Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest litt her inne på forumet begynner jeg å lure på min opplevelse med smertelindring etter keisersnitt. Har i ettertid tenkt at jeg fikk unødvendig mye morfin, uten å helt skjønne hvorfor. Husker lite fra de dagene, og slet lenge med tilknytning til barnet mitt. 

Hadde sentralt venekateter i låret og fikk morfin i den med noen timers intervall i to døgn. Husker jeg selv ringte på og spurte etter smertestillende, for jeg likte ikke å ha vondt. Dessuten var det ubehagelig når morfinen gikk ut (noe som sier seg selv, men jeg hadde ingen tidligere erfaring med smertestillende). Fikk alltid morfin sprøytet inn, aldri noe spørsmål om lettere smertestillende.

Etter to døgn har jeg selv et klart øyeblikk, og spør om det ikke er mulig å få noe som ikke er fullt så sterkt. Om det var mulig med noe tabletter. Fikk til svar at enten måtte jeg få morfin intravenøs eller så måtte jeg klare meg med paracet. 

Jeg valgte selv å skrive meg ut, selv om det ble frarådet av sykehuset. Reiste hjem og klarte meg fint med noen få Paralgin Forte (ordnet selv resept med fastlegen) og Ibux.

Det skal sies at dette skjedde 11. mars 2020, altså midt i verste koronakrisen og alt stengte ned. Fikk aldri snakke med lege, kun med sykepleiere.

Er det andre som har opplevd å få så mye morfin? Er det vanlig eller kan min opplevelse bunne i at bemanningen var redusert, og at det ble enklere for personalet å gi morfin via venekateteret?

Anonymkode: beaaf...d9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, fikk akkurat samme som du på Haukeland i 2006. Den neste ble født et annet sted, men også med keisersnitt. Da fikk jeg bare Paracet. Kjempeforskjell og veldig rart. 

Anonymkode: 31d14...aa8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Etter å ha lest litt her inne på forumet begynner jeg å lure på min opplevelse med smertelindring etter keisersnitt. Har i ettertid tenkt at jeg fikk unødvendig mye morfin, uten å helt skjønne hvorfor. Husker lite fra de dagene, og slet lenge med tilknytning til barnet mitt. 

Hadde sentralt venekateter i låret og fikk morfin i den med noen timers intervall i to døgn. Husker jeg selv ringte på og spurte etter smertestillende, for jeg likte ikke å ha vondt. Dessuten var det ubehagelig når morfinen gikk ut (noe som sier seg selv, men jeg hadde ingen tidligere erfaring med smertestillende). Fikk alltid morfin sprøytet inn, aldri noe spørsmål om lettere smertestillende.

Etter to døgn har jeg selv et klart øyeblikk, og spør om det ikke er mulig å få noe som ikke er fullt så sterkt. Om det var mulig med noe tabletter. Fikk til svar at enten måtte jeg få morfin intravenøs eller så måtte jeg klare meg med paracet. 

Jeg valgte selv å skrive meg ut, selv om det ble frarådet av sykehuset. Reiste hjem og klarte meg fint med noen få Paralgin Forte (ordnet selv resept med fastlegen) og Ibux.

Det skal sies at dette skjedde 11. mars 2020, altså midt i verste koronakrisen og alt stengte ned. Fikk aldri snakke med lege, kun med sykepleiere.

Er det andre som har opplevd å få så mye morfin? Er det vanlig eller kan min opplevelse bunne i at bemanningen var redusert, og at det ble enklere for personalet å gi morfin via venekateteret?

Brukte du lystgass under riene? 

Anonymkode: b2290...56c

Skrevet

Fikk smertestillende i tablettform, reduserte de ganske så kjapt. Kan ikke huske at jeg fikk morfin 🫣

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, fikk akkurat samme som du på Haukeland i 2006. Den neste ble født et annet sted, men også med keisersnitt. Da fikk jeg bare Paracet. Kjempeforskjell og veldig rart. 

Anonymkode: 31d14...aa8

Så rart! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Brukte du lystgass under riene? 

Anonymkode: b2290...56c

Hadde planlagt keisersnitt 

AnonymBruker
Skrevet

Du fikk smertestillende fordi du ikke skulle ha smerter. Slå deg til ro med nettopp dette. 
Trenger du flere svar, så enten be fastlegen om å få ut hele journalen din, eller skriv til føden og be selv om å få journalinnsyn. Da får du høyst sannsynlig vite mer. 
Helsepersonell har nok gitt deg morfin i beste mening, i ettertid så stiller du spørsmål, men prøv å tenke på at det som er gjort er gjort,,og du kan ikke endre på dette i ettertid. 
Det er og en grunn til at føden ønsker at alle som kan skal føde vaginalt. Nemlig at det er best for både barn og fødekvinnen. Når det ikke er mulig gjør helsepersonell vurderinger til beste for alle men det er ikke alltid bra sett i etterpåklokskapens lys. 
Koronatiden var og,en stressfull tid for alle. 
Prøv å se fremover og ikke bakover, jeg vet, det er lettere å skrive et slikt råd enn å følge det for deg. 

Anonymkode: fc575...74f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk lite smertestillende, og ikke morfin. Var ikke store smerter bortsett fra dag 1 etter KS, følte meg mer støl på en måte, og vondt å rette seg opp, men ikke konstante smerter. 

Anonymkode: 37cf5...63b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man har ikke sentralt venekateter i låret, man har noe som heter butterfly, altså liten tynn nål rett under huden. Hva er det som gjør at du tenker du fikk unødvendig mye? Morfin rett etter keisersnitt er vanlig, du skriver ingenting om hvor mye du fikk, hvor ofte, så når du spør "er det andre som har opplevd å få så mye morfin " er det vanskelig å svare. Ikke uvanlig å gi alt mellom 2,5mg-10 mg per dose, noe som absolutt ikke er store mengder etter stor bukoperasjon. 

Anonymkode: 5e126...da3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man har ikke sentralt venekateter i låret, man har noe som heter butterfly, altså liten tynn nål rett under huden. Hva er det som gjør at du tenker du fikk unødvendig mye? Morfin rett etter keisersnitt er vanlig, du skriver ingenting om hvor mye du fikk, hvor ofte, så når du spør "er det andre som har opplevd å få så mye morfin " er det vanskelig å svare. Ikke uvanlig å gi alt mellom 2,5mg-10 mg per dose, noe som absolutt ikke er store mengder etter stor bukoperasjon. 

Anonymkode: 5e126...da3

Da fikk jeg sikkert det jeg også rett etter, kan bare ikke huske det.

Skrevet

Du hadde ikke et sentralt venekateter, nei. Du hadde enten et subcutant plastrør/butterfly eller en pvk, perifert venekateter. Tror nok din opplevelse av dette er litt annerledes enn sett fra et faglig synspunkt, men du kan jo bare be om innsyn i journal?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk morfin rett etter snittet, før jeg kom til far og barn. Dette var et hastesnitt etter 30 timer med rier, så de beholdt meg litt ekstra for å gi meg ro etterpå.

Etter at jeg kom på barsel, så fikk jeg kun paracet. Dette var på Ahus for en del år siden.

Anonymkode: ac401...839

AnonymBruker
Skrevet

Sentralt venekateter i låret  :ler: unnskyld at jeg ler, men det var artig

Det var nok en subkutan nål

Anonymkode: ab513...494

AnonymBruker
Skrevet

1. fødsel ingenting. Frivillig keisersnitt. 2. fødsel fentanyl. Var høy som faen i ca 1 døgn og skikkelig euforisk. Skjønner man blir hekta.

Anonymkode: 70e2a...7dc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som eget punkt under "kritisk info" I kjernejournalen, at morfin skal unngås. Har en såkalt Cyp2d6-metabolisme som gjør at det selv i små mengder kan gi overdose. 

Holdt på å stryke med etter en operasjon. 

Anonymkode: c42ef...a87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fikk lite smertestillende, og ikke morfin. Var ikke store smerter bortsett fra dag 1 etter KS, følte meg mer støl på en måte, og vondt å rette seg opp, men ikke konstante smerter. 

Samme erfaring, dette var på Ullevål i 2001.

Anonymkode: 693f6...da1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lite smertestillende. Med førstemann (akutt ks på kvelden) fikk jeg ketorax. Med de to påfølgende keisersnittene (planlagt) fikk jeg ikke noe mer enn oxy, og de ville helst ikke gi det, heller. Egentlig skulle jeg klare meg med Paracet (og Ibux, tror jeg muligens). Jeg måtte aktivt be om å få noe mer enn det. Jeg var nok for dårlig smertelindret alle tre gangene. Spesielt første gang, på tross av ketorax første døgn, for da fikk jeg spinalhodepine som de ikke behandlet…
Ei jeg kjenner fødte på St Olav, og hun fikk kun Paracet selv om hun hadde store smerter. Jeg tror nok underbehandling av smerter etter ks er et større problem enn overbehandling…

Anonymkode: 797cf...d1e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk lite smertestillende. Med førstemann (akutt ks på kvelden) fikk jeg ketorax. Med de to påfølgende keisersnittene (planlagt) fikk jeg ikke noe mer enn oxy, og de ville helst ikke gi det, heller. Egentlig skulle jeg klare meg med Paracet (og Ibux, tror jeg muligens). Jeg måtte aktivt be om å få noe mer enn det. Jeg var nok for dårlig smertelindret alle tre gangene. Spesielt første gang, på tross av ketorax første døgn, for da fikk jeg spinalhodepine som de ikke behandlet…
Ei jeg kjenner fødte på St Olav, og hun fikk kun Paracet selv om hun hadde store smerter. Jeg tror nok underbehandling av smerter etter ks er et større problem enn overbehandling…

Ketorax fikk jeg først på dag 1, som da altså var under 24 timer etter keisersnittet. Og kun med første barn. 

AnonymBruker
Skrevet

De hadde neppe redusert bemanning 11. mars 2020. Ting var kaotiske, men det var ikke mange innlagte på sykehus. Du ble ikke dopet for at du skulle holde deg rolig. Du klaget over smerter, og du ba om smertestillende. Du fikk det. Det er store individuelle forskjeller på hvor mye smertelindring man trenger etter ks. Du ga nok personalet inntrykk av at du trengte mye smertestillende. Min erfaring er at lege ikke er involvert i smertelindring på barsel, med mindre det er mistanke om komplikasjoner. 
Jeg tror du bør legge dette bak deg, i stedet for å lete etter sannsynligvis imaginære «feil». Jeg vet det er tøft å få en dårlig start. Jeg hadde det selv med førstemann. Ekstreme smerter pga ubehandlet spinalhodepine (for å si det sånn - smerter etter operasjon var PEANUTS sammenlignet med det) førte meg ut i en dyp fødselsdepresjon og PTSD. Men jeg må akseptere at sånn ble det, og gå videre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å les på kg, er helt normalt å få morfin etter en så stor operasjon. Å nei, de dosene man får er ikke farlig for babyen. 

Anonymkode: 034a7...0bd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...