Gå til innhold

Riktig å gi likt til hvert voksne barn like mye?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tenker at det ikke bare handler om økonomi her. Jeg kjenner meg igjen i det søskenet som ikke har vært like heldig som det ressurssterke med god helse.

Nå har ikke jeg lest hele tråden her, men dersom det barnet som fungerer godt i jobb blir irritert eller liknende dersom  det dårligere stilte barnet får noe mer økonomisk hjelp en periode, bør dette barnet stille seg selv noen spørsmål. Er det ikke urettferdig at det ene barnet mestrer så mye mer enn det andre og har langt bedre helse? 
Min søster var et sterkt etterlengtet barn og fikk en enorm selvtillit som følge av dette. Foreldrene mine har alltid vært så stolt av henne og hun har blomstret i alt hun har tatt for seg. Hun har alltid hatt god helse, en høy stilling med millionlønn, en mann som matcher på alle vis og to flotte barn.

Så kom jeg noen år senere. Jeg er i jobb, men he alltid slitt med angst og er i dag ufør. Jeg ble aldri heiet på og framsnakket om hvor dyktig jeg var. Dette har preget meg og har ikke bidratt til mestringsfølelse. 
Skal jeg være helt ærlig er jeg sjalu på min søster og mener våre foreldre har gitt henne veldig mye mer enn de har gitt meg. Da snakker jeg ikke om penger, det har vi fått likt, men om muligheter i livet. 

Anonymkode: c9589...e72

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 10.17):

Dersom den ene plutselig trengte 10000 pluss, ville vi satt oss ned og sagt at dette var forskudd på arv, slik at det jevner seg ut den dagen vi er borte.

Anonymkode: 98da1...ca4

Altså er du seriøs?

Du trekker slike små småsummer fra forskudd på arv? Jeg hadde forstått det hvis det ville være egenkapital for bolig på flere hundre tusen, men TI TUSEN KRONER?!

Anonymkode: 5902b...b05

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor angriper noen meg som forelder? Det er ikke akkurat unormalt å slite litt i ungdommen. Angående spiseforstyrrelser så var det veldig «in» å være tynn på den tiden og vi trodde dette bare var noe usunt oppheng barnet hadde fått i forhold til det. Det samme med selvskading, det virket som noe som skulle være «kult». Drikking også det samme, hvor mange tenåringer drikker vel ikke før dem blir 18? Hadde vi prøvd å dra med oss tenåringen til legen så hadde nok tenåringen uansett nektet plent. At h*n hadde blitt mobbet fra 1 - 10.klasse visste vi ikke før h*n fortalte det som voksen. Da h*n pratet om litt «småkjekling» i perioder hvor ting skjedde så trodde vi ikke det var så alvorlig. På den tiden var det blant annet lov å kun invitere hvem man ville til bursdager og selvfølgelig syntes vi synd på h*n da h*n fortalte at alle hadde blitt invitert til en bursdag unntatt han i klassen, men vi trodde det ikke var så alvorlig som mobbing. 

Syntes mange svartmaler oss som foreldre her og ikke ser det fra vår side hvor vi heller ikke har hatt det så lett opp i det her. 

Ts

Anonymkode: f361f...c5e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor du går til angrep på meg? 

Ts

Jeg skriver at du stiller deg selv i en svært dårlig posisjon om tråden din blir lest av noen som kan gjenkjenne deg. Særlig barnet ditt. Du kan tolke det som ett angrep selvsagt, men det er en advarsel om hvor sårende det du skriver kan oppleves for barnet ditt. Og at detaljene du skriver er svært gjenkjennelige særlig for han. 

Anonymkode: e5f11...c1a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor angriper noen meg som forelder? Det er ikke akkurat unormalt å slite litt i ungdommen. Angående spiseforstyrrelser så var det veldig «in» å være tynn på den tiden og vi trodde dette bare var noe usunt oppheng barnet hadde fått i forhold til det. Det samme med selvskading, det virket som noe som skulle være «kult». Drikking også det samme, hvor mange tenåringer drikker vel ikke før dem blir 18? Hadde vi prøvd å dra med oss tenåringen til legen så hadde nok tenåringen uansett nektet plent. At h*n hadde blitt mobbet fra 1 - 10.klasse visste vi ikke før h*n fortalte det som voksen. Da h*n pratet om litt «småkjekling» i perioder hvor ting skjedde så trodde vi ikke det var så alvorlig. På den tiden var det blant annet lov å kun invitere hvem man ville til bursdager og selvfølgelig syntes vi synd på h*n da h*n fortalte at alle hadde blitt invitert til en bursdag unntatt han i klassen, men vi trodde det ikke var så alvorlig som mobbing. 

Syntes mange svartmaler oss som foreldre her og ikke ser det fra vår side hvor vi heller ikke har hatt det så lett opp i det her. 

Ts

Foreldre har blitt dømt i dette landet for å ikke sørge for nødvendig helsehjelp for barna sine.

Spiseforstyrrelser, selvskading er alvorlige ting som man foreldre har ansvar for å søke helsehjelp på. Å ikke vite at mobbing var så ille, eller at barnet burde ha oppsøkt hjelp selv er rystende ansvarsfraskrivelse. Man må klare å være litt mer på koblet. Å forvente at barnet som allerede sliter og er ett barn skal evne å både forstå alvorligheten og navigere ett hjelpe system selv er ikke ett ansvar for skal falle på barnet. 

Jeg mener ikke det har vært lett for dere, det har det nok ikke vært. Men dere har tatt lett på det, og ikke evnet å være der for barnet deres. Og selv om du nå vurderer å kjøpe en tørketeommel evner du fortsatt ikke å se barnet ditt. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.22):

Hei!

Vi har to voksne barn som er litt forskjellig økonomisk. Ene har god utdanning, godt betalt yrke og gift med mann som har det samme. De har ett barn. Den andre har minstetrygd ( ikke ung ufør da h*n dessverre ikke hadde noe dokumentasjon fra h*n var yngre) og lever av den. Ingen uføreforsikring. H*n er enslig og har ingen barn.

Den sistnevnte virker ofte stresset pga økonomi, men vi syntes h*n har en god trygd når h*n har 22.000 utbetalt ( lavere skatt pga startlån ) og burde klare seg greit på det. 

Fikk vite at h*n har vært veldig uheldig ifjor med mye uforutsette utgifter og en av tingene som har gått i stykker var tørketrommelen. Leiligheten er veldig liten og derfor tar klesstativ mye plass når det ikke kan henges opp ute. Vi skulle gjerne hjulpet med ny, men det går ikke da vi alltid har vært opptatt av at begge skal få like mye. Det vil si at hvis h*n får ny tørketrommel så må søskenet også få samme summen. Siden vi ikke har råd til å gi dette til begge to så lar vi heller være. 

Er det riktig av oss å tenke på denne måten? At dem skal få likt selv om dem økonomisk er litt forskjellsmessig.

Hvor mye er dere barnevakt? Hvor mye går til gaver til barna? Hvor mye går til gaver til svigerdatter?

Dere har en forskrudd tankegang. 

Anonymkode: 18065...2dc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts

Det er ingen her som angriper deg, men se  på hva du skriver over her, da!?

Du normaliserer skolevegring, spiseforstyrrelser, selvskading og drikking, og fremstiller dette som at det er «helt normalt å slite litt i ungdommen». Dette er ikke å slite «litt», dette er alvorlig og dette burde dere som foreldre tatt tak i! Hele oppførselen til denne ungdommen skriker etter hjelp, selv om hen (selvfølgelig) ikke sa det rett ut. 

Men du så altså ikke engang behovet for å ta hen med til lege, fordi hen sikkert hadde nektet uansett? Dere gadd ikke å prøve engang?

Hvis denne ungen hadde kommet ut av dette som en suksess, så hadde det kun vært flaks. Og åresvis senere så sitter du her ennå  og er fortsatt hundre prosent i benektelse over at foreldrestilen kan ha vært medvirkende senere problemer? Tuller du?

Anonymkode: fb592...8af

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du burde jo forstå at det er lite å leve av. Selv påstår du jo at du og din mann ikke har råd til å gi en tørketrommel til hvert av barna, etter et langt arbeidsliv har dere ikke 10.000 kroner en gang.

Jeg mener på ingen måte at datteren din skal få det, men synes det er merkelig at når dere selv har en anstrengt økonomi som par, ikke har større forståelse for den som lever alene og må dekke alle utgifter selv på 22.000.

Anonymkode: 53baf...3b5

Hvor har du fått det fra at vi har anstrengt økonomi? 
Vi var nylig tre uker i Syden, jeg har brukt 31.000 på fiksing av tenner ( går til tannlege hvert år, men investert litt ekstra i år på hvite skall på tennene ). Vi har ikke dårlig råd nå, men har slitt med mindre penger da vi også var yngre, derfor syntes jeg ikke det er ille hvordan barnet vårt har det. Vi har rådet h*n til å spare penger til tørketrommel, men h*n sier det ikke er noe å spare av. Det tror vi er mer pga feil økonomistyring isåfall. 

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er ingen her som angriper deg, men se  på hva du skriver over her, da!?

Du normaliserer skolevegring, spiseforstyrrelser, selvskading og drikking, og fremstiller dette som at det er «helt normalt å slite litt i ungdommen». Dette er ikke å slite «litt», dette er alvorlig og dette burde dere som foreldre tatt tak i! Hele oppførselen til denne ungdommen skriker etter hjelp, selv om hen (selvfølgelig) ikke sa det rett ut. 

Men du så altså ikke engang behovet for å ta hen med til lege, fordi hen sikkert hadde nektet uansett? Dere gadd ikke å prøve engang?

Hvis denne ungen hadde kommet ut av dette som en suksess, så hadde det kun vært flaks. Og åresvis senere så sitter du her ennå  og er fortsatt hundre prosent i benektelse over at foreldrestilen kan ha vært medvirkende senere problemer? Tuller du?

Som foreldre gjorde vi vårt beste, det er noen grove anklager du kommer med her!

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi var nylig tre uker i Syden, jeg har brukt 31.000 på fiksing av tenner ( går til tannlege hvert år, men investert litt ekstra i år på hvite skall på tennene ). Vi har ikke dårlig råd nå, men har slitt med mindre penger da vi også var yngre, derfor syntes jeg ikke det er ille hvordan barnet vårt har det. Vi har rådet h*n til å spare penger til tørketrommel, men h*n sier det ikke er noe å spare av. Det tror vi er mer pga feil økonomistyring isåfall. 

Ts

Nå tror jeg du troller. Det blir litt for stereotypisk boomer

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Du har jo selv skrevet at dere ikke kan gi sønnen en tørketrommel fordi dere ikke har økonomi til å gi datteren det samme, og da må dere ha en veldig stram økonomi.

Etterhvert som du har svart i denne tråden, så er det vanskelig å ta deg seriøst. Det er for utrolig at en mor kan ha hatt så liten omsorg og omtanke for et barn som trengte hjelp og som fortsatt avviser en voksen sønn.

Anonymkode: 53baf...3b5

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som foreldre gjorde vi vårt beste, det er noen grove anklager du kommer med her!

Ts

Ut i fra beskrivelsen du selv har i denne tråden så høres det ut som dere har gjort minst mulig for den av barna deres som trengte dere mest. Du bagatelliserer de ganske store problemene hen har hatt i oppveksten. Det eneste dere har gjort er å forsøke å tvinge hen ut i arbeid. Mulig det var «deres beste», men det er i så fall ingenting å skryte av.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 22.00):

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Må si meg uenig i at 22.000 utbetalt er lite. Det er helt grei inntekt og jeg tenker det finnes mange som har mindre enn det. Er også derfor jeg tror NAV ikke ga h*n ung ufør, fordi de ser h*n allerede har en god nok trygd til å klare seg. 

Ts

Barnevakt er jo en fantastisk god hjelp for eldste. Vil si at det er det samme som å hjelpe yngste økonomisk. Du hjelper jo åpenbart begge to på hver sin måte. 

Anonymkode: 123e2...da4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts

Skjønner veldig godt at dere stusser her. 22 000 per mnd for én person som uansett bare er hjemme burde være særdeles romslig. Men fattigdom kommer jo ofte av dårlige valg som bare fortsetter. Mange uføre som er avhengige av rådyre uvaner som snus, røyk, pepsi max, tipping osv. Man sparer utrolig masse penger på å ikke jobbe. Man trenger ikke engang bil for å komme seg til og fra arbeidsplassen og det alene sparer man jo titusenvis av kroner på hvert eneste år i forsikringer, bensin, bomavgifter  årskontroller osv. Man kan raide 40 %-diskene i butikkene på morgenene, man har tid til å finne gode tilbud, slipper å bruke penger på julebord og gavekasser på jobb osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner veldig godt at dere stusser her. 22 000 per mnd for én person som uansett bare er hjemme burde være særdeles romslig. Men fattigdom kommer jo ofte av dårlige valg som bare fortsetter. Mange uføre som er avhengige av rådyre uvaner som snus, røyk, pepsi max, tipping osv. Man sparer utrolig masse penger på å ikke jobbe. Man trenger ikke engang bil for å komme seg til og fra arbeidsplassen og det alene sparer man jo titusenvis av kroner på hvert eneste år i forsikringer, bensin, bomavgifter  årskontroller osv. Man kan raide 40 %-diskene i butikkene på morgenene, man har tid til å finne gode tilbud, slipper å bruke penger på julebord og gavekasser på jobb osv. 

Hvor har du det fra at uføre «bare er hjemme»? Bortsett i fra at de ikke jobber fordi de har en eller annen form for plage som er alvorlig nok til at nav har vurdert at de ikke er arbeidsfør, så er de da akkurat likens som oss andre: De har ønsker, interessert, hobbyer osv de også. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med alle som sier at slike småbeløp er greit, men ville kanskje også snakket litt med det barnet som greier seg godt. Snakk åpent om hva dere tenker og gi den personen muligheten til å være den rause. Mest sannsynlig sier denne personen at det er greit (hvis forholdet ellers er bra). Det er en mye bedre følelse føle seg raus enn forsmådd. 

Anonymkode: 53c28...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi har to barn på 24 og 22 som fortsatt er studenter, men den ene er etablert og gift, den andre ikke. Vi prøver å holde det likt i den forstand at vi sparer et beløp til hver hver mnd og hvis de får noe, så tar vi av de kontoene. Dermed er det ulik sum på kontoene men da er det fordi den ene har fått mer hjelp enn den andre. Vi er gjeldfrie så har mulighet til å spare på denne måten. Meningen er at det skal gå til nedbetaling av lån da. Men av og til får de små/større ting som vi da tar av disse kontoene. F.eks. fikk eldste 200 000 av denne kontoen da de kjøpte hus. 

Det blir aldri 100% rettferdig, den ene er ofte på middag her, mens den andre får av og til flybilletter hjem uten at vi tar slike småting av disse kontoene. Men større ting gjør vi det og prøver å holde det noenlunde rettferdig ellers.

Hun som er gift ligger best an økonomisk men jeg tenker alt kommer an på valg de selv gjør for seg og fremtiden ift valg av utdanning osv.

Anonymkode: 3916d...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 21.30):

Det anbefales ikke på samme måte som og pusse tennene nei. Men det anbefales. Du har helt rett i at mange familier ikke har råd til det. Og det er trist. Når det nesten blir nødvendig og ha det for og ha et greit liv som syk. Sånn kan man jo si om alt, og ha fattige ressurssvake foreldre er ofte « dyrt « og ofte blir en fattig selv. 

nei, det skriver hun jo, at hun trodde han skulle vokse det av seg. Og det gjorde han ikke. Vi har jo fått vite mest om hva de ikke gjorde når han var under 18. « han kunne jo ha gått til helsesøster «. 
de tvang han til og jobbe når han var over 18 , det var vel det? Han har jo åpenbart hvert hos legen etter han fylte han, sikkert ganske mye også. De plukker deg ikke opp og gir deg uføretrygd på noen annen måte. 

synes ts lever i sin egen boble , hvor man bør klare seg godt på 22.000 alene, hun har gjort alt perfekt, og å sitte barnevakt gratis for det vellykkede barnet er helt supert , så lenge hun ikke gjør forskjell og kjøper tørketrømmel til han som er syk 🤦‍♀️🥲

Anonymkode: 553a1...35a

Jeg synes dette med uføreforsikring er et tveegget sverd. Det skaper forskjeller mellom folk og bør egentlig være unødvendig i et land som Norge hvor vi har et sikkerhetsnett. Noen får det ikke fordi de feiler noe som små og noen har ikke råd til å betale dette for flere barn.

Har du 22000 i utbetaling er det ikke mye nei, særlig ikke som enslig. Det er likevel mulig å jobbe noe uten at trygden avkortes.

Bare for å ta det som ts sier alvorlig så er det mange som drikker på vgs og som skulker skolen som klarer seg helt fint. Anoreksi og selvskading hadde jeg tatt på stort alvor om det var mitt barn.

Egentlig tror jeg ts troller.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har et barn som vil ha ekstra hjelpebehov igjennom hele livet. Han vil få en helt annen form for hjelp, enn de to andre vi har. Det verken kan eller vil bli likt. Han vil antagelig få flere småbeløp, enn de to andre får. De to yngste har mulighet til å forvalte hjelpen bedre enn den eldste. 

Det er så stor aldersforskjell mellom mine barn. De er vant til at det ikke er likt. Alle får til sin tid og etter behov. 

Arv vil også være en forskjell. Mitt barn arver kun meg, det er ingen verdier etter hans far. Våre to felles arver oss begge. De vil naturlig nok komme heldigere ut av vi har en god og stabil økonomi. 

Anonymkode: c0d30...df5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ts

Det har vært kjempe fokus på spiseforstyrrelser siden 80- tallet. Ja, det var in og være tynn, men de som slet med spiseforstyrrelser gikk på bup . Har selvskading vært kult? Ok, en trend jeg gikk glipp av. Ja, og smake alkohol før en var 18 var vanlig, men ikke og drikke så mye at en ikke gikk på skolen. Igjen bup og blå kors. 
det er veldig rart at du ikke klarte og ta tenåringen til legen, men klarte og tvinge 18- åringer i jobb. Var det ingen andre voksenpersoner til stede? Det her høres ut som en barnevernssak, som du vel har forsøkt og skjule. 
Nei vel, du hadde det ikke så lett opp i det her , så da søkte du hjelp da? Du var den voksne. 

du har mye og gjøre opp for, og kan starte med og kjøpe tørketrommel. 

Anonymkode: 553a1...35a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...