Gå til innhold

Barn som blir stille og tilbaketrukket når sammen med dominerende barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barn er ulike, og sånn er det. Har et barn som er sensitivt men aktiv og veldig sosialt kompetent . Men merker godt at når han er sammen med andre barn som er veldig dominerende (finnes en del av de barna ) så blir han veldig tilbaketrukket og stille. 

hvordan bør vi hjelpe han til å bli mer selvhevdende i slike relasjoner? 

ps: jeg merker selv at jeg blir litt matt når jeg er sammen med veldig dominerende , styrete mennesker, så skjønner på Måte barnet mitt.. men vil bare ha folks erfaringer ?

Anonymkode: eab91...217

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barn er ulike, og sånn er det. Har et barn som er sensitivt men aktiv og veldig sosialt kompetent . Men merker godt at når han er sammen med andre barn som er veldig dominerende (finnes en del av de barna ) så blir han veldig tilbaketrukket og stille. 

ps: jeg merker selv at jeg blir litt matt når jeg er sammen med veldig dominerende , styrete mennesker, så skjønner på Måte barnet mitt.. men vil bare ha folks erfaringer ?

Takle slike barn særdeles dårlig. Får helt fnatt av slike barn. Jeg prøver da påvirke mine til å ta igjen eller holde seg unna. Altså typiske store I kjeften barn, barn som skal ha rett,alltid vinne,kommenterer osv🤢 Takler ikke slike voksne heller.

Anonymkode: 14ea0...d3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takle slike barn særdeles dårlig. Får helt fnatt av slike barn. Jeg prøver da påvirke mine til å ta igjen eller holde seg unna. Altså typiske store I kjeften barn, barn som skal ha rett,alltid vinne,kommenterer osv🤢 Takler ikke slike voksne heller.

Anonymkode: 14ea0...d3c

Nei altså, er jo enig!

men syns det er ganske mange av dem (er det lov å si nå til dags), syns hvertfall det er flere slike barn nå enn da jeg vokste opp..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er barnet ditt? 

Anonymkode: 671af...226

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor gammel er barnet ditt? 

3 år

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være at han blir litt tilbaketrukket fordi han observerer barna. Det er også en form for lek og kan gi inspirasjon. Men du kjenner han selvsagt best, så er jo ikke nødt til å være det. 

Min datter på 2 har vært mye tilbaketrukket med barn som er litt «voldsomme» men jeg ser at jo mer tid hun bruker med de samme barna jo tøffere blir hun på en måte og mer tør hun å « stå opp for seg selv» men når hun er med barn som til vanlig er ganske rolige av seg så blir hun «den voldsomme».

2-3 års alderen er den alderen de begynner å utvikle seg mer sosialt så jeg syns ikke det er noe negativt at han tilbake trekker seg med disse barna. Eventuelt kan dere prøve hjelpe han litt i gang med lek så han blir litt tryggere mens de andre barna holder på å styre

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

3 år

Eeeeh....tror du skal få det vanskelig om du ser på det som et problem at 3-åringer er dominerende, altså. 

Anonymkode: d7708...a56

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Eeeeh....tror du skal få det vanskelig om du ser på det som et problem at 3-åringer er dominerende, altså. 

Det er da stor ulikhet på personlighet - som man ser også hos 3 åringer. Noen er voldsomme og tar ledelsen med en gang, «overkjører», mens andre observerer , er mer fintfølende . Skjønte ikke helt hva du mente med denne kommentaren …

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vår 5-åring er slik du beskriver, mens halvparten av gruppa i barnehagen er dominerende og vil bestemme alt. De kjefter om de ikke får vilja si eller noen gjør noe feil, de skal alltid vinne og de står alltid fremst i køen og foran alle på bilder. De utestenger andre barn når de føler for det. Barnehagepersonalet gjør ikke noe før de stille barna gråter daglig og ikke vil i barnehagen - da gjør de litt for å følge med. De har så mye fokus på å lage aktiviteter og sirkus at de glemmer oberservasjonen av barna som jeg mener er deres fremste oppgave.

Sa jeg at vi gleder oss til skolestart? Jeg sliter også med slike barn som er så brutale og mobber uten at noen sier noe. Jeg håper at det er litt flere barn på skolen som er som barnet mitt og at de finner hverandre kjapt,

Anonymkode: aad0b...4f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er da stor ulikhet på personlighet - som man ser også hos 3 åringer. Noen er voldsomme og tar ledelsen med en gang, «overkjører», mens andre observerer , er mer fintfølende . Skjønte ikke helt hva du mente med denne kommentaren …

Noe som sier meg at 3-åringen din er enebarn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Noe som sier meg at 3-åringen din er enebarn?

Er ikke det nei

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...