Gå til innhold

Riktig å gi likt til hvert voksne barn like mye?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo der foreldrene skal komme inn før. Sorry altså, men dere kunne virkelig ha gjort det lettere for han. Helt greit å kjøpe en vaskemaskin/tørketrommel, uten å gi barnet som har god økonomi det samme akkurat samtidig. Ærlig talt. Det er barna deres.

Anonymkode: 14750...d1f

Beklager, men det var ikke vanlig å ha uføreforsikring på barna sine da dem vokste opp. Begge er i slutten av 30 årene.

Ts

Anonymkode: f361f...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg hadde hatt søsken som hadde hatt dårlig økonomi og mine foreldre hjalp de økonomisk, uten å gi det samme til meg, ville jeg ikke tenkt noe mer over det. Jeg ville tenkt det var en bra ting at de hjalp til.

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På større ting skal det være likt. På slike ting mener jeg det går fint, hadde bare blitt glad på søsken sine vegne om de sto dårligere i det og fikk hjelp.

Om du opplever at søsken virkelig ikke ser på det på denne måten og det potensielt kan bli drama: kan du føre litt regnskap og si det er forskudd på arv? 

Anonymkode: 97fc3...897

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

H*n har ikke kunnet ha uføreforsikring da h*n var i kontakt med DPS før h*n prøvde å jobbe. 

Ts

Selvfølgelig kunne barnet hatt uføreforsikring før det begynte å jobbe. Mange foreldre prioriterer å betale for uføreforsikring for barna sine frem til de tjener egne penger, nettopp fordi man aldri vet hvordan livet blir. Barnet deres taper penger både fordi det ikke var forsikret og fordi det ikke har fått godkjent ung ufør (legger til grunn at sykdom/skade oppstod tidlig før fylte 26 år). 

Støtter også poenget om at dere trolig gir langt større summer det det vellykkede barnet gjennom bursdagsgaver, jul ol. 

Er selv i samme situasjon med mitt søsken, som er alene og arbeidsledig. Selv har jeg god økonomi og en partner å dele utgiftene med. Unner virkelig mitt søsken å ha det bra og reagerer ikke på at mine foreldre hjelper søskenet mitt litt økonomisk her og der. Jeg forventer ikke å få det samme, men vet samtidig at de store beløpene som arv blir rettferdig  

Anonymkode: 44e7c...692

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne tråden blir bare merkeligere og merkeligere mht ts sin forklaring om barnets uføretrygd, og det faktum at her kommer mer og mer drypp av ulike forhold. 

TS, driver du og troller her? 

Anonymkode: 65a1e...af8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen her på forumet kjenner dere igjen om du ordlegger deg med han eller hun..... Orket ikke å lese igjennom hele innlegget. Fikk stjerner i øynene!!

Anonymkode: 5b8ca...f97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Denne tråden blir bare merkeligere og merkeligere mht ts sin forklaring om barnets uføretrygd, og det faktum at her kommer mer og mer drypp av ulike forhold. 

TS, driver du og troller her? 

Anonymkode: 65a1e...af8

Jeg skjønner ikke en gang hva du mener?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far gir i hovedsak likt. Nylig kjøpte broren min bolig, og fikk da en viss sum å legge til egenandel. Jeg fikk tilsvarende i ettergitt gjeld. Andre søsken får tilsvarende til høsten /til våren, slik at vi i løpet av et år får likt.

Samtidig er min far kausjonist for broren min. Broren min er lavtlønnet pga sykdom, og kunne neppe ha kjøpt uten kausjonist. Et annet søsken eier egen bolig. Et søsken får bo hjemme hos pappa svært billig, i påvente av å fullføre studier. Jeg kunne hatt nytte av kausjonist for å kjøpe bolig, men jeg tjener veldig mye mer enn broren min og på sikt vil jeg kunne kjøpe på egenhånd. Han trenger kausjonist mer enn meg. Man må se på hva barna trenger. 

Anonymkode: 488ff...eb7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner ikke en gang hva du mener?

Ts

Personen tror lurer på om du har diktet opp alt du sier.

Anonymkode: f0fef...776

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er et av de søsknene som har klart seg bra, og for meg er det ikke viktig når det er snakk om slike småbeløp. 

Anonymkode: 9903d...d0c

Enig! Er i samme «situasjon» som deg. Det er ikke disse tingene som lager forskjellsbehandling. 

Anonymkode: 90257...f32

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes begge bør få like mye, men ikke regne på kronen for sånne småbeløp nei. Kjøp ny tørketrommel. Men så kanskje kjøper du noe barneklær eller annet til det andre barnet senere i år. Sånn at det til slutt går omtrent opp i opp.

Anonymkode: 74bf6...9b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde spurt mine to barn om hva de tenker om at jeg/vi bistår det andre barnet (som er i en annen livssituasjon og sannsynligvis ikke vil klare å bedre den økonomisk i særlig grad), så vet jeg at begge ville sagt at det var helt greit at den andre (som var minst bemidlet) fikk mer hjelp. 

Ingen av dem er i den situasjonen og de får likt av alt jeg gir dem, så dette er hva jeg tenker og tror. Basert på hvordan jeg kjenner dem. Jeg antar at de tenker sånn fordi det er verdier jeg har gitt dem. Vi jobber hardt. Vi yter det vi kan. Vi hjelper og bistår dem som ikke klarer det samme som oss. 

Ingen av oss ville følt at det hadde vært riktig at noen får ekstra fordi man ikke tok ansvar og tar tak i livet sitt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nooni skrev (24 minutter siden):

Hvis jeg hadde spurt mine to barn om hva de tenker om at jeg/vi bistår det andre barnet (som er i en annen livssituasjon og sannsynligvis ikke vil klare å bedre den økonomisk i særlig grad), så vet jeg at begge ville sagt at det var helt greit at den andre (som var minst bemidlet) fikk mer hjelp. 

Ingen av dem er i den situasjonen og de får likt av alt jeg gir dem, så dette er hva jeg tenker og tror. Basert på hvordan jeg kjenner dem. Jeg antar at de tenker sånn fordi det er verdier jeg har gitt dem. Vi jobber hardt. Vi yter det vi kan. Vi hjelper og bistår dem som ikke klarer det samme som oss. 

Ingen av oss ville følt at det hadde vært riktig at noen får ekstra fordi man ikke tok ansvar og tar tak i livet sitt. 

Hvis jeg hadde fått spørsmålet direkte, er det ok at ditt søsken med dårlig økonomi systematisk får mer penger, hadde jeg sagt det var helt ok. Aldri om jeg hadde fått mer til å være ærlig og si det var urettferdig. Har for mye verdighet. Men hadde ikke likt det, og hadde synes det var ukomfortabelt å få et slikt spørsmål i det hele tatt. Dette er bare mitt perspektiv, men noe å ta i betraktning. 

I min familie er det noen med høyere utdanning og typisk akademiker jobber (kontor) og noen med fagbrev (håndverkere). Foreldrene mine har fått for seg at håndverkerne tjener så fryktelig mye dårligere enn oss andre. I realiteten er lønnen deres bare litt dårligere enn vår, men de har sluppet unna studielån og flere år mer tapt inntekt mens de var student. De får likevel mer enn oss andre. Synes ikke det er ok, men kunne aldri fått meg til å si noe om det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har god økonomi, tjener bedre enn mine pensjonistforeldre og alenemorsøster. Selvfølgelig er det greit at mine foreldre hjelper min søster med sånne småting uten at jeg får tilsvarende.

Anonymkode: abda1...f1e

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man bør uansett ikke tørke klær inne. Ødelegger leiligheten pga fukt.

Tørk på veranda hvis det finnes eller tørkerom i fellesarealer.

Anonymkode: af1ea...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det var da voldsomt? Vi som foreldre har ikke stort mer utbetalt nå som vi er pensjonister etter å ha jobbet siden vi var 16 år gamle, derfor syntes jeg 22.000 er helt greit utbetalt. Finnes mange som har mindre enn dette. 

Ts

Helt greit utbetalt om man er to og har nedbetalt bolig, kanskje. Ikke om man er alene og har boliglån eller må leie bolig.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Må si meg uenig i at 22.000 utbetalt er lite. Det er helt grei inntekt og jeg tenker det finnes mange som har mindre enn det. Er også derfor jeg tror NAV ikke ga h*n ung ufør, fordi de ser h*n allerede har en god nok trygd til å klare seg. 

Ts

Dere kan hjelpe begge barna etter behov. Eldste får barnevakt fordi hn har brukt for det. Yngste får tørketrommel fordi hn har brukt for det. Eldste trenger ikke pengehjelp for hn har god økonomi. Yngste trenger ikke barnepass for hn har ikke barn.

Virker som tanken deres er at dere kan gi praktisk hjelp og gi av deres tid etter behov. Mens pengehjelp skal være likt på millimeteren uavhengig av behov. Jeg tenker det går litt på det samme. Hjelp er hjelp.

Og ja, det finnes mange som har mindre utbetalt enn 22 000. Men det er ikke en helt grei inntekt om man er alene om alle utgifter. Det vil i mange tilfeller være umulig å få boliglån på en slik inntekt. Og litt avhengig av hvor man bor i landet vil man sitte igjen med veldig lite etter at boliglån eller husleie er betalt. 

Endret av Thyra
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis jeg hadde fått spørsmålet direkte, er det ok at ditt søsken med dårlig økonomi systematisk får mer penger, hadde jeg sagt det var helt ok. Aldri om jeg hadde fått mer til å være ærlig og si det var urettferdig. Har for mye verdighet. Men hadde ikke likt det, og hadde synes det var ukomfortabelt å få et slikt spørsmål i det hele tatt. Dette er bare mitt perspektiv, men noe å ta i betraktning. 

I min familie er det noen med høyere utdanning og typisk akademiker jobber (kontor) og noen med fagbrev (håndverkere). Foreldrene mine har fått for seg at håndverkerne tjener så fryktelig mye dårligere enn oss andre. I realiteten er lønnen deres bare litt dårligere enn vår, men de har sluppet unna studielån og flere år mer tapt inntekt mens de var student. De får likevel mer enn oss andre. Synes ikke det er ok, men kunne aldri fått meg til å si noe om det. 

Om alle søsknene klarer seg greit, men noen har litt bedre råd enn andre, synes jeg ikke foreldrene skal gi mer til de som tjener minst.

Men når det er slik at det ene søskenet virkelig sliter økonomisk, ikke har råd til hvitevarer, tannlege, briller eller andre nødvendigheter synes jeg det er helt greit å hjelpe vedkommende uten at velstående søsken skal trenge å få samme sum til "godt og brus".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man bør uansett ikke tørke klær inne. Ødelegger leiligheten pga fukt.

Tørk på veranda hvis det finnes eller tørkerom i fellesarealer.

Anonymkode: af1ea...36e

Allergikere kan ikke tørke klær i pollensesong. Nyere borettslag har ikke tørkerom.

Jeg bor i hageleilighet med terrasse. Jeg tørker hovedsakelig klær på badet, med varmekabler og vifte.

Anonymkode: 488ff...eb7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thyra skrev (11 timer siden):

Om dere stiller opp som barnevakt for den førstnevnte, må også sistnevnte få en tilsvarende tjeneste, da. Eller er det bare når det kommer til penger det skal være likt?

Ikke sant! 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det var da voldsomt? Vi som foreldre har ikke stort mer utbetalt nå som vi er pensjonister etter å ha jobbet siden vi var 16 år gamle, derfor syntes jeg 22.000 er helt greit utbetalt. Finnes mange som har mindre enn dette. 

Ts

Dere er to og har kanskje nedbetalt hus? Men barnet ditt er alene med lån.

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Må si meg uenig i at 22.000 utbetalt er lite. Det er helt grei inntekt og jeg tenker det finnes mange som har mindre enn det. Er også derfor jeg tror NAV ikke ga h*n ung ufør, fordi de ser h*n allerede har en god nok trygd til å klare seg. 

Ts

Så dere kan gi bort gratis barnevakt verdt store verdier til det velstående barnet, men når det gjelder det fattige barnet må all hjelp måles nøye? Hvis det skal være så rettferdig kan dere regne 200 kr timen for barnevakttjenester og gi det fattige barnløse barnet tilsvarende beløp hver gang dere passer, så hadde hen kanskje hatt råd til tørketrommel selv…

Søsken er veldig opptatt av at det skal være likt. 
Da den uføre ikke fikk ung ufør og mistet kravet på en stor etterbetaling pga det ga vi h*n 50.000 for å betale ut billånet sitt ( h*n er avhengig av bil pga helse, men ikke syk nok til trygdebil ), da fikk søsken samme sum.

Ts

Så den griske velstående er veldig opptatt av å få masse gratis barnevakt, vil sikkert at barnet hens skal få fine gaver til jul og bursdag, men surmuler om den fattige får noe økonomisk hjelp? Fy for et stygt menneske.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men dere gir jo ikke likt. Barna deres har behov for ulike tjenester, det ene i form av barnevakt, det andre i form av økonomisk bistand. Dere mener 22000 er mer enn nok. Har dere satt opp ett lignende «budsjett» for det andre barnet? Dere bruker x antall timer på sosiale medier/scrolling per uke, ergo burde dere kunne klare dere ute barnevakt? 

Anonymkode: 7643e...1d8

Nettopp!!!

Anonymkode: 87865...ccd

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...