Gå til innhold

El sparkesykkel før barnet er 12 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

mommyaka skrev (2 timer siden):

Ja mange barn er det... hvorfor skal de ikke klare å bruke beina?

Fordi mamma kjører dem uansett hvor de skal. Å bruke beina til å gå eller sykle med har de aldri hørt om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 10.37):

Vurderte å kjøpe el sparkesykkel til sønnen min, men så så jeg at det var 12 års grense. Han er 11 år og har bursdag sent på året. Jeg vet ikke hvor strenge de reglene er. 

Anonymkode: a1aab...06d

Er du en dårlig mor?

Det er en grunn til at det ble aldersgrense og krav til forsikring på elsparkesykkel.

Anonymkode: 875f6...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.03):

TS her

Nei er du gal. Folk sammenligner dette med å øvekjøre. Jeg vet jo at man må ha FYLT 16 da. Jeg har da litt vett😅 Men jeg visste ikke med dette om det var sånn at det er greit om de fylte 12 det året eller om man må ha fylt det allerede. Siden som sagt flere har sånn sykkel selv om de er under 12 år. 

Anonymkode: a1aab...06d

Kan ikke skjønne at aldersgrense på 12 år ikke er klar å forstå og ikke tro det gjelder for den som fyller i løpet av året. Blir jo det samme som førerkort , når du har lov å øvelseskjøre, når du kan kjøre moped eller bil. Hva noen foreldre gjør for jo være opp til dem. Men du må ha forsikring. Og det er dere foreldre som er ansvarlig. Her vi bor har trafikkstasjon og politiet kontroller på el sparkesykler, både når elevene kjører til /fra skolen og i selve skolegården. De sjekker at de er lovlige med tanke på utstyr og om det er gjort noe for å øke farten på dem

Og så vanskelig kan det ikke være å si til sønnen din at han ikke er gammel nok. Vi ser det rundt her, det er flere som sykler sammen med desom har sparkesykkel, nettop fordi noen ikke er gamle nok og noen foreldre ønsker ikke at barna sine skal kjøre rundt på en el sparkesykkel

Anonymkode: 1cc02...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner nå at på dette felte er jeg streng..mine får ikke kjøre elsparkesykkel før de blir 15, pga fart, ulykker og at når de er flere i lag mister de konsentrasjonene og følger ikke med På små «bumper» i veien..er mye lettere å falle på de der enn på en sykkel..

Anonymkode: f9991...d51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dummestejeg har hørt 

Anonymkode: 68f05...5aa

Da har du ikke hørt mye. 

Det er faktisk tilfelle.  Flere av ungene hadde fått merkbar dårlig kondis.  

Her må de aller fleste gå/sykle 1,5- 2 km til skolen. Etter at de fikk elektrisk sparkesykkel er det slutt på den trimmen, og dermed dårligere kondis. 

Anonymkode: 706f1...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Helt sant! Mannen min er nevropsykolog, og møter mange pasienter med ulike typer hodeskader som stammer fra fall fra f.eks. elsparkesykkel. Det kan være livsfarlig, barn har virkelig ingenting på sånne å gjøre.

Anonymkode: e6b03...b3e

Ja, det er faktisk livsfarlig. Det skjer årlig dødsulykker. Jeg ser av og til at det er to ungdommer på samme elsparkesykkel. Frontallappen hos jenter er ikke ferdig utviklet før de er over rundt 22-23 år, hos gutter 25. De klarer ikke å tenke konsekvens og de er impulsive og tar dumme valg. Og en 12åring har ikke kontroll over trafikkbildet, de får ikke med seg alt. 

Jeg hadde ikke tilgitt meg selv om jeg hadde kjøpt det til mitt barn og barnet ble utsatt for ei alvorlig ulykke.

Anonymkode: b154b...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold dere til aldersgrensen sier jeg og lær han trafikkreglene før han får en. Her hvor jeg bor har det desverre vært for mange alvorlige ulykker og nesten ulykker ser jeg daglig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...