Gå til innhold

Dere som bor i borettslag i Oslo - når er det stilletid i vedtektene deres?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Million skrev (25 minutter siden):

Det var svært tidlig, ja. Men det er vel barnevennlig da? Unger legger seg jo ganske tidlig.

Hos oss, et eldre borettslag, er det stilletid etter 23 og frem til kl 07 på morgenen. Tidspunkter jeg tror er mest vanlig egentlig. Det var oppe til avstemming om vi skulle endre det til stille fra kl 22, men det var få som stemte ja på det. Merkelig nok.

Tja. Er ikke så veldig mange barnefamilier her. Flesteparten er unge voksne og godt voksne single. 

Anonymkode: 4ecef...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Politiet har selvsagt og dessverre ikke tid til å bry seg med folk som pusser opp døgnet rundt. Vet flere har fått advarsel av styret, men tror det skal mye til for å kastes ut. 

Anonymkode: 0dbd1...83b

Det er en myte. Patruljene som kjører rundt for og sørge for ro og orden vil selvsagt ikke prioritere oppussing ved nattero om det samtidig er knivstikking eller ran i kvartalet ovenfor, men stort sett har de tid. Ja, det skal mye til og få kastet ut noen som eier bolig, men og kontakte politiet gang på gang på gang er en fin start. De fleste stopper faktisk etter et besøk av politiet, men for de som fortsetter er det starten på utkasting. . Selvsagt bryr de seg ikke om « advarsler « uten konsekvenser. 
i løpet av de 25 årene jeg har sittet i styret har kun 2 blitt kastet ut etter mye styr, men er det ikke psykisk sykdom inn i bildet vil de fleste stoppe når politiet pålegger dem det . 

Anonymkode: a1741...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tja. Er ikke så veldig mange barnefamilier her. Flesteparten er unge voksne og godt voksne single. 

Det er jo opp til beboerne til sist? Har dere unge voksne og single vært i styremøte og foreslått en endring da? 
( som godt voksen singel støtter jeg barnefamiliene, jeg liker ro på kvelden. Når jeg var ung irriterte det meg at vi ikke kunne ha skikkelig « fors « 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er jo opp til beboerne til sist? Har dere unge voksne og single vært i styremøte og foreslått en endring da? 
( som godt voksen singel støtter jeg barnefamiliene, jeg liker ro på kvelden. Når jeg var ung irriterte det meg at vi ikke kunne ha skikkelig « fors « 😅

De unge voksne gidder ikke komme til generalforsamling og eller engasjere seg sånn ellers i borettslaget.  De er opptatt med å leve livene sine andre steder enn her. Er litt sånn førstegangskjøp-sted-fordi-man-ikke-har-bedre-råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen flere som kan svare på hva som er vanlig i Oslo? Evt vet hvor man kan finne svar på det? Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stille mellom 23 og 07 er det vanlige er mitt inntrykk. Med krav om roligere morgener (lengre enn 07) lør/søndager og helligdager. 
Enkelte borettslag/sameier kan selvsagt ha spesielle tider. 

Anonymkode: 1d4de...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I Oslo? Det er jo egentlig ikke lov i Oslo kommune , så det var ihvertfal spesielt. 

Hva er ikke lov i Oslo kommune? 

Anonymkode: 22084...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I Oslo? Det er jo egentlig ikke lov i Oslo kommune , så det var ihvertfal spesielt. 

Forsto til slutt hva du mente, og du har nok misforstått. 
Hentet fra Oslo kommune sin nettside: 

«Bor du i et borettslag eller sameie, er det deres regler som gjelder.»

Anonymkode: 22084...960

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

23- 7 er reglene i Norge. I Oslo kommune er det 22-8. ingen borettslag i Oslo kan si at beboerne ikke trenger og følge loven. Så nei, dette er ikke vanlig i det hele tatt, det er ulovlig. 
i borttsalaget her har vi som hos ts nettopp på grunn av det er mange barnefamilier her. Så var klart flertall fra kl 22 til kl 20. har ikke småbarn selv, men synes det er deilig og kunne slappe av hjemme på kvelden. 

Nå har jeg googlet rundt en stund og finner ikke det du sier. Det eneste jeg finner, er at Oslo kommune i sine KOMMUNALE BOLIGER har husordensregeler som tilsier ro mellom klokka 22-7 (ikke 08). Det står at dersom man bor i borettslag, er det borettslagets vedtekter som gjelder.

Er det dette du sikter til og har misforstått?

https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/kommunal-bolig/husordensregler/

Jeg finner ting som dette, som sier at borettslaget fastsetter reglene for når det skal være ro:

Når skal det være ro i et nabolag?

Når det skal være ro i et boligselskap, bestemmes oftest av husordensreglene.

I borettslag kan styret fastsette husordensregler, jfr. brl § 5-11 (4)

I sameier fastsetter årsmøtet husordensregler, jfr. eiersl § 28

Husordensregler kan inneholde regler om ro og orden, lufting/tørking av tøy, brannsikring, dyrehold, søppel, grilling, parkering, røyking med mer.

De fleste boligselskaper har nedfelt følgende regler om når det skal være ro i nabolaget:

• mellom 23:00 og 07:00 på hverdager

• noe utvidet tidsrom på lørdager

• hele dagen på søndager og helligdager

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg bodd i denne gamle bygården i 20 år og har aldri tenkt over reglene. Det eneste som jeg er opptatt av er at det ikke skal forekomme støyende arbeider på søndager. Det svær sjelden de er feststøy eller annen støy fra andre leligheter, og de få gangene det er litt "bråk" synes jeg nesten det bare er litt hyggelig. Det er ikke veldig lytt, heldigvis. Selv har jeg spilt klassisk musikk på full guffe kl 02 på natta uten at noen har klaget.

Reglene er nok som de fleste beskriver her - stille etter kl 23.

Anonymkode: d99ec...104

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mellom kl 23-07 hos oss

Anonymkode: 8f030...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nydelig ut med lange stilleperioder i blokk der mange bor samlet og det kan være støy mer eller mindre konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 18.40):

Det er en myte. Patruljene som kjører rundt for og sørge for ro og orden vil selvsagt ikke prioritere oppussing ved nattero om det samtidig er knivstikking eller ran i kvartalet ovenfor, men stort sett har de tid. Ja, det skal mye til og få kastet ut noen som eier bolig, men og kontakte politiet gang på gang på gang er en fin start. De fleste stopper faktisk etter et besøk av politiet, men for de som fortsetter er det starten på utkasting. . Selvsagt bryr de seg ikke om « advarsler « uten konsekvenser. 
i løpet av de 25 årene jeg har sittet i styret har kun 2 blitt kastet ut etter mye styr, men er det ikke psykisk sykdom inn i bildet vil de fleste stoppe når politiet pålegger dem det . 

Hadde noen sendt politiet på døra mi fordi jeg pusset opp klokken 17 (!) på en lørdag så tror jeg jeg hadde ledd høyt.

Anonymkode: 7f351...e70

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blåttvann skrev (32 minutter siden):

Høres nydelig ut med lange stilleperioder i blokk der mange bor samlet og det kan være støy mer eller mindre konstant.

Syns det er helt merkelig å ikke kunne ha noen selskapeligheter med musikk på en lørdagskveld. Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det mellom 23 og 07. Nå skal det sies at det er svært lite festing her jeg bor, så jeg har ingenting å klage på. Folk er flinke på å varsle de få gangene det gjelder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Syns det er helt merkelig å ikke kunne ha noen selskapeligheter med musikk på en lørdagskveld. Ts.

Du kan det hvis du sender ut nabovarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Blåttvann skrev (20 minutter siden):

Du kan det hvis du sender ut nabovarsel.

Nei, nabovarsel trumfer ikke husordensregler. Nabovarsel er mest så man skal vite hvor man henvender seg hvis noen "glemmer" å skru av høy musikk osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I mitt borettslag:

Ro og orden man-fre 23-06, natt til lørdag og søndag 24-08. Ved spesielle begivenheter kan fristen utsettes til 02.00, naboer må varsles på forhånd.

Snekring o.l man-fre 8-20, lør 9-16. 

At naboene har fest av og til må en tåle. Hadde heller ikke reagert om det ble brukt bor kl.18 på en lørdag. 

Anonymkode: 3dd76...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, nabovarsel trumfer ikke husordensregler. Nabovarsel er mest så man skal vite hvor man henvender seg hvis noen "glemmer" å skru av høy musikk osv. 

I alle blokkene jeg har bodd har nabovarsel betydd at husordensreglene ikke blir overholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...