Gå til innhold

Hvorfor okkuperer folk på lavere billett hylleplassen forran i flyet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser det gang, på gang. Folk med billig biletter tar for seg med hattehyllen forran i flyet. Hvorfor gjør dere det?

Sist vi reiste til Køben fra Oslo, var det null plass til vår håndbaggasje. Muligens vi ikke var de første inn på flyet (er noen minutt fra lounge til gate), men likevel blir det jo en smule flaut for vedkommmende når man må fjerne deres baggasje, for så å sjekke dem inn... 25 minutt forsinka ble flyet. Kun på grunn av andres frekkhet.

Stjeler du hylleplass forran i flyet? Og hvorfor tror du, at du er berettiget til å gjøre det?

Anonymkode: 9ca34...b16

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men gi beskjed til betjeningen da, ikke sutre her på KG!

Anonymkode: 9027a...0a6

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Sitter du foran har du jo som regel prioritert boarding. Kommer du sent om bord kan du ikke forvente annet enn at kabinpersonalet stuer håndbagasjen der det er plass.

Etter hva jeg har erfart pleier vanligvis kabinpersonalet å stoppe folk som prøver å legge håndbagasjen i Plus/Business når det enda er plass igjen bak.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men gi beskjed til betjeningen da, ikke sutre her på KG!

Anonymkode: 9027a...0a6

Sutrer da ikke? Lurer bare hvorfor folk er så egoistiske?

Tror ikke jeg er alene om å bli irritert, når flyet blir en halvtimes forsinket

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svak trolling. Skjønner du skal spille «casual riking» ved å tilforlatelig snakke om avstand fra lounge til gate, fordi du tenker det oser luksus, men det blir rett og slett for tilgjort. 

Anonymkode: 5da16...da6

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svak trolling. Skjønner du skal spille «casual riking» ved å tilforlatelig snakke om avstand fra lounge til gate, fordi du tenker det oser luksus, men det blir rett og slett for tilgjort. 

Anonymkode: 5da16...da6

Nå følger vel ofte lounge sammen med billetter forran i flyet? Uansett, ser jeg ikke hva det har med saken å gjøre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (7 minutter siden):

Sitter du foran har du jo som regel prioritert boarding. Kommer du sent om bord kan du ikke forvente annet enn at kabinpersonalet stuer håndbagasjen der det er plass.

Etter hva jeg har erfart pleier vanligvis kabinpersonalet å stoppe folk som prøver å legge håndbagasjen i Plus/Business når det enda er plass igjen bak.

SAS da? Er vant med samme, men ble overrasket på CPH ruten fra Oslo.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det! Det er jeg tjent med, og kommer til å fortsette med.

Jeg går som oftest på flyet sent. Liker midtgang. Ser jeg det er mye ledig fremst i flyet så legger jeg inn bagasjen der før jeg går videre, fordi jeg gidder ikke å slite med å finne plass lenger bak. Går man bakerst og ikke finner plass pleier betjeningen å ta den å legge den fremst uansett, så jeg sparer oss alle for litt tid.

Anonymkode: fd986...0dc

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg gjør det! Det er jeg tjent med, og kommer til å fortsette med.

Jeg går som oftest på flyet sent. Liker midtgang. Ser jeg det er mye ledig fremst i flyet så legger jeg inn bagasjen der før jeg går videre, fordi jeg gidder ikke å slite med å finne plass lenger bak. Går man bakerst og ikke finner plass pleier betjeningen å ta den å legge den fremst uansett, så jeg sparer oss alle for litt tid.

Anonymkode: fd986...0dc

Fremst i coach, eller fremst i flyet?

Og takk for skikkelig svar, nettopp dette jeg lurte på :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

SAS da? Er vant med samme, men ble overrasket på CPH ruten fra Oslo.

SAS er nok litt mindre konsekvente enn andre flyselskaper, men det er jo teknisk sett ikke business class og de er vanligvis ganske på under boarding de også.

Har også opplevd det du beskriver, men 9 av 10 ganger blir det korrekt håndtert.

AnonymBruker
Skrevet
metalguy4100 skrev (44 minutter siden):

Er ikke noe billige eller dyre billetter på fly mellom køben og oslo. 😂

Jo, i alle fall med SAS. Fløy business senest forrige uke, med lounge og rusling mot gaten i siste liten begge veier.

Sjekker imidlertid alltid inn bagasje, så har bare PC veske som ligger under setet foran. Nettopp fordi dette med plass i hattehyllen har blitt noe vanvittig styr da mange skal spare noen få kroner på å ikke sende bagasje. 

Anonymkode: 03f4f...c8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser det gang, på gang. Folk med billig biletter tar for seg med hattehyllen forran i flyet. Hvorfor gjør dere det?

Sist vi reiste til Køben fra Oslo, var det null plass til vår håndbaggasje. Muligens vi ikke var de første inn på flyet (er noen minutt fra lounge til gate), men likevel blir det jo en smule flaut for vedkommmende når man må fjerne deres baggasje, for så å sjekke dem inn... 25 minutt forsinka ble flyet. Kun på grunn av andres frekkhet.

Stjeler du hylleplass forran i flyet? Og hvorfor tror du, at du er berettiget til å gjøre det?

Altså, basert på flere tiår med svært regelmessige flyreiser, plass i hattehyllene er "first come, first served". Det er altså utopisk å tenke at det SKAL være plass til dine saker i hattehyllen rett over setet ditt. Dette er ikke "din" dedikerte plass i praksis.

At cabin crew plukker ut noen hardshell kofferter eller solid håndbagasje for å sende det som innsjekket (etter å ha sporet opp  eierne for å informere dem om dette, samt spurt om de har pc/powerbank/viktige medisiner/penger/dokumenter i bagasjen som blir sendt som gods) er jo helt normalt, spesielt på kortere flyturer.

Har vanskelig for å se hvorfor noen som er et snev av reisevante skulle føle at det på noen som helst måte er "flaut", bare upraktisk siden de da må bruke ekstra tid for å vente på bagasjen. 😁

Og nei, jeg tviler på at den håndbagasje var grunnen til at flyet var 25 min forsinket – uten at det egentlig vedkommer denne saken.

Anonymkode: fb44c...40c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde alle bare hatt med seg en bagasje hver, innenfor målene, så hadde det jo vært plass. Jeg får aldri plass til min 25 l sekk i hattehylla. Og det er jo fordi folk tar med seg alt for mye håndbagasje. 

Anonymkode: db458...5bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hadde alle bare hatt med seg en bagasje hver, innenfor målene, så hadde det jo vært plass. Jeg får aldri plass til min 25 l sekk i hattehylla. Og det er jo fordi folk tar med seg alt for mye håndbagasje. 

Anonymkode: db458...5bb

Finner du ikke plass gir du den til cabin crew, så ordner de dette for deg på den ene eller andre måten. Null problem. De forteller deg gjerne at de har plassert sekken din i hylla over f.eks. 24 C.

Anonymkode: fb44c...40c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå følger vel ofte lounge sammen med billetter forran i flyet? Uansett, ser jeg ikke hva det har med saken å gjøre.

Jeg har lounge på kredittkortet mitt. Så det trenger ikke å ha en sammenheng nei. 

Anonymkode: 7be55...44a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis alle har med kabinkoffert, så er det ikke plass i hyllene. Ikke noen steder i flyet. En hylle dekker ca 3 seterader, som da kan gi 9 kabinkofferter. 

Så hvis man går på en flight hvor man ser det er mye kabinkofferter, og man er i siste halvdel av køen hvor det begynner å fylles opp, så må man rett og slett putte kofferten der det er plass, selv om det ikke er over eget sete. Jeg foretrekker over eget sete, men foretrekker enda mer å få plass til kabinkofferten. Så da kan det skje at de som kommer sent, ikke får plass rett over eget sete. Hvis jeg legger kofferten lenger frem, så handler ikke det om noe flyklasser, men rett og slett fordi det er der jeg går forbi. På vei inn og ut, når jeg skal hente koffert igjen.

Hvis jeg har kabinkoffert, så prioriterer jeg å stå langt fremme i køen nettopp av denne grunn. Større sjanse for å få plass til koffert over mitt sete. Tips til deg :)

Anonymkode: f0af6...5d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har like stor rett på plass i hyllene som det du har, så om det ikke er ledig der jeg sitter,en lengre frem så tar jeg den plassen med god samvittighet! Men heldigvis har jeg alltid plass der jeg sitter, for jeg har alltid assistanse og dermed får jeg ALLTID lov å komme først ombord.

Anonymkode: 2ebf3...d51

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lounge via fagforening, ikke billett - er ikke det vanlig? 

Anonymkode: cfc7a...9e8

Skrevet

Legger kofferten foran hvis jeg kan, fight the power!

AnonymBruker
Skrevet
Sunnfjording skrev (2 minutter siden):

Legger kofferten foran hvis jeg kan, fight the power!

Hvorfor? Du må gå foran hver gang du skal hente noe, og de med billett  der må gå bak hver gang de skal hente noe? Hva tjener du på det? 😅 skjønner ikke.. 

Anonymkode: 42681...090

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...