AnonymBruker Skrevet 23. mars #61 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Men selv etter så mange innlegg der jeg presiserer at det ikke er snakk om utnytting av systemet ! Så du kan egentlig bare enten lese hva jeg skriver og slutte å legge opp til spekulasjoner ! Blir for dumt. Anonymkode: 9a47c...d20 Jo men du må huske at det er mange som svarer på en tråd uten å ha lest alle svarene. Dem har bare lest hovedinnlegget. Så når du ikke legger fram alt på det innlegget så får du disse svarene. For ut ifra innlegget ditt så ser det ut som du planlegger sykmelding siden du ikke har råd til ferie. Anonymkode: 8abbb...c65 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #62 Del Skrevet 23. mars Du må ta ferie og du blir trekt for ferie. Sykemelding hjelper ingenting for du må enten ta planlagt ferie selv om du er sykemeldt, eller få den utsatt pga. sykdom. Men du blir uansett trekt de pengene. Det er faktisk ikke arbeidsgiver sitt problem at du har brukt opp feriepengene dine. Anonymkode: d5802...247 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #63 Del Skrevet 23. mars Hvor mye kan du klare å spare den tida som er igjen frem til ferien? Evt ta en liten ekstrajobb disse ukene, og spare det ekstra til ferien? Det er alltid noe å spare i det daglige i en periode hvis man går inn for det, ift mat, klær og generelle små utskeielser. Om du jobber i ferieukene får du jo uansett ikke disse pengene utbetalt før etterpå... Om man er hjemme i ferieukene er det ikke mye man trenger egentlig. Og ja, jeg har lest at du ikke er frisk, men jeg forstår at du er i jobb pr nå? Du skriver ikke hvilket yrke, eller hvilken begrensninger helsa di gir deg, så det er vanskelig å gi fornuftige råd. Uansett så er det du selv som har brukt opp det du skulle ha levd på i ferien, så det jeg vil ikke tro det er noe å gjøre med.. Kjedelig er det, men vi er veldig bortskjemte i Norge. Mange tenker seg ikke om, og forventer at fellesskapet skal redde dem. Med litt innsats nå, kan du nok klare å få en billig, men grei sommer tenker jeg. Det er 5 uker og ikke 5 år. Anonymkode: b4de2...bef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #64 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei. Jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg startet i ny jobb rett før jul i fjor! Fikk utbetalt sluttoppgjøret fra forrige jobb i fjor og med dagens utgifter så har disse pengene blitt brukt opp, jeg måtte jo også skatte av de pengene så beløpet var ikke så stort ! Nye jobben nekter å imøtekomme meg på noe som helst måte og jeg vil bli trekt fem uker i lønn pga sommerferie jeg blir tvungen til (fire uker må jeg ha, selv om bedriften kun er stengt to uker) og femte uken tar de og trekker i juli lønnen! Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har jo naturligvis ingen feriepenger opptjen nå og må rett og slett leve uten inntekt hele ferien min! I tillegg sliter jeg med helsen nå og er livredd jeg ender opp sykere og blir sykemeldt ! Er det noen av dere som vet om jeg blir sykemeldt før ferien og i ferien om jeg får sykepenger ? Eller vil jeg allikavel leve uten inntekt ? Jeg vil jo da ha utgifter til lege og medisiner. Setter pris på alle svar. Anonymkode: 9a47c...d20 Det hjelper deg ikke at du sykmelder deg, de ferieukene må du ta uten betaling. Du skulle ha tenkt deg om før du brukte opp feriepengene. Så du må nok finne en løsning, evt med en sommerjobb. Anonymkode: 3da19...3bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #65 Del Skrevet 23. mars Du har jo flere måneder på deg til å spare opp penger. Anonymkode: fed58...646 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #66 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei. Jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg startet i ny jobb rett før jul i fjor! Fikk utbetalt sluttoppgjøret fra forrige jobb i fjor og med dagens utgifter så har disse pengene blitt brukt opp, jeg måtte jo også skatte av de pengene så beløpet var ikke så stort ! Nye jobben nekter å imøtekomme meg på noe som helst måte og jeg vil bli trekt fem uker i lønn pga sommerferie jeg blir tvungen til (fire uker må jeg ha, selv om bedriften kun er stengt to uker) og femte uken tar de og trekker i juli lønnen! Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har jo naturligvis ingen feriepenger opptjen nå og må rett og slett leve uten inntekt hele ferien min! I tillegg sliter jeg med helsen nå og er livredd jeg ender opp sykere og blir sykemeldt ! Er det noen av dere som vet om jeg blir sykemeldt før ferien og i ferien om jeg får sykepenger ? Eller vil jeg allikavel leve uten inntekt ? Jeg vil jo da ha utgifter til lege og medisiner. Setter pris på alle svar. Anonymkode: 9a47c...d20 Beklager å si det, men arbeidsplassen din gjør helt rett. Du har ikke bortfall av feriepenger, du har brukt de opp! Du burde satt pengene på egen konto og spart de til ferien den dagen du fikk det ubetalt. Det er ikke gyldig grunn til å gi deg dispensasjon for å ta færre feriedager. Det er kun ved inntektsbortfall, ergo - manglende opptjeningsgrunnlag man kan få unntak. Arbeidsplassen din må forholde seg til loven, så du må for guds skyld ikke skylde på arbeidsgiver her, de gjør bare jobben sin. Jeg går utifra at du jobbet fullt i din andre jobben din, og hadde full opptjening i fjor? Om du hadde en deltidsjobb og bare litt opptjeningsgrunnlag har du derimot mulighet til å ta ut mindre ferie, men da må du dokumentere det til arbedisgiver hva du hadde utbetalt. Når det er sagt, til neste gang - kan du be om at de venter med å betale sluttoppgjøret/feriepengene til januar, slik at du slipper å skatte av det. Når det gjelder hvordan sykepenger fungerer, kommer det an på om arbeidsplassen din forskutterer sykepenger. Gjør de det (mest sannsynlig), går lønnen som normalt når du er sykemeldt. Dermed får du utbetalt vanlig lønn, og ikke sykepenger. Dvs. at du må fortsatt belage deg på ingen inntekt i juni og fortsatt trekk i juli siden du vil bli trukket for ferie, uavhengig om du utsetter ferien din eller ikke. Står det så skralt til i juni at du ikke klarer deg, så kanskje du må søke sosialhjelp hos NAV. En annen mulighet er å faktisk bruke kredittkortet den måneden, også betale tilbake når du får lønn igjen senere. Ikke en god løsning som jeg egentlig vil anbefale, da det høres ut som du vil ligge bakpå en stund. Det beste for deg er å begynne å sette av litt og litt penger framover slik at du har noe til overs i juni, også får du bare leve minimalt den måneden. Ferie og slikt må selvsagt kanselleres i den perioden. Anonymkode: daca7...9af 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #67 Del Skrevet 23. mars Nå har jeg lest igjennom alle svarene her inne og TS... du må slutte å henge deg opp i at folk tror du spekulerer i sykemelding, og heller ta til deg forslagene her på hvordan du skal klare deg fremover og begynne å spare nå. For det som er ganske sikkert er at du i juni (gitt at ferietrekket skjer da) kommer til å sitte igjen med ingenting utbetalt. Og du må gjøre noe konkret nå for å sørge for at du har noe penger da. Om du skulle bli sykemeldt i sommer/rett før, så er det to scenarioer basert på om arbeidsgiveren din forskutterer sykepenger eller ikke. Du har forresten ikke sagt noe om du har fastlønn? Men jeg baserer svaret mitt på det. 1) Arbeidsgiver forskutterer sykepenger. Dermed får du lønn som normalt når du er sykemeldt, men du vil fortsatt få ferietrekk på 5 uker som antageligvis gjøres i juni. Du vil få 0 kr utbetalt og minuslønn i juni for en uke. Men i månedene før og etterpå vil du få utbetalt normal lønn avhengig om du er sykemeldt eller ikke. Det er altså juni som vil bli den utfordrende måneden. Mindre utbetalt i juli pga. resttrekk, men mye bedre enn juni uansett. Er du offentlig ansatt, er dette veldig sannsynlig at de forskutterer. Er bedriften stor og seriøs nok har dere en egen personalhandbok der dette antageligvis står en plass. 2) Arbeidsgiver forskutterer ikke sykepenger. Et scenario jeg virkelig ikke unner noen. For alle som har fått utbetalt sykepenger direkte fra NAV så er dette et mareritt. Du vet ikke når du får utbetalt sykepengene, ventetiden på å betale ut sykepengene er helt ekstremt lang. Har hørt 10 uker behandlingstid nå for å få utbetalt sykepenger. Det forutsetter også at du faktisk gjør alt rett, er det noe som helst feil så kan du risikere å vente i månedsvis. Og når jeg sier 10 uker, så er det fra du har sendt inn søknad om sykepenger, som du ikke kan gjøre før etter sykemeldingen er gått ut. Dermed om du har en sykemelding som varer i 4 uker, så det potensielt gå 14 uker fra perioden du ble sykemeldt til du får utbetalt, gitt at du bare hadde fått utbetalt fastlønn i stedet denne måneden du var syk. For å putte det på spissen. Og dette blir komplisert - for du ma da også bli trukket i lønn fra arbeidsgiver, siden du får penger fra NAV i stedet, men det er slettes ikke sikkert dette samsvarer med utbetalingen fra NAV. Om arbeidsgiver trekker samme måned, og du ikke får pengene før måneden etter, så blir det problem som forskyver og skyver seg. Og er du uheldig skjer trekket samme tid som du har ferietrekk, og du kan få en lang periode uten noe inntekt, men må vente på etterbetaling av NAV. Det er ikke noe hyggelig, og garantert mer stressende en alternativ nummer 1. Det virker som du i dette scenarioet håper at det er NAV som utbetaler og at utbetalingen tilfeldigvis skal samsvare med når du hadde ingen inntekt, men du skal jammen time det godt skal det skje, og må leve i uvitenhet... Så, du må finne ut av om arbeidsgiver forskutterer. Det beste og tryggeste scenarioet er å holde seg frisk. Da vet du hva du har å forholde deg ang. inntekt de neste månedene. Og ja, jeg skjønner at du ikke planlegger noe, men jeg er kronisk syk selv, og jobber med aktiv sykdom nå. Jeg jobber så lenge det går. Man må ikke male fanden på veggen selv om man har en kronisk sykdom. Ikke optimalt, men her er det medisiner som er avgjørende, og jeg kan dessverre ikke gjøre så mye med ventetiden i helsevesenet og måtte prøve ut diverse medisiner for å finne noe som virker. Det tar lang tid, og så lenge jeg orker så er det like greit å bare jobbe. Det er ikke sykdom som avgjør, det er arbeidsevne. Er det kostnadene ved sykdom så vet du hva du har å forholde deg til: spar opp egenandelen opp til frikort. Sett av 1000 kr i måneden de neste månedene, så er du sikret i juni. Medisiner på blå resept har makspris på 520 kr på 3 mnd. Du kan velge faktura på sykehus og lege og ikke betale med en gang. Det finnes mange løsninger på medisinske kostnader om du velger å prøve å se på løsninger og ikke problemer. Og de har kommet mange gode råd til hva du kan gjøre fremover: - Spør om avdragsfrihet på lån/huslån - Søk betalingsutsettelse av studielånet - Sett ned skattetrekket frem til sommeren og spar de overskytende til i sommer når du har ferietrekk - Skaff deg et kredittkort, gitt at du vet du har betalingsevne og kan betale tilbake - Gå over alle utgifter, se om du kan redusere og lev helt nøktern frem til i sommer - Prøv gjerne å selge om du har noe - Følg nøye med på tilbud fremover, og hamstre veldig billige varer som kan stå seg over tid eller som kan fryses, så har du sikret mat i sommer. Om du ikke har noe å hente på noe av dette her er, så vil jeg tro at dine økonomiske forutsetninger er så dårlige at du har rett på sosialhjelp eller noe i den duren i juni. Anonymkode: daca7...9af 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #68 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nå har jeg lest igjennom alle svarene her inne og TS... du må slutte å henge deg opp i at folk tror du spekulerer i sykemelding, og heller ta til deg forslagene her på hvordan du skal klare deg fremover og begynne å spare nå. For det som er ganske sikkert er at du i juni (gitt at ferietrekket skjer da) kommer til å sitte igjen med ingenting utbetalt. Og du må gjøre noe konkret nå for å sørge for at du har noe penger da. Om du skulle bli sykemeldt i sommer/rett før, så er det to scenarioer basert på om arbeidsgiveren din forskutterer sykepenger eller ikke. Du har forresten ikke sagt noe om du har fastlønn? Men jeg baserer svaret mitt på det. 1) Arbeidsgiver forskutterer sykepenger. Dermed får du lønn som normalt når du er sykemeldt, men du vil fortsatt få ferietrekk på 5 uker som antageligvis gjøres i juni. Du vil få 0 kr utbetalt og minuslønn i juni for en uke. Men i månedene før og etterpå vil du få utbetalt normal lønn avhengig om du er sykemeldt eller ikke. Det er altså juni som vil bli den utfordrende måneden. Mindre utbetalt i juli pga. resttrekk, men mye bedre enn juni uansett. Er du offentlig ansatt, er dette veldig sannsynlig at de forskutterer. Er bedriften stor og seriøs nok har dere en egen personalhandbok der dette antageligvis står en plass. 2) Arbeidsgiver forskutterer ikke sykepenger. Et scenario jeg virkelig ikke unner noen. For alle som har fått utbetalt sykepenger direkte fra NAV så er dette et mareritt. Du vet ikke når du får utbetalt sykepengene, ventetiden på å betale ut sykepengene er helt ekstremt lang. Har hørt 10 uker behandlingstid nå for å få utbetalt sykepenger. Det forutsetter også at du faktisk gjør alt rett, er det noe som helst feil så kan du risikere å vente i månedsvis. Og når jeg sier 10 uker, så er det fra du har sendt inn søknad om sykepenger, som du ikke kan gjøre før etter sykemeldingen er gått ut. Dermed om du har en sykemelding som varer i 4 uker, så det potensielt gå 14 uker fra perioden du ble sykemeldt til du får utbetalt, gitt at du bare hadde fått utbetalt fastlønn i stedet denne måneden du var syk. For å putte det på spissen. Og dette blir komplisert - for du ma da også bli trukket i lønn fra arbeidsgiver, siden du får penger fra NAV i stedet, men det er slettes ikke sikkert dette samsvarer med utbetalingen fra NAV. Om arbeidsgiver trekker samme måned, og du ikke får pengene før måneden etter, så blir det problem som forskyver og skyver seg. Og er du uheldig skjer trekket samme tid som du har ferietrekk, og du kan få en lang periode uten noe inntekt, men må vente på etterbetaling av NAV. Det er ikke noe hyggelig, og garantert mer stressende en alternativ nummer 1. Det virker som du i dette scenarioet håper at det er NAV som utbetaler og at utbetalingen tilfeldigvis skal samsvare med når du hadde ingen inntekt, men du skal jammen time det godt skal det skje, og må leve i uvitenhet... Så, du må finne ut av om arbeidsgiver forskutterer. Det beste og tryggeste scenarioet er å holde seg frisk. Da vet du hva du har å forholde deg ang. inntekt de neste månedene. Og ja, jeg skjønner at du ikke planlegger noe, men jeg er kronisk syk selv, og jobber med aktiv sykdom nå. Jeg jobber så lenge det går. Man må ikke male fanden på veggen selv om man har en kronisk sykdom. Ikke optimalt, men her er det medisiner som er avgjørende, og jeg kan dessverre ikke gjøre så mye med ventetiden i helsevesenet og måtte prøve ut diverse medisiner for å finne noe som virker. Det tar lang tid, og så lenge jeg orker så er det like greit å bare jobbe. Det er ikke sykdom som avgjør, det er arbeidsevne. Er det kostnadene ved sykdom så vet du hva du har å forholde deg til: spar opp egenandelen opp til frikort. Sett av 1000 kr i måneden de neste månedene, så er du sikret i juni. Medisiner på blå resept har makspris på 520 kr på 3 mnd. Du kan velge faktura på sykehus og lege og ikke betale med en gang. Det finnes mange løsninger på medisinske kostnader om du velger å prøve å se på løsninger og ikke problemer. Og de har kommet mange gode råd til hva du kan gjøre fremover: - Spør om avdragsfrihet på lån/huslån - Søk betalingsutsettelse av studielånet - Sett ned skattetrekket frem til sommeren og spar de overskytende til i sommer når du har ferietrekk - Skaff deg et kredittkort, gitt at du vet du har betalingsevne og kan betale tilbake - Gå over alle utgifter, se om du kan redusere og lev helt nøktern frem til i sommer - Prøv gjerne å selge om du har noe - Følg nøye med på tilbud fremover, og hamstre veldig billige varer som kan stå seg over tid eller som kan fryses, så har du sikret mat i sommer. Om du ikke har noe å hente på noe av dette her er, så vil jeg tro at dine økonomiske forutsetninger er så dårlige at du har rett på sosialhjelp eller noe i den duren i juni. Anonymkode: daca7...9af Det er 8 uker saksbehandlingstid på søknad om sykepenger. 10 uker er hvis det er utenlandsk sykemelding. Anonymkode: 9fa36...7cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #69 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei. Jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg startet i ny jobb rett før jul i fjor! Fikk utbetalt sluttoppgjøret fra forrige jobb i fjor og med dagens utgifter så har disse pengene blitt brukt opp, jeg måtte jo også skatte av de pengene så beløpet var ikke så stort ! Nye jobben nekter å imøtekomme meg på noe som helst måte og jeg vil bli trekt fem uker i lønn pga sommerferie jeg blir tvungen til (fire uker må jeg ha, selv om bedriften kun er stengt to uker) og femte uken tar de og trekker i juli lønnen! Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har jo naturligvis ingen feriepenger opptjen nå og må rett og slett leve uten inntekt hele ferien min! I tillegg sliter jeg med helsen nå og er livredd jeg ender opp sykere og blir sykemeldt ! Er det noen av dere som vet om jeg blir sykemeldt før ferien og i ferien om jeg får sykepenger ? Eller vil jeg allikavel leve uten inntekt ? Jeg vil jo da ha utgifter til lege og medisiner. Setter pris på alle svar. Anonymkode: 9a47c...d20 Hvis du blir sykemeldt slik at du er sykemeldt i sommer, så må du sende søknad om sykepenger. Du må enten be om å få ta igjen ferien når du er frisk, eller du må føre på ferie på søknad om sykepenger. Du har ikke rett på sykepenger når du tar ut lovpålagt ferie. Så før eller senere blir du trukket for de pengene uansett. Anonymkode: 9fa36...7cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 23. mars #70 Del Skrevet 23. mars Spør arbeidsgiver om de kan trekke deg for to uker i mai, to uker i juni, og én i juli så får du det fordelt mer utover. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #71 Del Skrevet 23. mars Selv om du blir sykemeldt, må du på ett eller annet tidspunkt ta ut ferie, så du utsetter problemet. Du kan velge å ikke ta ut ferie, mens du er sykemeldt, utsette den, men da må du gå i dialog med din leder om når du skal avvikle den, når du kommer tilbake. Anonymkode: bd325...36a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #72 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei. Jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg startet i ny jobb rett før jul i fjor! Fikk utbetalt sluttoppgjøret fra forrige jobb i fjor og med dagens utgifter så har disse pengene blitt brukt opp Anonymkode: 9a47c...d20 Hvis du har brukt opp feriepengene så høres det ikke ut som du kan leve av nåværende inntekt. Da trenger du enten høyere inntekt (kanskje vanskelig hvis du er kroniker?) eller et billigere sted å bo. Anonymkode: 7b05a...42f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #73 Del Skrevet 23. mars Hvis ikke arbeidsgiveren din forskutterer lønn så kan du risikere og vente på å få sykepenger. Hvordan har du tenkt å overleve det når ikke du har buffer? Jeg måtte vente 9 uker på mine sykepenger. Anonymkode: 6f874...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #74 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er den praksisen de har! Og de nekter å rikke seg. De har fult lov! Det er bare nytt for meg at man blir trekt for alle fem ukene ! Den femte uken aner jo jeg ikke når jeg får tatt ut. Nei er vanskelig dette. To uker kunne jeg klart med trekk! Men ikke fem uker. Og min frykt er at helsen svikter så jeg må ut i sykemelding. Vil jeg da allikavel blir trekt for en ferie når jeg er sykemeldt eller løper sykepenger som vanlig ! Anonymkode: 9a47c...d20 Var jo dumt å blåse alle feriepengene du hadde opptjent i fjor da. Utrolig korttenkt i grunn Anonymkode: 80c0b...2a9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #75 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er 8 uker saksbehandlingstid på søknad om sykepenger. 10 uker er hvis det er utenlandsk sykemelding. Anonymkode: 9fa36...7cd Hvordan er det meningen at normale mennesker har to månedslønner i buffer i tilfelle de blir sykemeldt? Det finnes veldig mange andre uforutsette utgifter som kan komme. 8 uker er jo helt krise for folk flest Anonymkode: 80c0b...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #76 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er det meningen at normale mennesker har to månedslønner i buffer i tilfelle de blir sykemeldt? Det finnes veldig mange andre uforutsette utgifter som kan komme. 8 uker er jo helt krise for folk flest Anonymkode: 80c0b...2a9 Min mann var langtidssykemeldt. Var i en alvorlig ulykke. Han venta 7 mnd på å få penger fra nav. Dem kunne ikke gi han en svar på hvorfor ting tok så lang tid. Det kommer når det kommer var svaret. Anonymkode: 8abbb...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 24. mars #77 Del Skrevet 24. mars Dette må vel være det endelige beviset for hvorfor sykelønnsordningen må endres. Når hele spørsmålet til TS er: om jeg «uheldigvis» blir syk akkurat i perioden jeg skal avvikle ferie kan jeg da få penger av staten til å finansiere at jeg blåste avgårde feriepengene fra den forrige jobben. At du insisterer på at det ikke er tilfellet gjør det ikke mindre sant, på samme måte som man ikke tror på en toåring som bedyrer at han ikke har rørt sjokoladekjeksene selv om han har sjokolade i halve ansiktet og smuler i håret. Du gjør meg direkte kvalm 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #78 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg kunne også tatt meg en sommerjobb om jeg var frisk nok til det!! Anonymkode: 9a47c...d20 Men...du ønsker jo egentlig å jobbe de ukene du nå blir tvunget å ta ferie i, ikke sant? Fordi du trenger pengene? Da kan vel ikke en liten jobb i de ukene gjøre større skade? Anonymkode: 7a6c2...5d0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #79 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Men...du ønsker jo egentlig å jobbe de ukene du nå blir tvunget å ta ferie i, ikke sant? Fordi du trenger pengene? Da kan vel ikke en liten jobb i de ukene gjøre større skade? Anonymkode: 7a6c2...5d0 Jeg er enig i det du skriver, MEN det å ta sommerjobb løser uansett ikke problemet til ts da pengene fra en sommerjobb kommer først mnd etter. Jeg vet ikke hvor gammel du er ts, men det er veldig tydelig at du dessverre ikke har økonomisk sans. Det at du har brukt opp pengene er din skyld. Ja, det har blitt dyrere å leve, men du visste at ved å bruke opp pengene da så hadde du ingenting til sommeren. Det er helt vanlig at arbeidsgiver krever at alle som begynner før 1.juni inneværende år tar 3 ukers sammenhengende sommerferie det samme året. Dette gjelder hos offentlig ansatte. Mulig mange private ser gjennom fingrene og dropper det kravet, men det er egentlig ikke lov. Anonymkode: 6f874...c7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #80 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 11.49): Hei. Leste du hva jeg skrev? Jeg hadde jo selvfølgelig kunne tatt meg en sommer jobb om jeg var frisk! Anonymkode: 9a47c...d20 Arbeidsgiver kan pålegge deg og ta ferie og du trekkes, kommer du fra en annen jobb så skal jo disse feriepengene der brukes når du ikke mottar lønn på ny arbeidsplass. grunnen til at du har brukt opp pengene er jo likegyldig for ny bedrift. de følger loven. Arbeidsplassen din kan uansett trkke deg disse pengene så pauses heller sykepengene , da spesielt i de ukene arbeidsplassen har stengt. Du har fortsatt resten av året til å ta ut ferie. De er pålagt å sørge for at du tar ut ferie. Gud så mange tråder en ser her inne med grunner for at folk bruker opp penger og sliter med økonomi, alt ekstra som brukes grunnes i dyre tider. Du har jo vist noen måneder nå at du blir stående uten innekt da i forbindelse med ferie. En kan ikke ta det som en selvfølge at arbeidsgiver skal legge om på sine rutiner når de vet du kommer fra en annen plass hvor du har fått utbetalt feriepenger Anonymkode: 6b5fe...298 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå