Gå til innhold

Riktig å gi likt til hvert voksne barn like mye?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 1.19):

Hvorfor tar dere opp barnevakt? Besteforeldre får jo også noe ut av å være barnevakt: å knytte relasjon til barnebarn. Man kan ikke sammenligne det med penger. Får det andre barnet barn så burde de få likt med barnepass, det er det eneste som kan sammenlignes. Jeg har ikke barn selv engang og forstår såpass.

ellers er jeg enig med de fleste her. Småbeløp er ikke noe å være så nøye på. Men 50 000kr i billån osv er noe som burde være likt for alle barn. Har man ikke råd til å gi alle store beløp samtidig så burde det være forskudd på arv. 

Anonymkode: 4dba8...9b8

Ekspander  

Vel, man er barnevakt for barnebarna når foreldrene er bortreist, jobber eller gjør andre ting. Besteforeldre er man nå man har lyst til å være sammen med barnebarna. Det er forskjell, spør du meg. 

Skal foreldrene jobbe i tre dager og de ringer bestemor fordi de trenger barnevakt, er det likestilt med arbeid. 

Anonymkode: d2d23...e32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 20.22):

Er det riktig av oss å tenke på denne måten? At dem skal få likt selv om dem økonomisk er litt forskjellsmessig.

Ekspander  

Ja. Begge barna er voksne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 7.35):

Vel, man er barnevakt for barnebarna når foreldrene er bortreist, jobber eller gjør andre ting. Besteforeldre er man nå man har lyst til å være sammen med barnebarna. Det er forskjell, spør du meg. 

Skal foreldrene jobbe i tre dager og de ringer bestemor fordi de trenger barnevakt, er det likestilt med arbeid. 

Anonymkode: d2d23...e32

Ekspander  

Så du mener at når jeg var på ferie hos min bestefar på sommeren så var det arbeid? Det er omtrent de eneste minnene jeg har med han fra barndommen min, at jeg var hos han i to uker hver sommer. Det er da vi ble kjent med hverandre. Når vi var på besøk til jul med hele familien så sitter bare de voksne og skravler. Når jeg blir besteforelder så ønsker jeg å passe på barnebarna mine slik at de faktisk blir kjent med meg og besøker meg når de blir voksne også. Det kan ikke sammenlignes med arbeid. Og det er en tjeneste du gjør for deg selv også om du ønsker en sterk relasjon med barnebarnet, noe de fleste gjør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 10.15):

Så du mener at når jeg var på ferie hos min bestefar på sommeren så var det arbeid? Det er omtrent de eneste minnene jeg har med han fra barndommen min, at jeg var hos han i to uker hver sommer. Det er da vi ble kjent med hverandre. Når vi var på besøk til jul med hele familien så sitter bare de voksne og skravler. Når jeg blir besteforelder så ønsker jeg å passe på barnebarna mine slik at de faktisk blir kjent med meg og besøker meg når de blir voksne også. Det kan ikke sammenlignes med arbeid. Og det er en tjeneste du gjør for deg selv også om du ønsker en sterk relasjon med barnebarnet, noe de fleste gjør. 

Ekspander  

Det kan være begge deler på en gang. Mange føler seg forfordelt av at foreldre prioriterer ett av barnas familier, og det er noe besteforeldre bør være bevisst på slik at det ikke skaper vonde følelser.

Det betyr ikke at barnet er en burde eller en «jobb». Og det er gjerne den nære relasjonen som man ser at søskens barn får, som er vondest å erfare, sammen med at det ikke bare er deg som er mindre viktig, men også barna dine som en forlengelse av deg selv. 

Anonymkode: e5f11...c1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 20.22):

Hei!

Vi har to voksne barn som er litt forskjellig økonomisk. Ene har god utdanning, godt betalt yrke og gift med mann som har det samme. De har ett barn. Den andre har minstetrygd ( ikke ung ufør da h*n dessverre ikke hadde noe dokumentasjon fra h*n var yngre) og lever av den. Ingen uføreforsikring. H*n er enslig og har ingen barn.

Den sistnevnte virker ofte stresset pga økonomi, men vi syntes h*n har en god trygd når h*n har 22.000 utbetalt ( lavere skatt pga startlån ) og burde klare seg greit på det. 

Fikk vite at h*n har vært veldig uheldig ifjor med mye uforutsette utgifter og en av tingene som har gått i stykker var tørketrommelen. Leiligheten er veldig liten og derfor tar klesstativ mye plass når det ikke kan henges opp ute. Vi skulle gjerne hjulpet med ny, men det går ikke da vi alltid har vært opptatt av at begge skal få like mye. Det vil si at hvis h*n får ny tørketrommel så må søskenet også få samme summen. Siden vi ikke har råd til å gi dette til begge to så lar vi heller være. 

Er det riktig av oss å tenke på denne måten? At dem skal få likt selv om dem økonomisk er litt forskjellsmessig.

Anonymkode: f361f...c5e

Ekspander  

Ja det synes jeg. Det er ikke sikkert at datteren din har mer å rutte med per måned enn sønnen din når alle utgifter er betalt. Likevel, en tørketrommel er jo ikke så dyrt - så jeg ville sagt at i år blir bursdag- og julegaven en ny tørketrommel. Slik pleier vi å gjøre det. 

Anonymkode: 1f379...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 22.50):

Det finnes mange som har mindre enn 22.000 utbetalt. Barnet mitt har i tillegg kun seg selv å tenke på. Vi foreldre er gjeldsfrie idag, men vi har også måttet slite gjennom flere år for å betale ned boliglån. 

Med utagering mente jeg skulking av skolen, drikking ( fra vgs ), spiseforstyrrelser og selvskading fra ungdomsskolen. ADD og Asperger syndrom fant h*n først ut som voksen. 
Ser flere reagerte på at vi presset h*n ut i jobb, men slik er det når man blir voksen. Skulle h*n gå hjemme og slenge hele dagen? Det var uaktuelt så lenge h*n bodde hos oss og selvfølgelig forventet vi at h*n skulle ut i jobb. At NAV har brukt dette mot ung ufør syntes jeg blir feil å gå oss foreldre skylden for.

Ts

Ekspander  

Jeg er helt enig med deg, ts. At dere prøvde å få sønnen ut i arbeid synes jeg er bra. Men i dag er det "godtatt" av hvis man har "litt sosial angst" e.l., skal man løpe til NAV og bli ung ufør - selv uten å ha prøvd seg skikkelig i arbeidslivet. 

22.000 utbetalt er ikke så ille, det kan tenkes at sønnen kanskje har billigere bolig gjennom NAV også. Jeg har bachelor, huslån, to barn, 13 år gammel bil, og mann - og 450,000 utbetalt. Det er ikke sååå mye mer enn sønnen på ufør har utbetalt. Så at ts mener at sønnen har nokså grei utbetalt sum per måned - er jeg 100 % enig i.

Jeg synes også at det er feil at mange legger skylden på dere at sønnen ikke ble ung ufør. Det er annerledes i dag enn det var for 20 år siden. Jeg ser ikke at ts har gjort noen feil i denne saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.39):

Beklager, men det var ikke vanlig å ha uføreforsikring på barna sine da dem vokste opp. Begge er i slutten av 30 årene.

Ts

Ekspander  

Jo det var vanlig ja. Jeg hadde jo det og jeg er over 40 år. 

Anonymkode: f9012...813

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 10.47):

Jeg er helt enig med deg, ts. At dere prøvde å få sønnen ut i arbeid synes jeg er bra. Men i dag er det "godtatt" av hvis man har "litt sosial angst" e.l., skal man løpe til NAV og bli ung ufør - selv uten å ha prøvd seg skikkelig i arbeidslivet. 

22.000 utbetalt er ikke så ille, det kan tenkes at sønnen kanskje har billigere bolig gjennom NAV også. Jeg har bachelor, huslån, to barn, 13 år gammel bil, og mann - og 450,000 utbetalt. Det er ikke sååå mye mer enn sønnen på ufør har utbetalt. Så at ts mener at sønnen har nokså grei utbetalt sum per måned - er jeg 100 % enig i.

Jeg synes også at det er feil at mange legger skylden på dere at sønnen ikke ble ung ufør. Det er annerledes i dag enn det var for 20 år siden. Jeg ser ikke at ts har gjort noen feil i denne saken.

Ekspander  

Tusen takk for støtte. 
Han har startlån via Husbanken, felleskostnader og boliglån på 10.000 til sammen. Leiligheten er 39 kvadratmeter. 

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 0.03):

Jeg tror det er lurt å ikke utbrodere mer. Du maler deg inn i ett hjørne. 

Om barnet ditt leser dette blir du blottstilt for din manglende forståelse og evne til å se barnets situasjon og eget ansvar. 

Anonymkode: e5f11...c1a

Ekspander  

Skjønner ikke hvorfor du går til angrep på meg? 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes mange som har mindre enn 22.000 utbetalt. Barnet mitt har i tillegg kun seg selv å tenke på. Vi foreldre er gjeldsfrie idag, men vi har også måttet slite gjennom flere år for å betale ned boliglån. 

Med utagering mente jeg skulking av skolen, drikking ( fra vgs ), spiseforstyrrelser og selvskading fra ungdomsskolen. ADD og Asperger syndrom fant h*n først ut som voksen. 
Ser flere reagerte på at vi presset h*n ut i jobb, men slik er det når man blir voksen. Skulle h*n gå hjemme og slenge hele dagen? Det var uaktuelt så lenge h*n bodde hos oss og selvfølgelig forventet vi at h*n skulle ut i jobb. At NAV har brukt dette mot ung ufør syntes jeg blir feil å gå oss foreldre skylden for.

Ts

Ekspander  

Du beskriver masse alvorlig fra ungdomsskolealder, og det viktigste var og presse det veldig syke barnet ditt ut i jobb? Du trodde barnet skulle vokse av seg drikking, selvskading og spiseforstyrrelser uten hjelp? 
dette må jo være tull. 
hvem har mindre utbetalt enn minstetrygd og skal bygge opp livet sitt på det? Bli gjeldsfri og spare til egen pensjon av det? Du er liksom en smørje av erkeboomer i rosa boble og ansvarsfraskrivende forelder. Håper det er tull. 

hvis ikke vil jeg gjenta det andre har sagt tidligere : TA DEG SAMMEN! 

Anonymkode: 553a1...35a

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp han med en Tørketrommel 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Thyra skrev (På 22.3.2025 den 20.28):

Om dere stiller opp som barnevakt for den førstnevnte, må også sistnevnte få en tilsvarende tjeneste, da. Eller er det bare når det kommer til penger det skal være likt?

Ekspander  

Summen av gaver til barnebarnet på den ene siden burde gjerne også settes av slik at den andre siden «får likt»? Gaver til barnebarnet representerer jo i og og for seg penger spart for det søskenet som er forelderen til det.

Anonymkode: fb592...8af

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 10.47):

Ekspander  

Billig bolig gjennom nav? Har du det en link til at noe sånt eksisterer? Eller mener du han kanskje har statlig eller kommunal bostøtte, noe vi vet ut i fra inntekten at han ikke har? 
Drikking, spiseforstyrrelser og selvskading er ikke litt sosial angst. Ingen som blir ung ufør av litt sosial angst heller. Det er ingen som blir ung ufør uten og ha prøvd seg skikkelig i arbeidslivet ( unntak alvorlig psykisk utviklingshemmede) . Og prøve seg skikkelig i arbeidslivet med hjelp fra nav og dps kan føre til ung ufør. Og prøve seg skikkelig i arbeidslivet i regi av crazy mum gjør åpenbart ikke det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 18.32):

Tusen takk for støtte. 
Han har startlån via Husbanken, felleskostnader og boliglån på 10.000 til sammen. Leiligheten er 39 kvadratmeter. 

Ts

Ekspander  

Du burde jo forstå at det er lite å leve av. Selv påstår du jo at du og din mann ikke har råd til å gi en tørketrommel til hvert av barna, etter et langt arbeidsliv har dere ikke 10.000 kroner en gang.

Jeg mener på ingen måte at datteren din skal få det, men synes det er merkelig at når dere selv har en anstrengt økonomi som par, ikke har større forståelse for den som lever alene og må dekke alle utgifter selv på 22.000.

Anonymkode: 53baf...3b5

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.39):

Beklager, men det var ikke vanlig å ha uføreforsikring på barna sine da dem vokste opp. Begge er i slutten av 30 årene.

Ts

Ekspander  

Jo, det var vanlig. Var vanlig med helsehjelp også. Jeg er 10 år eldre enn dem, men høres ut som de er 50 år eldre enn meg i måten du beskriver mangel på kunnskap og helsehjelp. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 10.08):

For det første lurer jeg på hva dere gjør med barnebarnet? Antar det ikke er snakk om julegaver, bursdagsgaver, is , godteri og barnevakt? For det blir jo fort en tørtrommel? 
du tenker at barnet ditt vil klare seg godt på minstetrygd, hvorfor det? Det er det jo få som gjør.

Ekspander  

En enslig minstepensjonist må klare seg på mindre, det er ikke alle som har hverken hus å selge eller penger i banken. Det finnes faktisk endel av dem.

Anonymkode: 0c504...f0c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.00):

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Må si meg uenig i at 22.000 utbetalt er lite. Det er helt grei inntekt og jeg tenker det finnes mange som har mindre enn det. Er også derfor jeg tror NAV ikke ga h*n ung ufør, fordi de ser h*n allerede har en god nok trygd til å klare seg. 

Ts

Ekspander  

Når du gjør tjenester for ditt ene barn i form av f.eks å sitte barnevakt, så er det klart at dette har en verdi, og den verdien han gjøres om til penger. Det burde si seg selv. Rart at du som er så himmla opptatt av at alt skal være likt ikke forstår dette.

En annen ting som burde si seg selv, er at når medianlønnen i Norge er over 700.000,-/år, så er ikke 22.000 kr/mnd «mye». Det er lite!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 19.05):

En enslig minstepensjonist må klare seg på mindre, det er ikke alle som har hverken hus å selge eller penger i banken. Det finnes faktisk endel av dem.

Ekspander  

Det er alltid noen som har det verre, ja. Men det betyr da ikke at sønnen til ts har grei økonomi. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 19.05):

Ekspander  

De skal ikke bygge et liv på og spare til pensjon av minstepensjon? Må jo anta/ håpe barnet til ts har pensjonssparing i sitt budsjett . Minstetepensjonister betaler knapt skatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts

Ekspander  

Som forelder hadde jeg spurt meg selv hvorfor barnet mitt oppfører seg på denne måten. Hvor var dere som foreldre? Men din omsorg begrenset seg altså til å basically be han eller hun om å «klippe seg og komme seg i arbeid»? Hadde jeg vært deg så hadde jeg hatt så dårlig samvittighet for elendig foreldreoppfølging overfor denne ungen at hvis han eller hun trengte en tørketrommel så skulle de fått det i morgen. Kjøleskap og brødrister også.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...