Gå til innhold

Riktig å gi likt til hvert voksne barn like mye?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette bildet beskriver situasjonen til ungene dine, og boksene pengene dine (ignorer ungen i midten) 

image.thumb.png.86a78c0bb9a79cdabc55c76eae2e2259.png

Anonymkode: 0c72a...e40

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette bildet beskriver situasjonen til ungene dine, og boksene pengene dine (ignorer ungen i midten) 

image.thumb.png.86a78c0bb9a79cdabc55c76eae2e2259.png

Den største ungen din, har ikke behov pengene dine. Men tiden din, som barnevakt. 

Den andre ungen har ikke behov for tiden din da den ikke har ungen, men har behov for pengene dine.  

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For det første lurer jeg på hva dere gjør med barnebarnet? Antar det ikke er snakk om julegaver, bursdagsgaver, is , godteri og barnevakt? For det blir jo fort en tørtrommel? 
du tenker at barnet ditt vil klare seg godt på minstetrygd, hvorfor det? Det er det jo få som gjør.

Anonymkode: 553a1...35a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 22.00):

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Må si meg uenig i at 22.000 utbetalt er lite. Det er helt grei inntekt og jeg tenker det finnes mange som har mindre enn det. Er også derfor jeg tror NAV ikke ga h*n ung ufør, fordi de ser h*n allerede har en god nok trygd til å klare seg. 

Ts

Anonymkode: f361f...c5e

Sitter du gratis barnevakt eller får du betalt? Antar du får betalt siden du er opptatt av at dette skal være rettferdig. 
22. 000 utbetalt er lite, det er mindre enn ung ufør som du åpenbart ikke skjønner hva er , det er minstetrygd. Altså MINST. 

hvem har mindre over tid? Studenter har mindre en periode , folk på sosialstønad har mindre en periode, han hadde mindre en periode på aap. Nå har minste sats og bygge et liv på. Betale ned bolig og spare til egen pensjon. Du sier at du og mannen har utbetalt mer i pensjon. Hva tror du han må spare i måneden for og få i nærheten av dere? Ikke rart han stresser . 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du gir gaver til barna til det "mer vellykkede barnet" , så gir du vel tilsvarende til den uføre også? 

Anonymkode: a7ae8...865

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 22.27):

H*n har ikke kunnet ha uføreforsikring da h*n var i kontakt med DPS før h*n prøvde å jobbe. 

Ts

Hva mener du? Før hen prøvde og jobbe, som i fra fødsel eller når hen var 20? Hvor gammel var barnet da du prøvde og tegne uføreforsikring? Fikk du for det andre barnet? 
det er rart hen ikke fikk ung ung før når hen var så syk som barn er rart. Foreldrene mine fikk ikke tegnet utføreforsikring for meg fordi jeg var syk som barn , men var jo ikke vanskelig og bevise at jeg ble syk før 27, så fikk ung ufør. Foreldrene mine skjønner at det er tøft økonomisk for meg, og hjelper økonomisk innimellom. I fjor kjøpte de kjøleskap. Min friske søster har 2 barn og god råd, så for henne sitter de barnevakt og kjøper smågaver til barna. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.22):

Hei!

Vi har to voksne barn som er litt forskjellig økonomisk. Ene har god utdanning, godt betalt yrke og gift med mann som har det samme. De har ett barn. Den andre har minstetrygd ( ikke ung ufør da h*n dessverre ikke hadde noe dokumentasjon fra h*n var yngre) og lever av den. Ingen uføreforsikring. H*n er enslig og har ingen barn.

Den sistnevnte virker ofte stresset pga økonomi, men vi syntes h*n har en god trygd når h*n har 22.000 utbetalt ( lavere skatt pga startlån ) og burde klare seg greit på det. 

Fikk vite at h*n har vært veldig uheldig ifjor med mye uforutsette utgifter og en av tingene som har gått i stykker var tørketrommelen. Leiligheten er veldig liten og derfor tar klesstativ mye plass når det ikke kan henges opp ute. Vi skulle gjerne hjulpet med ny, men det går ikke da vi alltid har vært opptatt av at begge skal få like mye. Det vil si at hvis h*n får ny tørketrommel så må søskenet også få samme summen. Siden vi ikke har råd til å gi dette til begge to så lar vi heller være. 

Er det riktig av oss å tenke på denne måten? At dem skal få likt selv om dem økonomisk er litt forskjellsmessig.

Jeg er ett av de søsknene som har klart seg rimelig greit. Når vi var yngre var både jeg og samboeren studenter, hadde deltidsjobber og leide en trang leilighet, mens mitt søsken var i fast jobb og bygde hus med sin daværende samboer. Det samme da barna var små, mye utgifter og uten fast jobb. Da hendte det at jeg fikk hjelp til enkelte nødvendige ting. Nå har bordet snudd og mitt søsken er singel, flere barn, uføretrygdet og sliter med sykdom og økonomi, Jeg vet at mine foreldre har støttet med ganske store summer til bla vedlikehold av huset og ny bil. Det er søskenet mitt som har behov for hjelp nå. Jeg skulle kanskje ønsket at de var åpne om det, for jeg forstår jo at det går av en evt. fremtidig arv, men vi lever og bor helt greit og vi klarer oss helt fint uten å være rike. Så hva om du snakket med barnet med god råd, vær åpen og si at dere ønsker å hjelpe søskenet, men at dere på dette tidspunktet ikke har råd til å gi samme sum til begge. Sannsynligheten er stor for at den med god råd sier «selvfølgelig skal du hjelpe - ikke tenk på meg», du kan jo evt lage en avtale om at du kan spare opp penger igjen og at han heller får noe en annen gang? 

Anonymkode: 30e49...337

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS nå må du ta deg sammen, sier jeg med stemmen til Atle Antonsen. Gå på finn bruktmarked, gå på Power/Bvarer. Finn en tørketrommel til 2,5 - maks 4 tusen og kjøp den! en man som bor alene trenger ikke den største og dyreste tørketrommel faktisk. Og en søsken med god økonomi kommer ikke til å bry seg om at dere har kjøpt en brukt tørketrommel til broren. Alt trenger ikke å være så styrete, du trenger ikke å kjøpe en tørketrommel til ti tusen og samtidig gi ti tusen til hun andre.

Anonymkode: 30949...8ca

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dialog med barnet som har klart seg bra er viktig her. Forklar barnet hvorfor dere ønsker å støtte det andre barnet. Og spør om de syntes det er greit.

Arv og penger kan ofte føre til dårlig stemning innad i familier. Kanskje har det friske barnet følt at det har fått mindre oppmerksomhet i barndommen. Da vil det at det syke barnet får mer økonomisk støtte kunne forsterke denne følelsen. Dialog med barna er derfor utrolig viktig. 

Anonymkode: b5786...f0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Vi har to voksne barn som er litt forskjellig økonomisk. Ene har god utdanning, godt betalt yrke og gift med mann som har det samme. De har ett barn. Den andre har minstetrygd ( ikke ung ufør da h*n dessverre ikke hadde noe dokumentasjon fra h*n var yngre) og lever av den. Ingen uføreforsikring. H*n er enslig og har ingen barn.

Den sistnevnte virker ofte stresset pga økonomi, men vi syntes h*n har en god trygd når h*n har 22.000 utbetalt ( lavere skatt pga startlån ) og burde klare seg greit på det. 

Fikk vite at h*n har vært veldig uheldig ifjor med mye uforutsette utgifter og en av tingene som har gått i stykker var tørketrommelen. Leiligheten er veldig liten og derfor tar klesstativ mye plass når det ikke kan henges opp ute. Vi skulle gjerne hjulpet med ny, men det går ikke da vi alltid har vært opptatt av at begge skal få like mye. Det vil si at hvis h*n får ny tørketrommel så må søskenet også få samme summen. Siden vi ikke har råd til å gi dette til begge to så lar vi heller være. 

Er det riktig av oss å tenke på denne måten? At dem skal få likt selv om dem økonomisk er litt forskjellsmessig.

Hvis jeg hadde et søsken som var dårligere økonomisk stilt enn meg. Så hadde jeg foretrukket at mine foreldre droppet å gi til meg, å heller ga alt til den som hadde det trangest økonomisk

Anonymkode: ceb21...557

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis søskenet med bra økonomi synes det er urettferdig/urimelig at den med dårlig økonomi får noe så lite som en tørketrommel, da er dette mangel på oppdragelse og jeg vil si det rett og slett er et smålig og dårlig menneske. Forhåpentligvis er personen såpass glad i sin bror/søster at h*n unner han/henne en ny tørketrommel. Kan skjønne sjalusi hvis det er snakk om store ting som hytte, bil eller beløp 50K+ .

Jeg er søskenet med dårligst inntekt (uføretrygd, 22K i måneden), men min bror som alltid har hatt veldig godt inntekt har fått MASSE økonomisk støtte av foreldrene våre. Er bare glad for at han har kunnet få hjelp (han er dårlig med penger). 

Anonymkode: 80ffe...461

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sett forskjelligbehandling på nært hold, i min og mannens familie, og jeg personlig har lagt meg på den linja at enten får alle, eller så er det ingen som får. 

Anonymkode: c8902...54a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har sett forskjelligbehandling på nært hold, i min og mannens familie, og jeg personlig har lagt meg på den linja at enten får alle, eller så er det ingen som får. 

Hvorfor det?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville tenkt at det her handler om å ha god dialog med barna sine. 

Joda, i prinsippet, så burde dere kunne gi begge like mye. Men i deres situasjon, så virker det kanskje som om det ene barnet faktisk er bedre økonomist stilt enn dere foreldre. Og at det andre er betydelig dårligere stilt. 

Så da er det jo sikkert mulig å snakke med den som har klart seg bra, og legge frem at dere ønsker å behandle begge likt, men at dere tenker de trenger forskjellig. 

Det viktige her må vel være at dere ikke prioriterer all tid og penger til det barnet som har klart seg dårlig, og får det andre barnet til å føle seg uviktig. 
Og da handler det jo ikke kun om pengesum, men minst like mye om tid og oppmerksomhet. 

Det ene barnet deres har mye som skjer. Barn, mann, jobb og masse greier. Og klarer seg godt økonomisk. 
Å få eller ikke få, penger tilsvarende en tørketrommel, betyr nok lite. 

Det som betyr mer, er hvor mye av dere foreldres tid og ressurser dere bruker på hvert av barna deres. 
Får den uføre bli med dere på ferie? Feire jul hos dere hvert år? Spise middag hos dere hver uke? 
Det kan jo være greit det. Men ikke om det betyr at den andre føler seg utestengt. 

Noen foreldre som har barn i så forskjellige situasjoner, bruker jo også tiden sammen med det barnet de har minst tid med, til å snakke om det andre barnet, som de er sammen med hele tiden. 
Og DA kan det føles urettferdig å få vite at ikke bare tilbringer dere masse tid sammen, OG dere prater bare om søskenet. Men at dere også har kjøpt tørketrommel til søskenet uten at den andre fikk noe. 

Kanskje trengs det barnevakt. Kanskje trengs det at barnebarnet følges til fritidsaktivitet. Kanskje setter de pris på ferdiglaget middag en hverdag i uken. Evt. hjelp til kakebaking til dugnad. 
Eller det kan være så lite som at dere passer på å snakkes flere dager i uka og høre hvordan hverdagen til barnet som klarer seg bra er også. 

Men det å bare se på om ting blir helt økonomisk likt, blir ikke nødvendigvis så rettferdig. 

Anonymkode: a23ea...d7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Men den inntekten er han vel fattig per definisjon. Tankegangen her høres for øvrig helt merkelig ut. Det går vel an å tenke som hel hel familie og fordele litt ressurser ut i fra det?   

Anonymkode: cb2da...582

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men må de få det samtidig? 

Si det er 4 søsken med 4 år mellom. Så skal eldste kjøpe leilighet som 22 åring. Da er nr 2 18, nr 3 14 og nr 4 12 år. Om alt skal være likt, skal de da få hjelp til å etablere seg samtidig da? 
Er det ikke bedre at de får tilsvarende hjelp når de kommer dit? 
Hvis eldste får barn først som 28 åring, mens nr 2 starter tidlig og får barn som 20 åring, skal man da ikke hjelpe nr 2 med barnepass, fordi ingen av de andre søsknene har behov der og da? Eller er det OK å passe barna ettersom de faktisk blir født. 

For meg er dette litt "misforstått likebehandling", på linje med at alle skal få bursdagsgaver på alles bursdager. For ellers blir det urettferdig. Istedenfor å tenke at alle får sin dag der de får lov til å føle seg litt ekstra spesielle. (Forutsatt at alle faktisk får tilbud om det samme ved samme behov, altså.) 

Anonymkode: a23ea...d7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ser flere reagerer på det at det ikke er tegnet uføre forsikring. Det var ikke vanlig å tegne forsikring  slik på barn før. Var omtrent ikke prat om en gang da eldste på 21 år her en gang. Så da vi skulle tegne på ham fikk vi kun ulykke pga språkvanske diagnose,  de krevde at det skulle være tatt både mr osv for å utelukke andre skadder, det fikk vi skriftlig fra 5 forsikring selskap. Og ppt sa rett ut vi henviser ikke et friskt barn fordi forsikring ikke godtar skriv fra ppt og helsestasjon at det kun er forsinket språk utvikling.

Yngste ble forsikret mens jeg gikk gravid. Og det barnet vil aldri kunne fått noe forsikring hvis det ikke  ar gjort, fikk epilepsi når det var 6 mnd

Så nei alle får ikke forsikring

Anonymkode: f4871...d80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han fikk det Hun fikk det Buhuuuuu. For noen tragiske figurer som holder liv i denne tråden! LOL

Anonymkode: 09c3f...884

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Må si meg uenig i at 22.000 utbetalt er lite. Det er helt grei inntekt og jeg tenker det finnes mange som har mindre enn det. Er også derfor jeg tror NAV ikke ga h*n ung ufør, fordi de ser h*n allerede har en god nok trygd til å klare seg. 

Ts

Om eldste søsken får barnepass så tenker jeg at dere veldig gjerne kan bidra med litt eksta til den som har dårligere økonomi også. Men for meg fremstår du nesten som du ser litt ned på den uføre og sier at han fint kan leve på  22 000. Det er lite penger idag, spiller ingen rolle hva andre kan klare seg på eller har utbetalt. 

Og om dere ofte er barnevakt for eldste så bør det kunne veie oppfor at dere hjelper den uføre med litt ekstra.

Men for meg fremstår du ikke akkurat som årets mor på måten du skriver her på

Anonymkode: a0c46...7a7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts

Den eldste får jo en tjeneste (barnevakt) som yngste ikke får. Og 22000 er lite. Du kan ikke sammenlikne med dere som er pensjonister og har opparbeidet dere verdier gjennom et langt liv og i tillegg er to stykker. 

Anonymkode: 4f37a...cb2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...