Agatha Skrevet 23. mars #21 Del Skrevet 23. mars Hvilken utdannelse har du på masternivå? Det har enormt mye å si. Har du en av de utdanningene det er svært vanskelig å komme inn på, men som er relevant for stillingen vil du kunne bli seniorrådgiver(da snakker vi om du f.eks har legeutdanning og skal være rådgiver innen helsefag, om du er advokat, siviløkonom, psykolog osv... hjelper ikke i forhandlingene å ha en generell master i folkehelse selv om den er relevant). Eller et fagområde der lønna ellers ligger mye høyere enn staten egentlig kan tilby... 3års erfaring er ikke så mye, så jeg tror rådgiver og i nedre sjikt av rammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #22 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hos oss hadde du fått førstekonsulent eller rådgiver mellom (580000-640000) Anonymkode: c7b23...229 Min forrige arbeidsgiver lyste nylig ut min forrige stilling i dette lønnsspennet, da som rådgiver, og med krav om master i økonomi. (Ja jeg sluttet pga lønn). Agatha skrev (16 timer siden): Hvilken utdannelse har du på masternivå? Det har enormt mye å si. Har du en av de utdanningene det er svært vanskelig å komme inn på, men som er relevant for stillingen vil du kunne bli seniorrådgiver(da snakker vi om du f.eks har legeutdanning og skal være rådgiver innen helsefag, om du er advokat, siviløkonom, psykolog osv... hjelper ikke i forhandlingene å ha en generell master i folkehelse selv om den er relevant). Eller et fagområde der lønna ellers ligger mye høyere enn staten egentlig kan tilby... 3års erfaring er ikke så mye, så jeg tror rådgiver og i nedre sjikt av rammen. Ikke nødvendigvis. Jeg er økonom og har alltid tjent bedre enn juristene i staten, men som du ser av innlegget over er det fortsatt ræva lønn. Mange jurister ønsker å jobbe i staten, derfor er ofte ikke lønna så høy, mine statlige arbeidsgivere har alltid kunnet velge og vrake blant jurister. Som siviløkonom har lønna vært noe bedre, men fortsatt dårlig. 2 av 3 av mine statlige arbeidsgivere har vurdert rådgiver/seniorrådgiver utfra erfaring, så med tre års erfaring blir man rådgiver (eller førstekonsulent). Lønn er helt uavhengig av tittel. Arbeidsgiver nr 3 har basert tittel på utdannelse, så med master ble man automatisk seniorrådgiver, og her hang tittel sammen med lønn. Nå er jeg i kommunen og tjener veldig mye mer og slipper tittelmaset. Anonymkode: b9b39...225 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #23 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vil det ha noe å si for nyansatt lønn hvis man blir ansatt før 01.mai? Anonymkode: 340a6...f50 Ja, for da blir du sannsynligvis med på generelle tillegg (sentralt/lokalt) i lønnsoppgjøret. Hvis du starter etter der blir du ikke det. Obs at selv om du er med i lønnsoppgjøret, vil du som helt nyansatt neppe prioriteres for individuelle tillegg. Anonymkode: 23fbe...6c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #24 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, for da blir du sannsynligvis med på generelle tillegg (sentralt/lokalt) i lønnsoppgjøret. Hvis du starter etter der blir du ikke det. Obs at selv om du er med i lønnsoppgjøret, vil du som helt nyansatt neppe prioriteres for individuelle tillegg. Anonymkode: 23fbe...6c9 Lite sidespor, men hvordan er det hvis man sier opp før lønnsoppgjøret og slutter etter? Feks du sier opp i mars og jobber ut juni, og oppgjøret gjelder fra 1. mai. Får man da dette utbetalt etter man har sluttet (sjelden de rekker å betale det ut innen juni hos oss)? Anonymkode: 6a686...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #25 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Lite sidespor, men hvordan er det hvis man sier opp før lønnsoppgjøret og slutter etter? Feks du sier opp i mars og jobber ut juni, og oppgjøret gjelder fra 1. mai. Får man da dette utbetalt etter man har sluttet (sjelden de rekker å betale det ut innen juni hos oss)? Anonymkode: 6a686...6a4 Kun om en er på lo/ys avtalen - som har sentralt tillegg. Anonymkode: c7b23...229 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #26 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Lite sidespor, men hvordan er det hvis man sier opp før lønnsoppgjøret og slutter etter? Feks du sier opp i mars og jobber ut juni, og oppgjøret gjelder fra 1. mai. Får man da dette utbetalt etter man har sluttet (sjelden de rekker å betale det ut innen juni hos oss)? Anonymkode: 6a686...6a4 Kommer an på. På UNIO/Akademikerne-avtalen forhandles alt lokalt, og hos min virksomhet ville du blitt tatt ut og ikke fått noe. I LO/YS ville du nok fått etterbetalt det sentrale tillegget. Det høres ut som et argument for LO/YS, men det er faktisk det motsatte. For de ansatte som helhet ligger det mye mer penger i å gi lønnstillegg til folk som blir værende i bedriften og får glede av lønnstillegget i mange år, enn at en person som slutter skal få utbetalt 1800kr ekstra. Det er kun arbeidsgiver som tjener på det. Anonymkode: 23fbe...6c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #27 Del Skrevet 24. mars Til dere som har jobbet en stund i staten og har erfaring med lønnsforhandlinger. Hvordan ville dere gått frem i en lønnsforhandling ved ny ansettelse i staten ? Hvis du ser tilbake på din egen erfaring, hva ville du gjort annerledes i startfasen av forhandlingene? La oss si at ansvarsområdene i stillingen er krevende f.eks innenfor (organisasjonsutvikling) og av stor verdi for virksomheten og samfunnet, du har den masterutdanningen som kreves, og du har noe arbeidserfaring som er relevant for stillingen. Hvordan ville du da gått frem for å forhandle lønn? Spesielt hvis du kommer fra et statseid aksjeselskap eller privat, hvor lønnen ofte er litt høyere, og du ser at ansvarsområdene i den nye stillingen er omfattende og krevende blir det for dumt og urimelig å forhandle utenfor rammen? Hva med å sette anker på grensen til den rammen? Hva om de tilbyr langt mindre enn gjennomsnittet etc? Del gjerne din erfaring, det kommer til å være i stor nytte, ikke bare for meg (TS), men også for andre som er og kommer til å være i samme situasjon fremover. Anonymkode: 340a6...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå