AnonymBruker Skrevet 23. mars #1 Skrevet 23. mars Jenta vår på fire år har alltid ligget bak normalen motorisk. Nå har hun endelig kommet dit hen at hun ikke har noen utfordringer motorisk sett, men hun er treg og har dårlig utholdenhet. Hun trives f.eks. ikke med å være ute med jevnaldrende barn, være på tur med barnehagen etc., fordi hun klarer ikke å holde tritt med de andre. Jeg merker også når vi er ute sammen at hun gir fort opp, og hun klager bare hun er litt sliten. Det er ikke lange avstanden hun klarer å gå eller springe før hun blir sliten. Hvordan kan vi oppmuntre henne, uten at det dår motsatt effekt? Er ute etter både pedagogiske knep, og morsomme aktiviteter vi kan finne på. Anonymkode: 3f943...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #2 Skrevet 23. mars Sikker på det ikke er noe fysisk galt m henne da? Ville tatt henne t legen for en grundig undersøkelse først. ellers er jo sommeren perfekt for naturlig økt bevegelse og motorikk. Gå i skogen- bort fra stien -og dra på oppdagelsesreiser og «fremmede land» mens dere klatrer, går, ruller og leker. Bad i innsjøer og bekker, balanser på gamle trær osv. Gjør du alt til en lek glemmer hun kanskje at hun er sliten. Hvis hun også i leken blir sliten ville jeg tenkt at noe ikke stemmer fysisk. En hjertefeil? lav blodprosent? Anonymkode: 110f2...dd7 4 1
Ny Bruker Skrevet 23. mars #3 Skrevet 23. mars Ta henne med til byparken, Lekeland eller trampolinepark. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #4 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Sikker på det ikke er noe fysisk galt m henne da? Ville tatt henne t legen for en grundig undersøkelse først. ellers er jo sommeren perfekt for naturlig økt bevegelse og motorikk. Gå i skogen- bort fra stien -og dra på oppdagelsesreiser og «fremmede land» mens dere klatrer, går, ruller og leker. Bad i innsjøer og bekker, balanser på gamle trær osv. Gjør du alt til en lek glemmer hun kanskje at hun er sliten. Hvis hun også i leken blir sliten ville jeg tenkt at noe ikke stemmer fysisk. En hjertefeil? lav blodprosent? Anonymkode: 110f2...dd7 Har vært hos legen (uten å bli sjekket for det du nevner), og har hatt fysio i barnehagen. Hun blir også sliten i lek, ja. De har konkludert med at det er fordi hun hittil har vært så lite aktiv, og derfor har dårlig utholdenhet. Og at årsaken er personlighet, fordi hun er redd for så mye. Hun er veldig redd for å falle, og også redd for ting som å dukke hodet under vann osv. Samtid var jeg litt lik når jeg var barn, men slet aldri fysisk av den grunn. Skal spørre legen om det du sier, takk for råd Anonymkode: 3f943...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #5 Skrevet 23. mars Spiser hun nok? Vår nå 4,5 åring var treg grovmotorisk, ville ikke gå noe særlig langt, klaget på at hun var sliten osv. Det har gått seg til stort sett av seg selv, men vi har pushet henne i det å gå selv, og da særlig i litt ulendt terreng. Det har blitt mye bedre siste 8 månedene. Matinntaket har økt og hun har mer energi. Anonymkode: 3228e...e7d
AnonymBruker Skrevet 23. mars #6 Skrevet 23. mars ^ Så fint at det løsnet til slutt! Hvordan pushet dere henne? Det er jo ulike nivåer man kan legge seg på der. Vår spiser mer enn nok ja, så hun er i tillegg tung, noe som gjør det hele enda verre. Anonymkode: 3f943...4e5
AnonymBruker Skrevet 23. mars #7 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ^ Så fint at det løsnet til slutt! Hvordan pushet dere henne? Det er jo ulike nivåer man kan legge seg på der. Vår spiser mer enn nok ja, så hun er i tillegg tung, noe som gjør det hele enda verre. Anonymkode: 3f943...4e5 Vi lot være å bære når hun ba om det. Til tidvis store protester… Har dere trampoline? Det er for våre barn en lystbetont måte å få opp kondisjonen på. Siden matinntak ikke er medvirkende til lavt energinivå hadde jeg kanskje bedt om en blodprøve for å sjekke evt mangler. Og har dere fått sjekket syn hos øyelege? Anonymkode: 3228e...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #8 Skrevet 23. mars Du må være aktiv sammen med henne og få det til å være trivelig. Utvikling av motorikk og utholdenhet tar tid, så du må være litt tålmodig. Som regel speiler barn sine foreldre så hvis hun skal være fysisk mer aktiv så må du være det også, sammen med henne. Turer utenfor stier i ulendt terreng er det aller besre. (feks bærplukking el.) Leking i snøen er også perfekt. Anonymkode: 0f583...9e1 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars #9 Skrevet 23. mars Jeg har knapt møtt en fireåring som ikke blir "sliten" ganske raskt når aktiviteten er å gå tur 😅 Lekeparker, vite-sentre, trampoliner, skattejakt, svømmehall, ett nytt sett med asfaltkritt, vannpistol, aking.... Utrolig hvor mye de klarer å ta seg ut når noe er gøy. Anonymkode: 3cd12...694 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars #10 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du må være aktiv sammen med henne og få det til å være trivelig. Utvikling av motorikk og utholdenhet tar tid, så du må være litt tålmodig. Som regel speiler barn sine foreldre så hvis hun skal være fysisk mer aktiv så må du være det også, sammen med henne. Turer utenfor stier i ulendt terreng er det aller besre. (feks bærplukking el.) Leking i snøen er også perfekt. Anonymkode: 0f583...9e1 Turer i ulendt terreng gjør vi mye av, og leking i snø har hun akkurat begynt å like. Det er jo ikke sånn at vi tar henne med ut i snøen også sitter vi bare der? Hun speiler seg verken i oss eller bestevennene sine i barnehagen, som er mye mer aktive. Det jeg er ute etter er tips utover det selvsagte, som du nevner er bærplukking fint når det er bær ute, og feks turbingo liker hun godt. Anonymkode: 3f943...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #11 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har knapt møtt en fireåring som ikke blir "sliten" ganske raskt når aktiviteten er å gå tur 😅 Lekeparker, vite-sentre, trampoliner, skattejakt, svømmehall, ett nytt sett med asfaltkritt, vannpistol, aking.... Utrolig hvor mye de klarer å ta seg ut når noe er gøy. Anonymkode: 3cd12...694 Har aldri sagt at vi har hatt «å gå tur» som aktivitet alene. Det med at hun blir sliten av å gå hjem fra bussen (ordentlig sliten, ikke bare sutring) var bare for å gi en pekepinn på hvordan det står til. Vi er utrolig mye i lekeparker, trampolinepark, aking, svømmehall, som du nevner, men vi trenger tips utover dette. Hvordan pushe henne i vann/lekeparken/trampolineland med lek eller annet, til å holde ut lengre og forsøke nye ting. Anonymkode: 3f943...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #12 Skrevet 23. mars Jeg tenker også først på om det kan være noe fysisk, men jeg ser at det ikke er det du spør etter. Om dere ikke er helt sikre, ville jeg likevel si at det er viktig å sjekke, f.eks. jernstatus. Jeg har opplevd flere barn som ble raskt slitne på tur og hvor det var en fysisk årsak til det. Men jeg har også et barn selv som tidligere var lite glad i å gå på tur, og som nå liker det. Det tror jeg først og fremst er fordi hun er i bedre fysisk form og ikke blir sliten. Vi har hund, så vi går mye tur, men før var det ofte bare det eldste barnet som var med meg og hunden på tur i helgene. Med den yngste så endret det seg da hun ble så stor (rundt 4 år) at jeg begynte å insistere på at hun skulle være med i større grad, og de gikk også mye tur i barnehagen (første året på storbarnsavdeling hatet hun det, nå gleder hun seg til turdag). Motivasjon her er å gå og prate, se på ting, stoppe underveis og ha med matpakke. Vi har vært ute med hodelykter i mørket, sett på stjerner, gått i fjæra. Mine barn liker godt å gå utenfor stier eller på småstier i skogen og få velge veien. Vi kan også ha en lekeplass som mål, en venn vi skal besøke eller butikken for å handle inn til middag. Men helt ærlig så tror jeg det at vi må på tur, fordi vi har hund, har gjort det til en vane og noe som ikke kjennes som en jobb, noe vi bare gjør. Anonymkode: e0413...f0c 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars #13 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker også først på om det kan være noe fysisk, men jeg ser at det ikke er det du spør etter. Om dere ikke er helt sikre, ville jeg likevel si at det er viktig å sjekke, f.eks. jernstatus. Jeg har opplevd flere barn som ble raskt slitne på tur og hvor det var en fysisk årsak til det. Men jeg har også et barn selv som tidligere var lite glad i å gå på tur, og som nå liker det. Det tror jeg først og fremst er fordi hun er i bedre fysisk form og ikke blir sliten. Vi har hund, så vi går mye tur, men før var det ofte bare det eldste barnet som var med meg og hunden på tur i helgene. Med den yngste så endret det seg da hun ble så stor (rundt 4 år) at jeg begynte å insistere på at hun skulle være med i større grad, og de gikk også mye tur i barnehagen (første året på storbarnsavdeling hatet hun det, nå gleder hun seg til turdag). Motivasjon her er å gå og prate, se på ting, stoppe underveis og ha med matpakke. Vi har vært ute med hodelykter i mørket, sett på stjerner, gått i fjæra. Mine barn liker godt å gå utenfor stier eller på småstier i skogen og få velge veien. Vi kan også ha en lekeplass som mål, en venn vi skal besøke eller butikken for å handle inn til middag. Men helt ærlig så tror jeg det at vi må på tur, fordi vi har hund, har gjort det til en vane og noe som ikke kjennes som en jobb, noe vi bare gjør. Anonymkode: e0413...f0c Tusen hjertelig! Anonymkode: 3f943...4e5
AnonymBruker Skrevet 23. mars #14 Skrevet 23. mars Hva med å ha gulrot på slutten av turen? Gå på tur og når vi når målet så vanker det kakao eller noe annet hun liker? Men får det ikke før man har kommet i mål. Og selvsagt noen oppmuntrende ord underveis. Eller lete etter fugler, insekter, planter, frosker, steinart eller stjerner på vei mot målet. Lese gjerne om artene på forhånd for å vekke interessen. Vi gjorde det med våre i begynnelsen men nå går det av seg selv. Anonymkode: cb0f4...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #15 Skrevet 23. mars Jeg vil bare gi deg ros for å anerkjenne problemet og aktivt gå inn for å endre det jeg! Bra jobba! Anonymkode: 91daf...93a 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars #16 Skrevet 23. mars Dette høres utfordrende ut, forstår veldig godt at du spør til råd❤️ Jeg ville sjekket syn, hjertefeil og slike ting som flere andre har nevnt. Som aktiviteter så synes jeg det fremstår som at dere gjør alt riktig. Det er vanskelig å pushe så små barn når de er slitne. Og jeg tenker at hvis hun er veldig forsiktig av seg så er vel eksponering og trygghet det viktigste. Hvis dere er ute på tur, så kanskje hun kan ta sparkesykkel eller balansesykkel så kommer dere litt lenger? Mulig hun er alt for liten, men tror du hun hadde likt Nintendo Wii? Kan spille tennis etc i «hjemmets lune hule». Det finnes vel også dansespill tror jeg. Museum er også en fin aktivitet som krever gåing. Man blir lett sulten når man er på sånne steder og det er lett å falle for fristelsen å kjøpe sjokolade og annen godis i kiosken/kafeen. Vi har gjort det som en vane å ikke spise sånne steder fordi det er for dyrt. Lag heller middag på forhånd slik at dere kan spise sunt når dere kommer hjem. Anonymkode: a05f2...b37 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #17 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med å ha gulrot på slutten av turen? Gå på tur og når vi når målet så vanker det kakao eller noe annet hun liker? Men får det ikke før man har kommet i mål. Og selvsagt noen oppmuntrende ord underveis. Eller lete etter fugler, insekter, planter, frosker, steinart eller stjerner på vei mot målet. Lese gjerne om artene på forhånd for å vekke interessen. Vi gjorde det med våre i begynnelsen men nå går det av seg selv. Anonymkode: cb0f4...4bc Tusen takk! Det med å lese om artene på forhånd var smart 😀 Ang. gulrot på slutten av turen er jeg usikker på om det er lurt på lang sikt, blir liksom ikke klok på om det er rett metode eller ikke. Hun er allerede i overkant av mat-fokusert, så vil helst ikke legge mer fokus på det 😅 Anonymkode: 3f943...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #18 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg vil bare gi deg ros for å anerkjenne problemet og aktivt gå inn for å endre det jeg! Bra jobba! Anonymkode: 91daf...93a Så hyggelig, tusen takk<3 Anonymkode: 3f943...4e5
AnonymBruker Skrevet 23. mars #19 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette høres utfordrende ut, forstår veldig godt at du spør til råd❤️ Jeg ville sjekket syn, hjertefeil og slike ting som flere andre har nevnt. Som aktiviteter så synes jeg det fremstår som at dere gjør alt riktig. Det er vanskelig å pushe så små barn når de er slitne. Og jeg tenker at hvis hun er veldig forsiktig av seg så er vel eksponering og trygghet det viktigste. Hvis dere er ute på tur, så kanskje hun kan ta sparkesykkel eller balansesykkel så kommer dere litt lenger? Mulig hun er alt for liten, men tror du hun hadde likt Nintendo Wii? Kan spille tennis etc i «hjemmets lune hule». Det finnes vel også dansespill tror jeg. Museum er også en fin aktivitet som krever gåing. Man blir lett sulten når man er på sånne steder og det er lett å falle for fristelsen å kjøpe sjokolade og annen godis i kiosken/kafeen. Vi har gjort det som en vane å ikke spise sånne steder fordi det er for dyrt. Lag heller middag på forhånd slik at dere kan spise sunt når dere kommer hjem. Anonymkode: a05f2...b37 Tusen tusen takk ❤️ fine tips! Og ja, har skjønt nå at set kan være hjertefeil, jernmangel etc, skal få det sjekket. Synes det er veldig rart at verken lege eller fysio har nevnt det, heldigvis kloke hoder her med gode råd! Anonymkode: 3f943...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #20 Skrevet 23. mars Ville som andre sier først fått en skikkelig sjekk hos legen. Jernmangel er relativt vanlig blant barn feks. Ville også sikret at synet og hørsel er normalt, så ikke hun går og er redd for ting fordi synet ikke er normalt eller balansen svikter osv. Iom andre problemer tidligere er det jo ofte en årsak. Sjekk grundig at det fysiske er i orden. Og så må dere jo bare være i aktivitet da. Som andre sier, trampoline er effektivt! God kondisjonstrening faktisk. Og ellers som alltid med barn, lek, lek og lek! Vi har ofte brukt stolpejakt for å få motivasjon til lengre sykkelturer da de var små, et element av lek og konkurranse er motiverende for barn. Som helt ærlig ikke finner motivasjon til å trene for å trene før rundt tenårene tipper jeg. Og 4-åringer trener gjennom lek. Så finn lekeplassene, sykle/gå gjerne dit. Støtt og lær og veiled så barnet mestrer stadig mer. Repeter repeter repeter. Kan også vurdere litt organisert aktivitet, om venner driver med noe enda? Allidrett, turn osv starter ofte tidlig. Hender de synes det er veldig gøy bare å herje rundt med en venn eller flere, uansett aktivitet. Så bland inn det sosiale, er også lurt Men forsikre dere at det ikke er fysiske ting, for ikke gøy å bli pushet til noe kroppen faktisk ikke klarer. Det går på selvtilliten løs tror jeg. Anonymkode: b929e...047 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå