AnonymBruker Skrevet 22. mars #1 Del Skrevet 22. mars Hvis du blir tilbudt en av jobbene med følgende lønnsramme: Rådgiver: 620 000–750 000 Seniorrådgiver: 750 000–900 000 Du har tre års relevant arbeidserfaring, en relevant bachelorgrad og en svært relevant mastergrad. Stillingen innebærer store og krevende ansvarsområder med høy arbeidsbelastning og reell verdi. Hvordan ville du posisjonert deg i en lønnsforhandling? Hvilket tall ville du tatt ut som anker? Anonymkode: 340a6...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #2 Del Skrevet 22. mars Med kun 3 års relevant arbeidserfaring er nederste sjikt av rammen riktig nivå. Anonymkode: c57e1...144 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #3 Del Skrevet 22. mars TS Noen som har kunnskap og erfaring om dette? Anonymkode: 340a6...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #4 Del Skrevet 22. mars Hos oss ville du ikke blitt tatt inn på seniornivå. Du er fortsatt junior etter tre år i arbeid. Forøvrig veldig gode lønninger hvis dette er i stat Anonymkode: eabf1...5f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #5 Del Skrevet 22. mars Helt på laveste nivå. Og antagelig litt under. Særlig siden bachelor betyr null om du har relevant master. Livets harde skole deler ut gradene sine litt for mye. Anonymkode: 86b98...043 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #6 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.51): Helt på laveste nivå. Og antagelig litt under. Særlig siden bachelor betyr null om du har relevant master. Livets harde skole deler ut gradene sine litt for mye. Anonymkode: 86b98...043 Ekspander Mhm litt rart egentlig, snakket med mange i staten som har lignende stillinger og en mastergrad og under 2 år med relevant erfaring bak seg og de ligger på mye høyre enn dette her de fleste ligger på over 700 000? Mhm 😶Noe stemmer ikke altså! Hvorfor ligger de på det da? Men det er viktig å huske på: for det første er det vanskelig å få tak folk med riktig fagkompetanse til en sånn stilling. For det andre ansvarsområdene og arbeidsmengden er mye større sammenlignet med lønnen og andre stillinger i staten. Jeg hadde jo takket nei til jobben om jeg hadde fått tilbud med en sånn lønn som du beskriver, med lignende oppgaver og ansvar =hell no. Anonymkode: 340a6...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #7 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 19.42): Med kun 3 års relevant arbeidserfaring er nederste sjikt av rammen riktig nivå. Anonymkode: c57e1...144 Ekspander Dette. Det er kort erfaring. At stillingen er krevende skal jo være «priset inn», det vil det være for alle. Du ville ikke blitt seniorrådgiver der jeg jobber, i alle fall. Anonymkode: 23fbe...6c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #8 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 22.04): Mhm litt rart egentlig, snakket med mange i staten som har lignende stillinger og en mastergrad og under 2 år med relevant erfaring bak seg og de ligger på mye høyre enn dette her de fleste ligger på over 700 000? Mhm 😶Noe stemmer ikke altså! Hvorfor ligger de på det da? Men det er viktig å huske på: for det første er det vanskelig å få tak folk med riktig fagkompetanse til en sånn stilling. For det andre ansvarsområdene og arbeidsmengden er mye større sammenlignet med lønnen og andre stillinger i staten. Jeg hadde jo takket nei til jobben om jeg hadde fått tilbud med en sånn lønn som du beskriver, med lignende oppgaver og ansvar =hell no. Anonymkode: 340a6...f50 Ekspander «Staten» er mye forskjellig, lønnsnivået varierer mye mellom virksomheter i staten. Hva man har master i har også betydning. Anonymkode: 23fbe...6c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #9 Del Skrevet 22. mars Jeg tenker rundt 690-730 høres riktig ut. Og prøv deg på seniortittel i det minste, selv om det ikke er sikkert du får den. Hos oss praktiseres tittel veldig ulikt. Jeg fikk senior etter 3,5 år. Men ingen som rykker opp til senior når det er kort tid (mindre enn to-tre år) siden de takket ja til rådgiverstilling. Så du risikerer å være for lenge i stillingstittel rådgiver om det er den du får. For øvrig er min erfaring at bachelor spiller null rolle så lenge du har relevant master. Bachelor kan være i nesten hva som helst. Anonymkode: 19519...6fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 22. mars #10 Del Skrevet 22. mars Jeg ville tenkt du har litt for lite erfaring for senior, men bør sikte på øvre del av rådgiver. Så i utgangspunktet ville jeg der tenkt ca 720 000. Trolig blir du ikke en del av året lønnsforhandlinger om du ansattes etter 1. mai, om det er snakk om jobb i staten. Til sammenligning fikk jeg senior i staten etter 4,5 års erfaring og ligger ca midt i seniorlønnsspennet der. Basert på erfaringene mine og de jeg kjenner som jobber i staten er dette ganske vanlige lønninger for rådgivere og seniorrådgivere innenfor juridiske fagområder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #11 Del Skrevet 23. mars Anker? Anonymkode: 41531...82f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #12 Del Skrevet 23. mars c_buk skrev (På 22.3.2025 den 23.00): Jeg ville tenkt du har litt for lite erfaring for senior, men bør sikte på øvre del av rådgiver. Så i utgangspunktet ville jeg der tenkt ca 720 000. Trolig blir du ikke en del av året lønnsforhandlinger om du ansattes etter 1. mai, om det er snakk om jobb i staten. Til sammenligning fikk jeg senior i staten etter 4,5 års erfaring og ligger ca midt i seniorlønnsspennet der. Basert på erfaringene mine og de jeg kjenner som jobber i staten er dette ganske vanlige lønninger for rådgivere og seniorrådgivere innenfor juridiske fagområder. Ekspander Hos oss ville 720 000 vært en veldig god lønn etter så kort tid. Men stat er mye forskjellig og lønner ulike fag ulikt. Tipper justisdepartementet lønner jurister bedre enn vegvesenet gjør fx Anonymkode: eabf1...5f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #13 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 10.29): Hos oss ville 720 000 vært en veldig god lønn etter så kort tid. Men stat er mye forskjellig og lønner ulike fag ulikt. Tipper justisdepartementet lønner jurister bedre enn vegvesenet gjør fx Anonymkode: eabf1...5f9 Ekspander Hos oss ville TS ikke fått 720k, med mindre hen hadde en veldig attraktivt master, hvor de trengte den spesifikke masteren, og de har høyt lønnsnivå. Viktig det med at TS ikke vil bli med på lønnsforhandlingene i 2025 hvis hen er ansatt (startdato!) etter 1. mai. Anonymkode: 23fbe...6c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #14 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 22.04): Mhm litt rart egentlig, snakket med mange i staten som har lignende stillinger og en mastergrad og under 2 år med relevant erfaring bak seg og de ligger på mye høyre enn dette her de fleste ligger på over 700 000? Mhm 😶Noe stemmer ikke altså! Hvorfor ligger de på det da? Anonymkode: 340a6...f50 Ekspander I det offentlige er det viktig å vite at det stort sett bare er ved ansettelse og de første få årene man har muligheter til lønnsmessig fremgang. Når man kommer seg gjennom stiger og denslags blir det steindødt, og man blir forbigått av nyansatte. Anonymkode: 6a686...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #15 Del Skrevet 23. mars Hos oss kreves som regel master og minst 5 års arbeidserfaring før man får senior-tittel. Med tre års erfaring ville du fått rådgivertittel, men hadde trolig blitt plassert rundt midten +/- av lønnsspennet. (Det skal sies at lønnsspennet er noe lavere der jeg jobber, men lønn varierer veldig mye fra sted til sted, også i offentlig sektor.) Skal vi operere med de tallene som oppgis i hovedinnlegget ville TS trolig fått i området 690 - 725. Siden ingen er uerstattelige, ville urealistisk høye lønnsforventninger fra en jobbsøker neppe vært utslagsgivende for endelig lønnsfastsettelse. Jeg regner med at TS med begrepet "anker" mener det tallet som bør legges fram når arbeidsgiver spør hvilken lønn som forventes. Anchoring er et forhandlingsbegrep som enkelt sagt handler om at man alltid skal kreve høyere enn man forventer å få, fordi man legger til grunn at motparten alltid tilbyr mindre enn den er villig til å gi. Anonymkode: bbae6...c1a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 23. mars #16 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 10.29): Hos oss ville 720 000 vært en veldig god lønn etter så kort tid. Men stat er mye forskjellig og lønner ulike fag ulikt. Tipper justisdepartementet lønner jurister bedre enn vegvesenet gjør fx Anonymkode: eabf1...5f9 Ekspander Definitivt stor spredning i de ulike statlige virksomhetene. Og fagbakgrunn har mye å si. AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 10.59): Hos oss ville TS ikke fått 720k, med mindre hen hadde en veldig attraktivt master, hvor de trengte den spesifikke masteren, og de har høyt lønnsnivå. Viktig det med at TS ikke vil bli med på lønnsforhandlingene i 2025 hvis hen er ansatt (startdato!) etter 1. mai. Anonymkode: 23fbe...6c9 Ekspander Det har definitivt mye å si hvilken utdanning man har og hvor relevant spisset kunnskap man har. Mitt estimat var rettet mot de med kompetanse inn mot juss og teknologi, siden det er det markedet jeg kjenner til. Der er ca 700 000 for rådgiver med xa 3 års erfaring i ny jobb ganske vanlig, og så opp til ca 800 000 (+/-) etter ca fem år og seniortittel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #17 Del Skrevet 23. mars Vil det ha noe å si for nyansatt lønn hvis man blir ansatt før 01.mai? Anonymkode: 340a6...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #18 Del Skrevet 23. mars Hos oss hadde du fått førstekonsulent eller rådgiver mellom (580000-640000) Anonymkode: c7b23...229 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #19 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 14.21): Hos oss hadde du fått førstekonsulent eller rådgiver mellom (580000-640000) Anonymkode: c7b23...229 Ekspander Da hadde jeg nok takket nei 🙂. Jeg skjønner ikke hvordan dere takker ja til sånne jobber. Det finnes jobber uten behov for en utdannelse og de tjener betydelig mer en dette. Anonymkode: 340a6...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #20 Del Skrevet 23. mars Jeg jobber i staten, og vi ansatt nettopp en person i en seniorrådgiverstilling med lønn på 780.000. Personen har kun bachelorgrad og 3 års relevant arbeidserfaring, men har en veldig ettertraktet kompetanse og var eksakt det vi trengte. Anonymkode: 3f2c9...53c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå