Gå til innhold

Riktig å gi likt til hvert voksne barn like mye?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så nå skal  jeg skamme meg fordi jeg faktisk tok h*n med til legen? Virkelig? 

Ts

Anonymkode: f361f...c5e

🧌🧌🧌

Anonymkode: fb592...8af

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her.

Skjønner ikke hvorfor tråden min tok så av og hvorfor dere beskylder meg for trolling. Innlegget mitt var seriøst så takk til de av dere som har delt meninger uten å slenge anklager mot meg som mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er tre søsken hvor én er ufør. Hen får mer penger av foreldre enn det vi to andre får. Vi synes det er helt ok. Det er jo ikke søskenet vårt sin feil at hen har det vanskelig og ikke kan jobbe. Jeg tilbringer ganske mye tid med dette søskenet, og spanderer selv innimellom en tur på restaurant/ kafe/ kino e.l og togbilletter. 

Anonymkode: 94e17...5bb

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.22):

Hei!

Vi har to voksne barn som er litt forskjellig økonomisk. Ene har god utdanning, godt betalt yrke og gift med mann som har det samme. De har ett barn. Den andre har minstetrygd ( ikke ung ufør da h*n dessverre ikke hadde noe dokumentasjon fra h*n var yngre) og lever av den. Ingen uføreforsikring. H*n er enslig og har ingen barn.

Den sistnevnte virker ofte stresset pga økonomi, men vi syntes h*n har en god trygd når h*n har 22.000 utbetalt ( lavere skatt pga startlån ) og burde klare seg greit på det. 

Fikk vite at h*n har vært veldig uheldig ifjor med mye uforutsette utgifter og en av tingene som har gått i stykker var tørketrommelen. Leiligheten er veldig liten og derfor tar klesstativ mye plass når det ikke kan henges opp ute. Vi skulle gjerne hjulpet med ny, men det går ikke da vi alltid har vært opptatt av at begge skal få like mye. Det vil si at hvis h*n får ny tørketrommel så må søskenet også få samme summen. Siden vi ikke har råd til å gi dette til begge to så lar vi heller være. 

Er det riktig av oss å tenke på denne måten? At dem skal få likt selv om dem økonomisk er litt forskjellsmessig.

Syntes det er sykt at dere ikke vil hjelpe han som er uføretrygdet. 22000 er ikke lett å leve på i dag. Har ei søster som er i slik situasjon som han og til og med JEG ønsker selv å hjelpe henne og blir bare glad av å høre mine foreldre kan hjelpe når hun får uforusette utgifter 

Anonymkode: 874bd...ce6

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.27):

Nei jeg synes dere er sinnsykt smålige og kjipe her. Som om ikke det er trist nok å være ute av stabd til å jobbe skal man altså også ha rigide kjipe foreldre som skal belønne det friske barnet økonomisk hver gang det kronisk syke barbet får hjelp til et utgift det friske barnet slipper? Fy så stygge dere er. Regner med at om det friske søskenet har snev av anstendighet så unner det sitt syke søsken en tørketeommel.

Jeg blir direkte kvalm av den motbydelige kommentaren om at ditt syke barn «burde klare seg greit på 22 000 i måneden.

Anonymkode: 87865...ccd

Det er ofte slike foreldre som får egoistiske barn dessverre så den andre søsken her blir sikkert sykelig sjalu. Men helt enig med deg 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.54):

Det var da voldsomt? Vi som foreldre har ikke stort mer utbetalt nå som vi er pensjonister etter å ha jobbet siden vi var 16 år gamle, derfor syntes jeg 22.000 er helt greit utbetalt. Finnes mange som har mindre enn dette. 

Ts

Nei men dere er to stk, han er en. Pensjonister i dag er ofte gjeldsfrie også, jo yngre = jo mer utgifter

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 22.27):

H*n har ikke kunnet ha uføreforsikring da h*n var i kontakt med DPS før h*n prøvde å jobbe. 

Ts

Og dette er grunnen for at barneforsikring hvor barnet kan videreføre forsikringen i voksen alder uten helseattest er så ekstremt viktig. Her har dere tabbet dere skikkelig ut som foreldre!

Anonymkode: 7a86e...03a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 22.27):

H*n har ikke kunnet ha uføreforsikring da h*n var i kontakt med DPS før h*n prøvde å jobbe. 

Ts

Jo hvis du hadde tegnet uføreforsikring på barnet ditt fra han var ung så hadde han hatt uføreforsikring han kunne fortsatt å betale på etter fylt 18 år. Da måtte dere veiledet han til å betale videre på uføreforsikringen fra han var 18 og til han ble uføre. Uføreforsikringen skal ha blitt tegnet fra før barnet ble syk. Jeg har uføreforsikringer ink i barneforsikringene til mine på 5 og 7 år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 23.56):

Vi tegnet aldri uføreforsikring på noen av barna våre da det ikke var vanlig den gangen. Den uføre slet mye med diverse psykisk da h*n vokste opp og vi trodde dessverre at det ikke var så alvorlig, men kun utagering. Forlangte at h*n måtte ut i arbeid da h*n ble 18 år, var noen mislykka forsøk der før h*n gikk til legen. Ble mye terapi osv fra det og fortalte først da at h*n hadde blitt mobba hele oppveksten. Fant også ut at h*n har Asperger først i voksen alder. Men siden h*n har manglet dokumentasjon for alt vi bare trodde skyldtes var utagering da h*n var yngre og forsøkene i jobb ( selv om de var mislykkede ) så ble det kun minsteufør. 

Ts

Men da har han jo dokumentasjon på at han ble syk før han var 26 år når han begynte terapi i 18 årsalderen. Dere må hjelpe han å søke ung ufør!!! Stakkars 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men da har han jo dokumentasjon på at han ble syk før han var 26 år når han begynte terapi i 18 årsalderen. Dere må hjelpe han å søke ung ufør!!! Stakkars 

Du ser i det du siterer at han ikke har dokumentasjon, fordi ts ikke kunne « dra han til legen « og trodde han ville vokse det av seg 

Anonymkode: 553a1...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er også en vurderingssak hvor alvorlig sykdommen var/er. Alder er bare et kriterie.

Anonymkode: 737c0...23a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er også en vurderingssak hvor alvorlig sykdommen var/er. Alder er bare et kriterie.

Ja. Ts vurderte at adhd, selvskading, spiseforstyrrelser, alkokolisme fra ungdomsskolen ikke var alvorlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Ts vurderte at adhd, selvskading, spiseforstyrrelser, alkokolisme fra ungdomsskolen ikke var alvorlig. 

Det var bare en kommentar i forhold til ung ufør, hvor det ikke er sikkert at nav vurderer det som alvorlig nok. Det å ha jobbet noe eller studert kan gjøre at noen ikke får innvilget ung ufør til tross for alvorlig diagnose. Det er også mulig å være alvorlig syk uten at noen finner rett diagnose og derfor gis det avslag på ung ufør. Ikke alle har ressurser til å anke et avslag heller, det er en del som får tillegget etter en runde i trygderetten.

Jeg er ellers ikke imponert over hvordan ts beskriver sitt ene barn sin situasjon eller hvordan de som foreldre fulgte opp barnet. Jeg oppfatter det som manglende forståelse for hvordan det er å leve på minste ufør som enslig (jeg gjør det selv) og ikke minst en ansvarfraskrivelse i forhold til hvilket ansvar man har som foreldre. Hvordan ts definerer rettferdighet for søsken er også noe jeg er uenig i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 18.53):

Jeg kunne ikke tvunget meg inn med på legetimen og sagt alt h*n sleit med.

Så da visste du at barnet ditt slet likevel da? Du sa du ikke visste og har bagatellisert plagene hittil. Og jo det skulle du ha gjort. Det er det foreldre gjør. Det er jobben din. Du har vært med på å skjule problemer barnet ditt hadde istedenfor å forsøke å hjelpe. Og nå er barnet ditt fattig, og du mener hen kan klare seg fint. Du ansvarsfraskriver og bagatelliserer. Det er trist. 

Og du hadde hatt råd til å hjelpe barnet ditt, men du prioriterer syden og hvite tenner istedenfor. :fy:

Og prisen for årets mor går til ts. 👏

Anonymkode: f0fef...776

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det var bare en kommentar i forhold til ung ufør, hvor det ikke er sikkert at nav vurderer det som alvorlig nok. Det å ha jobbet noe eller studert kan gjøre at noen ikke får innvilget ung ufør til tross for alvorlig diagnose. Det er også mulig å være alvorlig syk uten at noen finner rett diagnose og derfor gis det avslag på ung ufør. Ikke alle har ressurser til å anke et avslag heller, det er en del som får tillegget etter en runde i trygderetten.

Jeg er ellers ikke imponert over hvordan ts beskriver sitt ene barn sin situasjon eller hvordan de som foreldre fulgte opp barnet. Jeg oppfatter det som manglende forståelse for hvordan det er å leve på minste ufør som enslig (jeg gjør det selv) og ikke minst en ansvarfraskrivelse i forhold til hvilket ansvar man har som foreldre. Hvordan ts definerer rettferdighet for søsken er også noe jeg er uenig i.

Nei, det hadde jo ikke vært ts sin vurdering til slutt, men synes ikke hun prøvde så hardt. 

Ts kunne spandert advokat isteden for og ta seg « 3 uker i syden «. Ja, rettferdighet er jo interessant, sønnen til ts har neppe opplevd mye rettferdighet. Sykdom, stokk dumme foreldre, og skole og lege som ikke bryr seg. Det er en urettferdig ungdomstid og start på voksenlivet det. Jeg har full forståelse for hvor tøft det er på minste ufør som enslig  , er ung ufør selv og synes det er tøft nok. Har heldigvis oppegående familie da, så jeg får være med til « syden « på familieferie  . Fikk ny oppvaskmaskin til jul av mams og paps. Søster og tanter som gir generøse gaver og. Så viktig familie er når man « urettferdig « blir syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det hadde jo ikke vært ts sin vurdering til slutt, men synes ikke hun prøvde så hardt. 

Ts kunne spandert advokat isteden for og ta seg « 3 uker i syden «. Ja, rettferdighet er jo interessant, sønnen til ts har neppe opplevd mye rettferdighet. Sykdom, stokk dumme foreldre, og skole og lege som ikke bryr seg. Det er en urettferdig ungdomstid og start på voksenlivet det. Jeg har full forståelse for hvor tøft det er på minste ufør som enslig  , er ung ufør selv og synes det er tøft nok. Har heldigvis oppegående familie da, så jeg får være med til « syden « på familieferie  . Fikk ny oppvaskmaskin til jul av mams og paps. Søster og tanter som gir generøse gaver og. Så viktig familie er når man « urettferdig « blir syk. 

Til info så spanderte vi advokat på ung ufør klage med advokat da h*n ble utredet for Asperger syndrom i voksen alder. Dessverre vil ikke NAV gi seg pga oppheng i jobb forsøk og manglende dokumentasjon som gjør at de ikke tror han slet alvorlig fra h*n var veldig ung. Advokaten er uenig med NAV og mener barnet vårt definitivt er ung ufør, men siste muligheten er rettssak. Det har vi ikke råd til siden fri rettshjelp gjelder selvfølgelig ikke her og barnet vårt kan ende opp med å tape så h*n sitter igjen med advokatutgifter og saksomkostninger til NAV på rundt 400.000. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 22.35):

Vi har hjulpet han å søke ung ufør!! Advokaten er enig i at han er ung ufør, men NAV setter seg på bakbeina og siste mulighet er rettssak! Hvis barnet vårt taper så har ikke han råd til å betale 400.000. Ikke vi heller!

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 22.35):

H*n begynte i terapi da h*n var 21, men prøvde seg i jobb pga forventningene fra oss da h*n ble 18. Slet fortsatt med spiseforstyrrelser, selvskading og begynte å få mye angst på den tiden, men kom seg først til lege for å få hjelp for det da h*n var 21.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Til info så spanderte vi advokat på ung ufør klage med advokat da h*n ble utredet for Asperger syndrom i voksen alder. Dessverre vil ikke NAV gi seg pga oppheng i jobb forsøk og manglende dokumentasjon som gjør at de ikke tror han slet alvorlig fra h*n var veldig ung. Advokaten er uenig med NAV og mener barnet vårt definitivt er ung ufør, men siste muligheten er rettssak. Det har vi ikke råd til siden fri rettshjelp gjelder selvfølgelig ikke her og barnet vårt kan ende opp med å tape så h*n sitter igjen med advokatutgifter og saksomkostninger til NAV på rundt 400.000. 

Ts

Dette er ikke troverdig, først på side 10 i tråden kommer du med informasjon som skal stille deg i et bedre lys.

Anonymkode: 53baf...3b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...