Gå til innhold

Oppheves skolens taushetsplikt når (barneskole) elev slutter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymkode: d7f6f...8ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 33fb5...c61

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, naturligvis ikke.

Anonymkode: be63b...494

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

?

Har man taushetsplikt enten etter forvaltningsloven eller annen lov, så opphører aldri taushetsplikten å gjelde. 
Men i enkelte tilfeller der liv og helse kan stå på spill, så kommer opplysningsplikten foran taushetsplikten. Hva gjelder dette?

Anonymkode: fa23c...4dd

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig med overføringsmøter ved overgangen fra barneskole til ungdomsskole, men disse krever samtykke fra foreldrene :)

Anonymkode: eae3f...609

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg lurer er at barnet vårt byttet skole grunnet mobbing. Fikk vite at barnet vårt var diskutert på et foreldremøte, hvor skolen sa at opplysningsplikten var opphevet.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Grunnen til at jeg lurer er at barnet vårt byttet skole grunnet mobbing. Fikk vite at barnet vårt var diskutert på et foreldremøte, hvor skolen sa at opplysningsplikten var opphevet.

Mener du taushetsplikt eller opplysningsplikt? Blir litt forvirret.

Anonymkode: 4a6a3...08e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk litt fort, taushetsplikten ja

AnonymBruker
Skrevet

Taushetsplikten opphører aldri! Om du har eks jobbet på en skole, og har taushetsplikt, også om 30 år forteller noen om en hendelse og bryter taushetsplikten, så kan du faktisk havne i fengsel i værstefall. Som et eksempel. Så den opphører aldri så lenge vedkommende lever.

Eneste som kan gjøre at du lovlig kan bryte taushetsplikten er ved saker som må meldes videre. Eks om du som lærer får høre at et barn blir slått hjemme. Da kommer opplysningsplikten inn, og det kreves at du melder dette videre. Da til barnevernet som vil kreve alle opplysninger. Men dette betyr ikke atbdu kan gå til en ansatt på en annen skole og snakke om dette barnet. Eneste situasjonene du kan bryte taushetsplikten er det til barnevernet eller politiet som må ta seg av en bestemt sak. Det er dette som er opplysningsplikt. Du kan ikke gå til en na o som er politi og fortelle om saken, fordi at den naboen har ingenting med den aktuelle saken å gjøre.

Anonymkode: 41544...cef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke alltid taushetsplikten blir ivaretatt. Har fått informasjon om andre elever på foreldremøter jeg har vært på. Disse har blir nevnt fordi de har hatt utfordringer som har gått ut over mine barn. Veldig glad jeg ikke har barn som sliter selv for denne taushetsplikten har jeg ingen tiltro til.

Merkelig at de pratet om et barn som ikke er på skolen lenger da.

Anonymkode: 55ccc...543

AnonymBruker
Skrevet

Skolen har brutt taushetsplikten. Du bør klage.

Anonymkode: 49527...380

AnonymBruker
Skrevet

Taushetsplikten gjelder jo opplysninger om personlige forhold som man blir kjent med gjennom utøvelsen av yrket sitt. Den gjelder ikke bestemte personer, den gjelder visse typer opplysninger du får kjennskap til fordi du har den rollen du har. Med mindre du fritas eller andre plikter går foran skal du alltid holde tett om alle opplysninger om personlige forhold du har fått kjennskap til ved å være lærer. Da har det selvfølgelig ingenting å si om opplysningene gjelder en nåværende elev, en tidligere elev, begge deler eller ingen av delene. 

Anonymkode: b3763...e74

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På den nye eller den gamle skolen? 
Her er det grenseland, men vil tro at taushetsplikten er brutt. 

Anonymkode: fa23c...4dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kommer an på hva som konkret ble sagt  for å kunne vurdere om taushetsplikten er brutt

Anonymkode: 7350b...6d6

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...