Gå til innhold

Ny på å bruke penger på reiser og utstyr, og lurer på hva som er vanlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke om jeg plasserer denne her rett, og jeg må forklare litt også, men det handler om utgifter til hobbyer, og reiser, og prioriteringer rundt det. Det er dessverre langt for jeg trenger å lufte en del tanker..

Jeg er ganske sårbar, og vet KG er et litt skummelt sted, men jeg har ikke så mange andre steder å spørre. Jeg har i mange år levd veldig isolert på grunn av blant annet en del somatisk, og kompleks PTSD, med dårlig selvbilde. Jeg har ikke sovet borte annet enn på sykehus på ca ti år, og har ikke vært på ferie på nærmere 15år. Jeg er i midten av 40-årene og er ufør (ung ufør, enslig sats). 

For 3-4 år siden bestemte jeg meg for å prøve å få til litt mer, til tross for store helseutfordringer. Jeg valgte å bli frivillig i en større organisasjon. Jeg var mye frivillig i tenårene og tyveårene, til tross for at jeg har en del medfødt, men så ble helsen min verre (både somatisk og psykisk) og litt annet skjedde og jeg måtte kutte ned og så ut. Etterhvert innså jeg at jeg trengte å komme meg ut av isolasjonen og være litt til nytte, og fant noe jeg tenkte kunne passe. Raskt fikk jeg mer og mer ansvar og tok en del mindre kurs, og jeg trives, og får gode tilbakemeldinger. Det er et sted jeg får bruke de friske sidene av meg, og de ressursene jeg tross alt har. 

På grunn av helsen min er det likevel en del ting jeg ikke har kunnet være med på, som overnattingsturer og noen aktiviteter. Jeg hadde over 70 liggedøgn på sykehus bare i fjor, og det er ganske typisk for de siste årene. Det er veldig mye medisinsk å følge opp, og jeg blir fort sliten. Nå har jeg likevel tatt steget og vil gå videre med ledertrening som er over en helg. Organisasjonen jeg er frivillig i er utrolig gira, og vil legge til rette, og det er utrolig fint. Jeg har også en spesialist på sykehuset som er veldig entusiastisk og vil hjelpe med en medisinsk plan for å få dette til. Dette er veldig stort å få til for noen med min helsesituasjon, og krever mye forberedelser. 

Så kommer tingen her. Jeg er som dere skjønner ikke vant med å bruke penger på reise, ferie og annet. Selve kurset koster litt, men det kan en søke om å få igjen når en har vært frivillig en gitt periode etterpå. Så er det overnatting, reise, og mat for hele helgen. Så har vi fått en kjempelang liste med ting vi skal ha med oss. Den listen er en standard liste, og jeg valgte å kommentere på den. Normalt har de kurset på høyfjellet, men nå skal det være langs kysten (i Sør-Norge) og det er første helgen i mai. Vi skal sove inne, og ikke ha noen aktiviteter ute sent på kveld eller natt. Jeg nevnte det bare og de reduserte på listen, men det er likevel en del ting jeg ikke har, som de mente «alle har», som den største selvfølge. Jeg ser frem til å lære mer, og kan godt være jeg vil synes det nye jeg skal lære er kjempegøy og jeg vil drive med det etterpå, men det er ikke noe vi vil drive med i den gruppen jeg er leder i. Mine foreldre skal sende litt speiderutstyr til meg fra min ungdom, og jeg har sjekket hva som kan lånes fra utstyrslageret i kommunen. Noe kan en låne, annet har de ikke. Her kan potensielt tusenlappene fly. 

Jeg klarer meg bra økonomisk, men det er jo fordi jeg er bevisst. Det er litt kort tid å følge med på tilbud, men jeg vil prøve. Jeg skal også se om jeg kan låne noe fra det lille nettverket jeg har. Jeg har ikke lyst til å kjøpe masse billig «tull» bare for å ha for denne helgen heller. Jeg liker å spare, og kjøpe ok kvalitet (trenger ikke å være det beste), som jeg kan ha over tid. Jeg kjenner også på at når jeg klarer meg med det jeg har av klær i min aktive hverdag, så bør det være bra nok på en sånn tur. Er tross alt ikke midtvinters på høyfjellet.

Dette her har fått meg til å tenke på hva andre gjør? Hvor mye penger bruker folk egentlig på reise, og utstyr og klær før en reise? Er det jeg som har levd for isolert her, og dette er vanlig? Jeg husker jo fra min ungdom at jeg fikk lister fra blant annet speideren, og det gjør jo barn idag også. Jeg synes det er vanskelig å ta opp, særlig når det ble fremmet som en «selvfølge» at det hadde «alle», men jeg vil nok nevne det igjen på konkrete ting. Jeg skal og ta det opp med spesialisten på sykehuset, men hadde vært fint med noe input her også. 

Takker for både lesning og vennlig tone i kommentarene. 

(jeg har endret litt detaljer og utelatt litt for å minske sjansen for å bli gjenkjent, men essensen er det stemmer.)

Anonymkode: 51544...8dc

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du låne av noen andre? Skjønner du ikke har lyst til å kjøpe utstyr som du kanskje bare bruker én gang, særlig når helsa er dårlig. 

Anonymkode: 7472f...7cd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan du låne av noen andre? Skjønner du ikke har lyst til å kjøpe utstyr som du kanskje bare bruker én gang, særlig når helsa er dårlig. 

Anonymkode: 7472f...7cd

Tusen takk for forståelsen, og jeg har sjekket utlånslageret i kommunen, og de har noe, men ikke alt. Skal prøve å sjekke nettverket mitt litt, men det er ikke stort. Familie bor langt unna, så litt styr å låne av dem, men min mor skal sende det de har av ting hjemme hos dem som jeg bare kan overta. Jeg aner jo ikke om det blir aktuelt å bruke ting etter dette, men tenker det beste er å låne, og heller kjøpe selv om det er noe jeg tenker jeg vil bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lær deg en ting, fatt deg i korthet, så får du følere lesere. 

Anonymkode: bb9f5...f30

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du synes at ditt innlegg var tydeligere enn HI?

Anonymkode: bce62...026

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig å låne sånt utstyr gjennom nettverket (og via-via) eller kjøpe brukt når det er første gang, så kjøper en inn senere om det er aktivitet som en har lyst til å fortsette med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan du ikke legge ut i kjøp/salg/bytte grupper på Facebook om noen har konkrete ting å selge? Kanskje du har venner på Facebook som kunne lånt deg ting for noen dager? Jeg hadde gladelig lånt bort sovepose, fiskeutstyr, redningsvest og annet til noen bekjente. Er det den typen utstyr du trenger å låne?

Mye selges billig på Finn, du kan også legge ut annonse selv. Lykke til, det høres ut som en fin mulighet ❤️

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Erfaringen min med KG er at TS får pes enten de skriver for kort, og da utelater detaljer, eller de får pes for for langt. Jeg tok med så folk kunne se sammenhengende, og jeg kunne få svar tilpasset min situasjon. Jeg har dessverre ikke så mange å lufte tingene med.. 

• Liker 3
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
enkefru skrev (2 minutter siden):

Ganske vanlig å låne sånt utstyr gjennom nettverket (og via-via) eller kjøpe brukt når det er første gang, så kjøper en inn senere om det er aktivitet som en har lyst til å fortsette med. 

Kan du ikke legge ut i kjøp/salg/bytte grupper på Facebook om noen har konkrete ting å selge? Kanskje du har venner på Facebook som kunne lånt deg ting for noen dager? Jeg hadde gladelig lånt bort sovepose, fiskeutstyr, redningsvest og annet til noen bekjente. Er det den typen utstyr du trenger å låne?

Mye selges billig på Finn, du kan også legge ut annonse selv. Lykke til, det høres ut som en fin mulighet ❤️

Takk til dere begge. Jeg tenker det beste er å låne, eller kjøpe brukt ja. Ikke nødvendig med dyrt og nytt for noe en ikke vet om en vil fortsette med. Det jeg sliter mest med er at vi skal ha en del navigeringsutstyr, annet er nok lettere å låne av utstyr. Så jeg skal se om noen har det. Det forventes også bedre og mer klær enn jeg har, men der holder jeg litt igjen. 

Facebook var en god ide, kan gjerne spørre i en nabolagsgruppe også 😊

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så flink du er som utfordrer deg selv 👏🏻❤️

Anonymkode: ccd94...825

• Liker 5
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så flink du er som utfordrer deg selv 👏🏻❤️

Anonymkode: ccd94...825

Tusen takk for hyggelig kommentar 💚 Det er ganske skummelt, men håper det blir en god opplevelse å få det til 😊💪🏻

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er gps de ønsker at du skal ha, spør i en av gruppene på Facebook for de som driver med geocaching i ditt område. Mange har flere liggende de ikke bruker og kan kanskje låne bort eller selge rimelig. Kompass er ikke dyrt, men der har kanskje også noen ekstra. 
Skal du være mye ute er gode sko og vindtett+vanntett tøy lurt. Det kan løses med regntøy (det har du kanskje?), en må ikke ha gore-tex til mange tusen. Men alt er triveligere uten gnagsår på føttene og at en ikke fryser og er gjennomvåt. Hvis du bor i nærheten av Ålgård eller Ski har outlet-senterne der av og til veldig gode tilbud på uteklær av god kvalitet

Anonymkode: 759b2...b1d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis det er gps de ønsker at du skal ha, spør i en av gruppene på Facebook for de som driver med geocaching i ditt område. Mange har flere liggende de ikke bruker og kan kanskje låne bort eller selge rimelig. Kompass er ikke dyrt, men der har kanskje også noen ekstra. 
Skal du være mye ute er gode sko og vindtett+vanntett tøy lurt. Det kan løses med regntøy (det har du kanskje?), en må ikke ha gore-tex til mange tusen. Men alt er triveligere uten gnagsår på føttene og at en ikke fryser og er gjennomvåt. Hvis du bor i nærheten av Ålgård eller Ski har outlet-senterne der av og til veldig gode tilbud på uteklær av god kvalitet

Anonymkode: 759b2...b1d

Tusen takk, og det var godt innspill til navigeringsutstyr som jeg ikke hadde tenkt på 😊

Noe av dette er jo at selv om ikke alt koster mye, så blir det mye til sammen. Jeg har noen outlet-butikker her i området, og har handlet der før, så må prøve å sjekke der. 
Jeg har flere par tursko, men ikke fjellstøvler. Mine er hikingsko med Goretex og godt feste, samt god støtte til ankelen. De vil ha flere turbukser, mens jeg klarer meg til vanlig med mindre. Jeg har tenkt lenge på å oppgradere regnbuksen min, for min er billig. Jeg holder meg tørr, men blir veldig klam når det er varmere vær. Det er ikke et problem når jeg ikke skal være ute i 12 timer i striregn, og skal hjem igjen. De ønsker regnbukse med ulike funksjoner, som for så vidt har stått på listen min over ting jeg har tenkt å kjøpe. Jeg har også helt ok regnjakke (allværsjakke), men den har ikke 20 000 i vannsøyle. Usikker på om siste er nødvendig. Alt av sokker, og ullundertøy har jeg. 

Jeg er veldig glad i friluftsliv og vært mye ute hele livet, men jeg har dårligere utstyr nå, enn når jeg skulle på lengre turer med speideren i min ungdom. Gode sko, og vind og vanntett er viktig som du sier, så takk for godt innspill. Ikke noe gøy å bli gjennomvåt første timen og ha 11 timer til i vått tøy, så må prøve å unngå det 😬😊

Takk igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en ungdom i speideren, og der får vi jo også sånne lister som du nevner. Er det ting vi ikke har så prøver vi å få lånt eller kjøpt brukt. Det som da gjenstår kjøper vi billigst mulig, med mindre det er noe vi tenker han kommer til å ha nytte av ellers også. Vi følger ikke nødvendigvis listene slavisk, hvilke klær man har på seg er f.eks ikke så nøye for andre enn en selv.

Men siden du nevner at du er glad i friluftsliv så ville jeg nok lagt litt penger i gode klær, dersom dette er noe du tenker du vil ha glede av senere også. Synes f.eks det høres ut som du kan unne deg en bedre regnbukse med god samvittighet. 😊 Hvis økonomien tilsier det da så klart.

Også kan du jo også se an værmeldingen når det nærmer seg. Skoene du beskriver at du har høres jo ut som bør holde, med mindre det er veldig vått.

Gratulerer med alt du har fått til, og lykke til! 😊

Anonymkode: 5c0dd...34b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har de ikke BUA der du bor? BUA er genialt, der får man låne alt slags utstyr gratis!

Uten at du skriver hva som står på lista er det veldig vanskelig å svare på om det er normalt å enten ha disse tingene eller bruke penger på å kjøpe dem.

Ber de deg ta med skredsøker, primus, jordborr eller satelitt-telefon er ikke det vanlig å forvente at folk har eller kjøper. Ber de deg ta med sovepose og liggeunderlag, drikkeflaske, klær etter vær og gode sko, så er det ganske vanlig at man har.

Anonymkode: c0cb3...ce7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en ungdom i speideren, og der får vi jo også sånne lister som du nevner. Er det ting vi ikke har så prøver vi å få lånt eller kjøpt brukt. Det som da gjenstår kjøper vi billigst mulig, med mindre det er noe vi tenker han kommer til å ha nytte av ellers også. Vi følger ikke nødvendigvis listene slavisk, hvilke klær man har på seg er f.eks ikke så nøye for andre enn en selv.

Men siden du nevner at du er glad i friluftsliv så ville jeg nok lagt litt penger i gode klær, dersom dette er noe du tenker du vil ha glede av senere også. Synes f.eks det høres ut som du kan unne deg en bedre regnbukse med god samvittighet. 😊 Hvis økonomien tilsier det da så klart.

Også kan du jo også se an værmeldingen når det nærmer seg. Skoene du beskriver at du har høres jo ut som bør holde, med mindre det er veldig vått.

Gratulerer med alt du har fått til, og lykke til! 😊

Anonymkode: 5c0dd...34b

Tusen takk!  Da skjønner du hvilke type lister en får. Jeg trenger ikke fjellstøvler ellers så føler det er dyrt å kjøpe for dette her. Jeg har ganske vanskelige føtter, så sko er dyrt, og jeg vil helst bruke noe jeg vet fungerer, og ikke ha for nytt der. det nyeste paret mitt skal være helt vanntett, men har ikke utsatt det for det verste været enda. 

Regnbukse har stått på listen lenge, men så måtte jeg ha nye briller, og noe hvitevarer gikk, og du vet hvordan det er. Så har tenkt det går enn så lenge. Jakken min holder til vanlig bruk, men jeg hadde bedre når jeg dro på leirer og haik. Jeg føler jeg har ganske ok klær, men jeg forblir ikke tørr i 12 timer med striregn. Vanskelig avveiing rett og slett, så setter pris på at du sier dere vurderer litt. 

Jeg er faktisk på tur 30+ timer i uken, og klarer meg fint, så skal se hva jeg kan låne, og vurderer sterkt å kjøpe en god regnbukse som jeg kan ha nytte av i mange år fremover 😊

Setter pris på hyggelig svar, og tilbakemelding. Det har krevd mye, men fint å kunne være til nytte 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har de ikke BUA der du bor? BUA er genialt, der får man låne alt slags utstyr gratis!

Uten at du skriver hva som står på lista er det veldig vanskelig å svare på om det er normalt å enten ha disse tingene eller bruke penger på å kjøpe dem.

Ber de deg ta med skredsøker, primus, jordborr eller satelitt-telefon er ikke det vanlig å forvente at folk har eller kjøper. Ber de deg ta med sovepose og liggeunderlag, drikkeflaske, klær etter vær og gode sko, så er det ganske vanlig at man har.

Anonymkode: c0cb3...ce7

Takk! Jeg har alt sjekket utlånslageret til kommunen. Noe har de, og annet ikke. Jeg har en god del, men gjerne lavere standard enn de forventer, og da også hva jeg ellers trenger i hverdagen min. Er nok en god blanding av ting mange har, og ting mange ikke har. Jeg vet jeg har mer utstyr enn mange, siden jeg er aktiv 30+ timer i uken, men det er forskjell på å være ute 12 timer i striregn, og å kunne redusere når det er dårlig vær. 

Fått mange gode tips her i tråden som var veldig fint. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leser tråden og vil bare heie litt på deg, og håper du får en fin tur til der du skal. 

Jeg driver bare med inne-frivillighet, men ser at det har lett for at info blir for internt på en måte. Kommer man utenfra og er ny, så er det mye som er selvsagt for oss og som vi glemmer at vi burde forklare mer i detalj for de som ikke har vært med på ting med oss før. 

Anonymkode: 9f277...b1e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre du skal gå mye i ur, så tenker jeg at du klarer deg med terrengsko. Viktigste i mai er at de tåler å gå i vått terreng, og at de har godt feste.

Akkurat regnklær liker jeg ikke å slurve med, for det er mye verre å holde varmen i det regnet begynner å trenge gjennom lagene. Men husk at dette er en helg der du skal utfordre deg selv og få erfaring, få litt innsikt i hva som funker for deg.

Jeg ser også at det er en del salg på turutstyr her og der nå, det er jo sesongskifte. Og ikke vær redd for å spørre hvem som helst om å få låne, leie eller kjøpe billig. Jeg er frivillig for DNT, og min erfaring er at det ligger mye lite brukt utstyr rundt omkring i Norges hjem. Spesielt etter koronatiden, da alle skulle feriere i fjellheimen. Da ble det kjøpt mye unødvendig fancy utstyr.

Du kommer til å få en kjempetur! Mye handler om å holde humøret oppe, være positiv til å utfordre seg selv, og det hører jeg på innlegget ditt at du er!

Anonymkode: 5a968...b74

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leser tråden og vil bare heie litt på deg, og håper du får en fin tur til der du skal. 

Jeg driver bare med inne-frivillighet, men ser at det har lett for at info blir for internt på en måte. Kommer man utenfra og er ny, så er det mye som er selvsagt for oss og som vi glemmer at vi burde forklare mer i detalj for de som ikke har vært med på ting med oss før. 

Anonymkode: 9f277...b1e

Tusen hjertelig takk for fine ord. Det blir satt pris på. Alle har vært kalv en gang, og det er lett å glemme. Jeg møtte en av dem jeg pleier å være leder for her i går, og prøvde å friste med en hyttetur (som jeg ikke skal på), og da nevnte jeg blant annet en del ekstra ting, og da kom det jo en del spørsmål. Vedkommende hadde ikke stor sekk for å ta noe, men de skal jo ikke gå med stor sekk, de skal kjøre helt til hytta, så bag går helt fint. Var litt diverse sånt, så om ikke annet så lærer jeg litt ekstra her med å bli en enda tydeligere leder, og på å kommunisere bedre også disse «små» detaljene som kan bli ganske store når en ikke vet, eller er ny.

Takk igjen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...