Gå til innhold

Vennetreff - "frokostbidrag"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er tre vennepar som møtes en helg årlig hos en av oss. Fordi vi treffes på rotering, pleier verten å stå for frokosten (kjøpe inn på forhånd). Lunsj og middag spiser vi ute.
Både jeg og min partner, har en del bedre betalte jobber enn det paret vi skal til nå. Derfor føles det litt vanskelig for meg å komme der og spise uten å bidra. Det har alltid stukket litt i meg, og vurderer å gjøre noe med det. Har dere noen tips til hva jeg kan ta med som et bidrag? Ikke penger selvklart, men blir litt kleint med en pakke hamburgerrygg og Jarlsberg. Kanskje jeg bare burde droppe det... Hva tenker dere?

Anonymkode: 8668b...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Går på rotering, så du trenger ikke å ha dårlig samvittighet. Ta med noen gode juicer, kaffe, te kanskje - dersom du vil ha med noe :) 

Anonymkode: 78d14...cfd

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du inntrykk av/grunn til å tro at de så dårlig råd at dette er et reelt problem for dem, eller bare antar du ting på grunnlag av din egen økonomi? Her er faren for å tråkke feil, ydmyke vertskapet og framstå som nedlatende så stor, uansett hvor genuint velmente intensjoner du har, at jeg ville latt være. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 14.53):

Går på rotering, så du trenger ikke å ha dårlig samvittighet. Ta med noen gode juicer, kaffe, te kanskje - dersom du vil ha med noe :) 

Anonymkode: 78d14...cfd

Ekspander  

Takk :) tror de har en Nespresso maskin. Kanskje noen pakker kapsler. Fin idé 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Daria skrev (På 22.3.2025 den 15.04):

Har du inntrykk av/grunn til å tro at de så dårlig råd at dette er et reelt problem for dem, eller bare antar du ting på grunnlag av din egen økonomi? Her er faren for å tråkke feil, ydmyke vertskapet og framstå som nedlatende så stor, uansett hvor genuint velmente intensjoner du har, at jeg ville latt være. 

Ekspander  

Jeg vet de strever litt. De sa at de var glad for at vi møttes hos dem, så de slapp reisekostnader. Parene bor i forskjellige land. 
Jeg er ikke redd at de blir fornærmet, mer redd for at de skal føle de må ta med noe neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som den i gjengen som strever, hadde jeg satt pris på en vertinnegave. Husker godt en helg jeg hadde venner på besøk og satt igjen med deilig håndkrem, olivenolje og noe fikensyltetøy i en prisklasse jeg aldri unnet meg. Hvis du er redd for gjengjeldelse, sier du bare ifra neste gang; ikke ta med noe, jeg holder på å innføre en minimalistisk livsstil og vil ikke ha noe nytt inn i hus. Eller enda bedre, be om det billigste fra landet de kommer fra. Tre pakker makrell i tomat er liten pris å betale eksempelviss. 

Anonymkode: fbf04...5a9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 15.38):

Som den i gjengen som strever, hadde jeg satt pris på en vertinnegave. Husker godt en helg jeg hadde venner på besøk og satt igjen med deilig håndkrem, olivenolje og noe fikensyltetøy i en prisklasse jeg aldri unnet meg. Hvis du er redd for gjengjeldelse, sier du bare ifra neste gang; ikke ta med noe, jeg holder på å innføre en minimalistisk livsstil og vil ikke ha noe nytt inn i hus. Eller enda bedre, be om det billigste fra landet de kommer fra. Tre pakker makrell i tomat er liten pris å betale eksempelviss. 

Anonymkode: fbf04...5a9

Ekspander  

Takk, det var fint å lese. Gode tips. Har faktisk en minimalistisk livsstil, så den passet også 😉 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis de er norske og bor i utlandet kan man jo ta med ting som brunost og melkesjokolade, men elelrs er det vel vreit p la dem stå for varene slik dere pleier.

Anonymkode: 7bbf4...69b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo alltids ta med en hyggelig vertinnegave, men altså en frokost i året er da vel neppe noe som velter lasset for dem? Her får alltid overnattingsgjester frokost, og det går virkelig ikke ut over økonomien min selv om jeg ikke er rik. Helt alminnelig inntekt og bor alene. 

Anonymkode: 7801f...d44

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff nei, ikke innfør vertinnegaver. Jeg vil helst kjøpe inn alt gjester trenger når de skal være hos meg, i bytte mot å slippe vertinnegaver. Når dere kommer, har de jo allerede handlet inn! 
Og selv om du sier «ikke ta med noe til oss», så vil de fleste føle seg forpliktet til det, eller eventuelt føle litt på at du har så mye bedre råd. Det understreker bare forskjellen.

Dessuten er det billigere for dem å handle inn frokostvarer når det er på tilbud, ha hjemmelagede ting etc, enn å skulle kjøpe noe som er «fint nok» til å være vertinnegave.

Anonymkode: 62785...030

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det går på rotasjon så begynner man ikke plutselig å ha med noe. Uavhengig av økonomi. 

Det føles egentlig bare litt nedlatende mot den som har dårligere råd. 

Anonymkode: c7b6a...183

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gi besked om at du har fått en tilbud av noe slag/vunnet og at du derfor tar med en kurv med: gode juser, kaffe, spekemat etc

Anonymkode: d8655...b99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at hvis dette er en årlig ting dere har på rotasjon, og det kun er frokost som skal spanderes, så bør ikke det være nødvendig for dere å bidra med noe. Jeg kan forstå at dere kan kjenne litt på det, hvis det er subtile hint om at økonomien ikke er så bra, men da ville jeg vært mer bekymret for om de har råd til lunsj og middag ute.

Om dere har veldig lyst å bidra med noe, ville jeg prøvd å sneket det inn på en måte som ikke virker så åpenlyst. Altså ikke ha med vanlig matvarer fra en hvilken som helst  dagligvare, men hvis det er noe lokalmarked eller lignende hvor dere kan plukke med noe fra. Da kan det være mer "vi kom over denne osten på markedet og synes den var så god, så tok med en liten bit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 8.59):

Gi besked om at du har fått en tilbud av noe slag/vunnet og at du derfor tar med en kurv med: gode juser, kaffe, spekemat etc

Anonymkode: d8655...b99

Ekspander  

Herregud, nei. Så kleint!!

Anonymkode: 62785...030

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 8.44):

Du kan jo alltids ta med en hyggelig vertinnegave, men altså en frokost i året er da vel neppe noe som velter lasset for dem? Her får alltid overnattingsgjester frokost, og det går virkelig ikke ut over økonomien min selv om jeg ikke er rik. Helt alminnelig inntekt og bor alene. 

Anonymkode: 7801f...d44

Ekspander  

Det er jo forskjell på vanlig hverdagsfrokost og frokost til et fast vennetreff med folk man treffer sjelden. Til det sistnevnte vil man jo gjerne by på noe ekstra godt.

Og hvis økonomien er stram nok, kan til og med vanlig hverdagsfrokost til et par ekstra personer ødelegge budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 15.30):

Jeg vet de strever litt. De sa at de var glad for at vi møttes hos dem, så de slapp reisekostnader. Parene bor i forskjellige land. 
Jeg er ikke redd at de blir fornærmet, mer redd for at de skal føle de må ta med noe neste gang. 

Ekspander  

Jeg hadde følt at da må jeg ta med noe neste gang vi skal til dere, så for meg hadde det blitt en belastning og mer press på økonomien, ikke en hjelp. 

Anonymkode: 0e093...b20

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 15.45):

Takk, det var fint å lese. Gode tips. Har faktisk en minimalistisk livsstil, så den passet også 😉 🙂 

Ekspander  

Den kan også tolkes som at de ikke har en minimalistisk og elegant stil men en rotete og voldsom stil så de kan prakkes på ræl de ikke har bedt om, mens du selv er for elegant og fin til å ta i mot noe fra dem. bare dropp vertinnegave, det er en sånn uting! Jeg takket av og til nei til invitasjon fra folk som alltid tar med vertinnegave til meg, fordi jeg ikke orker å måtte tenke ut og då tak i en jævla gave til dem. Mye hyggeligere å bli invitert til noen der man kan komme som man er og da får «fri» fra planlegging, handling og matlaging den dagen.

Anonymkode: 0e093...b20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar du med vertinnegave (burde vi ikke snart kalle det vertskap-gave?), så starter du en ny tradisjon hvor de med dårlig råd må kjøpe gave hvert år. I stedet for å kjøpe inn frokost hvert tredje år. 

Så dropp det.

Anonymkode: a00fe...12b

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for å droppe bidrag. De kan regulere hva de serverer, og de vil ta seg råd til å spise ute. De ville også vurdert å reise mellom landene, men er glade for å slippe i år.

God frokost for 6 trenger ikke å bli veldig dyrt, og de ønsker sannsynlig å være selvstendige som vertskap, og slippe å føle på at vertskapsgaver skal komme i tillegg ved senere vennehelger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

God tanke, men jeg ville latt det være. 

Anonymkode: 11d8f...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...