AnonymBruker Skrevet 22. mars #1 Skrevet 22. mars Hvis en bil og sykkel kjører på hverandre så får ofte bilisten skylden. Stemmer det? Uansett hvem sin feil det er Anonymkode: d2447...fe3
AnonymBruker Skrevet 22. mars #2 Skrevet 22. mars Nei det stemmer ikke, finnes flere saker der syklister har krysset fotgjengerfelt uten å gå av sykkelen og blitt truffet av bil, da er det syklisten som får skylden. Samme hvis en syklist kjører inn siden på en bil. For å si det enkelt så gjelder vegtrafikkloven for alle som ferdes i trafikken, til og med gående. Anonymkode: fe54b...874 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #3 Skrevet 22. mars Hvis en bil svinger inn til høyre over sykkelfeltet, og en syklist kolliderer i bilen, så er det syklistens feil. Anonymkode: 51339...b5e
AnonymBruker Skrevet 22. mars #4 Skrevet 22. mars Jeg opplever det ikke sånn. Så er det jo sånn at man, i tillegg til trafikkreglene i seg selv, har en overordnet regel om at alle skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom - og at man skal avpasse farten etter forholdene. Det er klart man da i praksis stiller strengere krav til hvor "på den sikre siden" man må være hvis man kjører et vogntog enn en trehjulssykkel. Det betyr at man noen ganger bare må bite i seg at det finnes idioter der ute som egentlig kanskje gjorde seg fortjent til å bli påkjørt. Det betyr ikke at den mykeste trafikanten har gjort noe mindre galt, men hvis man ser noen som overhodet ikke forholder seg til trafikkreglene har man også selv et ansvar (også juridisk) for å tilpasse seg at det utgjør et ekstra faremoment i trafikkbildet. Uten at det gjør det nevnte idiot holder på med lovlig. Anonymkode: fa09b...e16 2
NakenPanda Skrevet 22. mars #5 Skrevet 22. mars Min erfaring er at de fleste gangene er syklisten som gjør feil, de driter i lys, sykler over gangfelt, forkjørsrett er ikke noe de vet mye om og gående er det lite respekt for.
AnonymBruker Skrevet 22. mars #6 Skrevet 22. mars Hva regnes en på rulleski som? Jeg hadde en som kom bak meg på rulleski, i veibanen. Jeg blinket til høyre ut av en rundkjøring og fyren lå plutselig på høyresiden av bilen min. Jeg fikk bråbremset så han overlevde, men altså! Anonymkode: f9904...3c7
AnonymBruker Skrevet 22. mars #7 Skrevet 22. mars Det er ikke nødvendigvis bilistens feil, men som den største, raskeste og tyngste parten med det største potensialet for å forårsake skade, har man et ekstra ansvar likevel. Anonymkode: bdd1f...e12 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #8 Skrevet 22. mars På hjul er du kjørende, så da må du følge veitrafikkloven. Så nei det er ikke bestandig bilisten sin feil. Anonymkode: c4849...0dc
AnonymBruker Skrevet 22. mars #9 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva regnes en på rulleski som? Jeg hadde en som kom bak meg på rulleski, i veibanen. Jeg blinket til høyre ut av en rundkjøring og fyren lå plutselig på høyresiden av bilen min. Jeg fikk bråbremset så han overlevde, men altså! Anonymkode: f9904...3c7 Som gående. Trafikkreglene § 2 nr. 3a. Ikke at man skal gamble med livet uansett, og gående skal jo kun benytte kjørebane hvis farten de holder er så høy at det er det rette. Det kan godt hende med rulleski, riktignok. Hvis du allerede var inne i rundkjøringen er det rulleskibrukeren som brøt sin vikeplikt ved å plutselig gå inn og krysse foran deg. Hvis dere (mot formodning slik du beskriver det) kom inn samtidig eller rulleskibrukeren var der først, da var det du som brøt vikeplikt ved å prøve å kjøre ut og krysse foran annen trafikant på vei ut. Så skal selvfølgelig uansett rulleskibrukeren ta med i beregningen at han er vanskelig å se i den situasjonen du beskriver. Anonymkode: fa09b...e16 2
AllahBallah Skrevet 22. mars #10 Skrevet 22. mars Det er jo såre enkelt. Som syklist er du en kjørende, så da må du følge trafikkreglene akkurat som om du var en bilist. Har en kamerat som kjørte ut fra en parkeringsplass, traff en bil og måtte erstatte skadene på bilen. Fordi man som kjørende har vikeplikt for andre kjørende når man skal ut fra en parkeringsplass.
