Gå til innhold

Kollegaer, venner og familie som legger seg opp at jeg reiser mye.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser endel. Jeg lever ganske så sparsommelig til hverdags. Har ikke barn, husdyr, bil, røyker ikke eller frekventerer temu med jevne mellomrom.  Lager ofte linsesuppe både fordi det er superbillig og godt. Jeg har dessuten en full stilling med helge og helligdagstillegg. 

Jeg er langhelgturer i Europa ca tre ganger i året. Typ: Tyskland, Nederland, Sverige, England  eller Polen og dessuten annenhvert år USA eller Asia. 

Og så sier venner, kollegaer og familie. Jeg skjønner ikke hvordan du har råd til å reise så mye, jeg.  Hvordan har du penger til å dra på tur? Driter du penger? Etc...

Jeg synes det er ubehagelig.  Hva skal jeg svare? Sannheten er at jeg prioriterer pengebruk i hverdagen på en slik måte at jeg får det til.  Men det tror de ikke på og kommer med tilsvar som:  Men uansett, det er merkelig at du har råd. Det er jo ikke mer enn tre måneder siden du var i Hamburg etc....

Er det jeg som er hårsår eller er det frekt å kommentere slik? 

Anonymkode: 9e6db...612

• Liker 6
  • Hjerte 12
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er frekt å si det på den måten der. Du har ingen forklaringsplikt. 

Anonymkode: 1c079...df3

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Helt unødvendig med sånne kommentarer, og jeg hadde nok sagt at jeg prioriterer å reise, og lever nøkternt og sparer mye i mellom reisene for å ha råd til det. 
Ikke at du trenger å forklare deg, men om du har behov for å si noe. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 😊 og godt å se at dere er enige. Jeg aner liksom ikke hva jeg skal si.  Å måtte gå i hukommelsen og forklare hva jeg ikke har brukt penger på det siste halvåret, som tilsvarer en tur til Amsterdam. 

Er litt fristet til å si at jeg jobber på only fans som sidejobb og høre hva de svarer til det 😅

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

«Ja, du vet. Når man ikke sløser penger på tant og fjas og unger, så er det lett å spare til en ferie»

Anonymkode: ae661...895

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo kjenne på en enorm flyskam. 

Anonymkode: 40fda...060

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Takk for svar 😊 og godt å se at dere er enige. Jeg aner liksom ikke hva jeg skal si.  Å måtte gå i hukommelsen og forklare hva jeg ikke har brukt penger på det siste halvåret, som tilsvarer en tur til Amsterdam. 

Er litt fristet til å si at jeg jobber på only fans som sidejobb og høre hva de svarer til det 😅

På rette arbeidsplassen så ville nok det siste her stilnet kommentarene, mens andre plasser ville du fått mange ekstra spørsmål 🤣🫣 Fikk meg til å trekke godt på smilebåndet her da, og noen fortjener jo sånne kommentarer i retur 😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Haha dagens! 😅 Nei kjære vene,  kvinneguidens o store moralske høye vokter. Jeg gjør ikke det. Ikke din buisness. Prakk nesen din et annet sted. 

• Liker 24
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

«nei altså, det handler om prioriteringer da.»

Anonymkode: e70b7...fe3

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg reiser endel. Jeg lever ganske så sparsommelig til hverdags. Har ikke barn, husdyr, bil, røyker ikke eller frekventerer temu med jevne mellomrom.  Lager ofte linsesuppe både fordi det er superbillig og godt. Jeg har dessuten en full stilling med helge og helligdagstillegg. 

Jeg er langhelgturer i Europa ca tre ganger i året. Typ: Tyskland, Nederland, Sverige, England  eller Polen og dessuten annenhvert år USA eller Asia. 

Og så sier venner, kollegaer og familie. Jeg skjønner ikke hvordan du har råd til å reise så mye, jeg.  Hvordan har du penger til å dra på tur? Driter du penger? Etc...

Jeg synes det er ubehagelig.  Hva skal jeg svare? Sannheten er at jeg prioriterer pengebruk i hverdagen på en slik måte at jeg får det til.  Men det tror de ikke på og kommer med tilsvar som:  Men uansett, det er merkelig at du har råd. Det er jo ikke mer enn tre måneder siden du var i Hamburg etc....

Er det jeg som er hårsår eller er det frekt å kommentere slik? 

De har da ingenting med på ha du bruker penger på. Det er ditt liv. Og som du sier er du sparsommelig. Regner med de er misunnelige. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg reiser mer en dobbelt av TS. Eier ikke flyskam.

Men så er jeg jo skeiv da, null barn 😏

Anonymkode: 0e813...112

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fått det spørsmålet, og da svarer jeg som det er. Jeg sparer inn på enkelte ting og prioriterer å reise.

Anonymkode: c4715...406

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen får også kommentarer på pengebruk og prioriteringer. Vi lever veldig nøkternt i hverdagen, har heller ikke bil, barn, kjæledyr eller hobbier som krever penger så da blir det jo lett å spare penger. To inntekter og leilighet selv om vi fint kunne hatt råd til enebolig.

Det er lett for oss å spare, vi liker å snakke om økonomi, følger med på fond og aksjer, koser oss med småting og er dritkjedelige i forhold til de fleste. Sånt får man rett og slett romslig økonomi av så ja, vi reiser, kjøper dyrere møbler og pusser opp uten å gå mange runder og måtte vurdere. Barnefamilier feks kan jo ikke det på samme måte ganske enkelt uten at det er rart eller urettfeigt.

Anonymkode: 95900...d1f

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hæh? MÅ hun det? Er det din sak å hente frem det i en slik diskusjon?

Svar til innlegget: Det er da virkelig ingen andres sak om du har penger til å reise, og hvor pengene kommer fra De er bare misunnelige.  

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (2 timer siden):

Hæh? MÅ hun det? Er det din sak å hente frem det i en slik diskusjon?

Svar til innlegget: Det er da virkelig ingen andres sak om du har penger til å reise, og hvor pengene kommer fra De er bare misunnelige.  

Hun burde det hvertfall

Anonymkode: f0a33...8ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tre turer er jo ikke mye i det hele tatt. Jeg reiser mye mer enn det, gjerne 10-12 turer i året, og ikke bare i Europa. Jeg får også sånne spørsmål, og alltid fra folk som bruker mye mer enn meg på omtrent alle andre ting. Bil, barn, alkohol, fest, røyk, klær, sminke, frisør, osv osv. Og som i tillegg gjerne bor på femstjerners og all inclusive i ukevis når de først er på ferie. Kjenner et par som brukte over 100 000 på familieferien, da er det kanskje ikke rart de lurer hvis de tror jeg bruker tilsvarende på hver av mine reiser 😅

Og ja, jeg får også høre den der om flyskam - fra folk med barn og opptil flere biler hver. 

Anonymkode: 17b91...52a

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prioriterer også reiser over veldig mye annet,  selv med barn. En reise behøver ikke være superdyr. Det å komme seg bort gjør godt for sjelen.  Nye impulser,  dufter, smaker. Fantastisk. 

Anonymkode: 9d705...d3b

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Du får si som sant er at du bruker tilsvarende summer som andre bruker på feks barn, bil og dyrere mat, på dine reiser i stedet. Hvis du vil diskutere det. 

Eller rett og slett si, ja, unger er dyrt, de koster minst 5.000 kr i mnd, og de pengene kan jeg bruke på en 15.000 kr reise hver 3.mnd.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har kanskje et typisk lavtlønnet yrke der folk forventer at du skal ha mindre enn folk flest. De frekke kommentarene er garantert skjult misunnelse. Neste gang kan du spørre; hva mener du med det? Og så la de forklare. 

Anonymkode: a9cfb...547

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

«Unner meg lite i hverdagen, og sparer til det som betyr mest for meg».

Anonymkode: a374f...aa3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...