AnonymBruker Skrevet 23. mars #1 Del Skrevet 23. mars Jeg har en depresjonsfølelse. Men den føles ikke «psykisk» på en måte- kan ikke endres ved å endre tanker eller aktivisere. Føles som det er noe fysisk som er i ubalanse. ligger et teppe rundt hjernen liksom. Tanker om hva som kan gjøre det slik? Hormoner? Vitaminmangel? Annet? Anonymkode: 11699...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #2 Del Skrevet 23. mars Utenom depresjon? Overgangsalder, stoffskifteproblemer... Vitaminmangel vil som regel ikke gi så sterke utslag. Depresjon føles fysisk og ekte for dem som har det. Det kan ikke endres ved å endre tanker eller aktivisere, det tar som regel månedsvis å få det bedre. De fleste forstår ikke at de har depresjon når de opplever det for første gang. Hvorfor skulle det ikke være depresjon du har? Anonymkode: 4c2b8...842 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #3 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 15.47): Utenom depresjon? Overgangsalder, stoffskifteproblemer... Vitaminmangel vil som regel ikke gi så sterke utslag. Depresjon føles fysisk og ekte for dem som har det. Det kan ikke endres ved å endre tanker eller aktivisere, det tar som regel månedsvis å få det bedre. De fleste forstår ikke at de har depresjon når de opplever det for første gang. Hvorfor skulle det ikke være depresjon du har? Anonymkode: 4c2b8...842 Ekspander Det stemmer ikke, man kan bli alvorlig psykisk syk av vitaminmangel. Kommer helt an hva slags mangel, om det er flere mangler, og omfang av mangel. Anonymkode: 06dec...47a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #4 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 15.47): Utenom depresjon? Overgangsalder, stoffskifteproblemer... Vitaminmangel vil som regel ikke gi så sterke utslag. Depresjon føles fysisk og ekte for dem som har det. Det kan ikke endres ved å endre tanker eller aktivisere, det tar som regel månedsvis å få det bedre. De fleste forstår ikke at de har depresjon når de opplever det for første gang. Hvorfor skulle det ikke være depresjon du har? Anonymkode: 4c2b8...842 Ekspander Behandlingen for depresjon er kognitiv terapi og aktivisering… hva mener du man da skal gjøre for å bli kvitt en depresjon? Anonymkode: 11699...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #5 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 16.13): Det stemmer ikke, man kan bli alvorlig psykisk syk av vitaminmangel. Kommer helt an hva slags mangel, om det er flere mangler, og omfang av mangel. Anonymkode: 06dec...47a Ekspander Hvilke mangler da? Og må man ha hatt store mangler over lang tid for at det skal gi seg utslag i slikt? Anonymkode: 11699...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #6 Del Skrevet 24. mars Er ikke de fleste depresjoner slik? Ville tatt en tur til legen og utelukket evt vitaminmangler og så fortsatt med aktivisering og kognitiv terapi. For noen kan det ta årevis å bli friske. Anonymkode: d9628...c0d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 24. mars #7 Del Skrevet 24. mars Sånn er mine depresjoner også. Har bipolar/shizoaffektiv lidelse så depresjoner kommer og går uten spesiell grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #8 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 8.54): Hvilke mangler da? Og må man ha hatt store mangler over lang tid for at det skal gi seg utslag i slikt? Anonymkode: 11699...97e Ekspander B-12, folat, d vitamin for å nevne noe. Har det kommet dit at man har blitt alvorlig mentalt syk, så har man hatt stor mangel over tid. Det er umulig å si hvor lang tid, det er ikke noe fasit på det. Mangler skjer ikke akutt, og det kan også ta lang tid før det vises på blodprøver. Noen ganger vises det ikke på blodprøver som mangel heller, fordi blodprøver viser hva som er tilgjengelig i blodet og ikke på cellenivå. Jeg vet om flere som har hatt normale b12 verdier som likevel har vist seg å ha mangel. Referanseområdene i Norge er også relativt lave. Anonymkode: 06dec...47a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Del Skrevet 24. mars Depresjon føles veldig fysisk. Konsentrasjonsproblemer, hjernetåke og en følelse av veldig lite energi er veldig typisk for depresjon. Å bare endre tankegangen eller aktivisere stopper ikke en depresjon. Hadde det bare vært så enkelt. Anonymkode: 6f228...ddf 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #10 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 10.19): Depresjon føles veldig fysisk. Konsentrasjonsproblemer, hjernetåke og en følelse av veldig lite energi er veldig typisk for depresjon. Å bare endre tankegangen eller aktivisere stopper ikke en depresjon. Hadde det bare vært så enkelt. Anonymkode: 6f228...ddf Ekspander Hva mener du hjelper da? Anonymkode: 11699...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #11 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 12.06): Hva mener du hjelper da? Anonymkode: 11699...97e Ekspander Det kommer jo helt an på hva som er årsaken til depresjon, og omfanget av depresjonen. Det kan være sammensatt med flere faktorer; kosthold, inaktivitet, næringsmangler, konkrete hendelser, begrenset tankesett, m.m. Noen ganger må det angripes på flere måter. Anonymkode: 06dec...47a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #12 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 10.12): B-12, folat, d vitamin for å nevne noe. Har det kommet dit at man har blitt alvorlig mentalt syk, så har man hatt stor mangel over tid. Det er umulig å si hvor lang tid, det er ikke noe fasit på det. Mangler skjer ikke akutt, og det kan også ta lang tid før det vises på blodprøver. Noen ganger vises det ikke på blodprøver som mangel heller, fordi blodprøver viser hva som er tilgjengelig i blodet og ikke på cellenivå. Jeg vet om flere som har hatt normale b12 verdier som likevel har vist seg å ha mangel. Referanseområdene i Norge er også relativt lave. Anonymkode: 06dec...47a Ekspander Enig. Det er også mangler som legene sjelden tester for, så får pasientene gjerne beskjed om at "alle prøver er fine", mens man egentlig har så store ubalanser i kroppen at man er fysisk syk, men har depresjon som sekundært symptom. En annen fascinerende årsak kan være låsninger i ryggen. Har opplevd noen gang er å få akutt låsning i øvre del av ryggen, og i samme sekund blitt veldig deprimert. Altså fra ett sekund til neste. Det er faktisk fascinerende. Når jeg får løsnet på den låsningen, så slipper "depresjonen" like raskt. Hos meg er det alltid femte ryggvirvel i brystryggen som da låser deg. (Når det skjer er det ikke vondt, jeg vet hva som skjer, så jeg er heller ikke redd smerten. Det skjer hos meg også kun ved låsning i den ene virvelen, ikke når jeg får det i andre deler av ryggsøylen.) Anonymkode: 081ef...127 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #13 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 12.06): Hva mener du hjelper da? Anonymkode: 11699...97e Ekspander Første steg er å gå til fastlegen. Alt etter hva dere kommer frem til kan det være du kan ha gode nytte av medisiner, evt også behandling. Anonymkode: 54762...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #14 Del Skrevet 24. mars Jeg har ikke depresjon-depresjon. Derfor jeg spør hvike fysiske ubalanser som evt kan skape en følelse av depresjon Anonymkode: 11699...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #15 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 14.40): Jeg har ikke depresjon-depresjon. Derfor jeg spør hvike fysiske ubalanser som evt kan skape en følelse av depresjon Anonymkode: 11699...97e Ekspander Stoffskifte, hormoner, vitamin og mineralmangler. Anonymkode: 06dec...47a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #16 Del Skrevet 24. mars Kjennes litt som den følelsen jg før pleide å ha dagene før mens, eller dagen etter å ha drukket masse alkohol, eller etter å ha spist masse sukker Drikker hverken alkohol eller spiser sukker nå. Men har denne følelsen konstant nesten Anonymkode: 11699...97e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #17 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 14.41): Stoffskifte, hormoner, vitamin og mineralmangler. Anonymkode: 06dec...47a Ekspander Hvilke hormoner? Jeg har testa kjønnshormoner og de var normale men de kan kanskje være i ubalanse likevel? Anonymkode: 11699...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #18 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 14.40): Jeg har ikke depresjon-depresjon. Derfor jeg spør hvike fysiske ubalanser som evt kan skape en følelse av depresjon Anonymkode: 11699...97e Ekspander Hvordan vet du at du ikke har depresjon-depresjon? Anonymkode: dc640...c4f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #19 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 14.44): Hvilke hormoner? Jeg har testa kjønnshormoner og de var normale men de kan kanskje være i ubalanse likevel? Anonymkode: 11699...97e Ekspander Kortisol, testosteron. østrogen, progesteron. Trenger ikke være her problemet ligger i det hele tatt. Husk også at depresjon ikke betyr å være trist og ligge og grine. Depresjon kan gi utmattelse og fravær av følelser, smerter, m.m. Anonymkode: 06dec...47a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #20 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 14.49): Hvordan vet du at du ikke har depresjon-depresjon? Anonymkode: dc640...c4f Ekspander Fordi jeg har forsøkt ulike antidepressiva og psykiater sa jeg ikke hadde depresjon Anonymkode: 11699...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå