Gå til innhold

Boliglån vs. beløp i pantedokument?

rudolf-75

Anbefalte innlegg

Er det noen sammenheng mellom disse eller vil beløpet i det tinglyste pantedokumentet alltid vise kjøpesummen på boligen uavhengig av hvor mye man har lånt av banken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Pantebeløpet er som regel høyere enn lånet.

Anonymkode: 4de10...70e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt pant er 500 000 mer enn det jeg tok opp lån for. Og det endres ikke etterhvert som jeg betaler ned lånet. Lånet og pantesummen har ingenting med verdien på boligen/kjøpssummen å gjøre. 

Eks: Har bolig til 5 mill. Lån på 500 000. Refinansierer og tar opp nytt lån på 1 mill. Pantebeløp 1 500 000. Boligverdi fortsatt 5 mill. 

Anonymkode: a6c88...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Men jeg ser ofte at det tinglyste pantebeløpet ofte stemmer overens med kjøpesummen av boligen og synes det er litt rart siden bankene krever egenkapital på boliglån. Det burde vel da være fratrukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rudolf-75 skrev (7 minutter siden):

OK. Men jeg ser ofte at det tinglyste pantebeløpet ofte stemmer overens med kjøpesummen av boligen og synes det er litt rart siden bankene krever egenkapital på boliglån. Det burde vel da være fratrukket.

Det er lurt med høyere pant i tilfelle du etter hvert har lyst til å låne opp, f.eks til oppussing for da slipper du betale for ny tinglysing av pant.

Anonymkode: 1960e...f1c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greit å sette det litt høyt.

Men ble tinglyst 1.7.Mill på en eiendom jeg hadde. Kjøpt for 500K og solgt til sønnen min for 500K 8 år senere.

Jeg sa tydelig fra til banken att det huset ikke skulle pantesettes.

Men gikk i orden etter 3Mnd med forhandlinger. Så pass på att tinglysing ikke er høyere enn salgssummen...

Anonymkode: dc1bc...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
rudolf-75 skrev (3 timer siden):

Jeg jobber som finansrådgiver.

Hvis du er førstegangskjøper med nøyaktig 10/15% egenkapital tar vi pant på hele verdien. Dette fordi pantet også skal dekke kostnader til svangssalg hvis aktuelt. Vi tar også høyere pant i boligen i dialog med kunde for å unngå at kunden må betale nytt tinglysingsgebyr hvis planene tilsier refinansiering i nærmeste framtid. 

Bytter du bolig skal vi ha nok pant til at vi får dekket mellomfinansieringen i både ny og gammel bolig. Derfor blir pantet høyere enn lånesum, og også ofte høyere enn verdien på selve boligen.

Pantet kan nedkvitteres hvis ønskelig i ettertid. 

Anonymkode: 3e0d3...45d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekket på vårt nå og de tok kjøpesum i pant. Ca 400 000kr(20%) mer enn lånesum. 

Anonymkode: e0365...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken skal jo sikre seg, og de risikerer å tape mer enn det du har tatt opp i boliglån. Banken betaler også renter på det du låner, så hvis du aldri betaler vil de måtte ta kostnadene uten å få inn noen inntekt. Lånet vokser hvis du ikke betaler for deg med renter og gebyrer som banken skal ha dekt.

I tillegg til dette er det veldig praktisk å slippe ny tinglysning ved eventuelle opplåninger hvis det blir aktuelt senere. Du sparer penger på det.

Men du kan alltids ringe banken og be dem om å nedskrive pantet. Det er noe de i de fleste tilfeller kan gjøre uten at det koster noe. Jeg har aldri brydd meg med det da det ikke har noe å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg står den totale kjøpesummen på leiligheten i pantedokumentet. Kjøpesummen er ikke i nærheten av summen jeg lånte, langt, langt ifra. Så det er litt irriterende at «hele» kjøpesummen er pantsatt, men det har vel ingen betydning sånn egentlig (håper jeg).

Anonymkode: a5c2a...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hos meg står den totale kjøpesummen på leiligheten i pantedokumentet. Kjøpesummen er ikke i nærheten av summen jeg lånte, langt, langt ifra. Så det er litt irriterende at «hele» kjøpesummen er pantsatt, men det har vel ingen betydning sånn egentlig (håper jeg).

Anonymkode: a5c2a...d70

Nei, ikke så lenge du iike skal ta sikkerhet i boligen utenfor den banken du har lånet i. Men du kan be om å få pantet nedkvittert om du ønsker det.

Anonymkode: 3e0d3...45d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...