Gå til innhold

Nervøs! Sykemeldt uten feriepenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det virkelig så enkelt at man kan planlegge å bli sykemeldt om noen måneder? Jeg tenker at du må være en av de som dessverre misbruker den gode velferdsstaten vi bor i.

Anonymkode: 6b848...691

• Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men hva hadde du gjort om du ikke fikk feriepengene i fjor? Da må du gjøre det samme i år.

Anonymkode: f4b84...e3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det virkelig så enkelt at man kan planlegge å bli sykemeldt om noen måneder? Jeg tenker at du må være en av de som dessverre misbruker den gode velferdsstaten vi bor i.

Anonymkode: 6b848...691

Men hvor kommer dette fra? Det går jo ikke an å planlegge en sykemelding! Det er jo mellom lege og pasient ? Jeg har aldri hørt om noen som planlegger å bli sykemeldt !! Og det er sårende, nedverdigende at du sier dette her ! 

Anonymkode: 9a47c...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva hadde du gjort om du ikke fikk feriepengene i fjor? Da må du gjøre det samme i år.

Jeg har sagt flere ganger at jeg kunne tålt en ferieavvikling og trekk på et par uker ! Men ikke FEM! Tidligere har dette aldri vært et tema , fordi jeg aldri har blitt pålagt trekk av fem uker og tvingt til å ta ut all ferie om jeg ikke ønsket! Det jeg er engstelig for er tilleggsutgifter i forbindelse med sykdom når jeg ikke har inntekt den mnd.. og lurer derfor på om man da blir sykemeldt får man da sykepenger ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sagt flere ganger at jeg kunne tålt en ferieavvikling og trekk på et par uker ! Men ikke FEM! Tidligere har dette aldri vært et tema , fordi jeg aldri har blitt pålagt trekk av fem uker og tvingt til å ta ut all ferie om jeg ikke ønsket! Det jeg er engstelig for er tilleggsutgifter i forbindelse med sykdom når jeg ikke har inntekt den mnd.. og lurer derfor på om man da blir sykemeldt får man da sykepenger ! 

Men du fkkk vel feriepenger for hele året i fjor?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvor kommer dette fra? Det går jo ikke an å planlegge en sykemelding! Det er jo mellom lege og pasient ? Jeg har aldri hørt om noen som planlegger å bli sykemeldt !! Og det er sårende, nedverdigende at du sier dette her ! 

Du skriver som om du ikke er sykemeldt nå, men blir det når ferien skal avvikles. Hvis det er noe vi misforstår her, så har du kanskje forklart deg dårlig.

Anonymkode: 2ad26...49b

• Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når man er sykmeldt i ferien sin så får man ferie senere. Utsetter du da inne bare problemet? Hva skjer når bedriften krever at du tar ut ferie senere da? Har selv noen kolleger som ikke har råa til å ta ferie. Men dessverre så må dem ta ferie. 

Anonymkode: 8abbb...c65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår ikke helt årsaken til at du har brukt opp feriepengene? Dette er i prinsipp penger du egentlig ikke ville hatt tilgjengelig før i juni. Når du slutter så får du jo ikke KUN utbetalt feriepengene, du får jo vanlig månedslønn også, som burde dekket utgiftene som normalt? 

Anonymkode: 93cf8...94d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huttetu for en arbeidstaker

Anonymkode: 95b54...575

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kunne vel bedt om å få utbetalt feriepengene etter nyttår, så hadde du sluppet å skatte av de. Eller var det mer fristende med penger når du fikk de?

Nå vet jeg ikke hvordan det er med din arbeidsplass, men når jeg var sykemeldt, så fikk jeg noe av sykepengene fra Nav, å det var veldig uforutsigbart, for jeg visste aldri når de pengene kom. Ser at mange sliter med det samme, at det kan ta veldig lang tid før de får sykepengene fra Nav.

Ellers så har også jeg samme inntrykk som flere andre her, at du vil spekulere i en sykemelding for å prøve å omgå reglene på arbeidsplassen. Husk at en arbeidsgiver kan bestride en sykemelding. 

Anonymkode: 6032b...520

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver er lovpålagt å sørge for at du tar ferie. Og trekk i lønn for ferie vil skje uansett om du tar ferien i sommer eller til vinteren.

Anonymkode: 5aecd...8d8

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kunne vel bedt om å få utbetalt feriepengene etter nyttår, så hadde du sluppet å skatte av de. Eller var det mer fristende med penger når du fikk de?

Nå vet jeg ikke hvordan det er med din arbeidsplass, men når jeg var sykemeldt, så fikk jeg noe av sykepengene fra Nav, å det var veldig uforutsigbart, for jeg visste aldri når de pengene kom. Ser at mange sliter med det samme, at det kan ta veldig lang tid før de får sykepengene fra Nav.

Ellers så har også jeg samme inntrykk som flere andre her, at du vil spekulere i en sykemelding for å prøve å omgå reglene på arbeidsplassen. Husk at en arbeidsgiver kan bestride en sykemelding. 

Veldig overraskende at så mange skriver dette? Det er jo ikke akkurat som om man kan få en sykemelding om man ikke er syk! Jeg har dessverre en kronisk tilstand, og om den blusser opp så blir jeg nok sykemeldt lenge før sommerferien! Er jo fryktelig trist om enkelt utnytter ordningen med sykemelding (jeg har ihvertfall ikke hørt om det før). Så den biten kan flere av dere bare legge død! Det er ikke engang en mulighet i dette tilfelle! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er sykemeldt i ferien, så må du ta ferien senere - det blir jo bare å forskyve problemet.

Anonymkode: 3a086...5c6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du er sykemeldt i ferien, så må du ta ferien senere - det blir jo bare å forskyve problemet.

Anonymkode: 3a086...5c6

Det vet jeg. Men da er jeg i det minste frisk nok for en ferie! Det er jo ekstra kostnadene ved behandlinger og medisiner jeg frykter om jeg er syk i ferien..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor snakker du om sykemelding nå i mars, når det er flere måneder til sommerferien? Det høres jo ut som du planlegger å sykemelde deg, for å sikre deg full lønn som du ellers vil bli trukket....

Du kan ikke vite om du er syk om tre måneder nå. 

Anonymkode: c2a0a...062

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri vært i denne situasjonen, men tenker at du starter i litt feil ende. Dette er ingen uvanlig måte å løse ferieavvikling og feriepengeutbetaling på.

Jeg ville startet med å sjekke med banken (om du har lån) om du kan få avdragsfri i vår og sommer, og spart avdragene opp på egen konto til denne måneden. Ville også sagt opp alt av abonnement jeg ikke trengte (strømmetjenester, Spotify osv) umiddelbart og satt disse pengene på konto. Ville deretter sett på forbruk generelt  om det er noe som kan spares inn og settes på sparing. Deretter ville jeg satt prioritet på øvrige regninger og forsøkt å få de minst viktige utsatt en måned.

Det som gjelder her, er å kjøpe deg økonomisk handlingsrom til denne måneden.

Anonymkode: 40477...08f

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvis du har fast jobb og orden i økonomien får du bare ta opp et lite lån da, om det kniper de fem ukene. Lever du litt sparsommelig før og etter bør det være enkelt å betale det tilbake. Medisiner og behandlinger for kronisk syke betaler du bare opp til egenandelstaket for, så det er jo ikke astronomiske beløp det er snakk om. 

Anonymkode: bece7...076

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig overraskende at så mange skriver dette? Det er jo ikke akkurat som om man kan få en sykemelding om man ikke er syk! Jeg har dessverre en kronisk tilstand, og om den blusser opp så blir jeg nok sykemeldt lenge før sommerferien! Er jo fryktelig trist om enkelt utnytter ordningen med sykemelding (jeg har ihvertfall ikke hørt om det før). Så den biten kan flere av dere bare legge død! Det er ikke engang en mulighet i dette tilfelle! 

Jeg forstår at folk undrer seg litt her, for det kommer litt informasjon her, og litt informasjon der og det kan virke som om du planlegger en sykemelding. Det jeg håper du vet, når du er kroniker, er at du kan søke NAV om å dekke arbeidsgiverperioden hvis du blir sykemeldt på grunn av den kroniske tilstanden. Så slipper arbeidsgiver den ekstra belastningen hvis dette er noe du blir sykemeldt for med mer eller mindre jevne mellomrom.

Det vet jeg. Men da er jeg i det minste frisk nok for en ferie! Det er jo ekstra kostnadene ved behandlinger og medisiner jeg frykter om jeg er syk i ferien..

Du er frisk nok til ferie, men du får jo ikke mer penger av den grunn. Kostandene ved behandling og medisin vil vel utløse frikort etterhvert, da slipper du jo egenandeler på nødvendig behandling og medisin på blå resept. 

Endret av Brunhilde
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feriepenger er skattepliktige uansett når man får dem.

Anonymkode: ac22a...0ce

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forsøk å spare det du kan frem til ferieavvikling, søk deretter sosialhjelp om du ikke har til å dekke livsopphold og godkjente boutgifter.

Dette skjer med mange hvert år. Og til dere andre - ikke begynn med moralpreken om hvem som fortjener sosialhjelp og ikke. 

Hilsen ansatt i sosialtjenesten.

Anonymkode: 7134b...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...