Gå til innhold

Fjerne "huden" på svineknoke FØR koking i suppen?

Million

Anbefalte innlegg

Million skrev (På 22.3.2025 den 16.48):

Ja, jeg kom frem til det. Hadde nok gått glipp av mye smak om jeg plukket av huden før koking.

Nå lukter det god, gammeldags ertesuppe i hele heimen her - gleder meg til middag 😍

Ekspander  

Utrolig god mat i hvertfall. 

Fikk høre av noen at ungdom ikke liker ertesuppe. Men her har nå begge ungdommen hatt venner på besøk og kan trygt si det har gått ned.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 16.32):

Vi pleier å koke svineknokene dagen før og la de trekke over natten. Så er de kalde og kan enkelt plukkes dagen etter, mens du koker resten av det du skal ha i suppa i kraften.

Anonymkode: 8f83a...779

Ekspander  

Mener du at det ligger i det kokevannet hele natten? Med plata på? Skjønte ikke helt

Anonymkode: afcbe...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker grilltang på varmt kjøtt som svineknoke eller høne når jeg skal fjerne skinn og bein mens det ennå er varmt. 
slik med silikontupp og skikkelig grep. 
Grilltang er det beste kjøpet jeg har gjort til kjøkkenet, den brukes til alt mulig. Fiske frem ting fra øverste hylle og bakerst i skapet, flipping av småting i varm steikepanne mm.

Anonymkode: 04a26...0f4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 22.3.2025 den 16.52):

Har ikke tenkt å fjerne fettet fra suppa her, men av ren nysgjerrighet, hvordan går du egentlig frem når du gjør det? Trekkpapir på overflaten? Ser at fettet fra knoken perler seg på overflaten i gryta nå.

EDIT; eller tenkte du når gryta er kald? At det da blir fastere og flyter på overflaten i "fettkuler" som er lett å plukke vekk?

Ekspander  

Det uthevede, det blir et lag med fett som jeg tar bort mesteparten av med en skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Million skrev (På 22.3.2025 den 16.08):

Hæ? Går ikke høy varme bare rett igjennom sånne tynne hansker?

Ekspander  

Joda, jeg bare sa at det hjalp for å lure deg.

:ironi: 

Neida. Som sagt - det hjelper ganske bra, selv om hanskene ikke isolerer fullstendig fra varme. Jeg kan renske varmt kjøtt fra beina som her, eller flå skinnet av grillet paprika rett fra glovarm ovn. Bare et vennlig tips - take it of leave it.

Anonymkode: 75825...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker alltid knoke med skinnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
  jegerrinne skrev (På 22.3.2025 den 17.24):

Utrolig god mat i hvertfall. 

Fikk høre av noen at ungdom ikke liker ertesuppe. Men her har nå begge ungdommen hatt venner på besøk og kan trygt si det har gått ned.

Ekspander  

Ja, min kresne ungdom også spiser i alle fall opp smitt og smule når det serveres hjemmelaget ertesuppe med svineknoke i 💕

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ARGH! Er det ikke typisk?

Skulle flytte suppeøsen fra kjøkkenbenken på ene siden av kjøkkenet og over til den andre siden, for å vaske den da den var full av størknet suppe og jeg skal jo bruke den til resten av suppa i kveld... og så mistet jeg den i gulvet. Den sprakk og øsedelen knakk rett av håndtaket! Er ikke det typisk og så på en dag da butikkene er stengt (søndag)? Står her med en svær gryte suppe og kunne trengt den øsen i dag...

Så nå må jeg gå bort til faren min og låne suppeøse av han inntil jeg får en ny.  Jaja, en frisk gåtur skjerper appetitten på middag!

Takker alle for svar i tråden, forresten! Var bra jeg spurte her og egentlig ante det meg jo at det ikke ville være lurt å fjerne huden på knoken før koking. Suppa ble knallgod, og jeg gleder meg til å spise resten i dag!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...