AnonymBruker Skrevet 23. mars #1 Del Skrevet 23. mars Hei. Jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg startet i ny jobb rett før jul i fjor! Fikk utbetalt sluttoppgjøret fra forrige jobb i fjor og med dagens utgifter så har disse pengene blitt brukt opp, jeg måtte jo også skatte av de pengene så beløpet var ikke så stort ! Nye jobben nekter å imøtekomme meg på noe som helst måte og jeg vil bli trekt fem uker i lønn pga sommerferie jeg blir tvungen til (fire uker må jeg ha, selv om bedriften kun er stengt to uker) og femte uken tar de og trekker i juli lønnen! Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har jo naturligvis ingen feriepenger opptjen nå og må rett og slett leve uten inntekt hele ferien min! I tillegg sliter jeg med helsen nå og er livredd jeg ender opp sykere og blir sykemeldt ! Er det noen av dere som vet om jeg blir sykemeldt før ferien og i ferien om jeg får sykepenger ? Eller vil jeg allikavel leve uten inntekt ? Jeg vil jo da ha utgifter til lege og medisiner. Setter pris på alle svar. Anonymkode: 9a47c...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #2 Del Skrevet 23. mars Anonymkode: 9fa36...7cd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #3 Del Skrevet 23. mars Er det en privat bedrift? Er du organisert? Anonymkode: 9fa36...7cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #4 Del Skrevet 23. mars Men feriepengene opptjent i fjor skal jo dekke ferie i år. Du har brukt de opp- veldig korttenkt. Anonymkode: 945fa...57f 39 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #5 Del Skrevet 23. mars Ta en sommerjobb da Anonymkode: 54b54...439 19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #6 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hei. Jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg startet i ny jobb rett før jul i fjor! Fikk utbetalt sluttoppgjøret fra forrige jobb i fjor og med dagens utgifter så har disse pengene blitt brukt opp, jeg måtte jo også skatte av de pengene så beløpet var ikke så stort ! Nye jobben nekter å imøtekomme meg på noe som helst måte og jeg vil bli trekt fem uker i lønn pga sommerferie jeg blir tvungen til (fire uker må jeg ha, selv om bedriften kun er stengt to uker) og femte uken tar de og trekker i juli lønnen! Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har jo naturligvis ingen feriepenger opptjen nå og må rett og slett leve uten inntekt hele ferien min! I tillegg sliter jeg med helsen nå og er livredd jeg ender opp sykere og blir sykemeldt ! Er det noen av dere som vet om jeg blir sykemeldt før ferien og i ferien om jeg får sykepenger ? Eller vil jeg allikavel leve uten inntekt ? Jeg vil jo da ha utgifter til lege og medisiner. Setter pris på alle svar. Anonymkode: 9a47c...d20 Hvorfor må du ha 4 uker ferie hvis bedriften kun er stengt i 2 uker? 👀 Anonymkode: bf0d0...d54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #7 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ta en sommerjobb da Anonymkode: 54b54...439 Hei. Leste du hva jeg skrev? Jeg hadde jo selvfølgelig kunne tatt meg en sommer jobb om jeg var frisk! Anonymkode: 9a47c...d20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #8 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor må du ha 4 uker ferie hvis bedriften kun er stengt i 2 uker? 👀 Anonymkode: bf0d0...d54 Er den praksisen de har! Og de nekter å rikke seg. De har fult lov! Det er bare nytt for meg at man blir trekt for alle fem ukene ! Den femte uken aner jo jeg ikke når jeg får tatt ut. Nei er vanskelig dette. To uker kunne jeg klart med trekk! Men ikke fem uker. Og min frykt er at helsen svikter så jeg må ut i sykemelding. Vil jeg da allikavel blir trekt for en ferie når jeg er sykemeldt eller løper sykepenger som vanlig ! Anonymkode: 9a47c...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #9 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er den praksisen de har! Og de nekter å rikke seg. De har fult lov! Det er bare nytt for meg at man blir trekt for alle fem ukene ! Den femte uken aner jo jeg ikke når jeg får tatt ut. Nei er vanskelig dette. To uker kunne jeg klart med trekk! Men ikke fem uker. Og min frykt er at helsen svikter så jeg må ut i sykemelding. Vil jeg da allikavel blir trekt for en ferie når jeg er sykemeldt eller løper sykepenger som vanlig ! Anonymkode: 9a47c...d20 Jeg tror ikke de kan pålegge deg å ta ut ferie når du ikke har opparbeidet deg feriepenger hos de?🤔 Forstår de ukene de har stengt, men utover det mener jeg at det skal være opp til deg (du har krav på 4 uker som alle andre uansett, men mener at arbeidsgiver kun kan kreve at du tar ut ferie når du faktisk har opparbeidet deg feriepenger hos de). Anonymkode: bf0d0...d54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #10 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke de kan pålegge deg å ta ut ferie når du ikke har opparbeidet deg feriepenger hos de?🤔 Forstår de ukene de har stengt, men utover det mener jeg at det skal være opp til deg (du har krav på 4 uker som alle andre uansett, men mener at arbeidsgiver kun kan kreve at du tar ut ferie når du faktisk har opparbeidet deg feriepenger hos de). Anonymkode: bf0d0...d54 Jeg sjekket med fagforeningen og de har full rett til det!! I og med at jeg egentlig har opptjent feriepenger for i fjor. Tusen takk for fint svar. Anonymkode: 9a47c...d20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #11 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror ikke de kan pålegge deg å ta ut ferie når du ikke har opparbeidet deg feriepenger hos de?🤔 Forstår de ukene de har stengt, men utover det mener jeg at det skal være opp til deg (du har krav på 4 uker som alle andre uansett, men mener at arbeidsgiver kun kan kreve at du tar ut ferie når du faktisk har opparbeidet deg feriepenger hos de). Anonymkode: bf0d0...d54 Det du skriver er feil. Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at arbeidstakerne tar ut ferie. At feriepengene ikke er opparbeidet der du jobber i år, spiller ingen rolle. Hvis man har opparbeidet seg feriepenger hos forrige arbeidsgiver, er det nok. At det ble trukket skatt og at TS har brukt opp pengene er ikke holdbare argumenter. TS har ansvar for å spare på feriepengene sine til ferien, og kunne justert årets skattetrekk for å kompensere for det h*n ble trukket ekstra i 2024. Så til TS: beklager, men du har ingen rettigheter. Anonymkode: b9fb8...027 15 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #12 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke de kan pålegge deg å ta ut ferie når du ikke har opparbeidet deg feriepenger hos de?🤔 Forstår de ukene de har stengt, men utover det mener jeg at det skal være opp til deg (du har krav på 4 uker som alle andre uansett, men mener at arbeidsgiver kun kan kreve at du tar ut ferie når du faktisk har opparbeidet deg feriepenger hos de). Anonymkode: bf0d0...d54 Nei, når hun har feriepengeopptjening fra gammel arbeidsgiver, må hun ta ut ferie. Det at hun har klart å bruke opp feriepengene er ikke arbeidsgivers problem. Anonymkode: 2ad26...49b 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #13 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, når hun har feriepengeopptjening fra gammel arbeidsgiver, må hun ta ut ferie. Det at hun har klart å bruke opp feriepengene er ikke arbeidsgivers problem. Anonymkode: 2ad26...49b Det vet jeg! Det jeg spør om er angående sykdom. Vil jeg få sykepenger om jeg blir sykemeldt i ferien? Det vil blir ekstra utgifter for meg om jeg blir sykemeldt og da sliter jeg enda mer!! Anonymkode: 9a47c...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #14 Del Skrevet 23. mars Du vil snike deg til sykepenger fordi du har brukt opp feriepengene?? Ærlig talt!! Anonymkode: 54eac...4bc 26 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 23. mars #15 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vet jeg! Det jeg spør om er angående sykdom. Vil jeg få sykepenger om jeg blir sykemeldt i ferien? Det vil blir ekstra utgifter for meg om jeg blir sykemeldt og da sliter jeg enda mer!! Anonymkode: 9a47c...d20 Blir du sykemeldt så utsettes ferien. Usikker på om det hjelper deg særlig i forhold til lønn og ferien. Du blir bok trukket for ferie i alle fall. Hadde de 4 eller 5 uker ferie i den forrige jobben din? Det er 4 uker og 1 dag som er lovfestet. Bedrifter med tariffavtale har 5 uker ferie. I fall din forrige arbeidsgiver kun hadde 4 uker ferie så dekket feriepengene kun 4 ukers ferie, og det er mulig du bare er pliktig til å ta ut 4 uker i år? I og med at du ble trukket skatt for feriepengene som bøe utbetalt i desember så kan du jo håpe du får litt igjen på skatten 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #16 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du vil snike deg til sykepenger fordi du har brukt opp feriepengene?? Ærlig talt!! Anonymkode: 54eac...4bc Hvordan mener du det er mulig ? Jeg sier jo her at jeg hadde tålt et par uker trekk! Men ikke fem uker. Og da i tillegg med en helse som skranter med de medisinske utgifter det medfører! Jeg vet ikke hvem du har i din omgangskrets som gjør dette her, jeg for min del har ingen planer om å snike meg til noe som helst ! Og uavhengig av det så er jeg ganske sikker på at den ferien jeg evt må ta ut senere blir jeg trekt for ! Anonymkode: 9a47c...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #17 Del Skrevet 23. mars petterm skrev (3 minutter siden): Blir du sykemeldt så utsettes ferien. Usikker på om det hjelper deg særlig i forhold til lønn og ferien. Du blir bok trukket for ferie i alle fall. Hadde de 4 eller 5 uker ferie i den forrige jobben din? Det er 4 uker og 1 dag som er lovfestet. Bedrifter med tariffavtale har 5 uker ferie. I fall din forrige arbeidsgiver kun hadde 4 uker ferie så dekket feriepengene kun 4 ukers ferie, og det er mulig du bare er pliktig til å ta ut 4 uker i år? I og med at du ble trukket skatt for feriepengene som bøe utbetalt i desember så kan du jo håpe du får litt igjen på skatten Tusen takk for godt svar. Anonymkode: 9a47c...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #18 Del Skrevet 23. mars Man vet jo at dette skjer. En gang da jeg byttet jobb og fikk sluttoppgjøret brukte jeg pengene til egenkapital slik at jeg fikk nok til å kjøpe meg bolig. De ukene jeg måtte ha ferie tok jeg meg sommerjobb i en annen sektor. Anonymkode: d6aca...4df 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #19 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man vet jo at dette skjer. En gang da jeg byttet jobb og fikk sluttoppgjøret brukte jeg pengene til egenkapital slik at jeg fikk nok til å kjøpe meg bolig. De ukene jeg måtte ha ferie tok jeg meg sommerjobb i en annen sektor. Anonymkode: d6aca...4df Jeg kunne også tatt meg en sommerjobb om jeg var frisk nok til det!! Anonymkode: 9a47c...d20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #20 Del Skrevet 23. mars Om du blir sykmeldt blir du uansett trekt for ferie, og kan ta ferien betalt senere. Du kjøper deg de feriedagene bedriften kan pålegge deg å ta. Anonymkode: 38df8...f80 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå