Gå til innhold

Riktig å gi likt til hvert voksne barn like mye?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Vi har to voksne barn som er litt forskjellig økonomisk. Ene har god utdanning, godt betalt yrke og gift med mann som har det samme. De har ett barn. Den andre har minstetrygd ( ikke ung ufør da h*n dessverre ikke hadde noe dokumentasjon fra h*n var yngre) og lever av den. Ingen uføreforsikring. H*n er enslig og har ingen barn.

Den sistnevnte virker ofte stresset pga økonomi, men vi syntes h*n har en god trygd når h*n har 22.000 utbetalt ( lavere skatt pga startlån ) og burde klare seg greit på det. 

Fikk vite at h*n har vært veldig uheldig ifjor med mye uforutsette utgifter og en av tingene som har gått i stykker var tørketrommelen. Leiligheten er veldig liten og derfor tar klesstativ mye plass når det ikke kan henges opp ute. Vi skulle gjerne hjulpet med ny, men det går ikke da vi alltid har vært opptatt av at begge skal få like mye. Det vil si at hvis h*n får ny tørketrommel så må søskenet også få samme summen. Siden vi ikke har råd til å gi dette til begge to så lar vi heller være. 

Er det riktig av oss å tenke på denne måten? At dem skal få likt selv om dem økonomisk er litt forskjellsmessig.

Anonymkode: f361f...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei jeg synes dere er sinnsykt smålige og kjipe her. Som om ikke det er trist nok å være ute av stabd til å jobbe skal man altså også ha rigide kjipe foreldre som skal belønne det friske barnet økonomisk hver gang det kronisk syke barbet får hjelp til et utgift det friske barnet slipper? Fy så stygge dere er. Regner med at om det friske søskenet har snev av anstendighet så unner det sitt syke søsken en tørketeommel.

Jeg blir direkte kvalm av den motbydelige kommentaren om at ditt syke barn «burde klare seg greit på 22 000 i måneden.

Anonymkode: 87865...ccd

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja på det jevne og angående store summer, men slik liten sum til noe nødvendig hadde jeg ikke tenkt at jeg måtte gi til begge samtidig. 

Her fikk ene barnet mobil en gang, det andre pc en annen gang, og så videre, og slik har det også vært for meg og min søster. Hun fikk pc da hun trengte det, jeg fikk vaskemaskin en gang jeg trengte det, hun fikk hjelp til bryllupet et år, jeg hjelp til noe med bilen et helt annet år. I kroner og øre sikkert ikke helt likt, men likt i at vi begge har fått hjelp da vi virkelig trengte det, da vi virkelig trengte det. (Da vi har yngre. Ikke nødvendig etter vi ble godt etablerte.)

Anonymkode: bc5ec...a45

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja og nei.. Behovene og situasjonene er så forskjellige, og da er det ikke alltid lett å gjøre likt. Ikke alt kan være helt rettferdig heller. La oss si at dere hjelper han med tørketrommel nå. Istede for å gi samme sum nå til det andre søskenet, kan dere jo gi de noe annet i tilsvarende sum senere.. Det må jo heller ikke være målt i kr og ører. Men kommunikasjon er viktig. Dere kan jo si til søsken at dere ikke har råd til den summen til de, men om noe ryker senere kan dere være behjelpelige.. 

Anonymkode: b0153...8e3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alle trenger ikke få alt samtidig. Hen kan få ny tørketrommel nå, og så får søsteren noe når hun trenger det. 

Forøvrig jeg ikke det er unaturlig å hjelpe den som er vanskeligere stilt mer enn den som klarer seg godt. 

Anonymkode: c4417...ade

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sålenge det er slike "småbeløp" en gang innimellom, så nei, da mener jeg det ikke bør vere likt, i all tid livssituasjonen til dine barn er så vidt forskjellig. 

For ene barnet ditt, kan 5000-6000 tusen ekstra i utgifter vere total omveltning i økonomien, for det andre barnet er dette lommerusk. 

Når det kommer til total arv når den tid kommer skal det derimot selvfølgelig vere likt fordelt. 

Anonymkode: a173c...0f7

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette behøver ikke være «rettferdig», nei. Og å gi et voksent barn som ikke behøver det en sum som tilsvarer en tørketrommel søskenet har fått er tøysete. 

Anonymkode: ea61f...b55

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har mange barn, og de får ikke alltid det samme på krona nei, og heller ikke samtidig. Forskjellige barn, forskjellige behov.

Når det gjelder store summer er det viktig at det er rettferdig og åpent. Det skal ikke være urettferdig, ingen skal føle seg forfordelt.

Men om min eldste sønn, som er advokat, klikker hvis vi spanderer en mikrobølgeovn eller tannlegetime på studentlillesøster, hadde jeg tenkt jeg hadde feilet i oppdragelsen faktisk. Millimeterrettferdighet driver vi ikke med.

Anonymkode: d260d...dd7

Det forstår jeg hadde vært irriterende, eldste har også en gang vært student mens yngste ikke fikk noe for var lite barn. 

Anonymkode: bb985...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faren min har vært nøye med å ikke gjøre forskjell. En gang hjalp han meg med ny vaskemaskin, da fikk broren min samme sum i penger. Han ønsker ikke å gjøre forskjell for sin egen samvittighet. 

For min del hadde det gått helt fint at broren min fikk ny vaskemaskin uten at jeg fikk penger. Hadde han fått noe til 20k og jeg ingenting hadde jeg kanskje sett litt annerledes på det. Nøkkelen her er vel kommunikasjon, du kan vel bare spørre henne om hun synes det er ok.

Anonymkode: 378f6...a6e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må si meg enig med flertallet her. Et såpass lite beløp til noe nødvendig trenger man ikke å tenke sånn om, og hvertfall ikke når situasjonen til de to søsknene er så ulik. Men snakk med dem om det og evt tilby barnevakt eller lignende til det andre barnet.

Anonymkode: fa2bd...ddd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei jeg synes dere er sinnsykt smålige og kjipe her. Som om ikke det er trist nok å være ute av stabd til å jobbe skal man altså også ha rigide kjipe foreldre som skal belønne det friske barnet økonomisk hver gang det kronisk syke barbet får hjelp til et utgift det friske barnet slipper? Fy så stygge dere er. Regner med at om det friske søskenet har snev av anstendighet så unner det sitt syke søsken en tørketeommel.

Jeg blir direkte kvalm av den motbydelige kommentaren om at ditt syke barn «burde klare seg greit på 22 000 i måneden.

Anonymkode: 87865...ccd

Det var da voldsomt? Vi som foreldre har ikke stort mer utbetalt nå som vi er pensjonister etter å ha jobbet siden vi var 16 år gamle, derfor syntes jeg 22.000 er helt greit utbetalt. Finnes mange som har mindre enn dette. 

Ts

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man får tørketrommel gratis på finn, mot at dere henter Ellers var dette et småbeløp. Jeg trodde du skulle snakke om minst hundretusener av kroner når jeg leste overskriften. Ellers er det veldig fint at dere tar hensyn til begge barnas følelser ang forskjellsbehandling.

Men 22 000 kr er veldig lite i dag. Med et lån så er det nok ekstremt trangt økonomisk. Og man trenger mye hjelp til nye ting da. 

Snakk med søsken om så og forklar situasjonen,spør hva hun føler.

Anonymkode: f0fef...776

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns dere skal snakke med barnet som er i jobb, om hva hun tenker om slik hjelp. Jeg ville selv ønsket at mine søsken skulle fått hjelp hvis de trengte det, og dere hjelper kanskje barnet med jobb på andre måter, barnepass osv?

Anonymkode: 89411...700

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Må si meg uenig i at 22.000 utbetalt er lite. Det er helt grei inntekt og jeg tenker det finnes mange som har mindre enn det. Er også derfor jeg tror NAV ikke ga h*n ung ufør, fordi de ser h*n allerede har en god nok trygd til å klare seg. 

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er hyggelig for barnet som ikke får de pengene til ny tørketrommel at det gis litt oppmerksomhet likevel og spørsmål (om man har god råd). Det er når foreldre kun enten bare gir penger til ett barn eller bare bruker tid med ett barn, og ekstra ille om nåde penger OG tid på bare ett barn. Alle barn må bli anerkjent. 

Både min farmor/farfar og mormor/morfar ga MYE penger til sitt ene stakkarslige barn (begge hadde 4 barn) helt til sim død (70-95 år) Farmor/farfar ga aldri de andre tre noe, det var aldri plass å komme på besøk for det stakkarslige voksne barnet hadde jo barn som tok opp all plass. Så når kun de kom på ferie så kunne jo farmor/farfar si det var jo fortjent at han fikk mer penger for kun de kom på besøk.  

Mormor/morfar tilbød de andre barna det samme, men søsknene takket nesten utelukkende nei.  Når de tilbød å kjøpe nytt kjøleskap så kunne de andre få også, noen ganger tilbød de noen tusen til de andre, som jeg ofte ikke hadde ikke behov og det var større sjanse for at en av de søsknene ga mine besteforeldre bedre vaskemaskin/tørketrommel når de byttet ut egen, eller byttet ut mine besteforeldres gamle senger/madrasser. Søster kunne overta mine besteforeldres gamle. Det ble lite snakk om urettferdighet, for det var ikke total utnytting.

Anonymkode: bb985...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns dere skal snakke med barnet som er i jobb, om hva hun tenker om slik hjelp. Jeg ville selv ønsket at mine søsken skulle fått hjelp hvis de trengte det, og dere hjelper kanskje barnet med jobb på andre måter, barnepass osv?

Anonymkode: 89411...700

Søsken er veldig opptatt av at det skal være likt. 
Da den uføre ikke fikk ung ufør og mistet kravet på en stor etterbetaling pga det ga vi h*n 50.000 for å betale ut billånet sitt ( h*n er avhengig av bil pga helse, men ikke syk nok til trygdebil ), da fikk søsken samme sum.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eldste søsken får ofte barnevakt av oss, men jeg skjønner ikke helt hva dette har med den uten barn å gjøre? 

Må si meg uenig i at 22.000 utbetalt er lite. Det er helt grei inntekt og jeg tenker det finnes mange som har mindre enn det. Er også derfor jeg tror NAV ikke ga h*n ung ufør, fordi de ser h*n allerede har en god nok trygd til å klare seg. 

Ts

Nav vurderer ikke økonomi ved ung ufør. Det er utelukkende basert på om man kan dokumentere at man ble varig syk før man fylte 26 år. 

om 22.000.- er mye eller lite vil være relativt i forhold til utgiftene. Om barnet ditt ikke har råd til å spare opp til en tørketrommel har det antagelig en mye trangere økonomi enn søskenet. Da er det kanskje rettferdig å være litt mer rausere mot barnet som er ufør, fremfor søskenet som lever i parforhold med to inntekter. 

Anonymkode: 44e7c...692

• Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...