Gå til innhold

Hvor mye har du investert i fond/aksjer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kvinne 41, 150000 i fond, 135000 i aksjer, 10000 i krypto, 50000 på høyrentekonto og en buffer.

Eier hus med en markedsverdi på ca 5 mil, og et lån på ca 900000. 

Anonymkode: 0fe4e...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er 35 år, har et sted mellom 250k-350k i aksjer alt etter hvilken dag du spør, er mye volatilitet i aksjemarkedet for tiden...

Egenkapital i bolig? Vet ikke, og har ikke noe å si. Blir ikke å selge boligen så det er kun en utgiftspost.

Anonymkode: c8b54...0ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 11.46):

Jeg lurer på hvor mye det er vanlig å ha investert i aksjer/fond i forhold til alder. 

Selv er jeg 30 år og har 200 000 kr investert i fond. Har også en leilighet hvor jeg har ca. 900 000 i egenkapital

Hva har dere?

Anonymkode: a2da7...612

600 000 i fond. Rundt 9,5 mill i egenkapital plassert i bolig. 36 år, to barn alene

Anonymkode: 421bd...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.25):

7 millioner i fond og boligverdi ca 20 millioner. Håper det var av interesse...

.. og det er for øvrig ikke hel rikig. Men det spiller vel ingen rolle. Hva er poenget med tråden...

Anonymkode: a1fe9...518

Regner med at du svarer kun for egne midler alene og ikke felles med samboer ektefelle 

Anonymkode: 421bd...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

45 år. Nedbetalt leilighet og bil også. Halv mill i fond. For en måned siden var det 50 tusen mer 😞 Stakkars stakkars meg.

Anonymkode: c7416...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (12 timer siden):

… Eller at trådens tittel er «Hvor mye penger har du i aksjer og fond?» og over halvparten svarer hvor mye de har i egenkapital i bolig😂

Newsflash: En bolig er hverken aksjer eller fond, ikke bankinnskudd heller.

God dag mann, økseskaft.

Vi svarer på HI. 

Informasjonen er relevant da det handler om hvilken miks man velger. Vi vektet lenge nedbetaling bolig tyngre enn trekk til ASK/fond, for å få ned belåningsgraden og kjøpe oss videre opp. 

Det eneste "god dag mann, økseskaft" er vel at det eneste bidraget i tråden er å forsøke å latterliggjøre de som svarer på HI. 

Anonymkode: 63553...49b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi svarer på HI. 

Informasjonen er relevant da det handler om hvilken miks man velger. Vi vektet lenge nedbetaling bolig tyngre enn trekk til ASK/fond, for å få ned belåningsgraden og kjøpe oss videre opp. 

Det eneste "god dag mann, økseskaft" er vel at det eneste bidraget i tråden er å forsøke å latterliggjøre de som svarer på HI. 

Det er jo helt uinteressant hvor mye egenkapital man har bundet opp i en bolig som man  selv bor i. Det eneste tilfellet der det er relevant er hvis man har inverstert i flere boliger som kan omsettes til likvide midler.

Som det blir sagt lengre opp i tråden: Egen bolig er en utgiftspost.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.09):

De  vennene jeg kjenner økonomien til, har spart godt, og kjøpt seg stegvis opp i boligmarkedet (som samboere) gj. 20 og 30årene. Alle har hatt nøkternt forbruk ved at vi har reist på billige ferier sammen, ingen merkeklær, vesker eller designermøbler. Opplevelser som alle har råd til  (utstillinger, dagsturer, markaturer, grilling i parken, hjemmemiddager) har vært et selvsagt valg, da alle skal ha mulighet til å delta. 

Bil har de først anskaffet etter barn, og barn kom på grensen sent i livet (35-40).

De jeg kjenner som har størst formue (60mill klassen) er i 50-60årene og har jobbet ræva av seg i lederstillinger. Ofret mye, men investert strategisk i eiendom. 

Anonymkode: aab63...30e

Dette kunne vært en  beskrivelse av mitt liv, selv om barna kom noe tidligere. Har levd ganske nøkternt, men godt og kommet godt ut av det. Nøkternt i den forstand at vi bruker relativt sett lite penger på dyre klær, møbler, interiør, ferier etc. Vi har høyere lønn enn snittet begge to som vi har jobbet hardt for.

Er midt i 40-årene, har nedbetalt hus og hytte verdt ca. 15 millioner til sammen. Har ca. 2 millioner i fond og enkeltaksjer. Mannen har mer.

Anonymkode: 69363...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.09):

De  vennene jeg kjenner økonomien til, har spart godt, og kjøpt seg stegvis opp i boligmarkedet (som samboere) gj. 20 og 30årene. Alle har hatt nøkternt forbruk ved at vi har reist på billige ferier sammen, ingen merkeklær, vesker eller designermøbler. Opplevelser som alle har råd til  (utstillinger, dagsturer, markaturer, grilling i parken, hjemmemiddager) har vært et selvsagt valg, da alle skal ha mulighet til å delta. 

Bil har de først anskaffet etter barn, og barn kom på grensen sent i livet (35-40).

De jeg kjenner som har størst formue (60mill klassen) er i 50-60årene og har jobbet ræva av seg i lederstillinger. Ofret mye, men investert strategisk i eiendom. 

Anonymkode: aab63...30e

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette kunne vært en  beskrivelse av mitt liv, selv om barna kom noe tidligere. Har levd ganske nøkternt, men godt og kommet godt ut av det. Nøkternt i den forstand at vi bruker relativt sett lite penger på dyre klær, møbler, interiør, ferier etc. Vi har høyere lønn enn snittet begge to som vi har jobbet hardt for.

Er midt i 40-årene, har nedbetalt hus og hytte verdt ca. 15 millioner til sammen. Har ca. 2 millioner i fond og enkeltaksjer. Mannen har mer.

Anonymkode: 69363...63e

Nemlig. Vi har også endel i forhold til mange andre, men det synes jo ikke. 
"The millionaire nexr door" er en fantastisk bok.
Jeg kjenner folk med så dårlig råd, lav lønn, elendig økonomi, og de shopper, reiser på utlendasturer og holder på. Dyr bil med dyrt lån. Vi kjører gammel gjeldsfri lav-vedlikeholds-bil, tar oss en flott sydentur annenhvert år (for å ikke venne kidsa tikl at det er noe man gjør hvert år.... selv om vi selvsagt KUNNE gjort det), vi har et stort familietelt som gir oss lav-pris overnatting over hele landet, det bruker vi på flere turer hver sommer. Det viste seg å være en knallgod investering, har betalt seg for lengst. I år skal vi til Dyreparken. Vi setter opp camp for noen kroner et sted nær Kr.sand og pakker med matpakker. Noen av de samme folkene nevnt over skal også til Dyreparken, de måååååå bo i Arbahavn og kjøre all-inclusive i parken...skal "unne seg", "bare en gang i livet" osv... i neste omgang klager de på dårlig råd og gjelda... altså. Ja, som man reder ligger man for å si det rett ut. Ser så mange slike eksempler. Kjenner uføretrygdede som er hos frisøren hver måned, med hårfarging som krever vedlikehold osv. Jeg har min egen hårfarge og koser meg med å klippe tuppene på håret to ganger i året. En gang i tiden klippet jeg håret selv, nå tar jeg meg råd til to frisørbesøk i året. Masse penger på konto som vokser og vokser, penger i huset som stadig stiger i verdi og er nær gjeldsfritt nå. På to standard kommunale lønninger, fine arbeidstider, fleksibel arbeidsgiver og alle godene som følger med. Aldri jobbet i det private en gang. Så formuen må vel skyldes at vi ikke bruker opp penger i øst og i vest da... 

Men så finnes det også helt reelle tilfeller av folk som har hatt uflaks, misforstå meg rett. Men overveldende mange rundt meg som sliter med økonomien er helt ærlig bare ikke særlig smarte eller gidder å ofre litt for å få god økonomi. Noen få har jo helseproblemer som virkelig står i veien, men jammen klarer de oftest å passe bedre på det lille de har av penger, og det klager søren meg betydelig mindre, enda de har veldig lite.

Anonymkode: 71b7c...9c9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leilighet til 6 mill med 1,4 i lån, 230 000 i fond.  Er 42. Føler meg fattig, men det er fordi jeg har lite inntekt om dagen, må få opp den så har jeg det jo egentlig rimelig bra, er single.

Anonymkode: 514e7...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (1 time siden):

Det er jo helt uinteressant hvor mye egenkapital man har bundet opp i en bolig som man  selv bor i. Det eneste tilfellet der det er relevant er hvis man har inverstert i flere boliger som kan omsettes til likvide midler.

Hvis HI ikke er interessant for deg, hvorfor deltar du i tråden? 

Jeg synes det er høyst interessant hvordan man vekter dette. Verken bolig eller fond skal realiseres før vi nærmer oss pensjonsalder, og begge deler utgjør samlet sikkerhet for gode pensjonsår. Akkurat nå er det en sikkerhet å se at boligmarkedet fortsatt peker rett opp i Norge, samtidig som fond har fått et lite dupp. 

Og å eie en nedbetalt bolig er langt fra en stor utgiftspost ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg kjenner folk med så dårlig råd, lav lønn, elendig økonomi, og de shopper, reiser på utlendasturer og holder på. Dyr bil med dyrt lån. Vi kjører gammel gjeldsfri lav-vedlikeholds-bil, tar oss en flott sydentur annenhvert år (for å ikke venne kidsa tikl at det er noe man gjør hvert år.... selv om vi selvsagt KUNNE gjort det), vi har et stort familietelt som gir oss lav-pris overnatting over hele landet, det bruker vi på flere turer hver sommer. Det viste seg å være en knallgod investering, har betalt seg for lengst. I år skal vi til Dyreparken. Vi setter opp camp for noen kroner et sted nær Kr.sand og pakker med matpakker. Noen av de samme folkene nevnt over skal også til Dyreparken, de måååååå bo i Arbahavn og kjøre all-inclusive i parken...skal "unne seg", "bare en gang i livet" osv... i neste omgang klager de på dårlig råd og gjelda... altså. Ja, som man reder ligger man for å si det rett ut. Ser så mange slike eksempler. Kjenner uføretrygdede som er hos frisøren hver måned, med hårfarging som krever vedlikehold osv. Jeg har min egen hårfarge og koser meg med å klippe tuppene på håret to ganger i året. En gang i tiden klippet jeg håret selv, nå tar jeg meg råd til to frisørbesøk i året. Masse penger på konto som vokser og vokser, penger i huset som stadig stiger i verdi og er nær gjeldsfritt nå. På to standard kommunale lønninger, fine arbeidstider, fleksibel arbeidsgiver og alle godene som følger med. Aldri jobbet i det private en gang. Så formuen må vel skyldes at vi ikke bruker opp penger i øst og i vest da... 

Men så finnes det også helt reelle tilfeller av folk som har hatt uflaks, misforstå meg rett. Men overveldende mange rundt meg som sliter med økonomien er helt ærlig bare ikke særlig smarte eller gidder å ofre litt for å få god økonomi. Noen få har jo helseproblemer som virkelig står i veien, men jammen klarer de oftest å passe bedre på det lille de har av penger, og det klager søren meg betydelig mindre, enda de har veldig lite.

Ikke feil alle trygda under samme kam. Jeg er trygda, men har levd nøkternt i alle år. Lagt av penger og kjøper sjeldent noe nytt, dersom det kan kjøpes på Finn. No. Husket oppriktig ikke sist jeg var hos frisør. Bruker klær og sko til alt detter fra hverandre.  Reiser annethvert år, men da maks for 15000kr. Måtehold er en dyd, er mitt livsmotto, hva angår økonomi. 

Anonymkode: aa9b3...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så jævla selvgodt innlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

43 år. 750 tusen i fond (mesteparten er avkastning) og ca 2,5 millioner i EK. En nærstående av meg døde veldig tidlig, og etter det har jeg fokusert på å bruke penger på gøye ting, mens jeg kan. Er ikke lommer på likskjorta. 

Anonymkode: fa3a7...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

46 år.

600 k i fond. Dessverre litt preget av han som er hjemme alene på andre sida av fjorden nå 🙄

Anonymkode: 34a23...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange med godt om penger her, så da kan jo jeg komme med mine vanligfolks-verdier! 😅
Jeg sparer 400 kr i fond hver måned og har nå til sammen 84.000 kr i fond. Har i tillegg 120.000 kr på sparekonto/bufferkonto (mesteparten er arvede penger). Har i tillegg ca 150.000 i egenkapital i hytta. Jeg er 48 år.

Anonymkode: c7c1e...488

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så jævla selvgodt innlegg.

Leser vi samme innlegg eller har vi bare vidt forskjellig leseforståelse?(og sikkert ukike triggere og usikkerheter, for den saks skyld).

Jeg leste innlegget og tenkte "fy søren, så motiverende" og jeg tenkte umiddelbart over hvilke ting jeg bruker unødig med penger på, hvilke ting jeg unner meg, samtidig som jeg tenker at jeg skulle ha spart mer osv.

Det er jo våre valg som styrer alt!

Anonymkode: 14cc1...2fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (5 timer siden):

klart det har mye å si, det er en verdi på lik linje med andre verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leser vi samme innlegg eller har vi bare vidt forskjellig leseforståelse?(og sikkert ukike triggere og usikkerheter, for den saks skyld).

Jeg leste innlegget og tenkte "fy søren, så motiverende" og jeg tenkte umiddelbart over hvilke ting jeg bruker unødig med penger på, hvilke ting jeg unner meg, samtidig som jeg tenker at jeg skulle ha spart mer osv.

Det er jo våre valg som styrer alt!

Anonymkode: 14cc1...2fc

Jeg er trygda pga alvorlig sykdom. Har tatt samme livsstilsvalg som i innlegget hvor det rakkes ned på folk med dårlig råd som tar dårlige valg. Selv med de samme nøkterne valg som i innlegget kan jeg ikke skape meg samme liv som dem, kun pga helsa. Og nei, jeg tror ikke alle trygda eller lavtlønnede tar dårlige valg og derfor har lite på bok/i fond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Satt inn 30.000 på aksjekonto i 2023. I dag er det verdt 120.000, uten at jeg har tatt ut eller spyttet inn mer. Hadde jævlig flaks med et par tidlige investeringer i forsvarsbransjen jeg fremdeles holder. Siden jeg vet at det bare var flaks, så har jeg ikke prøvd å kopiere suksessen ved å satse mer. Sparing skjer sånn ca 50/50 på sparekonto og internasjonale fond.

Anonymkode: f3ca1...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...