Gå til innhold

Veldig lyst å reise til Japan - men fly og turbulens - dere som har flydd til Japan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hørt det er mye større risiko å møte på moderat turbulens på vei til Japan enn andre steder i verden.

Jeg har flyskrekk og syntes 8 timers flytur til USA er ille nok (jeg verken sover, ser på film eller hører på musikk disse 8 timene - bare sitter i angst) - så sånn type 12 timers flytur til Japan med angst hele veien frister lite.

Kan dere som har flydd til Japan, si om dere opplevde turbulens i luften underveis og hvor dere opplevde det (over ca hvilke landområder/havområder det skjedde) ? (take off og landing går helt fint). 

Anonymkode: 473ff...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi reiste til/fra Japan i juli/august i fjor og opplevde ingen merkbar turbulens. :) 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har flytt til Tokyo fra Cairns i Australia og fra Tokyo til København, ingen turbulens. Jeg har også flyskrekk, får valium av legen, anbefales å ha i lomma 

Anonymkode: fb481...e72

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 50+ flyturer i året og de eneste gangene jeg har opplevd ubehag ved turbulens har typisk vært regionale flygninger med Widerøe og lignende. Selv om jeg egentlig liker å fly har jeg et snev av flyskrekk, men kan på det varmeste anbefale alkohol som effektiv demper for symptomene 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (50 minutter siden):

Har 50+ flyturer i året og de eneste gangene jeg har opplevd ubehag ved turbulens har typisk vært regionale flygninger med Widerøe og lignende. Selv om jeg egentlig liker å fly har jeg et snev av flyskrekk, men kan på det varmeste anbefale alkohol som effektiv demper for symptomene 😉

Inn og ut flyving over Trondheim eller? Den er beryktet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke huske å ha opplevd skikkelig turbulens på langdistanse. 

Jeg må si meg enig i at de mest ekstreme rundene med turbulens jeg har vært gjennom, har vært i Norge. Særlig innflygninger langs kysten og nordover, der jeg til og med har vært med på (at det føles som) at flyet faller rett ned flere ganger. 

Anonymkode: 9366b...062

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Jdz skrev (2 timer siden):

Alkohol forsterker min angst så ikke aktuelt. Har valium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke huske å ha opplevd skikkelig turbulens på langdistanse. 

Jeg må si meg enig i at de mest ekstreme rundene med turbulens jeg har vært gjennom, har vært i Norge. Særlig innflygninger langs kysten og nordover, der jeg til og med har vært med på (at det føles som) at flyet faller rett ned flere ganger. 

Opplever det hver gang over Grønland på vei til USA og noen ganger på innflygning til New York og Miami. Hatt de verste clear air turbulensen på de turene 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange steder jeg kunne tenke meg å se, men går ikke opp i fly mer.

Men, så gikk jeg fra å elske å fly til ekstrem flyskrekk dessverre. 

Anonymkode: 9a6ab...3bf

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Opplever det hver gang over Grønland på vei til USA og noen ganger på innflygning til New York og Miami. Hatt de verste clear air turbulensen på de turene 😭

Føler heller ikke NY eller MIA utmerker seg. Har også flydd innenriks mellom disse noen ganger, i mindre fly. Men husker nok ikke gangene det bare har vært risting. Det er når flyet blir vektløst noen sekunder jeg "våkner" 😅 

Flyr ikke så ofte til vest som til øst, så har bare vært over grønland en handfull ganger. Så mulig jeg bare har hatt flaks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mange steder jeg kunne tenke meg å se, men går ikke opp i fly mer.

Men, så gikk jeg fra å elske å fly til ekstrem flyskrekk dessverre. 

Anonymkode: 9a6ab...3bf

Off-topic, men kan jeg spørre hvorfor?

Anonymkode: e7465...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler heller ikke NY eller MIA utmerker seg. Har også flydd innenriks mellom disse noen ganger, i mindre fly. Men husker nok ikke gangene det bare har vært risting. Det er når flyet blir vektløst noen sekunder jeg "våkner" 😅 

Flyr ikke så ofte til vest som til øst, så har bare vært over grønland en handfull ganger. Så mulig jeg bare har hatt flaks. 

Clear air turbulens er ikke bare risting, det er nå flyet faller i luften. Det er den turbulensen man ikke ser på radar. Jeg er ikke redd den vanlige ristingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Clear air turbulens er ikke bare risting, det er nå flyet faller i luften. Det er den turbulensen man ikke ser på radar. Jeg er ikke redd den vanlige ristingen.

Ja, vet det. Men har som sagt ikke opplevd at flyet faller på disse strekningene. Kun ved innflygning til mindre flyplasser langs kysten, og nord, som allerede beskrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dro dit i oktober i fjor. Ene veien over Europa/asia og andre gangen over Nordpolen. Kan ikke huske noe turbulens overhode 

Anonymkode: 835b8...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alkohol forsterker min angst så ikke aktuelt. Har valium.

Nå virker jo alkohol og valium på de samme reseptorene i hjernen da..

Anonymkode: ee935...85c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sannsynligheten for å oppleve ulykke med rutefly er så og si null. Tenk hvor mange fly som til enhver tid er i lufta rundt om i verden. Småfly og helikoptere utgjør nesten alle flyulykker, ikke rutefly. 

Det er mye større sannsynlighet for å dø i bilulykke, eller i partnerdrap for den saks skyld. 

Anonymkode: 9d9cd...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sannsynligheten for å oppleve ulykke med rutefly er så og si null. Tenk hvor mange fly som til enhver tid er i lufta rundt om i verden. Småfly og helikoptere utgjør nesten alle flyulykker, ikke rutefly. 

Det er mye større sannsynlighet for å dø i bilulykke, eller i partnerdrap for den saks skyld. 

Anonymkode: 9d9cd...4e9

Jeg er ikke redd for å dø, jeg er redd for panikkangsten jeg får når jeg opplever clear air turbulensen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå virker jo alkohol og valium på de samme reseptorene i hjernen da..

Anonymkode: ee935...85c

Godt du er lege og har peiling på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Godt du er lege og har peiling på dette. 

Hvorfor svarer du slikt til folk som forsøker å hjelpe deg? Det vedkommende sier er sant, selv om jeg personlig er enig i at valium er bedre - men mest fordi mqnge har lett for å drikke mer enn nødvendig, som dermed forsterker angsten, i stedet for maks 1 glass eller 2, som fungerer som valium. 

For øvrig, hvorfor vil du reise i tolv timer hvos du vet at det betyr 12 timer i angst? Det kan det da umulig være verdt. 

Anonymkode: ca25d...776

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor svarer du slikt til folk som forsøker å hjelpe deg? Det vedkommende sier er sant, selv om jeg personlig er enig i at valium er bedre - men mest fordi mqnge har lett for å drikke mer enn nødvendig, som dermed forsterker angsten, i stedet for maks 1 glass eller 2, som fungerer som valium. 

For øvrig, hvorfor vil du reise i tolv timer hvos du vet at det betyr 12 timer i angst? Det kan det da umulig være verdt. 

Anonymkode: ca25d...776

Javel, da skal jeg huske å si fra til reseptorene mine; "nei nei, reseptorer! Nå bare tuller dere! Alkohol fungerer jo på samme måte som valium - dette må dere skjønne og dere har bare å oppføre dere!!! Dere får bare tåle at nå kommer det alkohol i stedet for valium, for andre påstår at dette funker like bra! Så bare oppfør dere slik andre mener dere skal!! "

Herlighet 😒 å anta at andre er så kunnskapsløse om SINE EGNE reaksjoner og dermed komme med "jammen, de virker jo på samme reseptorer" er så nedlatende at da får man et slikt tåpelig svar tilbake.

Jeg vil reise i 12 timer eller mer /eller mindre  FORDI jeg nekter å la denne angsten stoppe meg fra å reise til andre land. Så jo, det er verdt det - men jeg ville gjerne høre om andres erfaringer på nettopp denne flyturen som skal til Tokyo.  Jeg har fått noen svar, før andre heller ville diskutere angsten min i stedet.

Så GJERNE FLERE ERFARINGER med å fly til Tokyo og ikke mer om angsten (og ja, jeg har prøvd alle mulige tiltak fra alkohol, medisin, flyskrekk-kurs, avslapningsteknikker osv osv så jeg trenger ikke råd - jeg trenger å høre andres erfaringer).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...