Gå til innhold

Kan single adoptere i Norge?

Fremhevede innlegg

Gjest camillo
Skrevet

Ja - er dette lov i dag?

Til dere som kjenner meg her inne: neida, jeg har ingen umiddelbare planer. :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest camillo
Skrevet

Denne skulle kanskje ligget på barn og familie, men samtidig når jeg kanskje noen som ikke normalt er der inne så ofte, hvis den får ligge her på generell debatt.

Men gjør som dere vil.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Leste en artikkel her et eller annet sted om en singel som har adoptert, så da er det vel lov, tenker jeg.

Han som hadde TV2 hjelper deg for noen år siden har vel også adoptert som singel. Tror det var ham.

Gjest camillo
Skrevet

Ok.

Arve Juritzen? Eller er jeg helt på jordet nå?

Uansett, hvis noen vet om reglementet rundt dette, må dere gjerne utdype litt. Om det er strengere regler, for eksempel.

Gjest Gjest
Skrevet

Han som hadde TV2 hjelper deg for noen år siden har vel også adoptert som singel. Tror det var ham.

Han brukte surrogatmor. (Arve Juritsen)

Ja, single kan adoptere, men om de kan adoptere fra like mange land som par vet jeg ikke. Det er vel opp til myndighetene i de enkelte landene om de vil la single adoptere eller ikke.

Gjest camillo
Skrevet
Det er vel opp til myndighetene i de enkelte landene om de vil la single adoptere eller ikke.

Åja, det visste jeg ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, single kan adoptere, men om de kan adoptere fra like mange land som par vet jeg ikke. Det er vel opp til myndighetene i de enkelte landene om de vil la single adoptere eller ikke.

Stemmer at det er færre land som tillater å adoptere bort barn til single. Det er også myndighetene i landene som hindrer at homofile kan adoptere, i tillegg til at Norge ikke tillater det . Jeg vet Kina tillater å adoptere bort til single, dvs enslige kvinenr. ( Så kan man jo prøve å forstå seg på logikken bak at det er så mye verre for et barn å vokse opp med to mødre framfor å ha kun en omsorgsperson.)

Gjest camillo
Skrevet
Jeg vet Kina tillater å adoptere bort til single, dvs enslige kvinenr.

Men ikke enslige menn? :overrasket:

( Så kan man jo prøve å forstå seg på logikken bak at det er så mye verre for et barn å vokse opp med to mødre framfor å ha kun en omsorgsperson.)

Nå følte jeg meg utrolig lite oppdatert, men er det altså lov til å adoptere for single, men ikke for homofile??? :overrasket::overrasket::overrasket:

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

VG eller Dagbladet hadde en artikkel om en mann som adopterte en jente, men husker ikke når det var, kanskje et års tid siden

http://www.hadeland.net/Innenriks/article1367634.ece

Over her står det noe om enslig adopsjon

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article927246.ece

Her står det litt om enslig, homofil adopsjon

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=235501

Her står det litt om landene som adopterer bort barn til Norge

Endret av Fjompe
Gjest Hilde K S
Skrevet

Åh. Det var sånn det var!

Ellers ser jeg at svarene strømmer til her! Gleder meg til debatten om homofile og adopsjon som kommer snart. :sjarmor:

Gjest camillo
Skrevet
Gleder meg til debatten om homofile og adopsjon som kommer snart.  :sjarmor:

Hehe.

Altså, hvis det er slik at single kan adoptere, har de noen argumenter igjen da? :sjokkert:

Gjest Gjesta
Skrevet
Hehe.

Altså, hvis det er slik at single kan adoptere, har de noen argumenter igjen da? :sjokkert:

Jaaada, de bruker haugevis av argumenter. Selv er jeg for homofil adopsjon

Gjest camillo
Skrevet
Jaaada, de bruker haugevis av argumenter. Selv er jeg for homofil adopsjon

Hva slags argumenter? Mobbing? Doh.

Skrevet

Jeg leste i KK for en tid tilbake en artikkel om Norges første enslige adoptivfar. Han hadde fått adoptere en gutt fra Kina.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg leste i KK for en tid tilbake en artikkel om Norges første enslige adoptivfar. Han hadde fått adoptere en gutt fra Kina.

Den første fikk adoptere en jente mener jeg å huske. Sitter og søker etter det nå

Gjest Maddy
Skrevet

Det var en reportasje på tv om han som fikk adoptere ei lita jente fra Kina for noen uker siden.

Ja single kan adoptere, men som mange sier så har adoptivland mange kriterier. En lov som sier noe i dette landet kan si noe annet i et annet.

Gjest Pia, 31
Skrevet

Godt spørsmål fra trådstarter der, jeg er en av de som vurderer adopsjon. Jeg er 31, single og heterofil. Men det finnes ingen menn her og de er så tafatte her til lands, så jeg får satse på å få barn uten dem.

Litt merkelig om slike som oss (single heterofil kvinner) kun får lov til å adoptere fra Kina, hvorfor får vi ikke adoptere fra Sverige, Norge, Danmark elelr Frankrike, f.eks.?

Hvor mye koster en adopsjon og hvor lang tid tar det fra innsendt søknad til at man får hente sitt etterlengtede barn?

Gjest gjest1
Skrevet
Litt merkelig om slike som oss (single heterofil kvinner) kun får lov til å adoptere fra Kina, hvorfor får vi ikke adoptere fra Sverige, Norge, Danmark elelr Frankrike, f.eks.?

:overrasket: Det er da ingen i Norge som får adoptere fra Skandinavia eller Sør-Europa!!! Og innenlandsadopsjon her i Norge er sjelden. Det er stort sett kun stebarnsadopsjon som foregår her til lands.

Det er kvoteordninger for enslige adoptanter fra Kina. Det er ventetid for å få lov til å søke om adopsjon som enslig. Så det tar ekstra tid. Hvis du mener det seriøst at du er interessert bør du søke opp en hjemmeside for "Enestående Adoptanter", som er forening for enslige som søker adopsjon. Jeg husker ikke adressen nå. Andre steder du kan finne info er www.verdensbarn.no www.adopsjonsforum.no og www.inoradopt.no, samt adopsjonsforumet på www.fub.no og www.doktoronline.no. Her finner du mye informasjon.

Gjest gjest1
Skrevet

Hvor mye koster en adopsjon og hvor lang tid tar det fra innsendt søknad til at man får hente sitt etterlengtede barn?

Kostnadene varierer ihht hvilket land man velger etc, men ca 120 000 kr går det nok. Inklusive hentereisen. Ca 30 000 sponser staten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...