AnonymBruker Skrevet 23. mars #21 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Med mindre du skal gå mye i ur, så tenker jeg at du klarer deg med terrengsko. Viktigste i mai er at de tåler å gå i vått terreng, og at de har godt feste. Akkurat regnklær liker jeg ikke å slurve med, for det er mye verre å holde varmen i det regnet begynner å trenge gjennom lagene. Men husk at dette er en helg der du skal utfordre deg selv og få erfaring, få litt innsikt i hva som funker for deg. Jeg ser også at det er en del salg på turutstyr her og der nå, det er jo sesongskifte. Og ikke vær redd for å spørre hvem som helst om å få låne, leie eller kjøpe billig. Jeg er frivillig for DNT, og min erfaring er at det ligger mye lite brukt utstyr rundt omkring i Norges hjem. Spesielt etter koronatiden, da alle skulle feriere i fjellheimen. Da ble det kjøpt mye unødvendig fancy utstyr. Du kommer til å få en kjempetur! Mye handler om å holde humøret oppe, være positiv til å utfordre seg selv, og det hører jeg på innlegget ditt at du er! Anonymkode: 5a968...b74 Tusen hjertelig takk til deg også. Jeg er veldig motivert, og har alt begynt treningen for å bli bedre rustet 😁 Jeg har også erfaring fra Dnt. Både som barn og voksen. Dnt her har utsalg av brukte klær, som er veldig fint, men varierer veldig hvor mye. De legger en del på Facebook så er lett å følge med. Men ja folk kjøpte mye under korona, utstyr som virkelig ikke var nødvendig. Jeg har kommet frem til at jeg må kjøpe meg en ordentlig regnbukse. Er sti vi skal gå på, og skoene jeg har er vanntette, har godt grep, og god støtte rundt ankelen, så jeg tror det holder. Jeg får så lett gnagsår, men har nå som går fint, så da orker jeg ikke styre mer. Regnjakken min har 10 eller 15 000 i vannsøyle, tror siste, men kan blande med annen jakke. Veldig god ventilasjon, og føler meg aldri gjennomvåt i den, men er ikke ute i striregn sammenhengende fra morgen til kveld da. Jeg skal prøve å forhøre meg litt rundt, til de jeg kjenner, og mulig på Facebook. Noen av mine «ting» er offentlig, så de jeg har fortalt at jeg har tenkt til å gjøre dette blir fort veldig engasjerte. Uten å si for mye så er det litt sånn «Team Pølsa», og ikke helt det en ser for seg at er mulig, men folk vet jeg er sta nok til å få det til likevel 😅🫣 Så jeg setter pris på gode tilbakemeldinger både her og andre plasser, og hjelp her i tråden også. Anonymkode: 51544...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #22 Del Skrevet 23. mars Jeg jobber fullt men i en lavtlønnsbransje og det er for dyrt for meg og å kjøpe nytt. Turutstyr kjøper jeg nesten utelukkende på finn. Min favoritt er bergans og vet hvilke størrelser jeg passer der. Kjøpte i fjor turbukse som er regntett og koster over 1500,. ny for 200,- , den var så og si ubrukt. Året før kjøpte jeg ei jakke til 500,- som knapt var brukt, og den koster 3500,- ny. Man må være litt tålmodig, og gjerne kjøpe litt utenom sesong for de beste kuppene. Anonymkode: 1e0e8...51f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #23 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber fullt men i en lavtlønnsbransje og det er for dyrt for meg og å kjøpe nytt. Turutstyr kjøper jeg nesten utelukkende på finn. Min favoritt er bergans og vet hvilke størrelser jeg passer der. Kjøpte i fjor turbukse som er regntett og koster over 1500,. ny for 200,- , den var så og si ubrukt. Året før kjøpte jeg ei jakke til 500,- som knapt var brukt, og den koster 3500,- ny. Man må være litt tålmodig, og gjerne kjøpe litt utenom sesong for de beste kuppene. Anonymkode: 1e0e8...51f Tusen takk, og veldig enig her i det med å være tålmodig å vente på gode tilbud enten det er brukt eller nytt på tilbud. Jeg har dessverre ikke så god tid da, ellers hadde det vært lettere. Skal følge med fremover og håper å komme over noe. Anonymkode: 51544...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #24 Del Skrevet 23. mars Bra du kommer deg, det er viktig både psykisk og fysisk! 😀 Jeg er mye ute hele året, og min erfaring er å prioritere ull under i alle lag, og bruke flere tynne lag i stedenfor tykkere lag. Ull tørker fort og det blir heller ikke iskaldt når det blir vått slik som mye syntetisk tøy blir. Bruker veldig sjelden regntøy da dette blir klamt og jeg blir våt uansett. Har alltid tørr ull i sekken + poncho som jeg bruker ved stans for lunsj etc. Om det fortsatt er regn når jeg går videre tar jeg på meg det som er fuktig og går meg varm, slik at jeg har tørt til å ta på igjen når dagen er omme. De tynne ull t-skjortene/ gensere/ stillongs tørker raskt på hytta evt i teltet. Anonymkode: cde22...e63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #25 Del Skrevet 24. mars Min erfaring fra sånne lister, er at de inneholder en del man kan droppe eller velge andre alternativer. Fjellsko bruker jeg ikke annet enn sent på høsten. Jeg liker best joggesko. De tørker fortere om de blir våte også. Regntøy ville jeg ventet med til uka før, for å se om du faktisk trenger det. Kanskje er du heldig med knallvær. Sekk kan du enten låne eller kjøpe rimelig på europris, de er mer enn gode nok. Biltema/jula har mye rimelig turutstyr. Det er begrenset hva du virkelig trenger en helg i starten av mai på sørlandet. Vi har kjøpt litt mer for hver tur og på den måten bygget oss opp et lager. I starten lånte vi mye. Lykke til! Håper du får en fin opplevelse. Anonymkode: 35ffd...f84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #26 Del Skrevet 24. mars Jeg jobber mye ute, og en Goretex jakke kan ha så mye vannsøyler den vil, etter en stund blir den slitt og begynner å lekke. I lett regn går det greit, men øs-pøser det er det (dessverre) gummiert regntøy som duger best. Jeg slenger det utenpå skalljakken, blir mindre klamt da. Anonymkode: 3401f...3b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #27 Del Skrevet 24. mars leie det du trenger?: https://www.hygglo.no/ Anonymkode: 4bdff...e9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #28 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Min erfaring fra sånne lister, er at de inneholder en del man kan droppe eller velge andre alternativer. Fjellsko bruker jeg ikke annet enn sent på høsten. Jeg liker best joggesko. De tørker fortere om de blir våte også. Regntøy ville jeg ventet med til uka før, for å se om du faktisk trenger det. Kanskje er du heldig med knallvær. Sekk kan du enten låne eller kjøpe rimelig på europris, de er mer enn gode nok. Biltema/jula har mye rimelig turutstyr. Det er begrenset hva du virkelig trenger en helg i starten av mai på sørlandet. Vi har kjøpt litt mer for hver tur og på den måten bygget oss opp et lager. I starten lånte vi mye. Lykke til! Håper du får en fin opplevelse. Anonymkode: 35ffd...f84 Tusen takk, og jeg følger deg. Jeg har en del alt, men ikke en del mer avansert, men jeg trenger normalt ikke det, og det blir dumt å kjøpe det for én helg. Jeg er til vanlig ganske aktiv, men trenger f.eks ikke fjellstøvler til vanlig, hikingsko er mer enn godt nok, så det får det være her også. Sekk har jeg også. Veldig lurt å følge med på været når det nærmer seg og ta det derfra. Noe utstyr er en del av ting vi skal lære, så kan ikke droppe det, men skal se hva jeg kan låne. Takk til dere andre også her for råd og tips 😊 Anonymkode: 51544...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå