AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:26 #21 Del Skrevet søndag kl 17:26 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Herlighet , de blir ikke det av en el sparkesykkel Anonymkode: 68f05...5aa Mange blir dessverre det. Da min sønn var 11 og gikk i 6. klasse var hele klassen på en lang sykkeltur. Alle kom seg frem uten problemer. Året etter var det ny sykkeltur, ikke fult så lang. Mange hadde fylt 12 og fått elektrisk sparkesykkel, og noen hadde fått før fylte 12. Denne turen måtte flere ha pauser og de brukte lengre tid enn året før, selv om turen året før var lengre. Anonymkode: 706f1...345 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:28 #22 Del Skrevet søndag kl 17:28 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): TS her Nei er du gal. Folk sammenligner dette med å øvekjøre. Jeg vet jo at man må ha FYLT 16 da. Jeg har da litt vett😅 Men jeg visste ikke med dette om det var sånn at det er greit om de fylte 12 det året eller om man må ha fylt det allerede. Siden som sagt flere har sånn sykkel selv om de er under 12 år. Anonymkode: a1aab...06d Men det er et motorisert kjøretøy, og det er ferdselsloven som gjelder. Så å sammenligne med bil, moped eller lignende er innafor. Det er også påbudt med hjelm og ikke lov å kjøre to. Kan man ikke overholde det er man ikke moden nok. Oppfører man seg som idiot i trafikken kan man få avkortning på forsikringen. Dette er ikke er lekesak, det er et transportmiddel. At noen behandler det som Snapchat kan gi alvorlige konsekvenser. Anonymkode: eead7...a8d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:30 #23 Del Skrevet søndag kl 17:30 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det burde vært 18 års grense på dem. Alt for mange ulykker som det er. Anonymkode: cdac4...c00 Enig, og galskap at barn får kjøre moped. Tror faktisk en vanlig moped hadde vært tryggere enn en ståmoped, da man får bedre balanse på en vanlig. Anonymkode: 703d8...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:54 #24 Del Skrevet mandag kl 06:54 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vurderte å kjøpe el sparkesykkel til sønnen min, men så så jeg at det var 12 års grense. Han er 11 år og har bursdag sent på året. Jeg vet ikke hvor strenge de reglene er. Jeg har egentlig vært i mot det før, men han har tenkt å bruke den til skolen og å komme seg rundt til venner. Er det noen her som har latt barnet sitt få el sparkesykkel før de har blitt 12 år? Eller hvordan forholder dere dere til det? Anonymkode: a1aab...06d Hvor langt er det til skole og venner fra huset hans?🤔 Anonymkode: 72830...d99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet mandag kl 07:01 #25 Del Skrevet mandag kl 07:01 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor langt er det til skole og venner fra huset hans?🤔 Anonymkode: 72830...d99 Dette. Ser mange på skolen til sønn min bruker elektrisk sparkesykkel...de bruker bruker 5-10 min med vanlig sykkel. Synes det egentlig er latskap. Barn idag klarer å bruke beina, og i tillegg er det så mange el sparkesykler som blir stjelt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:35 #26 Del Skrevet mandag kl 09:35 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vurderte å kjøpe el sparkesykkel til sønnen min, men så så jeg at det var 12 års grense. Han er 11 år og har bursdag sent på året. Jeg vet ikke hvor strenge de reglene er. Jeg har egentlig vært i mot det før, men han har tenkt å bruke den til skolen og å komme seg rundt til venner. Er det noen her som har latt barnet sitt få el sparkesykkel før de har blitt 12 år? Eller hvordan forholder dere dere til det? Anonymkode: a1aab...06d Skal du bryte loven?? Anonymkode: 989de...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:42 #27 Del Skrevet mandag kl 09:42 Det er synd at mange har når de er så unge. Det skjer så mange ulykker. Du får bare si at det er ulike regler i forskjellige hjem og at slik er det hos dere. Han er ditt ansvar og du kan ikke bestemme hva andre foreldre velger for sine barn. Anonymkode: b154b...ba9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet mandag kl 09:47 #28 Del Skrevet mandag kl 09:47 Han må jo gjerne få sykkelen når han er elleve, men han kan ikke ut i trafikken med den før han har fylt tolv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:45 #29 Del Skrevet mandag kl 11:45 AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.07): TS her Jeg er helt enig med alle dere. Det er flere i han sin klasse og klassen under som har sånn el sparkesykkel så Jeg bare lurer på hvordan alle de andre gjør det som er yngre🤔 Og det gjør det ikke akkurat lettere å forklare hvorfor han ikke kan få det når som sagt til og med yngre har det. Anonymkode: a1aab...06d Det er mange som får lov til ting som ikke er lov. Og det er mange som får lov til ting du ikke vil tillate ditt barn. Det er mange som har mobiler til nesten 20 tusen. Det er mange som kun har dyre merkeklær. Det er mange som reiser til syden to ganger i året. Denne problemstillingen (hvorfor får ikke jeg lov når andre får lov / bryter loven?) kommer dere til å havne i mange mange ganger igjennom barndommen og ungdomstiden, så det er bare å begynne å sette foten ned. Fortelle at dere har deres regler, og andre har sine regler. Sånn er livet. Du er ansvarlig hvis det skjer noe med barnet på sparkesykkelen. Det ansvaret innebærer også at du skal forhindre at det skjer noe ved å følge loven og bestemme hva barnet får lov til eller ikke. Anonymkode: 08a33...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:24 #30 Del Skrevet mandag kl 12:24 Vanlig sparkesykkel og tråsykkel er det ingen aldersgrense på. Gir gratis mosjon. Anonymkode: 84c64...785 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:17 #31 Del Skrevet mandag kl 21:17 AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.07): TS her Jeg er helt enig med alle dere. Det er flere i han sin klasse og klassen under som har sånn el sparkesykkel så Jeg bare lurer på hvordan alle de andre gjør det som er yngre🤔 Og det gjør det ikke akkurat lettere å forklare hvorfor han ikke kan få det når som sagt til og med yngre har det. Anonymkode: a1aab...06d Det er veldig enkelt, jeg klarer å forklare det til 13-åringen min selv om han faktisk er gammel nok, og bestevennen hans fikk da de var 10. «Forskjellige foreldre har forskjellige regler for barna sine. Hadde Henrik vært mitt barn, så hadde ikke han fått heller.» Anonymkode: 051bc...227 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:29 #32 Del Skrevet mandag kl 21:29 Jeg hadde aldri kjøpt elsparkesykkel i det hele tatt, og i hvert fall ikke til en som ikke er gammel nok. Aldersgrenser er der av en grunn. Anonymkode: e6b03...b3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:34 #33 Del Skrevet mandag kl 21:34 AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.25): Det burde vært 18 års grense på dem. Alt for mange ulykker som det er. Anonymkode: cdac4...c00 Helt sant! Mannen min er nevropsykolog, og møter mange pasienter med ulike typer hodeskader som stammer fra fall fra f.eks. elsparkesykkel. Det kan være livsfarlig, barn har virkelig ingenting på sånne å gjøre. Anonymkode: e6b03...b3e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:46 #34 Del Skrevet mandag kl 21:46 AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.26): Mange blir dessverre det. Da min sønn var 11 og gikk i 6. klasse var hele klassen på en lang sykkeltur. Alle kom seg frem uten problemer. Året etter var det ny sykkeltur, ikke fult så lang. Mange hadde fylt 12 og fått elektrisk sparkesykkel, og noen hadde fått før fylte 12. Denne turen måtte flere ha pauser og de brukte lengre tid enn året før, selv om turen året før var lengre. Anonymkode: 706f1...345 Dummestejeg har hørt Anonymkode: 68f05...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:47 #35 Del Skrevet mandag kl 21:47 mommyaka skrev (14 timer siden): Dette. Ser mange på skolen til sønn min bruker elektrisk sparkesykkel...de bruker bruker 5-10 min med vanlig sykkel. Synes det egentlig er latskap. Barn idag klarer å bruke beina, og i tillegg er det så mange el sparkesykler som blir stjelt Merkelig å anta de bare er late fordi de bruker el sparkesykkel Anonymkode: 68f05...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet mandag kl 21:57 #36 Del Skrevet mandag kl 21:57 Det er endel ting jeg er fleksibel på, f.eks spill, filmer. Ikke 18 årsgrense til unge, men får gjerne tilgang litt før. Sparkesykkel er for meg uaktuell å avvike på, den er like streng som moped og bil. Det er ansvar, og det er trafikk. Så ikke en dag før, men junior fikk kjøre fra 12-års dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:59 #37 Del Skrevet mandag kl 21:59 Hørt om sykkel? Fedme er et stadig voksende problem selv hos barn. Anonymkode: 9c134...6cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:59 #38 Del Skrevet mandag kl 21:59 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Helt sant! Mannen min er nevropsykolog, og møter mange pasienter med ulike typer hodeskader som stammer fra fall fra f.eks. elsparkesykkel. Det kan være livsfarlig, barn har virkelig ingenting på sånne å gjøre. Anonymkode: e6b03...b3e Ja… skjønner ikke at folk tør gi barn el-sparkesykkel… dét er galskap i mine øyne. burde hatt 18-års grense så de iaf er ansvarlig for sine egne handlinger. Føles uansvarlig som forelder å utstyre barna med sånt. Mine får ikke. Som så mye annet. De kan kjøpe selv når de er 18 hvis de har penger til det. Da er det ikke mitt valg… Anonymkode: 13cf4...c85 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:07 #39 Del Skrevet mandag kl 22:07 AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 17.52): Selv om de har elsparkesykkel, så betyr ikke det at de er inaktive. Min sønn kjører til fotballbanen, hvor han gjerne spiller fotball med kompisene sine et par timer, før de kjører hjem igjen. TS. Vi har vært beinharde på den aldersgrensen. Man må ha forsikring for å kunne kjøre, skal du lyve til forsikringsselskapet da? Og hva gjør dere når kompisene blir 16, og kan øvelseskjøre? Lar han også gjøre det, selv om han er 15.år? Anonymkode: fde86...6b0 Og hadde sønnen din syklet til og fra fotballbanen og alle andre steder, ville han fått enda mer trim. Det aller viktigste er å få mosjon hver dag. Om man spiller fotball 2-3 ganger i uka og ellers sitter mye stille, får man ikke mye av helseeffekt. Anonymkode: 46137...d7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet tirsdag kl 12:27 #40 Del Skrevet tirsdag kl 12:27 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Merkelig å anta de bare er late fordi de bruker el sparkesykkel Anonymkode: 68f05...5aa Ja mange barn er det... hvorfor skal de ikke klare å bruke beina? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå