Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #41 Skrevet 12. mars 2006 "Dersom hudfarge er et problem bør man ikke adoptere" Hvis denne holdningen er representativ hos adpopsjons-byråkrater kan jeg fint klare meg uten. Selv ,om man er en voksenperson som ønsker å adoptre et barn betyr ikke det at den som ønsker å adoptere skal finne seg i hva som helst: det er lov til å ha preferanser innen det meste. Bare så du er klar over det. ← Du kan ikke shoppe etter barn på samme måte du shopper klær!
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #42 Skrevet 12. mars 2006 Det er faktisk lov å si at man gjerne vil ha et barn som er mer likt en selv
Gjest gjest1 Skrevet 12. mars 2006 #43 Skrevet 12. mars 2006 Men i alle dager. Så klart det er lov å si at man ikke ønsker å ta til seg et barn med fremmed utseende. Men det er jo viktig å være klar over at dersom man søker adopsjon fra f eks Ungarn fordi man ønsker seg et barn med europeisk utseende så kan man allikevel få et barn med afrikansk utseende. Det er barn av fattige foreldre som stort sett adopteres bort, og barn av mørkhudete foreldre finnes også i disse gruppene. DERFOR sier jeg at man bør vurdere om adopsjon er riktig for en dersom det kun er hvite barn som er ønsket. Barnets utseende er absolutt viktig å forholde seg bevisst til. Ved utenlandsadopsjon får man barn som er ulike seg selv. Ikke alle synes det er greit. Å ignorere det faktum er uklokt. Så det bør man ha tenkt nøye gjennom før man velger å søke om adopsjon. Synes nå jeg.
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 12. mars 2006 #44 Skrevet 12. mars 2006 Barnets utseende er absolutt viktig å forholde seg bevisst til. Ved utenlandsadopsjon får man barn som er ulike seg selv. Ikke alle synes det er greit. Å ignorere det faktum er uklokt. Så det bør man ha tenkt nøye gjennom før man velger å søke om adopsjon. Synes nå jeg. ← Definitivt. Det er for sent å tenke på det når barnet har kommet i hus.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #45 Skrevet 12. mars 2006 Så heldig for mine homofile venner at de slipper denne problemstillingen ← Ja ikke sant. Jeg blir sjokkert når jeg hører at enkelte mener at det er bedre for barn å forbli foreldreløse enn å bli adoptert av en som er homofil/lesbisk.
Gjest gjest1 Skrevet 12. mars 2006 #46 Skrevet 12. mars 2006 Ja ikke sant. Jeg blir sjokkert når jeg hører at enkelte mener at det er bedre for barn å forbli foreldreløse enn å bli adoptert av en som er homofil/lesbisk. ← Da må du lese nøyere. For det er ikke slik at noen forblir foreldreløse dersom de først er frigitt for adopsjon. Foreldre står i kø i årevis for å få adoptere. Det er VELDIG mange som ønsker å adoptere.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #47 Skrevet 12. mars 2006 Da må du lese nøyere. For det er ikke slik at noen forblir foreldreløse dersom de først er frigitt for adopsjon. Foreldre står i kø i årevis for å få adoptere. Det er VELDIG mange som ønsker å adoptere. ← Det er mange homofile/lesbiske som også ønsker å adoptere, men de får ikke stå i kø engang. Er ikke barn som bor på barnehjem foreldreløse? Det er mange barn som blir værende på barnehjem til de blir voksne fordi unger som er over babystadiet ikke er fullt så attraktive for folk som vil adoptere.
Gjest gjest1 Skrevet 12. mars 2006 #48 Skrevet 12. mars 2006 Er ikke barn som bor på barnehjem foreldreløse? Det er mange barn som blir værende på barnehjem til de blir voksne fordi unger som er over babystadiet ikke er fullt så attraktive for folk som vil adoptere. ← De aller fleste barn er ikke frigitt for adopsjon. Også de på barnehjem. Det er kun et fåtall som blir det. Det tror jeg er fordi det for det blant annet er utrolig strenge regler fra andre lands myndigheter. Eks Norge. Det må foreligge sikkerhet rundt at barnet virkelig er foreldreløst. Dette for å forhindre "salg" av fattige barn til vesten. Ta India for eksempel, her er det et stort problem at barn kommer bort fra foreldrene sine på markedsplasser og andre steder med enorme folkemasser. Fattige foreldre har lite ressurser til å lete etter barna. Mange barn på indiske barnehjem har denne historien. Det er jo ille om et barn da ble sendt til Norge for adopsjon mens foreldrene er rundt og leter. Mange blir så klart aldri funnet. Og det er en trist skjebne. Men er det riktig å sende barna av sted til andre siden av kloden? Jeg sier ikke at det er bra at så få er frigitt for adopsjon altså. Men det er nå engang realiteten.
Gjest camillo Skrevet 12. mars 2006 #49 Skrevet 12. mars 2006 Men det er en helt annen problemstilling som hører hjemme i en annen tråd- sorry, Camillo No problem!
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #50 Skrevet 12. mars 2006 Jeg forstår ikke følgende: Dersom det finnes små barn på norske barnehjem, som "systemet" og myndighetene vet vil vokse opp der, fordi de ikek har foreldre, hvorfor kan ikke norske par eller enslige få adoptere dem? De som velger ut kan jo sile ut og kontrollere så ofte de vil, den som vil adoptere er sjeleglad for å få adoptere et norskt barn! Jeg har da lest om en god del erstatnignssaker selv i lille Norge, der voksne barn som har tilbrakt hele sin barndom på barnehjem har saksøkt de ansatte for seksuell og fysisk mishandling! Man antar visst tallet er høyere enn det som har kommet frem. Er det noe bedre..? Jeg ønsker å adoptere et barn fra et norsk barnehjem som ikke har foreldre. Hva er begrunnelsen for at jeg ikke kan få lov til det?
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #51 Skrevet 12. mars 2006 Jeg forstår ikke følgende: Dersom det finnes små barn på norske barnehjem, som "systemet" og myndighetene vet vil vokse opp der, fordi de ikek har foreldre, hvorfor kan ikke norske par eller enslige få adoptere dem? De som velger ut kan jo sile ut og kontrollere så ofte de vil, den som vil adoptere er sjeleglad for å få adoptere et norskt barn! Jeg har da lest om en god del erstatnignssaker selv i lille Norge, der voksne barn som har tilbrakt hele sin barndom på barnehjem har saksøkt de ansatte for seksuell og fysisk mishandling! Man antar visst tallet er høyere enn det som har kommet frem. Er det noe bedre..? Jeg ønsker å adoptere et barn fra et norsk barnehjem som ikke har foreldre. Hva er begrunnelsen for at jeg ikke kan få lov til det? ← Disse erstatningssakene ligger jo litt tilbake i tid som regel. Svaret på spørsmålet ditt er: I den grad det finnes foreldreløse barn på barnehjem i Norge (dette er i såfall svært få barn det er snakk om), så havner de i fosterhjem. Dette har vi sagt mange ganger nå
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #52 Skrevet 12. mars 2006 Disse erstatningssakene ligger jo litt tilbake i tid som regel. Svaret på spørsmålet ditt er: I den grad det finnes foreldreløse barn på barnehjem i Norge (dette er i såfall svært få barn det er snakk om), så havner de i fosterhjem. Dette har vi sagt mange ganger nå ← Ville ikke disse barna få det bedre og føle at de var mer ønsket og en integrert del av sin egen familie dersom noen ville adoptere akkurat ham eller henne? Det å vokse opp i fosterhjem kan da være like stigmatiserende som å vokse opp på barnehjem. Trodde kanskje at barnet selv ville sette mer pris på å bli adoptert av noen som virkelig vil ha ham/henne.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #53 Skrevet 12. mars 2006 Ville ikke disse barna få det bedre og føle at de var mer ønsket og en integrert del av sin egen familie dersom noen ville adoptere akkurat ham eller henne? Det å vokse opp i fosterhjem kan da være like stigmatiserende som å vokse opp på barnehjem. Trodde kanskje at barnet selv ville sette mer pris på å bli adoptert av noen som virkelig vil ha ham/henne. ← Jeg skal ikke uttale meg om antall, men jeg vil tro det er YTTERST få foreldreløse barn på barnehjem, da de tas hånd om av familie. Har sendt mld til tanten min som jobber i barnevernet og sjekker om hun er våken så jeg kan spørre henne om hvor mange foreldreløse barn på barnehjem hun tror det er i dette landet.
Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #54 Skrevet 13. mars 2006 Det er klart at dersom det fantes mange barn på norske barnehjem som var foreldreløse så ville det vært bedre om disse kunne adopteres bort. Men det er ikke slik i Norge i dag. Barnehjem er midlertidige plasseringer. Folk vokser ikke opp på barnehjem lenger, slik det var før i tiden. Man har beredskapshjem som tar imot små barn som har blitt fratatt/mistet sine foreldre. Disse barna blir videre plassert i fosterhjem. Og kun der det er ingen mulighet for at barnet blir gjenforent med sine biologiske foreldre er det aktuelt med adopsjon. Det er sjelden. Typisk tilfelle av barn i barnehjem er foreldre som er rusmisbrukere. Og disse vil jo kunne bli rusfri etterhvert, og få tilbake foreldreretten til barnet sitt. Men summa sumarum så kan du adoptere norske barn. Jeg tror maks tid du kan stå i kø for å adoptere norske barn er 5 år. Så får du ikke stå i kø lenger. Og sannsynligheten for at du får tildelt et barn i løpet av disse årene er minimal.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #55 Skrevet 13. mars 2006 Er det ikke logisk og naturlig at alle de foreldreløse barna i Skandinavia, Frankrike, Italia, Storbritannia, osv. kan få muligheten for å bli adoptert til foreldre som ønsker barn herfra? ← De fleste foreldreløse barn i Norge adopteres av nær familie. Forøvrig er det svært få uten noen foreldre, de aller fleste har foreldre som ikke ønsker å adoptere bort barnet sitt. Og da går det ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå