AnonymBruker Skrevet 23. mars #1 Del Skrevet 23. mars Vi skal kjøpe småbruk og eie 80/20. Jeg skal eie 80 % pga høyere egenkapital. Litt om oss: Meg: Lønn: 650 000. Studielån: 400 000. Fullført utdanning. Kommer forhåpentligvis til å stige litt gradvis i lønn de neste årene, men blir ikke veldig rik akkurat. Jeg har arvet 2 millioner kr jeg skal bruke til kjøp av småbruket. Har i tillegg 1,5 million fra tidligere boligkjøp/investeringer. Partner: Lønn: 450 000. Studielån: 400 000. Begynt på flere utdanningsløp, ikke fullført noen. Derfor ufaglært jobb. Er ikke interessert i å gjøre noe for å øke lønn. Har muligens 100 000-200 000 som kan brukes til boligkjøp. Vi er i begynnelsen av 30-årene. I småbruket skal jeg låne 2 millioner, partner skal låne ca. 1,3 millioner. Et småbruk krever mye vedlikehold. I utgangspunktet tenker jeg at vedlikehold deles 50/50, mens oppgraderinger skal betales etter eierandel. Men hvordan skiller man vedlikehold fra oppgraderinger? Det vil bli store utgifter på huset på lang sikt - to bad skal totalrenoveres, kjøkken, bytte vinduer, drenering og det er en låve og diverse større utgifter til småbruket. Noen forslag til å fordele utgifter: - Jeg kan kjøpe hele småbruket alene og kreve leie, men partner vil sannsynligvis ikke ha råd til å eie f.eks. utleieleilighet ved siden av. Men da vil jeg ha råd til å dekke oppgraderinger/vedlikehold. - Jeg kan kreve leie for 30% av verdien (altså 50 % minus de 20 % som partner eier), men føles rart at han skal leie i vårt felles hjem som han delvis eier. - Å bytte vinduer, kjøkken osv. til normal standard kan regnes som vedlikehold og deles likt, påkostninger av boligen (bygge ut i kjeller, mer påkostede baderomsløsninger, etc) deles etter eierandel? Altså å bytte vinduer fra 80-tallet til normale vinduer i dag regnes egentlig som vedlikehold og ikke oppgradering? Og å pusse opp et bad med ødelagte varmekabler til et normalt fungerende bad er vedlikehold, men en mer eksklusiv baderomsløsning er oppgradering? Hva tenker dere? Hvordan få det rettferdig? Anonymkode: c78d8...259 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #2 Del Skrevet 23. mars Jeg tenker at det er uheldig med så stor forskjell i eierandel. Når jeg møtte mannen min kjøpte vi oss et hus sammen og eide da like mye. Vi hadde ikke EK, men lånte hele beløpet. han la inn 200 000 i oppussing, jeg betalte ned 650000 av lånet da jeg solgte min leilighet. Vi har likevel hele tiden eid like mye. han har betalt på lånet, jeg har aldri betalt noe på det men har selvsagt betalt andre ting. Som mat, ting til barna. Nå betaler jeg strøm og kommunale avgifter mens han betaler lånet. Og grunnen er at han har en solid lønn inn mens jeg er mer som din partner og tjener rundt 4-500 000 i året. Det skal sies at jeg eier en leilighet "på si som kun er min, den vil en dag brukes til våre felles barn eller til nedbetaling av gjeld. Jeg har og hele vårt samliv vært den som bruker mest tid på barn og oppfølging siden mannen jobber lange dager og pendler. Hvis dere skal skape en fremtid sammen så kan dere ikke starte med svært ulikt utgangspunkt Anonymkode: f7d7e...232 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #3 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså å bytte vinduer fra 80-tallet til normale vinduer i dag regnes egentlig som vedlikehold og ikke oppgradering? Og å pusse opp et bad med ødelagte varmekabler til et normalt fungerende bad er vedlikehold, men en mer eksklusiv baderomsløsning er oppgradering? Anonymkode: c78d8...259 Jeg tenker at å bytte vinduer og pusse opp bad er mer enn vanlig vedlikehold. Anonymkode: 2d469...1ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #4 Del Skrevet 23. mars Tenker at alt som øker verdien på boligen deles etter eierbrøk. Egentlig alt det du nevner vil øke verdien på boligen, og bør deles etter eierbrøk. Anonymkode: 62799...e51 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #5 Del Skrevet 23. mars Jeg synes ikke det høres ut som at dere to har økonomi til et slikt prosjekt i utgangspunktet? Det er voldsomme investeringer til flere millioner i oppgraderinger du nevner her. Mulig det er jeg som misforstår ordlyden din, men hvor glad er parneren din i å ta i ett tak? I og med at interessen for å øke lønn er såpass laber, hvor stor er interessen i å bidra til din småbruksdrøm? Tipper du kommer til å stå alene i dette etter kort tid - har du råd til det? Anonymkode: 9bc1c...aa4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurfebuss Skrevet 23. mars #6 Del Skrevet 23. mars Det høres helt vilt ut at dere på en lønn til knapt over millionen skal kjøpe et renoveringsprosjekt til 7 mill. Og sammen med en mann som ikke virker å ha spesielt godt driv - har han noe arbeidskapasitet i det hele tatt utover en vanlig dagjobb? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #7 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg tenker at å bytte vinduer og pusse opp bad er mer enn vanlig vedlikehold. Anonymkode: 2d469...1ca 100% enig. Dette er oppgraderinger -vedlikehold er å bytte en knust rute eller skifte punktert glass, å bytte hele vinduet med alt det innebærer er oppgradering. Samme med varmekabler på bad - dette innebærer ny membran, overflater og egt full renovering av badet. Vedlikehold ville vært å installert varmeovn på badet, fremfor å reparere kablene. Anonymkode: 9bc1c...aa4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 23. mars #8 Del Skrevet 23. mars Lånet vil koste dere 20.000 kr i måneden totalt og i tillegg skal dere renovere to bad +++ som også totalt kan komme på langt over 1 mill. Har dere regnet på at dere kan få det til, og at dere er innstilt på å leve med rimelig trang økonomi i mange år? Kjæresten din fullfører ikke utdannelser og vil ikke jobbe for å øke lønnen. Er han innstilt på å male mye (er flere bygg enn bare et hus), bytte kledning, holde diverse bygninger vedlike, kanskje måke snø med traktor hvis dere har en del gårdsvei og skogsvei, jobbe i skogen, bruke penger på å bytte ut eller kjøpe traktor og småredskap man gjerne må ha når man har et småbruk. Når man har vanlig enebolig, er det mye vedlikehold og renovering med årene. Med et småbruk er denne mengden MYE større og det kan bli et tidssluk. Og som regel har man ikke særlig inntekt på bruket, slik at man går i minus pga alt man skal påkoste - i motsetning til om man isteden hadde kjøpt en vanlig bolig. Altså, det her kan gå men dere må begge være innstilt på all tid og penger som må legges i det. Når det gjelder spørsmålet ditt om fordeling av kostnader i forhold til eierbrøk, så er jeg vel enig i at renovering fordeles etter eierbrøk. Men tenker at dette kan være rot til uenigheter. Si dere tenker å bytte kledning på en låvevegg selv for å spare penger. Setter det opp som oppgradering og ikke vedlikehold. Se for deg at du holder på med dette 4 helger på rad og han er med 1 av helgene fordi det er etter brøken. Resten av de helgene gjør han ingenting. Ulik eierbrøk er noe herk på eiendommer som krever mye jobb, spør du meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #9 Del Skrevet 23. mars Her tenker jeg det eneste riktige, og som vil hjelpe med å unngå konflikt er å dele alt som har med huset å gjøre etter 80/20. Anonymkode: 43edd...81b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #10 Del Skrevet 23. mars Høres ut på måten du beskriver din partner som at du er den ansvarlige her, har gjort smarte investeringer så langt og at du har gode muligheter for deg selv på boligmarkedet, men at du gjør et dårlig valg økonomisk i valg av partner og at han tar lite ansvar i dette. Pass på så du ikke ødelegger din egen privatøkonomi på feil valg av partner, er lett å gå i fella. Anonymkode: 8f3ee...dd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #11 Del Skrevet 23. mars Hvordan forsvarer du at partner skal sponse så mye av vedlikeholdet på huset du eier mesteparten av….? Både vedlikehold og oppgraderinger bør selvsagt deles etter eierbrøken 80-20. Har du ikke råd til å vedlikeholde eiendommen din etter eierbrøk, så har ikke du heller økonomisk bæreevne til å eie 80 %. Anonymkode: e9e93...09e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #12 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her tenker jeg det eneste riktige, og som vil hjelpe med å unngå konflikt er å dele alt som har med huset å gjøre etter 80/20. Anonymkode: 43edd...81b Enig. Dette er den eneste fornuftige løsningen. Også enig med den som sa at å bytte ut vinduer fra 80-tallet og oppussing av bad ikke regnes som vedlikehold, men som en oppgradering. Inntrykket jeg får av HI er "jeg har en dum partner som nå jeg prøver å lure penger ut av fordi jeg har tatt meg vann over hodet økonomisk". Og om noen hadde krevd leie av meg, for at jeg skulle flytte inn der ved skjev brøk så hadde jeg ledd dem opp i trynet og sagt at da blir jeg boende der jeg bor. Anonymkode: cf15c...f62 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #13 Del Skrevet 23. mars TS her. Takk for innspill! Jeg understreket ikke nok at det jeg ser for meg av oppgradering og oppussing er langt frem i tid - altså om 5,10, 20 år. Huset er bygget i 2004 og har tilsvarende standard. Eksempelet med vinduer fra 80-tallet var for å illustrere et poeng om hvordan det blir å renovere om 10 år. Hvis dette prosjektet blir noe av er tanken å spare opp før vi pusser opp bad og lignende. Badene bør renoveres i løpet av de neste 10 årene. Småbruket er partner sin drøm, delvis fordi det er i nærheten av familien hans og delvis fordi han ser muligheter for ekstrainntekter (vedhogst, Airbnb/utleie av et anneks, selge egg og diverse), pluss at det gir han stor plass til å holde på med hobby (bil). Men jeg skal kanskje ha høyere andel av disse inntektene og (i alle fall utleie)? Han synes det virker greit å ha lav eierandel, men jeg føler det kan tynge meg å ha såpass stor eierandel. Jeg tror et vanlig bolighus passer oss bedre - vi skal tilbake i tenkeboksen. Anonymkode: c78d8...259 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 23. mars #14 Del Skrevet 23. mars Om du skal få mer av utleieinntektene, bør du også ta større del av kostnader/tid som brukes til utvasking og reparasjoner av det annekset. Lurt å tenke godt gjennom, og ettersom kjæresten din ikke har noe særlig egenkapital kan det være lurere å kjøpe en rimelig enebolig eller leilighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #15 Del Skrevet 23. mars Alt du nevner som vedlikehold er vesentlig/ oppgradering som bør tas etter eierandel. Det som deles likt er mer maling, materialkost til enkle rimelige prosjekter etc Anonymkode: 63bc1...be0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #16 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): TS her. Takk for innspill! Jeg understreket ikke nok at det jeg ser for meg av oppgradering og oppussing er langt frem i tid - altså om 5,10, 20 år. Huset er bygget i 2004 og har tilsvarende standard. Eksempelet med vinduer fra 80-tallet var for å illustrere et poeng om hvordan det blir å renovere om 10 år. Hvis dette prosjektet blir noe av er tanken å spare opp før vi pusser opp bad og lignende. Badene bør renoveres i løpet av de neste 10 årene. Småbruket er partner sin drøm, delvis fordi det er i nærheten av familien hans og delvis fordi han ser muligheter for ekstrainntekter (vedhogst, Airbnb/utleie av et anneks, selge egg og diverse), pluss at det gir han stor plass til å holde på med hobby (bil). Men jeg skal kanskje ha høyere andel av disse inntektene og (i alle fall utleie)? Han synes det virker greit å ha lav eierandel, men jeg føler det kan tynge meg å ha såpass stor eierandel. Jeg tror et vanlig bolighus passer oss bedre - vi skal tilbake i tenkeboksen. Anonymkode: c78d8...259 Hvis det er partner sin drøm bør han nok eie mer enn 20%. Dette høres ut som en lite gjennomførbar plan. Et småbruk er en livstil og bør være ønsket like mye av begge og dere bør eie likt for å forhindre misnøye og krangling og utgifter og innsats. Anonymkode: f7d7e...232 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå