Million Skrevet 22. mars #1 Del Skrevet 22. mars Jeg skal lage hjemmelaget ertesuppe med lettsaltet svineknoke i. Vanligvis har jeg lagt hele nedi gryten og kokt den til den er ferdig. Så har den blitt tatt opp, huden på knoken blir fjernet, og kjøttet på beinet blir skåret av og i små munnfullbiter og lagt tilbake i suppen. Dette er veldig lett å brenne fingrene på, siden knoken jo er glovarm når den tas opp for å fjerne huden/skinnet. Blir litt plundrete å stå med gaffel og kniv og få skrelt av hele huden rundt den halvannen kilos knoken. Spørsmålet mitt er derfor; kan man like gjerne fjerne skinnet/huden på knoken FØR hele greia kokes? Eller vil det gå ut over smak eller noe da? Det sitter jo en del fett rett under huden? Håper noen som har erfaring kan svare Takker på forhånd. PS! Jeg vet at noen spiser den kokte svinehuden, i alle fall noen biter av det, men det gjør altså ikke vi da den har gyselig konsistens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #2 Del Skrevet 22. mars Nei, det bør du ikke gjøre. Den har smak og fett, og holder knoken samlet Anonymkode: 51c2c...585 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #3 Del Skrevet 22. mars Lar alltid svineknoken ligge litt å kjøle seg ned, da kan jeg enkelt plukke den i biter med fingrene. Anonymkode: b6c73...19a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 22. mars Forfatter #4 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 14.14): Nei, det bør du ikke gjøre. Den har smak og fett, og holder knoken samlet Anonymkode: 51c2c...585 Ekspander Godt poeng. Ja, da får jeg bare la den sitte på og plundre med det etter koking. Vil jo at suppa skal smake mest mulig Blir god middag i kveld! 💕 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #5 Del Skrevet 22. mars Jeg tror nok huden og spesielt fettet under huden inneholder mye smak, så jeg ville derfor valgt å ha den med. Beregn heller tid til å la knoken kjøle seg ned før du begynner å plukke på den. Det gjør ingenting om suppa står og trekker en halvtime ekstra mens knoken kjøler seg ned. Anonymkode: aeb07...add 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 22. mars Forfatter #6 Del Skrevet 22. mars Takk for innspill. Jeg har nå lagt knoken MED huden på i gryta og satt til oppkok! 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #7 Del Skrevet 22. mars Million skrev (På 22.3.2025 den 14.46): Takk for innspill. Jeg har nå lagt knoken MED huden på i gryta og satt til oppkok! 🙂 Ekspander Lurt! God middag:) Anonymkode: afcbe...633 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #8 Del Skrevet 22. mars Kjøttet blir tørt om du tar av fettet og koker det så lenge. Kok heller litt ekstra og la det kjøle seg ned litt før du rensker knoken. Det kvarteret gjør ikke noe til eller fra☺️ Anonymkode: c1727...97d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #9 Del Skrevet 22. mars Jeg bruker latekshansker fra apoteket når jeg gjør slike oppgaver - da unngår jeg både å bli for sølete på hendene, og jeg kan jobbe med varme ting uten å brenne meg. Anonymkode: 75825...1a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 22. mars Forfatter #10 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 16.04): Jeg bruker latekshansker fra apoteket når jeg gjør slike oppgaver - da unngår jeg både å bli for sølete på hendene, og jeg kan jobbe med varme ting uten å brenne meg. Anonymkode: 75825...1a1 Ekspander Hæ? Går ikke høy varme bare rett igjennom sånne tynne hansker? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #11 Del Skrevet 22. mars Million skrev (På 22.3.2025 den 14.08): Jeg skal lage hjemmelaget ertesuppe med lettsaltet svineknoke i. Vanligvis har jeg lagt hele nedi gryten og kokt den til den er ferdig. Så har den blitt tatt opp, huden på knoken blir fjernet, og kjøttet på beinet blir skåret av og i små munnfullbiter og lagt tilbake i suppen. Dette er veldig lett å brenne fingrene på, siden knoken jo er glovarm når den tas opp for å fjerne huden/skinnet. Blir litt plundrete å stå med gaffel og kniv og få skrelt av hele huden rundt den halvannen kilos knoken. Spørsmålet mitt er derfor; kan man like gjerne fjerne skinnet/huden på knoken FØR hele greia kokes? Eller vil det gå ut over smak eller noe da? Det sitter jo en del fett rett under huden? Håper noen som har erfaring kan svare Takker på forhånd. PS! Jeg vet at noen spiser den kokte svinehuden, i alle fall noen biter av det, men det gjør altså ikke vi da den har gyselig konsistens. Ekspander Skal maten på knoken holde seg på plass under koking og smaken bli ok, så må hele sulamitten kokes sammen. Du kan fiske den opp med en stekegaffel, med en serveringsskje til hjelp, eller bruke to gafler. Skjærer ikke kjøttet, men bruker en fjærkresaks og klipper. Generelt er mye mat lettere å klippe enn å skjære, når saksen biter skikkelig. Anonymkode: 726c7...2c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #12 Del Skrevet 22. mars Million skrev (På 22.3.2025 den 16.08): Hæ? Går ikke høy varme bare rett igjennom sånne tynne hansker? Ekspander Varmen går igjennom på null komma niks, og en får brannskader før en kjenner det og hansken går av. Anonymkode: 726c7...2c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #13 Del Skrevet 22. mars Vi pleier å koke svineknokene dagen før og la de trekke over natten. Så er de kalde og kan enkelt plukkes dagen etter, mens du koker resten av det du skal ha i suppa i kraften. Anonymkode: 8f83a...779 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 22. mars #14 Del Skrevet 22. mars Bør kokes med. Blir best smak da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 22. mars Forfatter #15 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 16.32): Vi pleier å koke svineknokene dagen før og la de trekke over natten. Så er de kalde og kan enkelt plukkes dagen etter, mens du koker resten av det du skal ha i suppa i kraften. Anonymkode: 8f83a...779 Ekspander Panneklask.... at jeg ikke har tenkt på det før! Jeg kunne jo kokt den i morges også, jeg som våkner så grytidlig. Det skal jeg gjøre neste gang! Kanskje koke den dagen før, eller i alle fall tidlig samme morgen. Takk for oppvåkningen/tipset! 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 22. mars #16 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 16.32): Vi pleier å koke svineknokene dagen før og la de trekke over natten. Så er de kalde og kan enkelt plukkes dagen etter, mens du koker resten av det du skal ha i suppa i kraften. Anonymkode: 8f83a...779 Ekspander Det pleier jeg også å gjøre, da kan jeg ta bort litt av fettet fra kraften også. Prøv det neste gang, ja, @Million, det blir veldig bra 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 22. mars Forfatter #17 Del Skrevet 22. mars jegerrinne skrev (På 22.3.2025 den 16.34): Bør kokes med. Blir best smak da Ekspander Ja, jeg kom frem til det. Hadde nok gått glipp av mye smak om jeg plukket av huden før koking. Nå lukter det god, gammeldags ertesuppe i hele heimen her - gleder meg til middag 😍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 22. mars Forfatter #18 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 16.27): Skal maten på knoken holde seg på plass under koking og smaken bli ok, så må hele sulamitten kokes sammen. Du kan fiske den opp med en stekegaffel, med en serveringsskje til hjelp, eller bruke to gafler. Skjærer ikke kjøttet, men bruker en fjærkresaks og klipper. Generelt er mye mat lettere å klippe enn å skjære, når saksen biter skikkelig. Anonymkode: 726c7...2c3 Ekspander Fjærkresaks står herved på innkjøpslisten! Veldig nyttig redskap å ha, kan jeg tenke meg. Takk for tipset! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 22. mars Forfatter #19 Del Skrevet 22. mars (endret) Brunhilde skrev (På 22.3.2025 den 16.48): Det pleier jeg også å gjøre, da kan jeg ta bort litt av fettet fra kraften også. Prøv det neste gang, ja, @Million, det blir veldig bra 👍 Ekspander Har ikke tenkt å fjerne fettet fra suppa her, men av ren nysgjerrighet, hvordan går du egentlig frem når du gjør det? Trekkpapir på overflaten? Ser at fettet fra knoken perler seg på overflaten i gryta nå. EDIT; eller tenkte du når gryta er kald? At det da blir fastere og flyter på overflaten i "fettkuler" som er lett å plukke vekk? Endret 22. mars av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #20 Del Skrevet 22. mars Det er jo fettet og spekket som gir smak til suppa. Tar du det bort ville jeg brukt buljong eller fond til å trekke knoken i. Jeg trekker knoklene først, og når de er ferdige så tar jeg de opp med en kjøttgaffel i en form. Mens knoken avkjøler seg forbereder jeg grønnsakene og lar de koke Møre før jeg begynner på knoken og har kjøttet i suppa til slutt slik at det bare blir varmt igjen. Anonymkode: 2afb0...ab9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå