AnonymBruker Skrevet 22. mars #1 Del Skrevet 22. mars Jeg er usikker på hvilket studie jeg bør velge, og jeg lurer på hva som kan være lurt å utdanne seg til i dagens samfunn. Kanskje jeg kan få noen innspill om hva som kan være smarte valg med tanke på jobbmuligheter, spesielt med tanke på hvordan AI påvirker arbeidsmarkedet og hva slags endringer vi kan forvente. Anonymkode: 59a0e...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #2 Del Skrevet 22. mars Hva liker du /liker du ikke, hva har du gode/dårlige karakterer i, hva slags programfag har du på vgs. Råd må knyttet til interesser og forutsetninger. Anonymkode: bc669...269 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #3 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva liker du /liker du ikke, hva har du gode/dårlige karakterer i, hva slags programfag har du på vgs. Råd må knyttet til interesser og forutsetninger. Anonymkode: bc669...269 Det er ikke så viktig hva mine interesser er, og jeg har ikke tenkt å basere studievalget mitt på akkurat denne tråden. Men det er nyttig å få innsikt fra de som allerede er i arbeidslivet, så jeg får noen pekepinner Anonymkode: 59a0e...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #4 Del Skrevet 23. mars IKKE noe som har med mennesker å gjøre. Du blir evig lønnstaper og du blir ikke verdsatt. Ikke mer å si om det. Anonymkode: dfa11...9e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 23. mars #5 Del Skrevet 23. mars (endret) Tung realfagsutdanning blir ikke utkonkurrert av ai med det første. Der kommer ai til å være et hjelpemiddel og ikke noe som reduserer antallet stillinger. Det som blir rasjonalisert bort kommer til å være assistentene og prosjektmedarbeidere som ikke har teknisk kompetanse. Så sats på backend it; algoritme, anvendt matematikk, kybernetikk etc fra NTNU eller matnat UiO kommer til å stå seg. Det samme med ingeniørutdanning, vi kommer til å trenge folk som kan kontrollere, tilpasse og anvende utregninger for olje/kraft/broer/maskiner/bygg. Personlig tror jeg at de som er spesialister på kombinasjonen menneske/maskin innen medisinsk teknologi virkelig er vinneren fremover. Færre hender i helsevesenet og eldre befolkning betyr at det blir etterspørsel etter de som lager hjelpemidler, proteser, roboter som opererer, monitorering etc. Endret 23. mars av Summeer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #6 Del Skrevet 23. mars Velger du omsorgsyrker vil du aldri bli arbeidsledig. Vernepleier er et veldig populært studie, så da hadde jeg heller valgt sykepleier. Det er behov for tverrfaglighet. Medisin kompetanse er gull verdt. Her er du garantert jobb, selv om turnus kan være ugunstig for noen. Pedagogikk er viktigere enn noensinne med tanke på læring og læringsmiljø, sosialisering med mer. Spesialpedagogikk ville jeg personlig valgt. Det er det jeg interesserer meg for. Innenfor andre retninger har jeg ikke så mye oversikt, men det er stadig behov for løsningsorienterte mennesker innenfor alle fagområder. Så det kommer an på hvilke egenskaper du har, hva du interesserer deg for, og hva du har mulighet til. Anonymkode: e5661...829 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #7 Del Skrevet 23. mars Det du er interessert i. Å jobbe resten av livet med noe du ikke liker er ikke verdt det, uansett hvor god lønna er. Anonymkode: 77b11...047 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #8 Del Skrevet 23. mars Ikke innen helse. Blir mye privatisering der, iallefall i Trondheim(høyre styrer) og tror jeg det er ikke bra. Anonymkode: 1edf0...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #9 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Medisin kompetanse er gull verdt. Her er du garantert jobb, selv om turnus kan være ugunstig for noen. Egentlig ikke. Det er over 3000 nordmenn som mottar hjelp fra lånekassen til å studere medisin i utlandet i tillegg til alle som gjør det på hjemmebanen, mens det finnes kun så mange LIS-stillinger. I mange andre vestlige land, som New Zealand, Storbritannia og Spania, går ferdigutdannede leger arbeidsløse mens de venter på å komme seg inn i spesialiseringsløpet, samtidig som en del legeoppgaver blir overført til andre yrker. I Norge og Danmark viser framskrivinger at det snart blir overskudd på leger. Medisinens gulldager er over, og det blir bare verre fremover. Anonymkode: ea70e...e0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #10 Del Skrevet 23. mars Realfag helt klart. Anonymkode: 1a27d...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 23. mars #11 Del Skrevet 23. mars Sats på noe innen økonomi. Vær der penger flyttes, helst store penger. Sats på å starte noe selv, ikke bare være en ansatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #12 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): IKKE noe som har med mennesker å gjøre. Du blir evig lønnstaper og du blir ikke verdsatt. Ikke mer å si om det. Anonymkode: dfa11...9e6 Gud bedre, så lei jeg er av disse kommentarene fra sutrende kvinner. - Sykepleier under utdanning til anestesisykepleier og råfornøyd med karrierevalg Anonymkode: 577b1...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå