AnonymBruker Skrevet 22. mars #1 Del Skrevet 22. mars Jeg skal snart kjøpe min første bolig, og tenkte på å kjøpe en bolig med utleiedel for å få lave bokostnader selv. Er det dumt å kjøpe bolig med utleiedel som første bolig? Anonymkode: ae3fd...73f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #2 Del Skrevet 22. mars Kan fort bli dyrere i lengda, med to boenheter å måtte pusse opp og holde ved like.. Anonymkode: 9ccea...c4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #3 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan fort bli dyrere i lengda, med to boenheter å måtte pusse opp og holde ved like.. Anonymkode: 9ccea...c4b Om jeg velger å uansett kjøpe for rundt 80% av lånet jeg kan få for eksempel, så skal det vel ekstremt mye til at det blir dyrere å kjøpe en bolig som generer noen tusenlapper hver eneste mnd? Hadde jeg kjøpt noe på samme størrelse til bare meg selv så blir jo det fortsatt like stort areal å pusse opp ts Anonymkode: ae3fd...73f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 22. mars #4 Del Skrevet 22. mars (endret) Jeg vet bare med meg selv at jeg aldri hadde orket å ha en leieboer, eller stadig nye leieboere, i samme bolig som meg selv. Kanskje bråker de, fester, røyker men nekter for at de gjør det inne, snur døgnet og tramper rundt, setter på vaskemaskinen på natta så sentrifugen dundrer i vei og vekker folk, skaffer seg unger som skriker og løper rundt til alle døgnets tider, tørker klær inne på stativer så det mugner på veggene og vinduskarmene av fukt, betaler kronisk for sen husleie... og noen ganger betaler de ikke i det hele tatt (og det er da et forbanna styr å få kastet ut noen).... listen over ting en leieboer kan gjøre for å forsure livet ditt eller koste deg penger er LANG. Kan ikke si det hadde fristet å leie ut til fremmede, nei. En venn eller venninne hadde derimot fått bo der gratis en stund om de trengte det og jeg hadde en hybel eller liten leilighet i kjelleren. Det er ganske enkelt ikke verdt alt av problemer som kan oppstå. En god leieboer er gull verdt, men hvordan vet man hva slags type man leier ut til før man har prøvd? Endret 22. mars av Million 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 22. mars #5 Del Skrevet 22. mars Utleie er ikke gratis penger. Du kjøper deg en ekstrajobb. Hvor mye jobb det er avhenger av leieboeren og hvor lenge de blir boende. Du må male og reparere skader mellom hver leieboer, og du må evt holde igjen depositum for større skader. Du må i tillegg tåle høy musikk, høylytt filmtitting, hølytt snorking og sex, besøk til alle døgnets tider, bli parkert inne i oppkjørselen, søppel og mugg i leiligheten, etc, etc etc.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #6 Del Skrevet 22. mars Vi hadde det som første bolig. Helt greit og anbefaler Anonymkode: 510e5...09e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #7 Del Skrevet 22. mars Jeg hadde det i huset jeg kjøpte som 26 åring. Syns det var helt genialt, leide ut til ca 10% lavere pris enn gjengs leie i området og fikk pga det leieboere som bodde der i flere år. Gjør en liten bagrunnsjekk på de som ønsker å leie + 4 mnd depositum, så er det god sjans for at du får vettuge leietakere. Det er mange som leier, og heldigvis er de fleste bra mennesker selvom det finns en og annen trøbbel maker. At jeg solgte dette huset er det eneste jeg angrer på å ha gjort i livet... Anonymkode: f523a...97d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #8 Del Skrevet 23. mars Vi har leid de siste 7 årene. Hybbelen i underetasjen med en murvegg imellom enhetene. Hører ingenting. Leier ut til enslige utenlandske, voksne og det er aldri fest eller bråk. 30% av låneutgiftene betales av leien. Anonymkode: 1f2a3...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #9 Del Skrevet 23. mars Er det en egen hybeldel med bad/kjøkken? Jeg synes det er veldig lurt, det er skattefri inntekt Anonymkode: 8b4bb...4ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #10 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 19.41): Om jeg velger å uansett kjøpe for rundt 80% av lånet jeg kan få for eksempel, så skal det vel ekstremt mye til at det blir dyrere å kjøpe en bolig som generer noen tusenlapper hver eneste mnd? Hadde jeg kjøpt noe på samme størrelse til bare meg selv så blir jo det fortsatt like stort areal å pusse opp ts Anonymkode: ae3fd...73f Hvis du kjøper en bolig kun til deg selv, så er det kun ett bad og ett kjøkken som eventuelt skal pusses opp. Det er mye dyrere pusse opp to bad på 6 kvm, enn ett bad på 12 kvm. I en bolig man bor i selv, så kan man også pusse opp litt og litt, og gjøre mye selv. Ingen bryr seg om du bruker 2 uker på å male og legge gulv på soverommet ditt. Men det er to uker tapt leieinntekt om du gjør det i en utleieenhet. Boliger med utleiedel er også ofte dyrere kjøpe, enn boliger uten. Anonymkode: 9755f...270 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #11 Del Skrevet 23. mars Jeg hadde det som første bolig. Det reddet økonomien min. Anonymkode: 89618...89a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #12 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du kjøper en bolig kun til deg selv, så er det kun ett bad og ett kjøkken som eventuelt skal pusses opp. Det er mye dyrere pusse opp to bad på 6 kvm, enn ett bad på 12 kvm. I en bolig man bor i selv, så kan man også pusse opp litt og litt, og gjøre mye selv. Ingen bryr seg om du bruker 2 uker på å male og legge gulv på soverommet ditt. Men det er to uker tapt leieinntekt om du gjør det i en utleieenhet. Boliger med utleiedel er også ofte dyrere kjøpe, enn boliger uten. Anonymkode: 9755f...270 Joda, men om man pusser opp et lite bad og et lite kjøkken, så blir det litt ekstra i lån men det dekker utleiekostnadene ganske greit. Bruker man 300 000 kr på å pusse opp og får det inn i lånet så betaler man litt over 1000-lappen ekstra på lånet i måneden, man får mye mer enn det av en leietaker. I tillegg er det ikke tapte penger, det er jo penger som gir huset verdiøkning om man skulle ville selge i fremtiden. ts Anonymkode: ae3fd...73f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 24. mars #13 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Joda, men om man pusser opp et lite bad og et lite kjøkken, så blir det litt ekstra i lån men det dekker utleiekostnadene ganske greit. Bruker man 300 000 kr på å pusse opp og får det inn i lånet så betaler man litt over 1000-lappen ekstra på lånet i måneden, man får mye mer enn det av en leietaker. I tillegg er det ikke tapte penger, det er jo penger som gir huset verdiøkning om man skulle ville selge i fremtiden. ts Anonymkode: ae3fd...73f Du får ikke renovert et bad og et kjøkken for 300 000. Det er liten vits å bare gnikke på overflatene på et bad. Skal det moderniseres og gjøres up-to-date må man rive det gamle badet og flisene helt, og legge ny membran som sikrer at badet er vanntett også de neste 20 årene, før man legger nye fliser og alt. Gjør du ikke det, sitter du på en tikkende fukt-bombe... Ett bad alene koster nok minst 300 000 å renovere av profesjonelle, avhengig av størrelsen på badet. Det kan bli mer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #14 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Joda, men om man pusser opp et lite bad og et lite kjøkken, så blir det litt ekstra i lån men det dekker utleiekostnadene ganske greit. Bruker man 300 000 kr på å pusse opp og får det inn i lånet så betaler man litt over 1000-lappen ekstra på lånet i måneden, man får mye mer enn det av en leietaker. I tillegg er det ikke tapte penger, det er jo penger som gir huset verdiøkning om man skulle ville selge i fremtiden. ts Anonymkode: ae3fd...73f Du får ikke pussa opp begge delet for 300k. Venninnen min hadde en vannlekkasje på badet, det kom på 3-400.000 alene, alt måtte rives ned og bygges opp igjen og det tok flere uker av fagfolk. Bad er ingen spøk, bad og kjøkken er det dyreste å pusse opp. Anonymkode: 9ccea...c4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 24. mars #15 Del Skrevet 24. mars Men må du pusse opp bad og kjøkken da? I mange boliger kan man bare flytte rett inn. Veldig ofte er det dårligere standard på utleiedelen enn på den delen man bor i selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #16 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du får ikke pussa opp begge delet for 300k. Venninnen min hadde en vannlekkasje på badet, det kom på 3-400.000 alene, alt måtte rives ned og bygges opp igjen og det tok flere uker av fagfolk. Bad er ingen spøk, bad og kjøkken er det dyreste å pusse opp. Anonymkode: 9ccea...c4b Og da er det jo greit med ekstra inntekt via utleie. Anonymkode: 510e5...09e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #17 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 19.35): Kan fort bli dyrere i lengda, med to boenheter å måtte pusse opp og holde ved like.. Tullprat. Hvis du er fornuftig så har du en eller to utleieenheter resten av livet. Det vil gjøre forskjell på fattig og rik i fremtiden. Anonymkode: 2e5bc...a93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå