Gå til innhold

Hvorfor klarer ikke folk å svare på invitasjoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du sitter en frist og ønsker svar innen det, hva gjør at folk ikke klarer det? 

Må vi purre hver gang på alle? Så dumt!

Sender ut innbydelser til dåp,konfirmasjon,bryllup(altså store ting) , forventer jo å få ett svar om folk kommer, så vi kan passe på riktig mengde mat,kaker,ting. Leid ute og koster oss mye. 

Må voksne folk virkelig ha påminnelser? Ikke en eneste har svart enda og fristen er imorgen!

Anonymkode: 37ced...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi de avventer og ser om det dukker opp noe mer spennende de kan dra på.

Sist jeg arrangerte barnedåp var det en del tanter og onkler som ikke svarte innen fristen og måtte purres på. Det forundret meg mest da med de som kom med unnskyldninger om ting som hadde vært planlagt lenge, som feks «har lovet å passe barnebarna mens foreldrene er i syden». Var det virkelig noe som dukket opp på de få ukene fra de fikk invitasjonen og fram til fristen? 

Folk er slitsomme.. Jeg håper samfunnet snart vender tilbake til dit at vi bryr oss litt mer.. 

Anonymkode: 759a9...873

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi de avventer og ser om det dukker opp noe mer spennende de kan dra på.

Sist jeg arrangerte barnedåp var det en del tanter og onkler som ikke svarte innen fristen og måtte purres på. Det forundret meg mest da med de som kom med unnskyldninger om ting som hadde vært planlagt lenge, som feks «har lovet å passe barnebarna mens foreldrene er i syden». Var det virkelig noe som dukket opp på de få ukene fra de fikk invitasjonen og fram til fristen? 

Folk er slitsomme.. Jeg håper samfunnet snart vender tilbake til dit at vi bryr oss litt mer.. 

Anonymkode: 759a9...873

Ja det er irriterende å sende ut innbydelser 2-3måneder før (i tilegg gi tidlig beskjed om dato feks), frist på innbydelsen og ingen sier noe. 

Alle er 30-70år, skjønner virkelig ikke hvorfor folk ikke bare kan svare!

Mange rare unnskyldninger ja, skulle tro at noen ting var viktigere enn annet!

Skulle og ønske at vi brydde oss mer om hverandre!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For egen del kan det glippe da vi må diskutere med hverandre. Så jeg leser meldingen, tenker jeg tar det når jeg kommer hjem i stedet for å ringe han på jobb, så skjer livet - med handling, trening, forpliktelser, så er den meldingen glemt. 

Og så kommer plutselig purringen, og da får jeg litt dårlig samvittighet. Da pleier jeg imidlertid å ringe og avklare med en gang. 

Anonymkode: 1f680...883

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For egen del kan det glippe da vi må diskutere med hverandre. Så jeg leser meldingen, tenker jeg tar det når jeg kommer hjem i stedet for å ringe han på jobb, så skjer livet - med handling, trening, forpliktelser, så er den meldingen glemt. 

Og så kommer plutselig purringen, og da får jeg litt dårlig samvittighet. Da pleier jeg imidlertid å ringe og avklare med en gang. 

Fysiske invitasjoner henger jeg opp på kjøleskapet eller har lett tilgjengelig så jeg skal huske å svare.

Dette var fysiske invitasjoner+sendt digital i tilegg for at folk ikke skulle miste/glemme.

Helt greit at ting i hverdagen skjer, at ting kan bli glemt. Men store ting med nærmeste familie må foll kunne svare på Ihvertfall noen!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fysiske invitasjoner henger jeg opp på kjøleskapet eller har lett tilgjengelig så jeg skal huske å svare.

Dette var fysiske invitasjoner+sendt digital i tilegg for at folk ikke skulle miste/glemme.

Helt greit at ting i hverdagen skjer, at ting kan bli glemt. Men store ting med nærmeste familie må foll kunne svare på Ihvertfall noen!

Unnskyld.. men en liten virkelighetssjekk; et bryllup, konfirmasjon eller dåp i familien, er IKKE en stor ting med mindre det er egne barn det er snakk om. 

Vi har en dåp, to konfirmasjoner, og ett bryllup i år. To runde dager, et søskenbarntreff, og en fast helgetur med ene siden. Det er bare familie. Så kommer det en god del med nære venner i tillegg. 

Jeg husker ikke en eneste dato.. da må jeg inn i kalenderen. Tikker det inn noe nytt så er eneste tanke "var det virkelig ikke nok nå...?" Jeg er faktisk vanvittig lettet over at ene siden i alle fall ikke holder på med dåp... for det er det kjedeligste av alt. 

Og, nei, vi har ikke tavle for invitasjoner og slikt nå i 2025, alt kommer digitalt, så sender du noe i posten er det nok raskere glemt enn noe som kommer inn på telefonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes man skal svare med en gang man har anledning. Så jeg er helt enig med deg. Synes det er en uting at folk ikke svarer.

Om jeg opplever det, så purrer jeg ikke. Men jeg hadde vel gjort det til en høytidsanledning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man ser om noe bedre dukker opp. 
Alt fra bryllup til barnedåp og bursdager er jo kjempe kjedelig for alle enn «hedersgjesten(e)»

Anonymkode: 35400...fcb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 6.10):

Hvis invitasjonen kommer på melding, tenker jeg at det kanskje ikke er så viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (49 minutter siden):

Hvis invitasjonen kommer på melding, tenker jeg at det kanskje ikke er så viktig. 

Jeg har egentlig knapt opplevd annet de siste årene. Både av hensyn til miljø, og økonomi. 

I år er det 8 familieevents, og en del med venner. har ikke en fysisk invitasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 8.54):

Unnskyld.. men en liten virkelighetssjekk; et bryllup, konfirmasjon eller dåp i familien, er IKKE en stor ting med mindre det er egne barn det er snakk om. 

Vi har en dåp, to konfirmasjoner, og ett bryllup i år. To runde dager, et søskenbarntreff, og en fast helgetur med ene siden. Det er bare familie. Så kommer det en god del med nære venner i tillegg. 

Jeg husker ikke en eneste dato.. da må jeg inn i kalenderen. Tikker det inn noe nytt så er eneste tanke "var det virkelig ikke nok nå...?" Jeg er faktisk vanvittig lettet over at ene siden i alle fall ikke holder på med dåp... for det er det kjedeligste av alt. 

Og, nei, vi har ikke tavle for invitasjoner og slikt nå i 2025, alt kommer digitalt, så sender du noe i posten er det nok raskere glemt enn noe som kommer inn på telefonen. 

Ærlig talt, er du virkelig så lite raus med andre at du synes begivenheter som bryllup, konfirmasjon og dåp ikke er viktige?

Og ingenting er vel strengt tatt enklere å glemme enn en mld på telefon vs en fysisk invitasjon.

Anonymkode: 81eae...cf2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man må svare 7 mnd før et bryllup skal være om man skal ha alkohol eller ikke, så har jeg rett og slett gitt opp. Synes den rett og slett var drøy, da jeg ikke vet om jeg blir gravid eller ikke på den tiden. Ønsker jo ikke fortelle om slike planer bare fordi jeg er invitert i bryllup. Det er i tillegg 3 mnd før frist for svar på om man skal komme. Så jeg er bare totalforvirret ang hva gjelder bryllup og svarfrist. 

Synes man skal respektere at folk venter til fristen med å svare i alle fall, ikke alle har et så stabilt liv at man planlegger for 1år+ om gangen. 

At alle ikke klarer å holde fristen når det er snakk om slike begivenheter, det må man nesten bare regne med. Man setter fristen noen dager før helt nødvendig, så man får satt av noen dager for å kontakte og oppklare. Jeg har til nå klart å overholde alle frister, men jeg forstår godt at dette er noe som kan glemmes av selv de "beste". De som takker ja til alt før de faktisk vet, det er noe av det verste. Der kommer det mye rart når de ser at det ikke passer allikevel, etter fristen...

Anonymkode: ab662...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes en kjempegrei løsning for deg på dette, takk nei! Men gi iallfall et svar.

Anonymkode: 2e934...30c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vet du, disse anledningene er en stor ting for de som inviterer dere. Hva med å ha litt respekt for andre mennesker? Det du skriver her er ufattelig selvopptatt. 

Anonymkode: 39b72...41d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle svaret blir vel å slutte å invitere perifere folk i anledninger du anser som viktig, er gjerne ikke det for randoms.

Anonymkode: ea0a9...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 12.48):

Man ser om noe bedre dukker opp. 
Alt fra bryllup til barnedåp og bursdager er jo kjempe kjedelig for alle enn «hedersgjesten(e)»

Anonymkode: 35400...fcb

Herregud. Folk trenger VIRKELIG å begynne å bry seg mer om andre. Har hele Norge fått aspbergers? Blottet for evne til empati?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde nylig dåp, ga først ut datoen og sendte invitasjonen i god tid før dagen. Den ene siden av familien til min mor svarte aldri. To stykker vippset penger, men resten hørte vi aldri noe fra. Mamma purret på dem også. Ble da veldig skuffet, men mamma ble enda mer skuffet siden dette er hennes første barnebarn 

Anonymkode: f287a...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"S.U. innen XX.XX. Har vi ikke hørt noe innen da, blir det ikke beregnet plass eller mat til vedkommende". 

Det sto det i invitasjonen (som for øvrig kom fysisk i posten) til min nevøs konfirmasjon. 

Selv plottes sånt inn i min kalender asap (med påminnelse før svarfrist i fall man har glemt å svare). Så fort det er i kalenderen, så er det enkelt å huske at jeg må drøfte med resten av familien hvordan det passer eller planlegge utfra hendelsen.

Anonymkode: 19df9...20b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg inviterte til en venns utdrikningslag som skulle holdes hos meg pga reisevei og folk kunne spare penger med å slippe å bo på hotell. Kun TO svarte innen fristen. En svarte aldri men du kan ta faen på at han dukket opp! Og da hadde jo ikke jeg forberedt overnatting til ham(jeg har plass men må låne ekstra dyner, puter seng osv.). Sur ble han faen meg og for å måtte ta til takke med sofa og et pledd. 

Om man ikke synes andres bryllup, barnedåp osv. Er viktig, så er man enormt egosentrisk og jeg håper sånne folk får oppleve at andre ikke tar det så høytidelig når det er deres tur...

Anonymkode: 2f2b3...544

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...