AnonymBruker Skrevet 22. mars #11 Skrevet 22. mars Bilister har «objektivt ansvar», det er ganske komplisert og du kan lese om det bl.a. her: https://www.personskadeadvokater.no/lover/bilansvarsloven/bilansvarsloven-8/ For kollisjon mellom bil og sykkel, les her: http://www.finkn.no/Aktuelt/Artikler/Kollisjon-mellom-syklist-og-bilist Hovedregelen er: Ved sammenstøt mellom bilist og syklist er utgangspunktet i norsk rett at bilisten har det objektive ansvaret for skade på både sykkelen og syklisten, jf. bilansvarsloven (bal.) § 4. Objektivt ansvar innebærer at erstatningsansvaret gjelder uavhengig av skyld hos bilføreren. Dette betyr at bilansvarsforsikringen må dekke skaden, selv om bilisten ikke har gjort noe feil. Men så er det noen unntak: Ifølge bilansvarsloven (bal.) § 7 kan skadelidtes (syklistens) erstatning bli redusert, eller falle bort i sin helhet, dersom syklisten har medvirket til uhellet "med vilje eller i aktløyse". Anonymkode: fd279...642
AnonymBruker Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva regnes en på rulleski som? Jeg hadde en som kom bak meg på rulleski, i veibanen. Jeg blinket til høyre ut av en rundkjøring og fyren lå plutselig på høyresiden av bilen min. Jeg fikk bråbremset så han overlevde, men altså! Anonymkode: f9904...3c7 Du skal alltid sjekke blindsonen før du kjører ut av en rundkjøring (eller generelt tar av til høyre). At vedkommende tok stor risiko på egne vegne fritar ikke deg ansvaret for å sjekke blindsonen! Det kunne jo like gjerne vært en syklist, og en syklist har lov til å passere på høyre side. https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/hvor-ofte-glemmer-du-a-sjekke-blindsonen Anonymkode: c7356...71e 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #13 Skrevet 22. mars Jeg kjørte og plutselig kom en syklist fra venstre og kjørte inn i meg. Jeg snakket med henne og byttet telefonnr og sa at jeg skulle kontakte henne etter jeg har snakket med forsikringsselskap. Men fikk nå beskjed om hun har anmeldt det til politiet. Nå er jeg redd for at jeg får skylden Anonymkode: d2447...fe3
AnonymBruker Skrevet 23. mars #14 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 15.23): Du skal alltid sjekke blindsonen før du kjører ut av en rundkjøring (eller generelt tar av til høyre). At vedkommende tok stor risiko på egne vegne fritar ikke deg ansvaret for å sjekke blindsonen! Det kunne jo like gjerne vært en syklist, og en syklist har lov til å passere på høyre side. https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/hvor-ofte-glemmer-du-a-sjekke-blindsonen Anonymkode: c7356...71e Selvfølgelig sjekket jeg blindsonen! Men vips var han oppe på siden min og ikke bak meg. Det er jo idiotisk å legge seg på siden av en bil i en rundkjøring når bilen blinker til høyre. Tror neppe han gjør det en gang til, neste gang er det ikke sikkert at bilføreren reagerer så raskt som jeg gjorde. Anonymkode: f9904...3c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå