Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har bestilt en vare fra Sverige som er under 200,- og som skal betales med regning. (Fra spelbutiken.com)

Nå har jeg fått brev fra Posten om ankommet ufortollet sending, hvor jeg kan gi dem fullmakt til å fortolle. Hva vil det si egentlig? Vil de bare kunne åpne pakken for å sjekke innhold (evt verdi av innhold), eller? Jeg vil jo tro at selger har merket pakken skikkelig, det kommer i alle fall frem fra deres nettsider at de er oppmerksomme på 200-kronersregelen (de anbefaler at man bestiller varer enkeltvis..).

Skal ikke varer som er under 200 sendes rett til mottaker uten noe "knussel"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Brenn brevet og strø asken på det lokale postkontoret. Det vil ha en prevantiv virkning for de neste forsendelsene.

Skrevet (endret)

Høres ut som nettbutikken du har kjøpt fra har oppgitt en pris som er høyere en 200,- Og det er derfor dette skal fortolles inn.

Du kan velge å la Posten gjøre dette for deg, eller reise og gjøre det selv.

Varer til verdi under 200,- kommer rett til deg uten "knussel".

(Er en bitteliten mulighet for at de bare ønsker å åpne pakken din for å se at det somer i den ikke overstiger 200,- i verdi.)

Endret av Sensommerbruden
Skrevet

Tollvesenet har lov til å åpne pakken din uansett... Posten spør om du vil at de skal gjøre dette slik at de fortoller pakken din og sender den ut til deg, noe de ønsker å gjøre for at du skal få pakken din så fort som mulig. Posten har denne muligheten for bedriftskunder, som er svært fornøyd med dette, og ønsket å gi privatpersoner samme mulighet. Vanløigvis blir ikke pakker åpnet med mindre de er usikre på innholdet, eller det rett og slett er en stikkprøve.

Da er det bare å velge, hvis posten gjør det har du pakken din i løpet av få dager, gjør du det selv vil fremsending avhenge av deg. Tollvesenet kan velge å beholde pakken, og åpne den når de har lyst.

For å unngå toll bør nettbutikker og andre som sender fra utlandet sende med en proforma invoice (pakkseddel/proforme faktura) i egen plastlomme utenpå pakken. Denne forteller at toll (skatt og avgifter) allerede er betalt i et land, opprinnelsesland (hvor varen er produsert og sendes fra), verdi i utenlandsk valuta eller norske kroner, fullt navn og adresse på mottaker og sender. Da kan en handle for langt mer enn 200 kroner og likevel unngå toll. Dette gjelder fra 200 til 5000 for privatpersoner.

Skrevet

Jeg fikk en pakke fra asos i dag...

Beløpet er på 202.50.-

De 2.50.- koster meg 136.- i moms og toll!

:frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert:

Skrevet
Jeg fikk en pakke fra asos i dag...

Beløpet er på 202.50.-

De 2.50.- koster meg 136.- i moms og toll!

:frustrert:  :frustrert:  :frustrert:  :frustrert:  :frustrert:  :frustrert:  :frustrert:

Derfor hadde vært fint om det ble brukt invoice, som gjør at vi ikke betaler toll og avgifter på dette... Men det er lett å være etter-på-klok, og det er få som vet om muligheten...

Gjest Gjest
Skrevet

Etter hva som står på nettsiden til spelbutiken er de fullt klar over alle slike regler, og jeg tok det dermed for gitt at pakken også var merket deretter. Om de nå har rotet det til slik at posten vil kreve penger av meg, kan jeg da nekte slik at pakken går i retur? Ikke pokker om jeg betaler så mye for et spill til GameCube! Grunnen til at jeg bestilte derfra var nettopp det at spillet var billig!

Skrevet

Det kan du. Du kan ta kontakt med Postens kundeservice på 810 00 710, ha pakkenummer klart hvis du har det (står i brevet du fikk om fortolling) og be dem sende pakken i retur merket "nektet mottatt". Da sendes pakken i retur uten at du trenger å betale for den.

Returporto må først betales hvis pakken bytter avsender, det vil si at du må betale hvis pakken blir utlevert eller havner i postkassen din. Da må Posten kreve returporto siden det er du som leverer den inn, uavhengig av hvem den tidligere avsenderen var.

Men så lenge du ringer og får pakken returnert fra tollstedet, er det ikke noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...