Gå til innhold

El sparkesykkel før barnet er 12 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderte å kjøpe el sparkesykkel til sønnen min, men så så jeg at det var 12 års grense. Han er 11 år og har bursdag sent på året. Jeg vet ikke hvor strenge de reglene er. Jeg har egentlig vært i mot det før, men han har tenkt å bruke den til skolen og å komme seg rundt til venner. Er det noen her som har latt barnet sitt få el sparkesykkel før de har blitt 12 år? Eller hvordan forholder dere dere til det? 

Anonymkode: a1aab...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldersgrensen er absolutt. Det er greit å forholde seg til, og pedagogisk riktig overfor barnet også. Det er nyttig både for voksne og barn at man lærer seg til at av og til får man rett og slett ikke lov til noe, selv om du personlig sybes det er aldri så kjekt.

Dessuten er det du som er ansvarlig når du slipper avgårde barnet ditt ulovlig i trafikken. Strafferettslig og alt. Tar du sjansen på det? 

Anonymkode: 74ca7...71c

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke såå lenge til han blir 12, han klarer å vente såpass, så slipper dere å bryte loven. Min 13-åring får ikke ennå, for jeg synes det er skummelt. Ser nesten-ulykker i trafikken hver dag. Han klarer seg fint med vanlig sykkel, dessuten har han bare godt av bevegelse.

Jeg synes ellers det er greit å bruke skjønn på «aldersgrenser» som bare er anbefalinger, som filmer og spill. Men aldersgrensen på elsparkesykkel er ingen anbefaling.

Anonymkode: 051bc...227

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersgrensen er absolutt, Synd at han er født sent på året, og at flere på trinnet hans sikkert får el-sparkesykkel før han, men så er det dette med modenhet også. Det er, som Anonym 71c sier, at det er dere som foreldre som er ansvarlige når barnet er under 12. Hvis han forårsaker en ulykke, må dere ta støyten. Siden forsikringsselskapene krever forsikring, vil denne kanskje ikke gjelde hvis barnet er under aldersgrensen. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg er helt enig med alle dere. Det er flere i han sin klasse og klassen under som har sånn el sparkesykkel så Jeg bare lurer på hvordan alle de andre gjør det som er yngre🤔 Og det gjør det ikke akkurat lettere å forklare  hvorfor han ikke kan få det når som sagt til og med yngre har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at det burde en holde. Hva skjer når de andre får starte å øvelseskjøre når de er 16 år, og han 15? Skal dere bryte loven, fordi dere og gutten har sååå lyst? Nei. En må bare forholde seg til det. Han kan fint sykle til venner og skolen. Hvorfor må det være motor? Skjønner jo at det kanskje går litt fortere, og er ekstra gøy. Men ser ikke helt vitsen 😅

Anonymkode: f4c3e...eb3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner utfordringen når «alle» andre har. Men hadde ikke gitt elsparkesykkel før de er gamle nok. Grensen på 12 år er definert i førerkortforsikriften. Det er krav om ansvarsforsikring tilknyttet elsparkesykler og dersom det skjer en ulykke der fører er under 12 år, risikerer dere å bli sittende med en kjempe regning.

Anonymkode: 1303e...13b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

TS her

Jeg er helt enig med alle dere. Det er flere i han sin klasse og klassen under som har sånn el sparkesykkel så Jeg bare lurer på hvordan alle de andre gjør det som er yngre🤔 Og det gjør det ikke akkurat lettere å forklare  hvorfor han ikke kan få det når som sagt til og med yngre har det. 

Dere må bare si det akkurat som det er, aldersgrensen er 12 år. De foreldrene som lar ungene kjøre før bryter loven. 

Anonymkode: 1303e...13b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du gjøre han og deg til lovbrytere? Han får sykle til skolen. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett både to og tre barn på en sparkesykkel kjøre i rasende fart. Dere får vente til han er gammel nok.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gi 17-åringen en bil og øvelseskjøre når han er 15 også? 

Anonymkode: eead7...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS her

Jo, det er faktisk lett å forklare. Han er ikke gammel nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gitt en 12 åring det heller, de trenger bevegelse. 

Anonymkode: 98520...373

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke kjøpt elsparkesykkel uansett alder. Barn trenger ikke blir inaktive.

Anonymkode: d2aa9...38f

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selv om de har elsparkesykkel, så betyr ikke det at de er inaktive. 
Min sønn kjører til fotballbanen, hvor han gjerne spiller fotball med kompisene sine et par timer, før de kjører hjem igjen. 

TS.

Vi har vært beinharde på den aldersgrensen. Man må ha forsikring for å kunne kjøre, skal du lyve til forsikringsselskapet da? 
Og hva gjør dere når kompisene blir 16, og kan øvelseskjøre? Lar han også gjøre det, selv om han er 15.år?

Anonymkode: fde86...6b0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Nei er du gal. Folk sammenligner dette med å øvekjøre. Jeg vet jo at man må ha FYLT 16 da. Jeg har da litt vett😅 Men jeg visste ikke med dette om det var sånn at det er greit om de fylte 12 det året eller om man må ha fylt det allerede. Siden som sagt flere har sånn sykkel selv om de er under 12 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Herlighet , de blir ikke det av en el sparkesykkel 

Anonymkode: 68f05...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vurderte å kjøpe el sparkesykkel til sønnen min, men så så jeg at det var 12 års grense. Han er 11 år og har bursdag sent på året. Jeg vet ikke hvor strenge de reglene er. Jeg har egentlig vært i mot det før, men han har tenkt å bruke den til skolen og å komme seg rundt til venner. Er det noen her som har latt barnet sitt få el sparkesykkel før de har blitt 12 år? Eller hvordan forholder dere dere til det? 

Da får dere bruke tiden frem til han er 12 til å lære han trafikkreglene, husk at dere er ansvarlige hvis han bryter dem.

Anonymkode: c43c6...3a7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært 18 års grense på dem. Alt for mange ulykker som det er. 

Anonymkode: cdac4...c00

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...