til å delta. Bil har de først anskaffet etter barn, og barn kom på grensen sent i livet (35-40). De jeg kjenner som har størst formue (60mill klassen) er i 50-60årene og har jobbet ræva av seg i lederstillinger. Ofret mye, men investert strategisk i eiendom. Anonymkode: aab63...30e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #25 Del Skrevet 23. mars Har en leilighet taksert til 11mill, med 4,2 mill i lån på. Og har 1,6 mill investert i utbytteaksjer (og typ 150k i fond) ved siden av dette. Er 38år med samboer (men eier leiligheten alene). Anonymkode: 9f070...c43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #26 Del Skrevet 23. mars Er 70, eier ikke bolig, har 1,15mill i fond, til gode i lån til barn, 1,5mill, + noe verdier i gull og sølv (ikke formueskatt). Anonymkode: db873...ab1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #27 Del Skrevet 23. mars 43 år, har 650 000 i fond. Arv det meste av det. Anonymkode: 5e7cb...205 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #28 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skal dette være en skryteside om hvem som har mest liksom? Hva med oss som ikke har noe da? Anonymkode: db873...ab1 Dere kan jo begynne å spare og investere i dag? Jeg er ufør og begynte med sparing for ikke voldsomt mange årene siden, er nå 40 og har rundt 250000kr fordelt på buffer og to ulike fond. Jeg begynte med mikrosparing og har gjort grep andre sikkert synes er latterlig små men det blir jo penger av det. Anonymkode: 4e569...afe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #29 Del Skrevet 23. mars Begynte med sparing i fond i fjor. Er 45, 3 barn. Jeg har minste uføre og har "endelig" fått minste barnet ut av redet og økonomisk uavhengig, så nå var det min tur til å kunne sette til sides noen kroner, har ikke hatt mulighet til det før da ungene krever sitt. Har spart til de da, aldri meg selv. Min salige fondsformue bikket 63 000 etter et år , og det synes jeg faktisk var ein grei start. Anonymkode: dc750...42e 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 23. mars #30 Del Skrevet 23. mars Vi er 40 år har ca 3 mill i fond og aksjer og 5,5 mill i egenkapital Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #31 Del Skrevet 23. mars Har selv 1,7m i aksjer og rundt 1m i egenkapital på et hus jeg har med samboeren. 37år, men alt er spart opp fra 2021. Er en racer på aksjemarkedet. Anonymkode: 4cd0b...c2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #32 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skal dette være en skryteside om hvem som har mest liksom? Hva med oss som ikke har noe da? Anonymkode: db873...ab1 Ææææ, mamma, urettferdig..! 😫 Så har du sikkert noe annet som TS ikke har. Lag en tråd om hva du har da. Aksjefond definerer deg ikke som menneske Anonymkode: 8f42e...f69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #33 Del Skrevet 23. mars Er 34 år og gift. Har ca 800k i fond. 2 mill i boligen. Gjeldsfri hytte til ca 1,8 mill. Anonymkode: b96bc...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #34 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg lurer på hvor mye det er vanlig å ha investert i aksjer/fond i forhold til alder. Selv er jeg 30 år og har 200 000 kr investert i fond. Har også en leilighet hvor jeg har ca. 900 000 i egenkapital Hva har dere? Anonymkode: a2da7...612 Jeg er 52. Sammen med mannen har vi nedbetalt hus og litt over 10 millioner i fond/aksjer (det er da med avkastning) Anonymkode: 0c74e...442 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #35 Del Skrevet 23. mars Du kommer bare til å få svar av de som har spart mye. Så dette blir jo ikke et realistisk bilde på hva «mannen i gata» har i oppsparte midler. meg: 31 år. 2 mill investert. 1 mill på konto. 6 mill i EK. Er gjeldsfri bortsett fra studielån på 500k. Har arvet penger. Anonymkode: 5dbc0...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #36 Del Skrevet 23. mars Har 55000 i fond🥳😂 Anonymkode: 82bd1...515 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #37 Del Skrevet 23. mars 62 000 i fond. Begynte i desember. Anonymkode: b8ee5...f75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #38 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva i ALLE dager, kanskje det er på tide å gå i seg selv og spørre hvilke følelser du gnager på når du blir trigget av denne posten? Eller tenker du at de uten barn eller uten bolig skal inn på tråder om "hvor mange soverom har dere til barna?" Det blir jo akkurat like dumt. Og like lite skryting som dette er - det er et spørsmål som blir stilt, og svar blir gitt. Du har ingenting i tråden å gjøre med slike kommentarer. Anonymkode: 14cc1...2fc Samtidig er det jo et poeng da. For hva er EGENTLIG hensikten med en slik tråd? Blir man lykkelig av å ha 2 mill på bok. Eller 5 mill? Og hvorfor skal det på død og liv kunngjøres til andre? Joda, jeg tror vi alle vet svaret på det. I dagens samfunn blir vi oversvømt av artikler om sparing og hvor viktig det er å spare mest mulig. Som om det stod om liv og død. Jeg pleier å spørre meg selv. Spare til hva? Slik at man er mangemillionær på eldrehjemmet? Som regel får man svar at det er sparing til pensjon og fremtiden. Hvor mange er det ikke som går i graven med millioner på bok? Vi lever i en sinnsyk overflod, og eier materielle ting som i realiteten bare er helt meningsløst. Den psykiske helsen blant unge har vel sjelden være dårligere, spesielt hos unge gutter. Dette helt sinnssyke jaget etter penger, rikdom og status er etter mitt skjønn direkte skadelig og gjør oss overhodet ikke lykkelige, men tvert i mot mer ulykkelige og mer bekymret. Flere og flere unge mennesker føler at de ikke strekker til på veldig mange områder. "Perfekte liv" publiseres på instagram og viser oss en kunstig lykke utelukkende basert på det materielle. Og nei, jeg mener ikke med dette at vi ikke skal spare eller bry oss om økonomi. Selvsagt er det smart å sette av midler til både pensjon og "a rainy day" hvis man har mulighet til det. Men det er faktisk ikke det som betyr noe for oss. Hva hjelper de tå ha kontoen full av millioner om f.eks. er veldig ensom? Og til deg som leser denne tråden og føler deg fattig og underlegen de som skryter av sine million-porteføljer; Bare slapp helt av, og slutt å sammenlign deg med andre. Fokuser på ditt eget og hva som betyr noe for at du skal ha et meningsfullt liv. Anonymkode: d7721...44f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #39 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Samtidig er det jo et poeng da. For hva er EGENTLIG hensikten med en slik tråd? Blir man lykkelig av å ha 2 mill på bok. Eller 5 mill? Og hvorfor skal det på død og liv kunngjøres til andre? Joda, jeg tror vi alle vet svaret på det. I dagens samfunn blir vi oversvømt av artikler om sparing og hvor viktig det er å spare mest mulig. Som om det stod om liv og død. Jeg pleier å spørre meg selv. Spare til hva? Slik at man er mangemillionær på eldrehjemmet? Som regel får man svar at det er sparing til pensjon og fremtiden. Hvor mange er det ikke som går i graven med millioner på bok? Vi lever i en sinnsyk overflod, og eier materielle ting som i realiteten bare er helt meningsløst. Den psykiske helsen blant unge har vel sjelden være dårligere, spesielt hos unge gutter. Dette helt sinnssyke jaget etter penger, rikdom og status er etter mitt skjønn direkte skadelig og gjør oss overhodet ikke lykkelige, men tvert i mot mer ulykkelige og mer bekymret. Flere og flere unge mennesker føler at de ikke strekker til på veldig mange områder. "Perfekte liv" publiseres på instagram og viser oss en kunstig lykke utelukkende basert på det materielle. Og nei, jeg mener ikke med dette at vi ikke skal spare eller bry oss om økonomi. Selvsagt er det smart å sette av midler til både pensjon og "a rainy day" hvis man har mulighet til det. Men det er faktisk ikke det som betyr noe for oss. Hva hjelper de tå ha kontoen full av millioner om f.eks. er veldig ensom? Og til deg som leser denne tråden og føler deg fattig og underlegen de som skryter av sine million-porteføljer; Bare slapp helt av, og slutt å sammenlign deg med andre. Fokuser på ditt eget og hva som betyr noe for at du skal ha et meningsfullt liv. Anonymkode: d7721...44f For dem som er interessert i økonomi og sparing er det spennende å høre hva andre har fått til. Og jeg blir iallfall lykkelig av mine sparepenger. Takket være dem er jeg både gjeldsfri og har nok sparepenger til at jeg kan velge å jobbe redusert uten økonomiske bekymringer mens jeg har små barn. Slippe unna hamsterhjulet og ha tid til meg selv er uvurderlig for min lykke i denne fasen av livet iallfall, jeg er takknemlig for det hver dag. Anonymkode: 04a13...716 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #40 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): For dem som er interessert i økonomi og sparing er det spennende å høre hva andre har fått til. Og jeg blir iallfall lykkelig av mine sparepenger. Takket være dem er jeg både gjeldsfri og har nok sparepenger til at jeg kan velge å jobbe redusert uten økonomiske bekymringer mens jeg har små barn. Slippe unna hamsterhjulet og ha tid til meg selv er uvurderlig for min lykke i denne fasen av livet iallfall, jeg er takknemlig for det hver dag. Anonymkode: 04a13...716 Lykkelig av noe du ikke ser eller kan ta på? Jeg sparer i gull og sølv, og blir lykkelig av å ta og føle på det nesten hver dag! Anonymkode: db873...ab1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå