AnonymBruker Skrevet 22. mars #1 Skrevet 22. mars Barnehager og sommerferie har forandret seg KRAFTIG de siste årene er, nesten samtlige foreldre tar ut de 3 pliktige sammenhengende ferieukene om sommeren - i juni eller i slutten av juli/begynnelsen av august. Ofte langt ut i august. Det gjør at de ansatte i barnehagene som OGSÅ SKAL TA UT SIN FERIE får problemer fordi alle kan jo ikke ta ut ferie de samme ukene - man må jo ha bemanning NOK til den OVERVEKTEN med barn som nå er i barnehagen MIDT i fellesferien, og vikarer er ekstra vanskelig å oppdrive om sommeren - og ikke kan man drive barnehage med nesten bare vikarer heller. Det som skjer nå er - er at flere og flere barnehager nå må ha SOMMERSTENGTE barnehager fordi det er blitt for mange foreldre som skal ha barna sine i barnehagen i de ukene hvor det er fellesferie. Så nå er vi altså kommet dit hen at kommuner må tvinge foreldre til å ta ut barna i fellesferien for å ha sommerferie. Skjønner jo godt hvorfor - pga de høye prisene det er å dra på ferie i fellesferien - det er jo skamdyrt. Men hva tenker folk svaret på dette skal være når en er kommet dit at man må stenge barnehagene fast 2 -3 uker om sommeren, de ansatte syntes jo heller ikke dette er så festlig - de blir like tvunget til å ta ut ferien sin disse ukene som foreldrene blir. Anonymkode: c8343...8d2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #2 Skrevet 22. mars Vi kunne gjort så utrolig mye gøy feriemessig hvis det ikke var for at ungene MÅ ha minst tre uker sammenhengende og to av de ukene må være de siste to i juli… Jeg skjønner at det er vanskelig, det blir en kabal som må legges, da er det enklere å bare si at alle ansatte har fri to uker i juli, og halvparten ei uke før og andre halvdel uka etter… Men jeg liker det ikke. Mulig jeg kapitulerer fullstendig nå som vi får skolebarn.. For Gud forby at man vil gjøre noe annet enn alle de andre.. Anonymkode: 6e3f3...b49 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars #3 Skrevet 22. mars Det er vel greit. Sfo har stengt 4 uker, så hvorfor ikke barnehager. Vi er for avhengig av systemet. Forventer kommune og nav skal ordne opp. Setter dere barn til verden så er det deres jobb å passe på dem selv. En må ikke ha hus til 4 million, hver sin Tesla og hytte på fjellet. Når man låner seg opp 8 ganger årsinntekt +++ så må en jo jobbe for å dekke det digre lånet. Bli mindre materialistisk, bo billigere, kjøp billigere bil og ikke forvent stat og kommune skal fikse opp. Livet er for kort til det. God sommer. Anonymkode: b80f1...479 22
AnonymBruker Skrevet 22. mars #4 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er vel greit. Sfo har stengt 4 uker, så hvorfor ikke barnehager. Vi er for avhengig av systemet. Forventer kommune og nav skal ordne opp. Setter dere barn til verden så er det deres jobb å passe på dem selv. En må ikke ha hus til 4 million, hver sin Tesla og hytte på fjellet. Når man låner seg opp 8 ganger årsinntekt +++ så må en jo jobbe for å dekke det digre lånet. Bli mindre materialistisk, bo billigere, kjøp billigere bil og ikke forvent stat og kommune skal fikse opp. Livet er for kort til det. God sommer. Anonymkode: b80f1...479 Det er ikke mye bolig du får til fire millioner nå til dags, og i hvertfall ikke et helt hus. Så lån må man ha, om man skal ha plass til familie og ikke alt for lang pendlervei. Tidligere klarte kommunene å holde et tilbud åpent for de som ikke kunne ta ut ferie i juli. Veldig trist at det ikke er penger til det lenger, men det blir for dumt å legge skylda på dette også på foreldrene. Den trange kommuneøkonomien er ikke deres feil. Anonymkode: 4ba66...498 11
AnonymBruker Skrevet 22. mars #5 Skrevet 22. mars Vår barnehage har helt stengt i 3 uker i fellesferien, og barnet må ha minst 3 uker sammenhengende fri på sommeren. Greit nok det Anonymkode: f8e76...760
AnonymBruker Skrevet 22. mars #6 Skrevet 22. mars Hvorfor kan AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er vel greit. Sfo har stengt 4 uker, så hvorfor ikke barnehager. Vi er for avhengig av systemet. Forventer kommune og nav skal ordne opp. Setter dere barn til verden så er det deres jobb å passe på dem selv. En må ikke ha hus til 4 million, hver sin Tesla og hytte på fjellet. Når man låner seg opp 8 ganger årsinntekt +++ så må en jo jobbe for å dekke det digre lånet. Bli mindre materialistisk, bo billigere, kjøp billigere bil og ikke forvent stat og kommune skal fikse opp. Livet er for kort til det. God sommer. Anonymkode: b80f1...479 Avhengig av samfunnet? Samfunnet legger jo opp til at man SKAL være avhengig av dem? jeg er høyt utdannet, mannen likeså, har god jobb og tjener godt. Har ikke den nyeste bilen eller den dyreste boligen. Reiser ikke på dyre ferier og jeg sitter med fler millioner på bok. likevel har vi STORE problemer når barnehagen stenger. Vi jobber på sykehus begge to. Skal jeg si opp jobben fordi jobben nekter meg å være hjemme med barna når barnehagen er stengt? jeg kunne uten problemer sagt opp jobben og klart meg på oppsparte midler i mange år. Men jeg ønsker ikke å bare trø hjemme. Samfunnet er ikke lagt opp til det. jeg er nysgjerrig på hva du tenker din løsning er? For du forventer vel at vi står tilgjengelig i juli for å hjelpe deg eller noen av dine hvis det oppstår alvorlig sykdom? Eller kan vi bare stenge ned juli? Eller la barn på 3 og 5 år klare seg selv? Være hjemme å bli selvstendige? Anonymkode: c93d4...f61 7 14
AnonymBruker Skrevet 22. mars #7 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor kan Avhengig av samfunnet? Samfunnet legger jo opp til at man SKAL være avhengig av dem? jeg er høyt utdannet, mannen likeså, har god jobb og tjener godt. Har ikke den nyeste bilen eller den dyreste boligen. Reiser ikke på dyre ferier og jeg sitter med fler millioner på bok. likevel har vi STORE problemer når barnehagen stenger. Vi jobber på sykehus begge to. Skal jeg si opp jobben fordi jobben nekter meg å være hjemme med barna når barnehagen er stengt? jeg kunne uten problemer sagt opp jobben og klart meg på oppsparte midler i mange år. Men jeg ønsker ikke å bare trø hjemme. Samfunnet er ikke lagt opp til det. jeg er nysgjerrig på hva du tenker din løsning er? For du forventer vel at vi står tilgjengelig i juli for å hjelpe deg eller noen av dine hvis det oppstår alvorlig sykdom? Eller kan vi bare stenge ned juli? Eller la barn på 3 og 5 år klare seg selv? Være hjemme å bli selvstendige? Anonymkode: c93d4...f61 Mange sykehus stenger ned for operasjoner i juli da Anonymkode: 2407f...3dc 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #8 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mange sykehus stenger ned for operasjoner i juli da Anonymkode: 2407f...3dc Stenger ned for operasjoner? De som kan utsettes ja, mange som ikke kan det. Alvorlig sykdom og skade tar ikke akkurat sommerferie. Anonymkode: 8d139...055 16 3
tussi84 Skrevet 22. mars #9 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mange sykehus stenger ned for operasjoner i juli da Anonymkode: 2407f...3dc Så de eneste som jobber på et norsk sykehus jobber med planlagte operasjoner? Du glemmer at en del operasjoner skjer akutt også + at det på sykehus jobber både leger, spesialister, sykepleiere, helsefagarbeidere, renholdere ±++ 13 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #10 Skrevet 22. mars Ser problemstillingen. Men når det er sagt, lett å få vikarer om sommeren. Massevis av studenter som ønsker (trenger) sommerjobb. Som tidligere barnehagevikar må jeg si at det var vanskeligere å få oppdrag om sommeren. Færre unger i barnehagen, fint vær... Anonymkode: db575...599 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #11 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mange sykehus stenger ned for operasjoner i juli da Anonymkode: 2407f...3dc Private, ja, men offentlige må være tilgjengelig for ø-hjelp og andre nødvendige operasjoner hele året. Sommer som vinter, høytid eller ei. Hvis du føder i juli, regner jeg med du forventer at gynekolog og operasjonsteam står klar til å ta imot deg om det oppstår komplikasjoner og baby holder på å dø? eller du får beinbrudd som MÅ opereres for at det skal bli bra? kunne godt tatt ferie i juli for at barnehageansatte skal få ferie, men jobben nekter meg fri! Anonymkode: c93d4...f61 8 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Barnehager og sommerferie har forandret seg KRAFTIG de siste årene er, nesten samtlige foreldre tar ut de 3 pliktige sammenhengende ferieukene om sommeren - i juni eller i slutten av juli/begynnelsen av august. Ofte langt ut i august. Det gjør at de ansatte i barnehagene som OGSÅ SKAL TA UT SIN FERIE får problemer fordi alle kan jo ikke ta ut ferie de samme ukene - man må jo ha bemanning NOK til den OVERVEKTEN med barn som nå er i barnehagen MIDT i fellesferien, og vikarer er ekstra vanskelig å oppdrive om sommeren - og ikke kan man drive barnehage med nesten bare vikarer heller. Det som skjer nå er - er at flere og flere barnehager nå må ha SOMMERSTENGTE barnehager fordi det er blitt for mange foreldre som skal ha barna sine i barnehagen i de ukene hvor det er fellesferie. Så nå er vi altså kommet dit hen at kommuner må tvinge foreldre til å ta ut barna i fellesferien for å ha sommerferie. Skjønner jo godt hvorfor - pga de høye prisene det er å dra på ferie i fellesferien - det er jo skamdyrt. Men hva tenker folk svaret på dette skal være når en er kommet dit at man må stenge barnehagene fast 2 -3 uker om sommeren, de ansatte syntes jo heller ikke dette er så festlig - de blir like tvunget til å ta ut ferien sin disse ukene som foreldrene blir. Anonymkode: c8343...8d2 Barnehager har vært sommer stengt i hele juli siden tidlig 1980 tallet, så det du hevder er gammelt nytt. Skolene er og sommer stengt, i fall du ikke har fått det med deg heller. Anonymkode: ea282...5f5 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars #13 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnehager har vært sommer stengt i hele juli siden tidlig 1980 tallet, så det du hevder er gammelt nytt. Skolene er og sommer stengt, i fall du ikke har fått det med deg heller. Anonymkode: ea282...5f5 Ja noen har alltid det, men langt ifra så mange som nå. Er klar over skoler/sfo, lærere har 2 mnd ferie/avspasering. Barnehager flest har ikke hatt stengt før de siste årene. Og det er da vesentlig forskjell på 2 åringer og 10 åringer som må være hjemme. Ene klarer seg ikke alene, andre klarer det over noe tid. Anonymkode: c8343...8d2 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #14 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barnehager har vært sommer stengt i hele juli siden tidlig 1980 tallet, så det du hevder er gammelt nytt. Skolene er og sommer stengt, i fall du ikke har fått det med deg heller. Anonymkode: ea282...5f5 Hvor gammel er du forresten, type 60-70 år? Du har jo ikke peiling og kjenner vel til kun den ene barnehagen barna dine brukte. Det er omtrent INGEN barnehager som har stengt HELE JULI ! Anonymkode: c8343...8d2 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars #15 Skrevet 22. mars Ser ikke problemet. Mener du at alle bør ta ut ferie hele juli måned? I år er fellesferien fra 23 juni til 17 august. På de fleste arbeidsplasser må man ha enten tidlig eller sen ferie. Siden jeg hadde tidlig ferie i fjor, blir det sen ferie i år, altså fra 21 juli til 17 august. Synes du at det er for sent? Jeg forstår godt at flere kun tar ut 3 uker sommerferie. Mange ønsker høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. Med 5 uker ferie totalt må man prioritere 😄 Anonymkode: 8eed8...35c 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #16 Skrevet 22. mars De fleste familier har to foreldre å spille på med til sammen 10 uker ferie. Da har man noe rom for fleksibilitet og to stk arbeidsgivere som må tilrettelegge noe. Familier har slitt med å få ferie sammen mens barna er i en alder der de trenger tilsyn i mange år. Dette har jeg hørt klaging om i 20år. Forskjellen nå er at vi har bemanningsnormen som gjør at spesielt de private barnehagene ikke lenger kan ha åpent hele sommeren med slett bemanning og samtidig ta ut utbytte. Og de kommunale kan heller ikke holde åpent med de kravene som stilles nå, uten at det koster mye penger. Anonymkode: 2770b...fd5
AnonymBruker Skrevet 22. mars #17 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Barnehager har vært sommer stengt i hele juli siden tidlig 1980 tallet, så det du hevder er gammelt nytt. Skolene er og sommer stengt, i fall du ikke har fått det med deg heller. Anonymkode: ea282...5f5 Ikke overalt nei, i f.eks Lillestrøm kommune var barnehager oppe hele sommeren frem til 2021, men når det var enkelte uker med typ 5-6 barn og man må ha minimum 5 ansatte på jobb var dette veldig dårlig økonomi og kostet mye penger i vikarbruk. Fra sommer 2022 var barnehager stengt i uke 29 og 30, men 2 kommunale barnehager var åpne for å gi tilbud til de som måtte på jobb. Jobbet i Oslo kommune i 1998-2012 og der slo 2-3barnehager i samme område seg sammen for å dekke opp vakter og personale sammen. Erfaring sier at om foreldre ikke kan ha barna i «sin» barnehage ordnet de ferie i de stengte ukene. Så er det så klart noen uten valg som TS som bør få tilbud om opphold i en eller annen form. Anonymkode: a7660...092 1
mammams Skrevet 22. mars #18 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke overalt nei, i f.eks Lillestrøm kommune var barnehager oppe hele sommeren frem til 2021, men når det var enkelte uker med typ 5-6 barn og man må ha minimum 5 ansatte på jobb var dette veldig dårlig økonomi og kostet mye penger i vikarbruk. Fra sommer 2022 var barnehager stengt i uke 29 og 30, men 2 kommunale barnehager var åpne for å gi tilbud til de som måtte på jobb. Jobbet i Oslo kommune i 1998-2012 og der slo 2-3barnehager i samme område seg sammen for å dekke opp vakter og personale sammen. Erfaring sier at om foreldre ikke kan ha barna i «sin» barnehage ordnet de ferie i de stengte ukene. Så er det så klart noen uten valg som TS som bør få tilbud om opphold i en eller annen form. Anonymkode: a7660...092 Ser jeg blandet denne tråden med den med TS som ikke får ordnet ferie i de sommerstengte ukene og ikke har andre muligheter. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #19 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Private, ja, men offentlige må være tilgjengelig for ø-hjelp og andre nødvendige operasjoner hele året. Sommer som vinter, høytid eller ei. Hvis du føder i juli, regner jeg med du forventer at gynekolog og operasjonsteam står klar til å ta imot deg om det oppstår komplikasjoner og baby holder på å dø? eller du får beinbrudd som MÅ opereres for at det skal bli bra? kunne godt tatt ferie i juli for at barnehageansatte skal få ferie, men jobben nekter meg fri! Anonymkode: c93d4...f61 Nå er det vel mange fødeavdelinger som også stenges ned så nei det er ikke åpent alle steder , akkurat som bhg Anonymkode: 2407f...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #20 Skrevet 22. mars tussi84 skrev (57 minutter siden): Så de eneste som jobber på et norsk sykehus jobber med planlagte operasjoner? Du glemmer at en del operasjoner skjer akutt også + at det på sykehus jobber både leger, spesialister, sykepleiere, helsefagarbeidere, renholdere ±++ Å kom igjen da… Anonymkode: 2407f...3dc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå