Gå til innhold

Riktig å gi likt til hvert voksne barn like mye?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skjønner veldig godt at dere stusser her. 22 000 per mnd for én person som uansett bare er hjemme burde være særdeles romslig. Men fattigdom kommer jo ofte av dårlige valg som bare fortsetter. Mange uføre som er avhengige av rådyre uvaner som snus, røyk, pepsi max, tipping osv. Man sparer utrolig masse penger på å ikke jobbe. Man trenger ikke engang bil for å komme seg til og fra arbeidsplassen og det alene sparer man jo titusenvis av kroner på hvert eneste år i forsikringer, bensin, bomavgifter  årskontroller osv. Man kan raide 40 %-diskene i butikkene på morgenene, man har tid til å finne gode tilbud, slipper å bruke penger på julebord og gavekasser på jobb osv. 

Anonymkode: 123e2...da4

Så man er så syk at man bare holder seg hjemme, men frisk nok til og reise 40% diskene i butikkene på morgenen ? 
på tide det kom litt uførehets inn i tråden her, det var bare det som manglet. 
joa, stas og slippe og være med på julebord og å gi/ få gaver , det er klart. Så bare og sitte inne og den lille leiligheten, dominert av tørkestativ , og stirre inn i veggen.. unnskyld, tørkestativet .. med unntak av raid av 40% disken på morningen?

var da voldsomt så mye det kostet og ha bil. Har aldri hatt bil, så sparte ikke titusener på og bli ufør selv 😅  

Anonymkode: 553a1...35a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvor har du fått det fra at vi har anstrengt økonomi? 
Vi var nylig tre uker i Syden, jeg har brukt 31.000 på fiksing av tenner ( går til tannlege hvert år, men investert litt ekstra i år på hvite skall på tennene ). Vi har ikke dårlig råd nå, men har slitt med mindre penger da vi også var yngre, derfor syntes jeg ikke det er ille hvordan barnet vårt har det. Vi har rådet h*n til å spare penger til tørketrommel, men h*n sier det ikke er noe å spare av. Det tror vi er mer pga feil økonomistyring isåfall. 

Ts

Anonymkode: f361f...c5e

Blir målløs. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (8 timer siden):

Jeg synes dette med uføreforsikring er et tveegget sverd. Det skaper forskjeller mellom folk og bør egentlig være unødvendig i et land som Norge hvor vi har et sikkerhetsnett. Noen får det ikke fordi de feiler noe som små og noen har ikke råd til å betale dette for flere barn.

Har du 22000 i utbetaling er det ikke mye nei, særlig ikke som enslig. Det er likevel mulig å jobbe noe uten at trygden avkortes.

Bare for å ta det som ts sier alvorlig så er det mange som drikker på vgs og som skulker skolen som klarer seg helt fint. Anoreksi og selvskading hadde jeg tatt på stort alvor om det var mitt barn.

Egentlig tror jeg ts troller.

Jeg er enig med deg, men Norge er et forskjells land . Så det er nødvendig. Foreldrene mine fikk det ikke for meg fordi det feilte meg noe ( noe som er urettferdig , men det er jo litt urettferdig at noen blir født syke også ) og de fikk for min friske søster . Som forhåpentligvis ikke får bruk for den, men man vet jo aldri. 
hennes barn har selvsagt uføreforsikring. Og de går på privatskole. Skikkelig urettferdig det og ,for de som ikke har råd til det. Sånn er livet, og det går an og sette seg inn i hva ting koster før en starter produksjon. Jeg gjorde det, så jeg er barnløs. 

ja, det er lurt og jobbe litt om man kan. Det er også urettferdig . At de som er sykest og ikke klarer og jobbe noe ikke får denne muligheten. Jeg er « heldig « og har en sykdom som svinger i intensitet og har en arbeidsgiver jeg kan jobbe hos i gode perioder. Sliter økonomisk allikevel, og klare seg på 22 000 alene med boliglån høres nesten umenneskelig ut i vårt samfunn. 

jeg tror og håper ts troller, det begynte som en sak der ts sliter med og forstå at det er tøft og være alene på minstetrygd, og utvikler seg til en « hvor f… var barnevernet « sak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skjønner veldig godt at dere stusser her. 22 000 per mnd for én person som uansett bare er hjemme burde være særdeles romslig. Men fattigdom kommer jo ofte av dårlige valg som bare fortsetter. Mange uføre som er avhengige av rådyre uvaner som snus, røyk, pepsi max, tipping osv. Man sparer utrolig masse penger på å ikke jobbe. Man trenger ikke engang bil for å komme seg til og fra arbeidsplassen og det alene sparer man jo titusenvis av kroner på hvert eneste år i forsikringer, bensin, bomavgifter  årskontroller osv. Man kan raide 40 %-diskene i butikkene på morgenene, man har tid til å finne gode tilbud, slipper å bruke penger på julebord og gavekasser på jobb osv. 

Virker som at budsjettering ikke er din sterke side. Heller ikke forståelse for at også uføretrygdede er mennesker med like behov som alle andre.

Ut i fra SIFO sitt referansebudsjett så utgjør forbrukskostnadene til en mann 30-50 år 12.167,- mnd. Dette er ikke medregnet bolig, strøm, vedlikehold av bolig, tobakk, alkohol, helsetjenester, ferier og «uteliv». Ts rapporterer at husleien til ungen er på 10.000,- i mnd. I tillegg er det naturlig å tenke seg at det påløper en del andre utgifter som ramset opp ovenfor.

Siden det ikke virker som at tall og kostnader er din sterke side, så kan jeg summere for deg. Alminnelige forbrukskostnader + husleie blir 22.167,- av en trygd på 22.000,-. I tillegg påløper altså utgifter som strøm, vedlikehold mm

Har han fortsatt plenty med penger å rutte med?

Anonymkode: fb592...8af

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å holde regnskap på noe sånt.

Jeg bryr meg ikke om hva foreldrene gir søsteren min, for jeg vet jo at de er like glad i oss begge. I noen perioder har søsteren min trengt mer. I andre perioder har jeg trengt mer.

Hvis h*n trenger tørketrommel, så kjøp det. Trenge rikke være den dyreste. Kanskje tilogmed brukt. 

Anonymkode: 25122...e5c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 22.00):

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Må si meg uenig i at 22.000 utbetalt er lite. Det er helt grei inntekt og jeg tenker det finnes mange som har mindre enn det. Er også derfor jeg tror NAV ikke ga h*n ung ufør, fordi de ser h*n allerede har en god nok trygd til å klare seg. 

Ts

Barnevakt har en verdi det og, tror du det hadde vært gratis å leie inn en barnevakt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 22.00):

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Fordi da får eldste mye mer hjelp av dere enn minste. Det er ikke bare penger som teller når det gjelder å likebehandle barna.  Så hvis dere ofte er barnevakt for eldste, men aldri gjør noen store, faste tjenester for minste så skylder dere jo minste ganske mye nå. En tørketrommel er ikke egentlig nok til å utjevne det, så dere burde egentlig tenke litt mer over hvordan dere kan behandle barna deres mer likt i fremtiden, siden eldste hittil har fått mest fra dere. 

Anonymkode: 25407...493

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke har økonomi til en tørketrommel til 5000, og gi samme beløp til det andre barnet, så har dere ikke økonomi til å bidra heller. 
Da må dere prioritere å spare til dere selv. 

Personlig mener jeg at foreldre gjør hva de vil med pengene sine. Det trenger ikke være likt eller rettferdig. Men tenk over mulige konsekvener ved stor forskjellsbehandling. 

Anonymkode: f77c3...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 23.38):

Hvor har du fått det fra at vi har anstrengt økonomi? 
Vi var nylig tre uker i Syden, jeg har brukt 31.000 på fiksing av tenner ( går til tannlege hvert år, men investert litt ekstra i år på hvite skall på tennene ). Vi har ikke dårlig råd nå, men har slitt med mindre penger da vi også var yngre, derfor syntes jeg ikke det er ille hvordan barnet vårt har det. Vi har rådet h*n til å spare penger til tørketrommel, men h*n sier det ikke er noe å spare av. Det tror vi er mer pga feil økonomistyring isåfall. 

Ts

Du skriver i HI at dere ikke har råd, men sånn som du skriver her så er det jo ikke det som er problemet. Problemet er at dere ikke gidder å hjelpe barnet. Det er tydelig hvem du ser på som favoritten og hvem som er den uverdige drittungen som du helst skulle vært kvitt. Utover det så fortjener du all motbøren du får her. Du stinker. ☺️ 

Anonymkode: 49992...f88

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.57):

Fortell meg at du er dum uten å fortelle meg at du er dum 😆 dette er virkelig noe av det mest virkelighetsfjerne jeg har lest på kg og det sier sitt

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (På 30.3.2025 den 12.26):

Jeg synes dette med uføreforsikring er et tveegget sverd. Det skaper forskjeller mellom folk og bør egentlig være unødvendig i et land som Norge hvor vi har et sikkerhetsnett. Noen får det ikke fordi de feiler noe som små og noen har ikke råd til å betale dette for flere barn.

Har du 22000 i utbetaling er det ikke mye nei, særlig ikke som enslig. Det er likevel mulig å jobbe noe uten at trygden avkortes.

Bare for å ta det som ts sier alvorlig så er det mange som drikker på vgs og som skulker skolen som klarer seg helt fint. Anoreksi og selvskading hadde jeg tatt på stort alvor om det var mitt barn.

Egentlig tror jeg ts troller.

Jeg vet ikke jeg. Jeg er selv i 30-årene og kjenner igjen veldig mye av disse holdningene fra boomer-generasjonen. Det er ekstremt mye giftige og dårlige holdninger der, og ekstremt mye ansvarsfraskrivelse som man blant annet ser med ts der all skylden legges på barnet, også for at de, som foreldre, valgte å ikke søke hjelp når barnet trengte. Det tas mye mer tak i sånne ting fra lærerne nå, hvis foreldrene svikter.. og barna får hjelp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke greit gjort mot hun som har penger, dere på en måte forutsetter at hun er smålig, og ville hatt problemer med at broren fikk en tørketrommel. 

Hadde hun visst om situasjonen hans, hadde hun kanskje kjøpt en tørketrommel til han selv? 
I alle fall om hun var et normalt sympatisk menneske som var glad i sin bror.
Kanskje hun ikke er det, kanskje har hun uttrykt griske tendenser? Ikke vet jeg, men om hun er en mye-vil-ha-mer person, trenger ikke dere bry dere med det. 
Kjøo han en ny tørketrommel 👍

Anonymkode: 4eca2...2b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke jeg. Jeg er selv i 30-årene og kjenner igjen veldig mye av disse holdningene fra boomer-generasjonen. Det er ekstremt mye giftige og dårlige holdninger der, og ekstremt mye ansvarsfraskrivelse som man blant annet ser med ts der all skylden legges på barnet, også for at de, som foreldre, valgte å ikke søke hjelp når barnet trengte. Det tas mye mer tak i sånne ting fra lærerne nå, hvis foreldrene svikter.. og barna får hjelp. 

Jeg er 48 år, og kjenner igjen disse holdningene fra boomer- generasjon , der er jeg enig. 
ja, ansvarsfraskrivelsen til ts er helt imponeredene , men det jeg ikke kjenner igjen er de rundt. Selv om jeg er litt eldre, er det ikke snakk om at spiseforstyrrelser , selvskading og alkoholmisbruk fra ungdomsskolen hadde gått sin gang her uten at noen hadde tatt tak i det, om ikke foreldrene hadde gjort mye for og skjule det. Hvis denne historien er sann, så tror jeg det er mer enn og ikke dra barnet til legen inn i bildet. Ts skriver hen kunne gått til helsesøster selv. Så det var en helsesøster der som ikke brydde seg da eller? For det vanlige ville jo være at helsesøster tok kontakt med barnet OG foreldrene.. barnet til ts burde jo saksøke både foreldrene og kommunen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener dere med boomer generasjon? 

Med at h*n kunne oppsøkt helsesøster selv så mener jeg at yngste kunne oppsøkt henne på skolen alle årene h*n sleit. 
Ser også mange henger seg opp i at jeg ikke skal ha tatt h*n med til lege, men jeg gjorde det flere ganger fordi h*n slet mye med jernmangel fra 14 år. Men jeg var ikke med inn til legen og forstod at h*n selv ikke sa noe om de psykiske problemene sine. Var kun oppfølging for jernmangel og jerntilskudd da h*n bodde hjemme. Jeg kunne ikke tvunget meg inn med på legetimen og sagt alt h*n sleit med. Under den tynneste perioden nektet h*n også å dra til legen. 

Jeg favoriserer ikke noe barn, men mener den uføre burde ha nok til å klare seg og også til å legge av til en tørketrommel. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Med at h*n kunne oppsøkt helsesøster selv så mener jeg at yngste kunne oppsøkt henne på skolen alle årene h*n sleit. 
Ser også mange henger seg opp i at jeg ikke skal ha tatt h*n med til lege, men jeg gjorde det flere ganger fordi h*n slet mye med jernmangel fra 14 år. Men jeg var ikke med inn til legen og forstod at h*n selv ikke sa noe om de psykiske problemene sine. Var kun oppfølging for jernmangel og jerntilskudd da h*n bodde hjemme. Jeg kunne ikke tvunget meg inn med på legetimen og sagt alt h*n sleit med. Under den tynneste perioden nektet h*n også å dra til legen. 

Jeg favoriserer ikke noe barn, men mener den uføre burde ha nok til å klare seg og også til å legge av til en tørketrommel. 

Ts

Du har vært veldig flink å trolle 8/10. Nå er leken over. Gratulerer

Anonymkode: e5f11...c1a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Vi mener at vi tror du er født mellom 1945- 1963. Vi tror du sitter på gullpensjon og er litt blind. Vi tror du tror at alt ordner seg i velferdsstaten Norge. Vi tror at du mener at du jobbet så hardt med og finne oljen og bygge landet og sånn, så alt dreier seg om deg. Vi tror du har boomer - geografikunnskap som tror at syden er et land. 
eller, egentlig tror vi troller, og spiller erkeboomer. 
ja, pussig og slite med jernmangel når man ikke spiser. Og legen var stokk dum? Hvorfor kunne ikke du være med inn til legen? Hvorfor fikk du ikke lege hjem , når du ikke klarte og dra hen til legen? Tok du kontakt med psykolog ? Bup? Og helsesøster som veide elevene merker ikke at hen var tynn? Og lærere merket ikke fraværet? 

nei, den uføre har ikke nok til og klare seg. Mye takket være deg. Håper det vanker en real arv, for antar hen ligger dårlig an med pensjonsparing , med så lite og leve av etter boutgifter, fordi du ikke gadd og tegne forsikring eller kontakte noe hjelpeapparat. hvis du er sann , så skam deg herfra til helvete, og kjøp den tørketrommelen og spander en tur til « syden « på hen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt hvorfor Kvinneguiden har det rykte det har sånn som dere slenger med leppa her inne! 

Etter hva jeg vet ble de kun veid én gang på ungdomsskolen og det var i starten av 8.klasse og før spiseforstyrrelser startet. Fastlegen vi hadde da barna våre vokste opp var selv veldig slank, vil absolutt tro hun selv var under normal BMI og det vil jeg tro bidro til at hun ikke reagerte på vekten til barnet mitt de gangene h*n var innom. Da h*n var på sitt verste i 9.klasse ville h*n som sagt ikke bli med til legen. 
Jeg ville ikke trenge meg på under legetimene,  jeg ble med inn første gang, men rakk ikke å si noe fordi legen kommenterte om barnet mitt ønsket meg der eller ikke. H*n svarte nei. Siden det gikk h*n alltid inn alene, men åpnet dessverre ikke opp om problemene sine sånn at BUP ble koblet inn. 

Startet med skulking på ungdomsskolen som eskalerte veldig under vgs. Fikk aldri noen kommentar av lærer fra det før på videregående da h*n fikk melding med hjem om at h*n alltid skulket fremføringer.

Angående hvordan vi har det i Norge så mener jeg absolutt at vi er privilegerte her i landet og står fortsatt ved mitt om at 22.000 utbetalt ikke er ille. 

Jeg har ingenting å skamme meg over og skjønner ikke hvorfor så mange angriper meg her inne! 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ingenting å skamme meg over og skjønner ikke hvorfor så mange angriper meg her inne! 

Kjøp nå bare en tørketrommel til han. Det er en IKKE sak. 

Du har en sønn, som trenger en tørketrommel, som ikke har penger til å kjøpe en selv, han har ikke utsikter til å få råd til å kjøpe en tørketrommel til seg selv heller. 

Løp og kjøp! 

Hjelp han til å øke inntekt, om han har helse til det. 

Ta han med ut og kjøp litt nye klær også, se om han trenger litt til å pynte med i boligen. Betal for lunsj, og vurder om du skal gi han en høvding i måneden.

Det er ikke en problemstilling, om han har en søster som er opptatt av å karre til seg, spiller ingen rolle. Det er en tørketrommel! 

Neste sydentur, tar du han med. 

Anonymkode: 4eca2...2b3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Skjønner godt hvorfor Kvinneguiden har det rykte det har sånn som dere slenger med leppa her inne! 

Etter hva jeg vet ble de kun veid én gang på ungdomsskolen og det var i starten av 8.klasse og før spiseforstyrrelser startet. Fastlegen vi hadde da barna våre vokste opp var selv veldig slank, vil absolutt tro hun selv var under normal BMI og det vil jeg tro bidro til at hun ikke reagerte på vekten til barnet mitt de gangene h*n var innom. Da h*n var på sitt verste i 9.klasse ville h*n som sagt ikke bli med til legen. 
Jeg ville ikke trenge meg på under legetimene,  jeg ble med inn første gang, men rakk ikke å si noe fordi legen kommenterte om barnet mitt ønsket meg der eller ikke. H*n svarte nei. Siden det gikk h*n alltid inn alene, men åpnet dessverre ikke opp om problemene sine sånn at BUP ble koblet inn. 

Startet med skulking på ungdomsskolen som eskalerte veldig under vgs. Fikk aldri noen kommentar av lærer fra det før på videregående da h*n fikk melding med hjem om at h*n alltid skulket fremføringer.

Angående hvordan vi har det i Norge så mener jeg absolutt at vi er privilegerte her i landet og står fortsatt ved mitt om at 22.000 utbetalt ikke er ille. 

Ts

Historiene dine her inne utvikler seg sammen med sidene i tråden. Først var det «hvis jeg hadde tatt hen med til legen så hadde hen sikkert nektet uansett». Nå er det plutselig at du har prøvd både det ene og andre, men blitt motarbeidet. 

Ut i fra det jeg har lest fra deg i denne tråden så har du mye å skamme deg over, men det krever en viss selvinnsikt det også, og de evnene tror jeg rett og slett ikke at du innehar.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Historiene dine her inne utvikler seg sammen med sidene i tråden. Først var det «hvis jeg hadde tatt hen med til legen så hadde hen sikkert nektet uansett». Nå er det plutselig at du har prøvd både det ene og andre, men blitt motarbeidet. 

Ut i fra det jeg har lest fra deg i denne tråden så har du mye å skamme deg over, men det krever en viss selvinnsikt det også, og de evnene tror jeg rett og slett ikke at du innehar.

Så nå skal  jeg skamme meg fordi jeg faktisk tok h*n med til legen? Virkelig? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...