Gå til innhold

Nervøs! Sykemeldt uten feriepenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror nok inke du har rett på no, da du selv har brukt opp feriepengene din. Å at du tenker på at eg skal betale ferien din ef vel ganske så frekt tenker eg. Det er pga av slike som deg at hele velstands Norge går konk snart, at du hadde utgifte før jul, hvem hadde ikke det? Er du i stand til å jobbe der du har fått jobb, så kan du nok ha deg en sommerjobb og.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 10.49):

Hei. Leste du hva jeg skrev? Jeg hadde jo selvfølgelig kunne tatt meg en sommer jobb om jeg var frisk! 

Anonymkode: 9a47c...d20

Ekspander  

Hvordan vet du nå at du kommer til å være syk i juli?

Anonymkode: 9a44c...73a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For det første - du kan legge av nå til ferie. 

For det andre - du får vel penger igjen på skatten snart?

For det tredje - be om avdragsfrihet på evt lån noen mnder...

Anonymkode: 197a7...c1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 10.49):

Hei. Leste du hva jeg skrev? Jeg hadde jo selvfølgelig kunne tatt meg en sommer jobb om jeg var frisk! 

Ekspander  

Men om du kan jobbe på den jobben du har, så kan du vel ta en sommerjobb? ser ikke helt forskjellen her.

Om du blir sykemeldt så blir du fremdeles trekkt for den lønna, men du vil da ha rett på betalt ferie senere, så slik sett gjør det ikke noe forskjell økonomisk

Slik jeg ser det har du 2 valg.

1. spare ekstra frem til ferien, enten ved kutt i forbruket eller ekstra jobb.

2. Sommerjobb.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at du avvikler ferie, og du kan kun nekte å ta ferie hvis du ikke har feriepengedekning for ferien. Du har jo feriepengedekning, du fikk feriepenger for 2025 fra forrige arbeidsgiver. Det er en del som driter i å ta ut ferie i ny jobb uten at arbeidsgiver protesterer, men det er selvfølgelig ikke noe man har rett til.

Hvis du er sykmeldt i ferien vil du få sykepenger og ferien vil fortsatt stå ubrukt. Du vil likevel være pliktig å ta fem uker ferie som skal dekkes med feriepenger fra forrige jobb på et senere tidspunkt. Så det vil være å forskyve problemet, men du vil få sykepenger hvis du tilfeldigvis er syk i ferien. Og måtte ta ubetalt ferie noen uker eller måneder senere.

Så er det åpenbart ikke ok, hverken moralsk eller juridisk, å planlegge for en sykmelding av taktiske årsaker - hvis det er det du egentlig tenker på her. Når du allerede har fått beskjed om det her er det heller ikke utenkelig at arbeidsgiver vil bestride en eventuell sykmelding. Det er en ekstremt dum løsning og ordentlig pisse i buksa for å holde seg varm. Skulle du faktisk bli syk, derimot, vil du altså ikke stå uten noen kroner inn på konto gjennom sykdommen.

Anonymkode: cdcfc...e28

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 14.55):

Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at du avvikler ferie, og du kan kun nekte å ta ferie hvis du ikke har feriepengedekning for ferien. Du har jo feriepengedekning, du fikk feriepenger for 2025 fra forrige arbeidsgiver. Det er en del som driter i å ta ut ferie i ny jobb uten at arbeidsgiver protesterer, men det er selvfølgelig ikke noe man har rett til.

Hvis du er sykmeldt i ferien vil du få sykepenger og ferien vil fortsatt stå ubrukt. Du vil likevel være pliktig å ta fem uker ferie som skal dekkes med feriepenger fra forrige jobb på et senere tidspunkt. Så det vil være å forskyve problemet, men du vil få sykepenger hvis du tilfeldigvis er syk i ferien. Og måtte ta ubetalt ferie noen uker eller måneder senere.

Så er det åpenbart ikke ok, hverken moralsk eller juridisk, å planlegge for en sykmelding av taktiske årsaker - hvis det er det du egentlig tenker på her. Når du allerede har fått beskjed om det her er det heller ikke utenkelig at arbeidsgiver vil bestride en eventuell sykmelding. Det er en ekstremt dum løsning og ordentlig pisse i buksa for å holde seg varm. Skulle du faktisk bli syk, derimot, vil du altså ikke stå uten noen kroner inn på konto gjennom sykdommen.

Anonymkode: cdcfc...e28

Ekspander  

Jeg har gjentatte ganger sagt at det er absolutt utelukket at jeg «sykemelder meg» for å redde meg inn! Jeg legger denne debatten død for tydeligvis har flere av dere folk rundt dere som utnytter systemet! Jeg har en kronisk lidelse og kan merke sykdomsforløpet mitt, skulle jeg blitt sykere så hadde jeg blitt sykemeldt lenge før ferie ! Det er bare trist at det er blitt sånn at man automatisk tolker at man skal utnytte systemet! Jeg er engstelig for sykemelding uten sykepenger for jeg VET at jeg vil få ekstra utgifter da ! Men tusen takk til alle dere som kommenterte konstruktivt ! Til dere andre, slutt å pålegg andre deres egne holdninger og erfaringer rundt å svindle systemet for sånn er ikke jeg! Det er ikke engang tanker jeg har! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du ikke hadde jobbet i fjor (f.eks student) og dermed ikke hadde opptjent feriepenger så kunne du krevd at de ikke ba deg ta ut mer ferie enn du hadde opptjent feriepenger til.

Dessverre sier du jo selv at du hadde tjent deg opp feriepenger som skulle brukes i 2025, men brukte dem opp tidlig da du fikk dem som sluttoppgjør. Da ligger ansvaret hos deg, og ikke hos ny arbeidsgiver. 

Arbeidsgiver er også lovpålagt å passe på at arbeidstakere avvikler den lovbestemte delen av ferien sin. Kanskje du kan overtale dem til å kun trekke ferietrekk for 4 uker og en dag istedenfor 5 uker?

Anonymkode: 51cfa...442

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 10.29):

Hei. Jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg startet i ny jobb rett før jul i fjor! Fikk utbetalt sluttoppgjøret fra forrige jobb i fjor og med dagens utgifter så har disse pengene blitt brukt opp, jeg måtte jo også skatte av de pengene så beløpet var ikke så stort ! Nye jobben nekter å imøtekomme meg på noe som helst måte og jeg vil bli trekt fem uker i lønn pga sommerferie jeg blir tvungen til (fire uker må jeg ha, selv om bedriften kun er stengt to uker) og femte uken tar de og trekker i juli lønnen! Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har jo naturligvis ingen feriepenger opptjen nå og må rett og slett leve uten inntekt hele ferien min! I tillegg sliter jeg med helsen nå og er livredd jeg ender opp sykere og blir sykemeldt ! Er det noen av dere som vet om jeg blir sykemeldt før ferien og i ferien om jeg får sykepenger ? Eller vil jeg allikavel leve uten inntekt ? Jeg vil jo da ha utgifter til lege og medisiner. Setter pris på alle svar. 

Ekspander  

Å spekulere i sykemelding, slik du her legger opp til, med spørsmålet ditt, er planlagt svindel og usmakelig. 

Anonymkode: 54ad2...421

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 13.22):

Hvis du har fast jobb og orden i økonomien får du bare ta opp et lite lån da, om det kniper de fem ukene. Lever du litt sparsommelig før og etter bør det være enkelt å betale det tilbake. Medisiner og behandlinger for kronisk syke betaler du bare opp til egenandelstaket for, så det er jo ikke astronomiske beløp det er snakk om. 

Anonymkode: bece7...076

Ekspander  

Spørs hvor mye orden i økonomien ts har siden feriepengene fra forrige jobb er delvis eller helt brukt opp allerede. Ts har ikke klart å spare på de pengene. 

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 15.01):

Jeg har gjentatte ganger sagt at det er absolutt utelukket at jeg «sykemelder meg» for å redde meg inn! Jeg legger denne debatten død for tydeligvis har flere av dere folk rundt dere som utnytter systemet! Jeg har en kronisk lidelse og kan merke sykdomsforløpet mitt, skulle jeg blitt sykere så hadde jeg blitt sykemeldt lenge før ferie ! Det er bare trist at det er blitt sånn at man automatisk tolker at man skal utnytte systemet! Jeg er engstelig for sykemelding uten sykepenger for jeg VET at jeg vil få ekstra utgifter da ! Men tusen takk til alle dere som kommenterte konstruktivt ! Til dere andre, slutt å pålegg andre deres egne holdninger og erfaringer rundt å svindle systemet for sånn er ikke jeg! Det er ikke engang tanker jeg har! 

Ekspander  

Da vet du sikkert at det er ikke du som sykemelder deg, men legen.

Jeg synes det er ganske drøyt avv deg å komme med påstander om at vi som svarer deg har svindlere i vår krets. Du må være klar over at dine innlegg bærer preg av at du spekulerer i å bli sykemeldt i ferien. Når så mange her mener det, så burde du kanskje se at det nok er med god grunn.

Anonymkode: 6032b...520

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk deg et kredittkort, så vet du hvertfall at du har tilgang på penger om det ikke kommer noe fra arbeidsgiver. Så sparer du de ukene som er igjen før ferie. Kan du selge noe? Så kan du jo søke sosialstønad om det blir helt umulig. Hva har du i månedslønn  og faste kostnader i dag? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 15.21):

Spørs hvor mye orden i økonomien ts har siden feriepengene fra forrige jobb er delvis eller helt brukt opp allerede. Ts har ikke klart å spare på de pengene. 

Da vet du sikkert at det er ikke du som sykemelder deg, men legen.

Jeg synes det er ganske drøyt avv deg å komme med påstander om at vi som svarer deg har svindlere i vår krets. Du må være klar over at dine innlegg bærer preg av at du spekulerer i å bli sykemeldt i ferien. Når så mange her mener det, så burde du kanskje se at det nok er med god grunn.

Anonymkode: 6032b...520

Ekspander  

Jeg skriver jo at det er utelukket at «jeg sykemelder meg» du har jo totalt misforstått!!! Hvor mange ganger må jeg si det egentlig før det synker inn hos dere! Min medisinske helse er mellom meg og legen! Og aldri har jeg noensinne utnyttet systemet! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eneste løsningen er å spare og å jobbe mer.

Grunnen til at mange tenker du utnytter systemet er at du ikke kommer til å klare deg økonomisk og dermed snakker om sykemelding. På side 3 nevner du en kronisk sykdom. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 15.26):

Grunnen til at mange tenker du utnytter systemet er at du ikke kommer til å klare deg økonomisk og dermed snakker om sykemelding. På side 3 nevner du en kronisk sykdom. 

Ekspander  

Enig. Hun la opp til misforståelse selv. 

Anonymkode: 8abbb...c65

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 15.26):

Ekspander  

Den kan jeg forstå! Men når jeg gang på gang sier at det ikke er tilfelle så synes jeg helt ærlig at folk må holde seg for god til å spekulere i det! Jeg har ingen intensjon om å utnytte systemet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 15.28):

Enig. Hun la opp til misforståelse selv. 

Anonymkode: 8abbb...c65

Ekspander  

Men selv etter så mange innlegg der jeg presiserer at det ikke er snakk om utnytting av systemet ! Så du kan egentlig bare enten lese hva jeg skriver og slutte å legge opp til spekulasjoner ! Blir for dumt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt normalt at arbeidsgiver trekker alle ferie på en gang, og at dette gjøres samme måned som feriepengene utbetales At du har brukt opp feriepengene er ikke arbeidsgiver sitt problem. Ferie må uansett avvikles i 2025, så lønn for de fem ukene kan du se langt etter. 

Anonymkode: 97ed0...e38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du må sette til sides penger rett og slett, kniper du inn på absolutt alt så greier du nok skrape ihop nok til å overleve ferien. 

Anonymkode: bd2e0...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. spar penger nå frem til Juli.. du har jo flere måneder på deg?

2. Bruk kredittkort på det som er nødvendig i de 5 ukene KUN nødvendig og betal det tilbake de månedene etter

3. spør arbeidsgiver om de kan trekke deg halvt også resten måneden etter. 

Jeg tror ikke at å sykemelde seg funker. Da tror jeg de stopper trekket, og trekker deg når du tar ut ferie . eller noe lignende, du tjener ingenting på det iallefall for er du sykemeldt så er det ikke ferie.

Anonymkode: b6e4b...788

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 14.32):

Hvordan vet du nå at du kommer til å være syk i juli?

Ekspander  

Det vet man ikke, men det er kjekt å vite hva man kan gjøre om det skjer, siden dette er en kronisk tilstand.

Anonymkode: 856d3...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.56):

Det vet jeg. Men da er jeg i det minste frisk nok for en ferie! Det er jo ekstra kostnadene ved behandlinger og medisiner jeg frykter om jeg er syk i ferien..

Ekspander  

Så du har råd til en ferie når du blir frisk nok? Etter at du har tatt kostnadene ved behandling og medisiner? 

Anonymkode: 4d96a...9a4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...