Gå til innhold

Riktig å gi likt til hvert voksne barn like mye?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 22.00):

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Må si meg uenig i at 22.000 utbetalt er lite. Det er helt grei inntekt og jeg tenker det finnes mange som har mindre enn det. Er også derfor jeg tror NAV ikke ga h*n ung ufør, fordi de ser h*n allerede har en god nok trygd til å klare seg. 

Ts

Anonymkode: f361f...c5e

Dette med barnevakt er vel fordi dere gir jo da noe til deres barn i form av en tjeneste. Vi har ikke besteforeldre som kan være barnevakt. Om jeg og mannen skal ut en sjelden gang så må vi plusse på minimum 600 kr i barnevakt. Om dette blir gjort ti ganger i året, så nærmer vi oss prisen av en tørketrommel. Og hjelp i form av tjenester er noe av det jeg setter mye pris på. 
Jeg er en av di søskene som er «forskjellsbehandlet». Ikke fordi jeg har hatt mer å leve for i måneden, men fordi jeg har vært mer økonomisk forsvarlig. Ikke gått på byn, reist på ferie etc. mens mitt søsken har sløst bort penger og plutselig ikke hatt penger til å reparere bilen, betale kredittkort etc.. Jeg kjenner på en urettferdighet ovenfor dette. Jeg synes derfor det er veldig fint at dere faktisk tenker over hvordan dette kan oppfattes. Mitt råd vil være åpenhet og at dere snakker med det søskenet som står bedre i det, og hjelper det barnet som trenger det. For her er det faktisk en stor forskjell mellom barna deres.
Lykke til. 

Anonymkode: 62a0f...c6d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.54):

Det var da voldsomt? Vi som foreldre har ikke stort mer utbetalt nå som vi er pensjonister etter å ha jobbet siden vi var 16 år gamle, derfor syntes jeg 22.000 er helt greit utbetalt. Finnes mange som har mindre enn dette. 

Ts

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 22.00):

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Må si meg uenig i at 22.000 utbetalt er lite. Det er helt grei inntekt og jeg tenker det finnes mange som har mindre enn det. Er også derfor jeg tror NAV ikke ga h*n ung ufør, fordi de ser h*n allerede har en god nok trygd til å klare seg. 

Ts

Dette var pussige påstander. :klo: 
Du skriver «vi foreldre», så jeg antar dere er to som bor sammen og som hver har utbetalt «ikke stort mer» i pensjon enn barnet deres har i uføretrygd. I tillegg har dere vel nedbetalt bolig (?), ergo henger påstanden om at barnet bør ha det «greit» økonomisk på greip. 

Anonymkode: ea61f...b55

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ett søsken som er uføretrygdet pga medfødt sykdom. Jeg er i full jobb og har god økonomi. Ville aldri reagert på at mine foreldre hjelper henne av og til. Selv spanderer jeg og på henne når jeg kan, ber henne med på kino og middag. 

Anonymkode: 44848...51a

• Liker 3
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var pussige påstander. :klo: 
Du skriver «vi foreldre», så jeg antar dere er to som bor sammen og som hver har utbetalt «ikke stort mer» i pensjon enn barnet deres har i uføretrygd. I tillegg har dere vel nedbetalt bolig (?), ergo henger påstanden om at barnet bør ha det «greit» økonomisk på greip. 

Skulle ha vært: «Ergo henger påstanden om at barnet bør ha det «greit» økonomisk som enslig med 22 000,- utbetalt IKKE på greip.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør, ikke ung ufør - og enslig. Har en eldre bror som tjener VELDIG godt - og det samme gjør hans kone. De er de første til å kjøpe ting til meg som jeg trenger, eller som de synes jeg trenger. I tillegg så oppfordrer min bror våre foreldre til å gi meg penger ev. reiser og lommepenger. Han vil ikke ha noe, og synes det er rett og rimelig at jeg får mye mer en det han får. Jeg kan nemlig ikke noe for at jeg ble syk, slett ikke en ønsket situasjon. Men, jeg er heldig med storebror og hans familie - og med foreldre!

Anonymkode: 5d06e...a10

• Liker 3
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 11.34):

Hva mener du? Før hen prøvde og jobbe, som i fra fødsel eller når hen var 20? Hvor gammel var barnet da du prøvde og tegne uføreforsikring? Fikk du for det andre barnet? 
det er rart hen ikke fikk ung ung før når hen var så syk som barn er rart. Foreldrene mine fikk ikke tegnet utføreforsikring for meg fordi jeg var syk som barn , men var jo ikke vanskelig og bevise at jeg ble syk før 27, så fikk ung ufør. Foreldrene mine skjønner at det er tøft økonomisk for meg, og hjelper økonomisk innimellom. I fjor kjøpte de kjøleskap. Min friske søster har 2 barn og god råd, så for henne sitter de barnevakt og kjøper smågaver til barna. 

Anonymkode: 553a1...35a

Vi tegnet aldri uføreforsikring på noen av barna våre da det ikke var vanlig den gangen. Den uføre slet mye med diverse psykisk da h*n vokste opp og vi trodde dessverre at det ikke var så alvorlig, men kun utagering. Forlangte at h*n måtte ut i arbeid da h*n ble 18 år, var noen mislykka forsøk der før h*n gikk til legen. Ble mye terapi osv fra det og fortalte først da at h*n hadde blitt mobba hele oppveksten. Fant også ut at h*n har Asperger først i voksen alder. Men siden h*n har manglet dokumentasjon for alt vi bare trodde skyldtes var utagering da h*n var yngre og forsøkene i jobb ( selv om de var mislykkede ) så ble det kun minsteufør. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi tegnet aldri uføreforsikring på noen av barna våre da det ikke var vanlig den gangen. Den uføre slet mye med diverse psykisk da h*n vokste opp og vi trodde dessverre at det ikke var så alvorlig, men kun utagering. Forlangte at h*n måtte ut i arbeid da h*n ble 18 år, var noen mislykka forsøk der før h*n gikk til legen. Ble mye terapi osv fra det og fortalte først da at h*n hadde blitt mobba hele oppveksten. Fant også ut at h*n har Asperger først i voksen alder. Men siden h*n har manglet dokumentasjon for alt vi bare trodde skyldtes var utagering da h*n var yngre og forsøkene i jobb ( selv om de var mislykkede ) så ble det kun minsteufør. 

Ts

Men ts... Det er jo ikke riktig at dere ikke skal kunne gi barnet deres som sliter en tørketrommel kun fordi dere ikke kan gi tilsvarende til søskenet. Og jeg ser du skriver at søskenet synes det er viktig at det blir likt, men da mener jeg det er noe galt med empatien til dette barnet ditt.

Jeg har tre søsken, og det kunne ikke falt meg inn å ikke unne dem bidrag fra foreldrene mine kun fordi jeg ønsket der helt likt. Nå er vi ganske likestilte så og si, bortsett fra yngste som er student. Selvfølgelig ønsker jeg at foreldrene mine hjelper han ekstra, og det gjør de nok helt sikkert også. 

Hadde et av søsknene mine hatt det veldig trangt pga sykdom, så selvfølgelig fortjener han eller hun mer økonomisk hjelp enn jeg gjør. Jeg trenger for øvrig ikke økonomisk hjelp, og ville nok heller ha hjulpet til selv om det var behov for det. 

Når det er sagt, så forventer jeg at arv deles likt. Men om det blir veldig skjevt før den tid, så er det helt greit. Eneste unntaket var hvis søskenet mitt sløste bort penger helt ukritisk på tull og tøys fordi hen visste at foreldrene våre ville gi ekstra. Jeg hadde syntes det var fint om foreldrene spanderte en ferie for eksempel hvis det var slik at de hadde mulighet til det og søskenet mitt ellers ikke ville fått denne muligheten.

Nei, jeg synes det er helt hårreisende at du skal la det ene barnet ditt avgjøre hvorvidt du kan kjøpe en tørketrommel til den andre. Er nok litt stygt å si det, men synes det ene barnet ditt mangler grunnleggende empati og også omtanke for sitt søsken.

Anonymkode: ced97...0ff

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det jo dere foreldre som på mange vis har skylden for at han har så dårlig inntekt. Dere lot være å skaffe ham helsehjelp i barndommen. På hele 18 år unnlot dere å hjelpe ham. Det gjorde sannsynligvis at han fikk dype sår og antagelig har dårligere funksjon som voksen enn det han kunne hatt om dere ga ham hjelpen han trengte.

Dere er skyldig i at han ikke fikk Ung ufør-tillegget. Her må dere ta ansvar, det er på overtid. Dere skylder ham mye penger! Som et minimum bør dere hver måned betale ham tilsvarende som ung ufør-tillegget. 

Anonymkode: 31062...2ff

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.33):

Vi har mange barn, og de får ikke alltid det samme på krona nei, og heller ikke samtidig. Forskjellige barn, forskjellige behov.

Når det gjelder store summer er det viktig at det er rettferdig og åpent. Det skal ikke være urettferdig, ingen skal føle seg forfordelt.

Men om min eldste sønn, som er advokat, klikker hvis vi spanderer en mikrobølgeovn eller tannlegetime på studentlillesøster, hadde jeg tenkt jeg hadde feilet i oppdragelsen faktisk. Millimeterrettferdighet driver vi ikke med.

Anonymkode: d260d...dd7

Dette.

Anonymkode: c3811...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her er det jo dere foreldre som på mange vis har skylden for at han har så dårlig inntekt. Dere lot være å skaffe ham helsehjelp i barndommen. På hele 18 år unnlot dere å hjelpe ham. Det gjorde sannsynligvis at han fikk dype sår og antagelig har dårligere funksjon som voksen enn det han kunne hatt om dere ga ham hjelpen han trengte.

Dere er skyldig i at han ikke fikk Ung ufør-tillegget. Her må dere ta ansvar, det er på overtid. Dere skylder ham mye penger! Som et minimum bør dere hver måned betale ham tilsvarende som ung ufør-tillegget. 

Er du seriøs nå? Så du legger all skyld på oss foreldre? Skulle vi dratt h*n til lege mot sin vilje?  H*n har også hatt mulighet til å oppsøke hjelp selv, f.eks hos helsesøster. Syntes det blir feil å legge all skyld på oss her. I tillegg har som sagt NAV brukt jobbforsøk mot h*n.

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du seriøs nå? Så du legger all skyld på oss foreldre? Skulle vi dratt h*n til lege mot sin vilje?  H*n har også hatt mulighet til å oppsøke hjelp selv, f.eks hos helsesøster. Syntes det blir feil å legge all skyld på oss her. I tillegg har som sagt NAV brukt jobbforsøk mot h*n.

Ts

Jeg synes ikke at dette er deres skyld. for 30 år siden var det og mye mindre informasjon om dette med diagnoser og hva utagering og problemer på skolen kunne skyldes. Du må ikke høre på de som skal legge skylden på dere for alt. Det e rikke alt man vet på forhånd, og det er lett å være etterpåklok når all informasjon kommer frem.

Dette med uføreforsikring er og noe man ikke "må" tegne for barna sine. Ja mange har det men mange har det ikke.

Det jeg likevel synes dere kan gjøre er å hjelpe barnet som har trang økonomi, det er det barnet som trenger litt ekstra økonomisk hjelp  i dag, ikke søskenet som har jobb og god inntekt.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts

Neivel. Tenkte kanskje han var på min alder eller yngre siden han fortsatt har foreldre i live. 
så tragisk historie. Ingen som hjalp han når han var barn og ungdom, og ingen forelder eller familie som hjelper han som voksen heller etter han falt mellom 2 stoler og havnet på absolutt minimum inntekt som en konsekvens av dårlig oppfølging i oppveksten. 
hva skal man si… 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

👏

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts

Ja, det ER jo din skyld. Du ser ikke selv at du har gjort en del feil her? Kan kunne ha oppsøkt hjelp hos helsesøster selv? Hva faen ? 

ja, i følge deg så tvang du han til og jobbe når han var 18, og nå bruker nav jobb forsøket mot han. Så de bruker egentlig din tvang mot han . Ser du hva du skriver? 

det er forøvrig ikke jobbforsøket som hindret han i ung tillegget. Det er det at du ikke dro han til legen , og som du skriver et annet sted i tråden, trodde han skulle vokse av seg « utagering « ( adhd ) 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fru Alving skrev (7 timer siden):

Jeg synes ikke at dette er deres skyld. for 30 år siden var det og mye mindre informasjon om dette med diagnoser og hva utagering og problemer på skolen kunne skyldes. Du må ikke høre på de som skal legge skylden på dere for alt. Det e rikke alt man vet på forhånd, og det er lett å være etterpåklok når all informasjon kommer frem.

Dette med uføreforsikring er og noe man ikke "må" tegne for barna sine. Ja mange har det men mange har det ikke.

Det jeg likevel synes dere kan gjøre er å hjelpe barnet som har trang økonomi, det er det barnet som trenger litt ekstra økonomisk hjelp  i dag, ikke søskenet som har jobb og god inntekt.

Det er litt vanskelig og skjønne alderen , men ja det har skjedd en del på 30 år.   Nei, uføreforsikring er ikke noe man må ha men noe man bør ha. Ts skriver at han ikke har uføreforsikring fordi han søkte om det etter han begynte på dps. Logisk, litt som at man ikke kan tegne reiseforsikring og ulykkesforsikring etter at ulykken har skjedd. Dette måtte altså ts ha gjort før han ble syk. Foreldrene mine fikk ikke tegnet uføreforsikring for meg fordi jeg ble født syk. Min friske søster har uføreforsikring, og har heldigvis ikke fått bruk for den. Han burde jo hatt ung tillegget, men har åpenbart mangel på dokumentasjon. Og her er ts ansvarsfraskrivende « han kunne jo gått til helsesøster « « vi kunne ikke dra han til legen « . Jo, ansvarsfulle foreldre hadde dratt han til legen. Også for 30 år siden. 

det er ikke foreldrene sin skyld at sønnen er syk, men de har ikke gjort en imponerende jobb. Nå som de har lært av det i 30 år, så kan de ihvertfal, innrømme at de gjorde feil av uvitenhet da? 
ja, og hjelpe han økonomisk skulle bare mangle. Blir litt uvel av han burde klare seg godt på minstesats , og at de åpenbart stiller opp for det friske barnet med barnebarn. Hadde « slått opp» med denne familien om jeg var sønnen til  ts. Kanskje fordi jeg er ung ufør selv, men en frisk søster i god jobb, og foreldre med god pensjon… så er i noenlunde lik situasjon, men med en helt annen type familie rundt meg . Heldigvis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig og skjønne alderen , men ja det har skjedd en del på 30 år.   Nei, uføreforsikring er ikke noe man må ha men noe man bør ha. Ts skriver at han ikke har uføreforsikring fordi han søkte om det etter han begynte på dps. Logisk, litt som at man ikke kan tegne reiseforsikring og ulykkesforsikring etter at ulykken har skjedd. Dette måtte altså ts ha gjort før han ble syk. Foreldrene mine fikk ikke tegnet uføreforsikring for meg fordi jeg ble født syk. Min friske søster har uføreforsikring, og har heldigvis ikke fått bruk for den. Han burde jo hatt ung tillegget, men har åpenbart mangel på dokumentasjon. Og her er ts ansvarsfraskrivende « han kunne jo gått til helsesøster « « vi kunne ikke dra han til legen « . Jo, ansvarsfulle foreldre hadde dratt han til legen. Også for 30 år siden. 

det er ikke foreldrene sin skyld at sønnen er syk, men de har ikke gjort en imponerende jobb. Nå som de har lært av det i 30 år, så kan de ihvertfal, innrømme at de gjorde feil av uvitenhet da? 
ja, og hjelpe han økonomisk skulle bare mangle. Blir litt uvel av han burde klare seg godt på minstesats , og at de åpenbart stiller opp for det friske barnet med barnebarn. Hadde « slått opp» med denne familien om jeg var sønnen til  ts. Kanskje fordi jeg er ung ufør selv, men en frisk søster i god jobb, og foreldre med god pensjon… så er i noenlunde lik situasjon, men med en helt annen type familie rundt meg . Heldigvis. 

Det er vel ikke så svart hvitt som du sier. Man bør ikke ha uføreforsikring på barn nei, det er ikke noe som anbefales som å pusse tennene. Mange familier har ikke råd til å betale masse penger for dette om de har flere barn.

Og det med å dra med noen til legen, det kan vel tenkes at disse problemene ikke så like alvorlige ut da barnet var under 18 år men at problemene har eskalert. Det er begrenset hva foreldre kan gjøre med en som er over 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
fru Alving skrev (52 minutter siden):

Det er vel ikke så svart hvitt som du sier. Man bør ikke ha uføreforsikring på barn nei, det er ikke noe som anbefales som å pusse tennene. Mange familier har ikke råd til å betale masse penger for dette om de har flere barn.

Og det med å dra med noen til legen, det kan vel tenkes at disse problemene ikke så like alvorlige ut da barnet var under 18 år men at problemene har eskalert. Det er begrenset hva foreldre kan gjøre med en som er over 18 år.

Det anbefales ikke på samme måte som og pusse tennene nei. Men det anbefales. Du har helt rett i at mange familier ikke har råd til det. Og det er trist. Når det nesten blir nødvendig og ha det for og ha et greit liv som syk. Sånn kan man jo si om alt, og ha fattige ressurssvake foreldre er ofte « dyrt « og ofte blir en fattig selv. 

nei, det skriver hun jo, at hun trodde han skulle vokse det av seg. Og det gjorde han ikke. Vi har jo fått vite mest om hva de ikke gjorde når han var under 18. « han kunne jo ha gått til helsesøster «. 
de tvang han til og jobbe når han var over 18 , det var vel det? Han har jo åpenbart hvert hos legen etter han fylte han, sikkert ganske mye også. De plukker deg ikke opp og gir deg uføretrygd på noen annen måte. 

synes ts lever i sin egen boble , hvor man bør klare seg godt på 22.000 alene, hun har gjort alt perfekt, og å sitte barnevakt gratis for det vellykkede barnet er helt supert , så lenge hun ikke gjør forskjell og kjøper tørketrømmel til han som er syk 🤦‍♀️🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes mange som har mindre enn 22.000 utbetalt. Barnet mitt har i tillegg kun seg selv å tenke på. Vi foreldre er gjeldsfrie idag, men vi har også måttet slite gjennom flere år for å betale ned boliglån. 

Med utagering mente jeg skulking av skolen, drikking ( fra vgs ), spiseforstyrrelser og selvskading fra ungdomsskolen. ADD og Asperger syndrom fant h*n først ut som voksen. 
Ser flere reagerte på at vi presset h*n ut i jobb, men slik er det når man blir voksen. Skulle h*n gå hjemme og slenge hele dagen? Det var uaktuelt så lenge h*n bodde hos oss og selvfølgelig forventet vi at h*n skulle ut i jobb. At NAV har brukt dette mot ung ufør syntes jeg blir feil å gå oss foreldre skylden for.

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes mange som har mindre enn 22.000 utbetalt. Barnet mitt har i tillegg kun seg selv å tenke på. Vi foreldre er gjeldsfrie idag, men vi har også måttet slite gjennom flere år for å betale ned boliglån. 

Med utagering mente jeg skulking av skolen, drikking ( fra vgs ), spiseforstyrrelser og selvskading fra ungdomsskolen. ADD og Asperger syndrom fant h*n først ut som voksen. 
Ser flere reagerte på at vi presset h*n ut i jobb, men slik er det når man blir voksen. Skulle h*n gå hjemme og slenge hele dagen? Det var uaktuelt så lenge h*n bodde hos oss og selvfølgelig forventet vi at h*n skulle ut i jobb. At NAV har brukt dette mot ung ufør syntes jeg blir feil å gå oss foreldre skylden for.

Ts

Jeg tror det er lurt å ikke utbrodere mer. Du maler deg inn i ett hjørne. 

Om barnet ditt leser dette blir du blottstilt for din manglende forståelse og evne til å se barnets situasjon og eget ansvar. 

Anonymkode: e5f11...c1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 22.20):

Eldste har behov for barnevakt og yngste har behov for penger. Hvis dere gir ut fra hva de trenger blir jo det rettferdig. 

Anonymkode: 2649d...eb3

Hvorfor tar dere opp barnevakt? Besteforeldre får jo også noe ut av å være barnevakt: å knytte relasjon til barnebarn. Man kan ikke sammenligne det med penger. Får det andre barnet barn så burde de få likt med barnepass, det er det eneste som kan sammenlignes. Jeg har ikke barn selv engang og forstår såpass.

ellers er jeg enig med de fleste her. Småbeløp er ikke noe å være så nøye på. Men 50 000kr i billån osv er noe som burde være likt for alle barn. Har man ikke råd til å gi alle store beløp samtidig så burde det være forskudd på arv. 

Anonymkode: 4dba8...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...