Gå til innhold

Riktig å gi likt til hvert voksne barn like mye?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 20.54):

Det var da voldsomt? Vi som foreldre har ikke stort mer utbetalt nå som vi er pensjonister etter å ha jobbet siden vi var 16 år gamle, derfor syntes jeg 22.000 er helt greit utbetalt. Finnes mange som har mindre enn dette. 

Ts

Anonymkode: f361f...c5e

Ekspander  

Hva har han i lån da? Jeg er alene med 3 ene er ufør de andre skal på vgs.

Klart jeg hadde hjulpet han eldste med en tørketrommel. Neste gang er det mulig en av de andre trenger hjelp til noe.

Samtidig? Nei.

Anonymkode: 94e54...08b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Grunnen til at flere nevner barnevakt er at det er et bidrag til de med barn som hjelper deres hverdag og trivsel. Dere bruker også penger på barnebarna antar jeg? Gaver, aktiviteter, godsaker og slikt?

Da vil en pengesum på noen tusenlapper være rettferdig en skjelden gang til det barnløse barnet. Det vil hjelpe det barnets hverdag og trivsel på samme måte som tiden dere bruker på barnepass hjelper det andre barnet. Det er altså en rettferdighet der.

Om dere må hjelpe regelmessig er det noe annet. Dere kan vel også ta det litt som en større bursdags eller julegave, eller evt gi litt ekstra til andre anledninger til det andre barnet. Ikke lås dere på likt for det blir det aldri med ulike livssituasjoner mellom voksne barn.

Anonymkode: 5ce90...eb9

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lik arv til alle barna er alltid rett, men å for eksempel kjøpe en tørketrommel/vaskemaskin til det barnet som sliter økonomsik hadde jeg ikke sett på som galt. At barnet lærer god økonomisk intelligens er viktigere, og dere burde nok ha veiledet han til å ha uføreforsikring, skal jeg være ærlig.

Anonymkode: 14750...d1f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 20.22):

Hei!

Vi har to voksne barn som er litt forskjellig økonomisk. Ene har god utdanning, godt betalt yrke og gift med mann som har det samme. De har ett barn. Den andre har minstetrygd ( ikke ung ufør da h*n dessverre ikke hadde noe dokumentasjon fra h*n var yngre) og lever av den. Ingen uføreforsikring. H*n er enslig og har ingen barn.

Den sistnevnte virker ofte stresset pga økonomi, men vi syntes h*n har en god trygd når h*n har 22.000 utbetalt ( lavere skatt pga startlån ) og burde klare seg greit på det. 

Fikk vite at h*n har vært veldig uheldig ifjor med mye uforutsette utgifter og en av tingene som har gått i stykker var tørketrommelen. Leiligheten er veldig liten og derfor tar klesstativ mye plass når det ikke kan henges opp ute. Vi skulle gjerne hjulpet med ny, men det går ikke da vi alltid har vært opptatt av at begge skal få like mye. Det vil si at hvis h*n får ny tørketrommel så må søskenet også få samme summen. Siden vi ikke har råd til å gi dette til begge to så lar vi heller være. 

Er det riktig av oss å tenke på denne måten? At dem skal få likt selv om dem økonomisk er litt forskjellsmessig.

Ekspander  

Hvis dette kun gjelder en tørketrommel, snakker du med den som har jobb, så tenker jeg hun sier det er greit at den andre får en tørketrommel, men viktig å si ifra om det. Ellers er det svært viktig å ikke gjøre forskjell på barna, det vil etterhvert skape ufred og du ødelegger søskenforholdet. Er det sykdom som gjør at han på trygd ikke jobber? Eller er personen jobbsøker, sånn at han vil klare seg selv fremover? 

Anonymkode: 0c504...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.02):

Søsken er veldig opptatt av at det skal være likt. 
Da den uføre ikke fikk ung ufør og mistet kravet på en stor etterbetaling pga det ga vi h*n 50.000 for å betale ut billånet sitt ( h*n er avhengig av bil pga helse, men ikke syk nok til trygdebil ), da fikk søsken samme sum.

Ts

Ekspander  

Kan jo være dette barnet har følt seg mindre prioritert i oppveksten hvis det andre har krevd mer oppfølging. Og er vâr for fortsatt forskjellsbehandling. Men jeg mener at det ikke må være på krona likt for å være rettferdig. Min bror har fått mer enn meg og min søster da han etablerte seg med familie tidlig i livet og ikke rakk å opparbeide seg veldig solid økonomi fra starten, mens vi har vært litt mer solide økonomisk på egne bein. Men da en av oss hadde behov for hjelp til boligkjøp, så fikk alle samme beløp samtidig. Det er viktigere at beløp på hundretusener er likt enn en tørketrommel til 3000. 

Anonymkode: b3801...2c4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men dere gir jo ikke likt. Barna deres har behov for ulike tjenester, det ene i form av barnevakt, det andre i form av økonomisk bistand. Dere mener 22000 er mer enn nok. Har dere satt opp ett lignende «budsjett» for det andre barnet? Dere bruker x antall timer på sosiale medier/scrolling per uke, ergo burde dere kunne klare dere ute barnevakt? 

Anonymkode: 7643e...1d8

• Liker 17
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 20.22):

Hei!

Vi har to voksne barn som er litt forskjellig økonomisk. Ene har god utdanning, godt betalt yrke og gift med mann som har det samme. De har ett barn. Den andre har minstetrygd ( ikke ung ufør da h*n dessverre ikke hadde noe dokumentasjon fra h*n var yngre) og lever av den. Ingen uføreforsikring. H*n er enslig og har ingen barn.

Den sistnevnte virker ofte stresset pga økonomi, men vi syntes h*n har en god trygd når h*n har 22.000 utbetalt ( lavere skatt pga startlån ) og burde klare seg greit på det. 

Fikk vite at h*n har vært veldig uheldig ifjor med mye uforutsette utgifter og en av tingene som har gått i stykker var tørketrommelen. Leiligheten er veldig liten og derfor tar klesstativ mye plass når det ikke kan henges opp ute. Vi skulle gjerne hjulpet med ny, men det går ikke da vi alltid har vært opptatt av at begge skal få like mye. Det vil si at hvis h*n får ny tørketrommel så må søskenet også få samme summen. Siden vi ikke har råd til å gi dette til begge to så lar vi heller være. 

Er det riktig av oss å tenke på denne måten? At dem skal få likt selv om dem økonomisk er litt forskjellsmessig.

Ekspander  

Dette er forskjellsbehandling og skaper splid mellom søsken når de får vite om dette. 

Men det som er her, er hva får den vellykkedes familie totalt? 

La oss si at den vellykkede får verdier for tusen kroner til seg, tusen til mann og tusen til barnet. Da får denne familien tre tusen til sammen, gir du da den trygda tusen kroner? Eller gir du hen tre tusen som er totalen du gir til den velleykkede? 
Min mening er at pr barn, skal du gi likt total beløp. At den trygdede er alene betyr ikke at hen skal avskrives med en tusenlapp når den andre totalt får tre lapper. 

Anonymkode: 65a1e...af8

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.00):

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Må si meg uenig i at 22.000 utbetalt er lite. Det er helt grei inntekt og jeg tenker det finnes mange som har mindre enn det. Er også derfor jeg tror NAV ikke ga h*n ung ufør, fordi de ser h*n allerede har en god nok trygd til å klare seg. 

Ts

Ekspander  

Min mann har en lillesøster som har ca. 23.000kr utbetalt i måneden, som fortsatt bor hjemme i en alder av snart 30 år, pga. dårlig råd. Hvor reellt denne dårlige råden er, er uvisst, da hun ikke betaler for egen tannkrem/deodorant engang. Det virker nesten som at hun tror at hun skal kunne spare opp hele beløpet til leilighet for å betale i cash.

Så at din sønn bor for seg selv og sliter med å ha råd til hvitevarer er noe jeg tror er ekte, og det å droppe å hjelpe han fordi dere ikke kan gi likt til en søster med god økonomi, det blir litt smålig i mine øyne.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Ts

Ekspander  

Eldste har behov for barnevakt og yngste har behov for penger. Hvis dere gir ut fra hva de trenger blir jo det rettferdig. 

Anonymkode: 2649d...eb3

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må si meg uenig i at 22.000 utbetalt er lite. Det er helt grei inntekt og jeg tenker det finnes mange som har mindre enn det. Er også derfor jeg tror NAV ikke ga h*n ung ufør, fordi de ser h*n allerede har en god nok trygd til å klare seg. 

Ts

Ekspander  

Du må være dokumentert syk fra før 26 år. Nav har ikke lov til å la være å gi ung ufør tillegg fordi de mener du har nok penger. 22 000 er lite penger. Og dere er også to om alle utgifter, deres barn er alene om alle utgifter.

Og poenget med barnevakt er at dere gir en tjeneste til det ene barnet som det andre ikke får. Altså jeg regner med personen som tok det opp mener det veier opp eller noe.

Anonymkode: f0fef...776

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.07):

Hva har han i lån da? Jeg er alene med 3 ene er ufør de andre skal på vgs.

Klart jeg hadde hjulpet han eldste med en tørketrommel. Neste gang er det mulig en av de andre trenger hjelp til noe.

Samtidig? Nei.

Anonymkode: 94e54...08b

Ekspander  

Startlån på 900.000. 
Hadde uforutsette utgifter ifjor på nærmere 40.000, vet ikke hvordan h*n løste det, men går utifra forbrukslån. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så klart kan man gi en tørketrommel til et av barna sine uten å gi noe til den andre, bare man ikke forfordeler veldig mye. Da vil det nok bli gnisninger til tross for at den ene av søsknene tjener godt. 

Anonymkode: aa772...fda

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når ungene er så forskjellige som mine er nytter det ikke å gi likt. Men det jevner seg jo ut over tid. 

Anonymkode: 539bd...3a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.12):

Lik arv til alle barna er alltid rett, men å for eksempel kjøpe en tørketrommel/vaskemaskin til det barnet som sliter økonomsik hadde jeg ikke sett på som galt. At barnet lærer god økonomisk intelligens er viktigere, og dere burde nok ha veiledet han til å ha uføreforsikring, skal jeg være ærlig.

Ekspander  

H*n har ikke kunnet ha uføreforsikring da h*n var i kontakt med DPS før h*n prøvde å jobbe. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

22.000 kr er ikke mye i dag. Ser selv som er ufør og kan si det å kjøpe eks vaskemaskin ny kunne vi bare glemme. Så ble brukt.

Er glad svigers altid har sett hva er det den og den trenger og har hjulpet ut fra det. Har vi trengt en tung og de viste vi ikke hadde mulighet så ga de et bidrag så vi evnt fikk skaffet det, samme hos søsteren til mannen, sum etter hvert er jo at det jevner seg ut uansett

Anonymkode: f4871...d80

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.27):

H*n har ikke kunnet ha uføreforsikring da h*n var i kontakt med DPS før h*n prøvde å jobbe. 

Ts

Ekspander  

Det er jo der foreldrene skal komme inn før. Sorry altså, men dere kunne virkelig ha gjort det lettere for han. Helt greit å kjøpe en vaskemaskin/tørketrommel, uten å gi barnet som har god økonomi det samme akkurat samtidig. Ærlig talt. Det er barna deres.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det søskenet som er godt stilt oppdratt om det reagerer på at det fattige søskenet får tørketrommel?! 

• Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det slik selv. Ei som tjener mye mere enn meg. Og et barn som suller litt og vet ikke hva hun vil i livet. Jeg har snakka med hun som tjener mye. Og forklart hva jeg tenker. Hun ønsker selvfølgelig at jeg hjelper til med hun som ikke tjener så mye. Og jeg ønsker ikke å forskjellsbehandle dem. Hun mener at jeg ikke gjør det. Hun hjelper til litt til lillesøstra si hun å. Tar a med ut for å spise og slik. Jeg hjelper til med å passe hunden hennes slik at hun føler at jeg bidrar lik mye til henne men på en annen måte. Jeg snakker veldig mye med dem om dette. At dette er en periode til hun får seg en jobb som hun jobber 100%. No så jobber hun så mye hun får til pluss at hun går skole. Hun bor ikke hjemme. 

Anonymkode: f9012...813

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  BobbySocks skrev (På 22.3.2025 den 21.33):

Hvordan er det søskenet som er godt stilt oppdratt om det reagerer på at det fattige søskenet får tørketrommel?! 

Ekspander  

Det er ikke alltid oppdragelse man kan skyldes på. Min søster er lik. Hun er rik og klager om noen har fått en tusenlapp til noe. Da skal hun ha likt. At hun er stinn i penger og den andre fattig student eller ufør er ikke viktig. Hun er født sjalu og misunnelig og slem. Jeg unner søsken all hjelp. Vi har samme foreldre, samme oppdagelse.

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.36):

Det er ikke alltid oppdragelse man kan skyldes på. Min søster er lik. Hun er rik og klager om noen har fått en tusenlapp til noe. Da skal hun ha likt. At hun er stinn i penger og den andre fattig student eller ufør er ikke viktig. Hun er født sjalu og misunnelig og slem. Jeg unner søsken all hjelp. Vi har samme foreldre, samme oppdagelse.

Ekspander  

Men mora i HI virker jo litt off, så mulig den velstående slekter på henne 😬

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...