Pingvinsukker Skrevet 23. mars #1 Skrevet 23. mars (endret) Hei. rådvill her. Sønn på 16 har med seg tre kamerater hjem på overnatting i kjellerstua. Egen inngang og han har eget bad/kjøkken der nede. De kom hjem i 00-tiden etter å ha vært på skoleball. Sønnen min har vært oppe her en stund etter han kom hjem for å fortelle om kvelden og hvordan han har hatt det etc. Helt normal i formen og ikke drukket så vidt jeg kunne se (han trener mye og er opptatt av å være sunn og drikker ikke i følge han selv, stoler på det men vet at ting fort kan snu i den alderen). Guttene har vært stille og rolige og gått rett og lagt seg trolig. nå hører jeg at en av guttene har kastet opp gjentatte ganger. Tenker at han har drukket og blir litt rådvill. vil ikke virke invaderende overfor sønnen men tenker at dette heller ikke skal fungere som et fristed for fulle ungdommer som ikke kan dra hjem. Blir usikker på hva som er rett måte å håndtere dette på rett og slett. Har prøvd å ringe sønnen og sende melding men ingen respons. Antar at han sover. hva hadde du gjort? teller på fingrene på om jeg skal gå ned og se om jeg kan hjelpe med noe og eventuelt kjøre han som er dårlig, hjem. Eller bør jeg bare la dette passere nå og snakke med sønnen i morgen? Godt at det som eventuelt er drukket kommer opp, så ser jo ikke noen stor risiko med å la han være her. Det siste jeg vil er at sønnen skal tro at jeg ikke har tillit til han, eller at jeg mistenker han for noe. uff blir så rådvill av dette.. Endret 23. mars av Pingvinsukker F
AnonymBruker Skrevet 23. mars #2 Skrevet 23. mars La det passere ungdom er ungdom. Sjekk om det går bra med han som kaster opp, si at han må bare si i fra om han trenger hjelp. Vær glad for at ungdommen er i et trygt hjem, i stedet for å rave ute. Anonymkode: a9707...30e 11 3 17
AnonymBruker Skrevet 23. mars #3 Skrevet 23. mars Spør om han har spist mat han ikke tålte, foreslå å drikke vann som du tilbyr. Det er nøytralt. Å spørre om alkohol kan oppfattes mistenksomt, flaut, invaderende selv om det er sannsynlig. Anonymkode: 28a4d...282 4 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars #4 Skrevet 23. mars Jeg hadde nok sjekket at det gikk bra med han bare, hvis du har ekstra så tilby en tannbørste 😅 ikke prat så mye rundt hvorfor, han har det morsomt nok fra før når han er så dårlig Anonymkode: ead83...f1f 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars #5 Skrevet 23. mars Vær glad for at sønnen din tok vare på en kamerat. Vi har alle vært unge og en del av oss har vært dritings i ung alder. Som en skrev over. Still opp med en ekstra tannbørste indirekte via sønnen. Ta en prat med ham når kameratene har gått hjem. Nei, du er ikke en frihavn. Du har en sønn som tok ansvar. Vi har alle trått feil i tenårene. Anonymkode: a312c...7c5 7 5 13
AnonymBruker Skrevet 23. mars #6 Skrevet 23. mars Om ungdommen eller venner hos ungdommen drikker og kommer beruset hos deg må du ta ansvar. Gjort er gjort for denne gang, men de bør ikke slippe unna en voksen prat om moral og om grunnen til at det er 18 årsgrense på alkohol. Jo mer umodent hode jo mer umodne handlinger i fylla. Og jo yngre kropp jo større potensielle skader på kroppen og hodet som følge av alkoholen. Av de jeg kjenner som er alkoholikere i dag, så begynte samtlige av dem å drikke tidlig i tenårene. Og ei annen venninne av meg fikk akutt leversvikt i en alder av 19 år etter å ha jobbet på bar i syden noen måneder. Som voksen ansvarlig er man derfor pliktig til å være den kjedelige voksne som gir moralpreken om alkoholens skadevirkninger. Du kan også si at du har nulltoleranse for alkohol bruk og påvirkning av alkohol i ditt hjem. Rett og slett fordi det er ulovlig. Om du skal fortelle det videre til foreldrene får du kjenne på selv. Om det var meg hadde nok min relasjon til vedkommendes mor hatt noe å si. Om vi hadde en dialog fra før eller ei. Hvis ikke så ville jeg latt det gå for denne gang, men sagt at om det skjer igjen så vil foreldrene få høre om det. Anonymkode: 60342...b29
AnonymBruker Skrevet 23. mars #7 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vær glad for at sønnen din tok vare på en kamerat. Vi har alle vært unge og en del av oss har vært dritings i ung alder. Som en skrev over. Still opp med en ekstra tannbørste indirekte via sønnen. Ta en prat med ham når kameratene har gått hjem. Nei, du er ikke en frihavn. Du har en sønn som tok ansvar. Vi har alle trått feil i tenårene. Anonymkode: a312c...7c5 Dette! Samt, vær veldig stolt over sønnen din som tar ansvar for vennene sine!❤️ Anonymkode: c7876...3eb 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars #8 Skrevet 23. mars Jeg tenker det er helt normalt at ungdom tester grenser når de er 16. Skjer det ofte at de krasjer hos deg i fylla må du selvfølgelig gjøre noe med det, men én gang tenker jeg du kan la passere. Gi beskjed til foreldrene om at gutta er hos dere og sover så de vet hvor de er. For ham som er dårlig kan du be foreldrene komme og hente siden han spyr og er i dårlig form. Ikke bland deg i årsaken eller vær dømmende, men det er helt normalt at foreldre må ta hånd om slikt og hente barnet/ungdommen sin 😊👍 Og husk å skryte av gutten din, TS! Han er en god venn ❤️ Anonymkode: cfc7d...b4d
AnonymBruker Skrevet 23. mars #9 Skrevet 23. mars Veldig bra at de kom hjem til deg. De anså nok deres hus som en trygg havn. Jeg hadde sørget for en god frokost til alle og tatt en prat med dem samtidig. Da vi var på den alderen så testet vi grenser og dro til et fast sted hjem hos noen andre istedenfor eget hjem. Da vi vi frokost og trøst/visdomsord av foreldrene til en venninne. Der var det alltid trygt. Det ble folk av oss alle og vi har fortsatt kontakt med de snille foreldrene. Og som flere har skrevet, gi sønnen din masse ros🥰 Anonymkode: 3f45b...b4d 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars #10 Skrevet 23. mars Vær en trygg voksen, spør om det går bra og om han trenger vann eller noe annet, spør om foreldrene hans vet at han er hos dere. Si evt fra så de slipper bekymre seg Du har en flott sønn som tar var e på vennene sine . De prøver ut alkohol i den alderen, sånn er d bare. Anonymkode: 8558b...925 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars #11 Skrevet 23. mars Jeg vil heller være en frihavn for jentungens venninner som ikke tør gå hjem når de har drukket, enn delta i leteaksjoner med verst tenkelig utfall. Ungdom tester ut alkohol. Det har de gjort så lenge alkohol har eksistert, og det kommer de til å fortsette å gjøre til evig tid. De går på minst én smell der de bommer grovt på inntaket - og stort sett lærer de av det. Da jeg var tenåring hadde jeg ei venninne som ikke turte å gå hjem når hun var overstadig - og med god grunn. Det var mer enn bare litt kjeft som ventet henne. Anonymkode: d8da0...8a5 3 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars #12 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg vil heller være en frihavn for jentungens venninner som ikke tør gå hjem når de har drukket, enn delta i leteaksjoner med verst tenkelig utfall. Ungdom tester ut alkohol. Det har de gjort så lenge alkohol har eksistert, og det kommer de til å fortsette å gjøre til evig tid. De går på minst én smell der de bommer grovt på inntaket - og stort sett lærer de av det. Da jeg var tenåring hadde jeg ei venninne som ikke turte å gå hjem når hun var overstadig - og med god grunn. Det var mer enn bare litt kjeft som ventet henne. Anonymkode: d8da0...8a5 Enig. Ungdom vil prøve seg uansett om det er nulltoleranse for alkohol hjemme eller ikke, å tro noe annet er naivt. Anonymkode: 66a6e...3d2 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars #13 Skrevet 23. mars Du har en flott ungdom du kan være stolt av! Vær en trygg havn, men reflekterende samtaler er aldri feil. Og hvis det begynner å gjenta seg litt for ofte kan du vurdere å gjøre noe med det. Anonymkode: 53270...b12 4
Pingvinsukker Skrevet 23. mars Forfatter #14 Skrevet 23. mars Tusen takk for gode og reflekterte svar fra alle og enhver❤️ godt å få litt synspunkter fra andre. Ønsker å være en trygg havn hvor de alltid er velkommen men samtidig ikke sende ut signal om at «her kan dere komme og feste/drikke/overnatte og lyve til foreldrene deres om det» om dere skjønner. Vanskelig balansegang det her. Takk❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars #15 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Av de jeg kjenner som er alkoholikere i dag, så begynte samtlige av dem å drikke tidlig i tenårene. Og ei annen venninne av meg fikk akutt leversvikt i en alder av 19 år etter å ha jobbet på bar i syden noen måneder.. Anonymkode: 60342...b29 Jeg sier ikke at det er bra å drikke mye alkohol, men jeg vokste opp på bygda og 99,9% begynte å drikke da de var 15 og konfirmert. Det var helt normalt, og ikke bare det det -foruten øl og vin, så drakk folk hjemmebrent. Det var foreldrene i idrettslaget som stod vakt, og ja vasken var full av spy før klokken tolv. Jeg vet ikke hvem som eventuelt er alkoholikere nå, men har vel møtt på de fleste over årene og det er definitivt ikke mange (ingen jeg vet om faktisk, men kan tenke meg frem til et par som kunne vært utsatt) som endte opp den veien, selv om vi fikk en heidundrandes pangstart! Anonymkode: 2fddd...9f1 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars #16 Skrevet 23. mars Jeg ville ha sjekket at det går greit med han som er dårlig. Spurt om han ønsket å bli hentet/kjørt hjem. Regner med at overnatting er avtalt og at foreldrene vet hvor han er. Og det kan jo være omgangssyke, det går mye av det nå. Anonymkode: 5a7d7...25c 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars #17 Skrevet 23. mars En grunn til at jeg ikke tillater ungene mine på skoleball. Anonymkode: 20816...e8b
AnonymBruker Skrevet 23. mars #18 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En grunn til at jeg ikke tillater ungene mine på skoleball. Anonymkode: 20816...e8b Trist. Anonymkode: 93f51...085 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå